Reizen door Peru & Bolivia in 4 weken

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
ketting
Reisexpert

Re: Peru - Bolivia in 3.5 tot 4 weken

Bericht door ketting »

Ik heb in Pariwana en Kokopelli gezeten, beiden centraal in Miraflores gelegen. Beiden hebben veel goede recensies. Ik vond Pariwana iets gezelliger. Kokopelli was wat rustiger.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik ga gewoon je lijstje af:

Sucre: vond ik niets aan. Het wordt de hemel in geprezen als wondermooie, witte stad. Saai !

Potosi: ... haha ... ik heb daar eens een week vast gezeten wegens een mijnwerkers staking. Daar sta je dan als 'snelle reiziger' die nergens langer dan 4 dagen blijft. De mijnen vond ik erg de moeite waard. Neem een externe flits mee indien je die hebt. En dan off-shoe gebruiken (natuurlijk).
Omdat alle vervoer plat lag, heb ik daar die week niets anders kunnen doen dan te voet een lokale markt bezoeken waar toevallig stierenvechten bezig was ... en de menukaart vanbuiten leren in het enige restaurantje dat tijdens de staking zijn deuren open hield.

Uyunu: het stadje stelt niets voor. Meteen een tour regelen en wegwezen. Salar de Uyuni is als een andere planeet, maar ook ten zuiden vond ik de natuur machtig mooi !

La Paz: gewoon een uitvalbasis.
Indien je een stevige klim wel ziet zitten, raad ik je de Huayna Potosí aan. Doe het in 3 dagen ipv 2 voor een betere acclimatisatie. Zelfs dan zal het nog moeilijk zijn te top te bereiken. Die extra dag wordt ook gebruikt om je te leren ijsklimmen. Gaaf !

Cusco: Leuke gezellige stad met veel te doen in de omgeving.
Deze plek nodigt inderdaad ook de snelle reiziger uit om wat langer te blijven.

Vanuit Arequipa kan je ook een paar leuke beklimmingen doen.
Ik heb El Misti gedaan, maar deze is niet zo spectaculair als Huatana Potosí. Wel wat gemakkelijker.
Colca Canyon is ... gewoontjes als je al langer in de bergen hebt gezeten. Ik heb er geen blijvende herinneringen aan.
Eerder iets voor sissy's :@

Euh ... wat nog meer ... als snowboarder vond ik het sanboarden bij Huacachina wel eens leuk om te doen.
Ook las Islas Ballestas zorgt voor wat variatie in je reis.
Oh ... even terzijde ... de drijvende eilanden op het Titicaca meer zijn vreselijk toeristisch geworden. Niet normaal meer. Heeft al zijn charme verloren tegenover de eerste keer dat ik er was.

In noord Chili ben ik niet geweest.
Over snel reizen heb ik mijn eigen mening (na bijna 25 jaar backpack ervaring).
Akiko

Bericht door Akiko »

Kijk eens naar Peru Hop en Bolivia hop.

Zij verzorgen routes vanaf lima naar cusco en pakken een stuk bolivia mee.
Hierbij stoppen ze op bepaalde plekken en kan je zelf beslissen of je voor een activiteit wilt bijbetalen of met een organisatie activiteiten wilt bijboeken.
Je kan geloof ik in 1 week van lima naar cusco.
Zelf in nov/dec 2015 daar gebruik van gemaakt en het was super goed geregeld met leuke gidsen.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Vanuit la paz kan je een zeer mooie wandeling maken: Palca Canyon
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

RondjeAzie schreef:Dankjewel voor jullie reacties!
Maar uit eigen ervaring weet ik dat ik een snelle reiziger ben. Guatemala had ik in 2.5 week goed genoeg gezien terwijl andere er 4 tot 5 weken over doen wat ik veel te lang vind.
Ik ga ook niet beide landen volledig zien. maar alleen zuid Peru en een klein stukje Bolivia.
Naar mijn idee, en ervaringen van andere bekende hoor ik dat dit prima te doen is in 4 weken de tijd.
Ik ben namelijk niet iemand die 4 dagen in een plaats blijft hangen (buiten cusco dan)

Ik ben er eigenlijk nog niet helemaal over uit hoe mijn route eruit zal zien.
in land rond 18:00 in Lima en wil dan 1 of 2 nachten daar blijven.
Vervolgens via de zuidkust richting Arequipa (colca canyon)
Daarna twijfel ik, of ik dus via Noord Chili naar de zoutvlaktes ga in Bolivia of Puno. (boliviaanse kant moet mooier zijn hoor ik)
Dus het word dan La Paz - Sucre - Potosi - uyuni - la paz - cusco
of via Arica ---> richting bolivia - potosi - sucre - la paz -cusco

Hebben jullie daar nog tips in?
Eventueel ook een hostel in Lima.
Ik wil je adviseren de route eens uit te schrijven inclusief reistijd en er dan nog eens goed over na te denken. Ik heb het rondje een aantal jaren geleden gedaan via Arica (zonder Sucre en MP met de trein, dus geen trekking) in een maand gedaan. Ik ben een snelle reiziger. In een maand is het te doen alhoewel ik iedereen zou adviseren er een aantal dagen extra voor uit te trekken. Wij hadden 1 reserve dag en die ging op aan kapotte bussen. Je komt zeer vermoeid thuis omdat je geen rustdag hebt gehad en in nachtbussen toch iets slechter slaapt. Hoe je dit rondje dan zou moeten doen in nog een aantal dagen minder is voor mij een beetje een raadsel.
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Is het geen idee voor jou om bijvoorbeeld te vliegen naar Lima en dan vanuit la paz terug of zelfs vanuit Santiago?
Op deze manier maak je geen rondje maar een lijn naar beneden.

Groetjes
kevinmp
Reisexpert

Re: 4 wkn Peru & Bolivia

Bericht door kevinmp »

Nog een vraagje:
Hoe zit het met de reisafstanden/uren tussen de steden in mijn route?
Ik heb bijvoorbeeld in Indonesie wel eens de keus gemaakt om 45 minuten te vliegen in plaats van 16 uur in een bus.

Bedankt allemaal alvast
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Nog twee dingetjes :
Ik heb bijvoorbeeld in Indonesie wel eens de keus gemaakt om 45 minuten te vliegen in plaats van 16 uur in een bus.

Hoe zit het nu met de entree voor Machu Pichu. Kan je die kaartjes ook kopen in cuzco of moet dat echt online?
En watvoor kaartje moet je dan precies kopen? Want er zijn er meerdere lees ik. Welke heb je nodig voor dat standaard uitzicht die je altijd ziet op de foto's
En wat is een goede normale prijs.?
Is er wel eens iemand vanuit Aguas Calientes gegaan?

Bedankt allemaal alvast
Laatst gewijzigd door kevinmp op 27 mar 2016 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

kevinmp schreef:
kevinmp schreef:Nog twee dingetjes :

Hoe zit het nu met de entree voor Machu Pichu. Kan je die kaartjes ook kopen in cuzco of moet dat echt online?
En watvoor kaartje moet je dan precies kopen? Want er zijn er meerdere lees ik. Welke heb je nodig voor dat standaard uitzicht die je altijd ziet op de foto's
En wat is een goede normale prijs.?
Is er wel eens iemand vanuit Aguas Calientes gegaan?

Bedankt allemaal alvast
RondjeAzie
Vakantieganger

Bericht door RondjeAzie »

kevinmp schreef:Is het geen idee voor jou om bijvoorbeeld te vliegen naar Lima en dan vanuit la paz terug of zelfs vanuit Santiago?
Op deze manier maak je geen rondje maar een lijn naar beneden.

Groetjes
Mijn vlucht is al geboekt, ik kom 22 mei rond 18:00 aan en ik vertrek op 17 juni weer naar huis vanuit Lima
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Je kan ook eens de reisgids leren gebruiken op dit forum.
Klik eens op https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/pe ... si738.html voor je vraag ivm Aguas Calientes.
Je Salar de Uyuni vraag wordt hier beantwoord: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/bo ... i4587.html
Beter dan dit kan ik het zelf niet verwoorden.

Tijdens de 3-daagse tour krijg je voldoende tijd om te fotograferen en bezoek je ook de prachtige streek ten zuiden van de zoutvlakte.
Dus niet alleen de zoutvlakte doen indien je graag spectaculaire landschappen fotografeert.
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

@ Kohraya.

Ik ken deze site uit mn hoofd, dus het heeft er niks mee te maken of ik niet lees. Als ik wat vraag dan weet ik het ook echt niet.
Buiten dat kan de informatie ook al wat verouderd zijn.

Zo heb ik bijvoorbeeld bij Tupiza tours prijzen op gevraagd en ze vragen per persoon 1850 maar dan moet je wel met zn vieren zijn. Dit is 238 euro voor 4 dagen per persoon
Ruta verda vraagt bijvoorbeeld 492 dollar voor een basic optie van 3 dagen en 919 dollar voor een deluxe optie. Beiden 2 dagen.

- Vandaar mijn volgende vraag? Wat hebben jullie betaald?

En voor wat betreft machu pichu betreft zie ik dat je kaartjes van te voren moet halen? Is dit ook mogelijk op de dag van te voren? Zeg maar dat tourbureaus ze inkopen? Ik vraag dit met de reden dat mocht het slecht weer zijn, ik de volgende dag weer naar boven zou willen.

Niet boos worden he Kohraya *O* O-)
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

kevinmp schreef:@ Kohraya.

Ik ken deze site uit mn hoofd, dus het heeft er niks mee te maken of ik niet lees. Als ik wat vraag dan weet ik het ook echt niet.
Buiten dat kan de informatie ook al wat verouderd zijn.

Zo heb ik bijvoorbeeld bij Tupiza tours prijzen op gevraagd en ze vragen per persoon 1850 maar dan moet je wel met zn vieren zijn. Dit is 238 euro voor 4 dagen per persoon
Ruta verda vraagt bijvoorbeeld 492 dollar voor een basic optie van 3 dagen en 919 dollar voor een deluxe optie. Beiden 2 dagen.

- Vandaar mijn volgende vraag? Wat hebben jullie betaald?

En voor wat betreft machu pichu betreft zie ik dat je kaartjes van te voren moet halen? Is dit ook mogelijk op de dag van te voren? Zeg maar dat tourbureaus ze inkopen? Ik vraag dit met de reden dat mocht het slecht weer zijn, ik de volgende dag weer naar boven zou willen.

Niet boos worden he Kohraya *O* O-)
Nou, dan moet je volgens mij weer helemaal terug naar Cusco om een ticket te kopen (en die trein is ontzettend duur (100 euro o.i.d.). Ik durf niet zeker te zeggen dat je een dag van tevoren nog een ticket kunt kopen. Het kan uitverkocht zijn (of de trein) en bij in ieder geval de Inka Trail had je ook nog een verwerkingsdag of 2 nodig, ook al waren er nog tickets. En dat had volgens mij te maken met de entree tickets van Machu Picchu. MP is mooi, of het nu regent of niet ;)

Machu Picchu kost al zo'n 200 euro inclusief trein, dus nog eens heen en weer lijkt me best wel ver gaan ;)

Ik deed de Uyuni tour vanuit San Pedro en deze kostte 200 euro.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik ben helemaal niet boos hoor ;)
De reisgids wordt vrij up-to-date gehouden door Eric.
Wat betreft de prijzen, ik heb dat niet bijgehouden, maar dacht dat ik voor Salar rond de 200€ betaalde voor 3 dagen.
Gewoon de dag ervoor ter plekke geboekt nadat ik op een paar plaatsen naar de prijs (en wat ik ervoor kreeg !!!) had gevraagd.
Ze regelen het wel voor je dat de jeep vol zit.

Mijn info over de tickets van de Machu Pichu is ondertussen van 10 jaar geleden, dus wellicht verouderd.
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

@Ubiytsa

Ok dan moeten we gewoon een paar dagen van te voren plannen en kaarten kopen. En hopen op goed weer. Nadeel voor kaarten is wel dat het in juli is. Gelukkig wel meeste kans op mooi weer/blauwe lucht. Zal toch een ander beeld geven.

@Kohraya
Klopt, toevallig heb ik vorige reis nog info doorgegeven voor in de reisinformatie van Indonesië geloof ik.
Ik zat ook al te denken om het ter plekke te regelen, de persoon van tupiza tours die zei dat er weinig mensen de route van Tupiza naar San Pedro de Attacama doen. Als dan die jeep niet vol zit = 4 personen dan betaal je dus voor heel de jeep..

Vanwege kennissen bezoek ga ik santa cruz de la siërra nog toevoegen in het schema, dit maakt die periode wel druk maar dat is niet anders. Kijkend naar het reisschema heb ik het idee dat er op sommige plekken nog wel dagen te winnen zijn. Zo lees ik bijvoorbeeld dat je bij lago titicaca of de peruaanse kant moet doen of de boliviaanse. Wat is jullie mening daar over?
Plaats reactie