Tips voor: Backpacken door Thailand Laos Cambodja en Vietnam

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Re: Thailand - Myanmar - Laos - Cambodja - Vietnam

Bericht door lisette-van-beek »

Als je een visum hebt dan hoef je niet op een andere manier te bewijzen dat je het land uit gaat. Je visum is al je bewijs.

Veel mensen verwarren dit met een visumvrije entree. Dat is gratis en dan moet je wél bewijzen dat je het land uit gaat. Maar als je wel een visum heb is dit dus niet nodig.

Het klopt inderdaad dat je alleen vliegend Myanmar binnen kan komen. Als je daar heen gaat heb je voor je 1e keer thailand dus een bewijs dat je het land verlaat (je ticket naar myanmar) en heb je dus voor je 1e keer thailand geen visum nodig.

Ik ben het met bovenstaande eens dat 2,5 maand heel erg kort is voor zoveel landen. Ter vergelijking: Alleen voor laos, vietnam en cambodja had ik al meer dan 2,5 maand nodig!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Benjamin.Aerts

Bericht door Benjamin.Aerts »

Dankje voor de antwoorden alvast!

De kans bestaat dat we Vietnam gaan laten vallen en Thailand zouden we ook eerder als passage gebruiken tussen Myanmar, Laos en Cambodja. Dus dan wordt het al een minder drukke reis :)

Is het moeilijk om Myanmar uit te gaan via land?
Als we bijvoorbeeld Thailand terug binnen wilen gaan via Tachileik/Mae Sai?
Dat zou ons namelijk veel tijd besparen om dan via het noorden van Laos af te zakken...
Van Mandalay naar Chaing Mai vliegen zou ook al een heel stuk inkorten maar daar vind ik ook niet echt veel van terug :{
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Nee, je kunt niet over land het land verlaten helaas. De enige optie is om te vliegen, vooralsnog zijn delen van het land niet open voor toeristen onder andere het opstandige Noorden. Voor zover ik weet kun je wel vanuit Bangkok en China naar Mandalay vliegen, maar niet van of naar Chiang Mai. Maar als je 'The Big 4' in Myanmar wil zien is het bijna onvermijdelijk om in een rondje te reizen door hoe het openbaar vervoer daar werkt.

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Benjamin.Aerts schreef:Is het moeilijk om Myanmar uit te gaan via land?
Dit kan niet.

Ookal zijn er geen rechtstreekse vluchten van Mandalay naar Chieng Mai, je kan altijd via BKK vliegen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Benjamin.Aerts

Ok dankje allemaal.

Net onze vluchten geboekt.
We zouden in totaal 22 dagen in Myanmar verblijven.
Dan hebben we nog 53 dagen om Noord Thailand, Laos en Cambodja te doen :)
Benjamin.Aerts

Toch nog een vraagje.

Ben vandaag langs het Thaise consulaat geweest om een visum aan te vragen dat in zou gaan na onze trip naar Myanmar.
Onze volgende vlucht naar Sydney is dus 53 dagen na onze aankomst en het visum zorgt ervoor dat, ookal willen we max 3 weken in Thailand blijven, we op papier in orde zijn.
In die periode trekken we doorheen Laos en Cambodja en komen dan ongeveer 5 dagen voor onze vlucht naar Sydney terug binnen.
Ik dacht dat je hiervoor dus geen nieuw visum nodig had vermits je 15 dagen krijgt als je Thailand over land terug binnen komt.
Nu zei de consul dat dit wel nodig was omdat ze aan de grens geen rekening houden met het feit dat je binnen die 15 dagen terug uit Thailand vliegt. Dit leek me dus onzin maar wil toch nog even aan de ervaringsdeskundigen hier vragen of het geen probleem is...
GvdH

Re: Thailand, Laos, Vietnam & Cambodja

Bericht door GvdH »

Hallo allemaal, even geleden, we waren even aan het brainstormen. :) Inmiddels hebben we besloten om eerst Thailand te doen, het noorden en dan via Bangkok naar Cambodja te gaan en dan via Bangkok in het Zuiden van Thailand een eiland aan te doen. Iemand nog tips voor deze route? Wij dachten zelf eerst met de nachttrein naar Chiang Mai te gaan en dan langzaam terug, zodat we de plaatsjes in het noorden ook af kunnen gaan. Of is andersom beter? Dit lijkt ons inderdaad beter haalbaar gelet op de 6 weken die we hebben.
Inkkk

Qreply

Bericht door Inkkk »

Hey!
Ik vertrek in januari naar Bangkok en wil thailand, laos, cambodja en vietnam gaan zien in 3 maanden.
Wat is volgens jullie de beste reisroute? (globaal, want ik wil niet dagelijks plannen)
En.. Hoe zit het met het visum voor Vietnam? Daar zit blijkbaar nogal verschil tussen als je vliegt of over land aankomt. Heeft iemand hier ervaring mee of tips over?
Groetjes
doubler

Beginnende backpacker door thailand, laos, vietnam, cambodja

Bericht door doubler »

Hey allemaal! Ik heb besloten een jaartje te stoppen met mijn studie en 3 a 4 maanden te gaan backpacken door Zuid- Oost Azie. Ik heb niet veel backpackervaring, ik heb enkel 4 weken lang door europa gereisd met de trein en mijn backpack tas. Ik ben 22 jaar en ga deze reis in mijn eentje maken. Graag zou ik wat tips en jullie meningen over mijn reisplannen willen weten. Ik ben van plan rond 20 april naar Bangkok te vliegen. Mijn plan is om rond 15 augustus terug te keren naar Nederland. Ik ben dus van plan om ongeveer 3.5 maand te gaan backpacken.

Ik heb alvast een globaal reisplan gemaakt. Ik vind het belangrijk dat ook echt iets van de landen ga zien, maar ik wil ook gezellig een biertje kunnen doen met mede toeristen en een paar dagen luieren op het strand of gewoon even chillen in een mooie grote stad.

Mijn plan is als volgt:)

Thailand (Van zuid naar Noord)
- Bangkok
- Phuket (duiken, strand, uitgaan)
- -Koh Samui en Koh Phangan (full moon parties)
- -Pattaya (uitgaan)
- Bangkok
- Ayutthaya (tempels
- Chiang Mai (tempels, trekking, natuur, maatpak laten maken, Olifanten park)
- Chiang Rai (De tempels Wat Phra Sing en de Wat Phra Keao)
Laos (Van Noord naar Zuid)
- Huay Xai (grensovergang met Thailand, opstapplek boot Luang Prabang, Gibbon experience survivalen in oerwoud)
- Luang Prabang (boot over de Mekon, Kuang Si waterval)
- Vang Vieng (tuben)
- Vientiane(hoofdstad)
- Pakse (Wat Phu tempel of de Si Phan Don eilanden)

Vietnam (van Noord naar Zuid)
- Hanoi (hoofdstad)
- Ha Long Bay (grotten, Ba Nationaal Park)
- Hué (Tu Cam Thanh de verboden stad)
- Hoi An
- Nha Trang (Stranden)
- Mui Ne (Stranden)
- Ho Chi Minh City (uitgaan, Cu Chi tunnels)

Cambodja (Van Noord naar Zuid)
- Siem Reap (tempels angkor wat)
- Battambang (boottocht)
- Phnom Penh (hoofdstad, Killing fields)
- Koh Kong (Botum Sakor nationale park)
- Sihanoukville (haven, stranden, Ream National Park)

Ik ben van plan deze route in iets korter dan 3 maanden af te leggen. Daarna heb ik nog ongeveer 3 weken over voor een extra land naar keuze. Het liefst een land waarbij ik weer makkelijk in bangkok kan komen zodat ik mijn terugvlucht van rond de 15e augustus kan halen. Ik wil dus een retourticket komen van Amsterdam naar Bangkok en terug. Ik ben van plan om rond de 20 april naar Bangkok te vliegen en wil rond 15 augustus vanuit Bangkok weer terugvliegen naar Amsterdam.

Mijn plan wat betreft de visums is het volgende:
Als ik aankom op Bangkok wil ik gebruik maken van een visumvrije entree van 30 dagen. Daarvoor zal ik een ticket komen waarmee ik kan aantonen dat ik het lang binnen 30 dagen weer verlaat. Dit kan ik niet met mijn retourticket omdat ik deze pas gebruik na bijna 4 maanden. Ik wil gewoon een goedkoop ticket kopen waar ik geen gebruik van maak omdat ik graag via het Noorden van thailand over land naar Laos wil gaan. Aan de grens wil ik een visum aanvragen voor 30 dagen. Dit kan volgens mij bij Huay Xai. Daarna wil ik naar Vietnam, Ik wil in Thailand of Laos een visum aanvragen voor Vietnam. Daarna wil ik naar cambodja. Ik wil een visum voor dit land regelen aan de grens bij cambodja. Of in thailand, vietnam of laos. Vanaf Cambodja wil ik of weer terugkeren naar Bangkok en dus weer gebruik maken van een visumvrij entree terwijl ik nu wel kan aantonen dat ik het land verlaat dmv mijn retourticket naar amsterdam( mijn vraag is of dit kan? twee keer gebruik maken van zo'n visumvrij entree). Of ik wil nog een extra land aandoen voordat ik via Bangkok terugvlieg.

Wat betreft de financien:
Ik denk dat ik een retourticket van Amsterdam naar Bangkok en terug voor ongeveer 750 euro kan vinden. Daarnaast heb ik een budget van ongeveer 4000 euro voor derest van mijn reis van bijna 4 maanden.

Wat is jullie mening van mijn plan? Is dit uitvoerbaar? of helemaal niet?

Tips, meningen, kritiek!,

alles is welkom!!!

Groetjes een beginnend backpacker.
Ralph
Reisexpert

Re: Beginnende backpacker door thailand, laos, vietnam, camb

Bericht door Ralph »

Tussen Vientienne en Pakse ligt Tha Khaek voor The Loop ( http://wikitravel.org/en/Tha_Khaek ). Kijk verder eens naar Pai (ligt bij Chiang Mai). Battambang vond ik zelf niet geweldig (maar heb er geen boottocht gedaan, vond die in laos van Huax > Luang genoeg :)).

En je gaat vliegen vanaf Vietnam naar Cambodja? Anders zal de route eerder andersom gaan.

Ps. ik heb ook zoiets als Gibbon experience gedaan en vond het echt prut.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Zoiets als de gibbon experience is natuurlijk niet hetzelfde.. ik zou er zeker voor gaan. Verder goed doordacht plan!
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Financieel moet je je zeker geen zorgen maken .Wat je tijdsindeling betreft ook niet.
Breek er op voorhand je hoofd niet over. Daar terplekke kan je langer blivjen of ervoor kiezen om vlugger door te reizen. Dus die 3 weken 'rest' kunnen zo opgesoepeerd zijn en dan is het helemaal niet meer belangrijk welk land je nog kan bezoeken.
Het lowcost airline circuit binnen zuid-oost azie is uitgebreid, dus je kan overal heen
Myanmar is ook een optie - moet je sowieso vliegen vanuit Bangkok. Tenzij je natuurlijk enkel de provincie Kentung wil bezoeken - overland ook mogelijk.
Maar ik weet niet of Myanmar is wat je zoekt want je houdt ook wel van stappen lees ik zo tussen de regels door - waar natuurlijk niets mis mee is.

Khao Sok NP in Zuid-Thailand is de moeite waard.
Heb in vroegere posts daar veel uitleg over gegeven; even zoeken dus
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Hi,

Plan ziet er goed uit. Maar denk niet teveel na over je planning of Route. Ik deed dat ook van te voren en uiteindelijk loopt de planning toch altijd anders:D! Maar ik snap het heel goed dat je van te voren alles wilt uitdokteren:P!

Budget zou voor mij persoonlijk wat krap zijn, maar moet kunnen. Het ligt er aan wat je wilt gaan doen.
Ik zie dat je veel uit wilt gaan, weet niet hoe je stapgedrag is natuurlijk maar dan kan het best hard gaan:P!

Als eiland zal ik je ko tao nog aanraden, vond ik zelf een heerlijk eiland. Vooral voordat je naar NL teruggaat nog even chillen. Overigens vlieg je vanuit heel azie wel redelijk op bangkok hoor.

Vietnam zallik als ik jou was een open busticket van noord naar zuid kopen. Dit is handig en je kan de bus nemen wanneer je zelf wilt. Wel even reserveren van te voren.

Let trouwens goed op je spullen in de bus, daar hebbik niet zulke goed ervaring mee. Let vooral goed op dat ze je bagage ook echt inladen.

Veel plezier:D!
doubler

Qreply

Bericht door doubler »

Hey dankjullie wel voor jullie reacties. Jullie hebben gelijk dat ik niet teveel moet plannen.
Ik moet inderdaad mijn route door de landen nog eens doornemen omdat ik zo min mogelijk met het vliegtuig wil reizen. Ik ben van plan om van zuid thailand naar nord thailand te reizen om vanuit zuid thailand naar noord laos te trekken.
Vanaf noord Laos wil ik dan naar Zuid laos gaan en vandaar twijfel ik een beetje hoe ik verder moet reizen om een mooi rondje te kunnen maken via vietnam en cambodja om uiteindelijk weer in Bangkok terecht te komen.
Is het verstandig om bijvoorbeeld vanaf vientaine (zuid laos) naar Hanoi (noord vietnam te vliegen om dan naar zuid vietnam te reizen en dan cambodja aan te doen? Of is er een makkelijkere en goedkopere route volgens jullie?
door bijvoorbeeld van zuidlaos naar cambodja te trekken en dan van zuid vietnam naar het noorden van vietnam te reizen om vervolgens te vliegen van Hanoi naar Bangkok?
Ik hoor graag wat jullie er van vinden:D
doubler

Bericht door doubler »

Hey thnx voor jullie snelle reacties! Ik heb zeker wat aan jullie tips.

Ik wil inderdaad niet teveel plannen maar wil in ieder geval een globaal plan hebben hoe ik mijn reis zal voortzetten.
Ik wil dus van zuid thailand naar noord thailand reizen om daar de grens over te steken naar noord laos. Ik wil dan van Noord Laos naar Zuid Laos reizen. Over het vervolg van mijn reis twijfel ik een beetje. Wat is volgens jullie de makkelijkste manier om mijn reis te vervolgen om uiteindelijk in Bangkok te eindigen?

-Is het volgens jullie verstandig om van Zuid laos naar Cambodja te reizen en dan vanuit cambodja naar Zuid vietnam te reizen om dan uiteindelijk vanuit Noord vietnam (Hanoi bijvoorbeeld) naar Bangkok te vliegen.

-Of is het beter om vanuit zuid Laos naar Noord vietnam te vliegen om vervolgens via zuid vietnam naar cambodja te reizen en uiteindelijk naar Bangkok terug te keren?

Welke optie is volgens jullie het beste?
Volgens mij is de eerste optie qua kosten goedkoper omdat een ticket van Hanoi (noord vietnam naar Bangkok goedkoper is dan een ticket van vientiane of pakse (zuid laos) naar Hanoi (noord thailand)

Ik zie graag jullie meningen tegemoet:):D
Plaats reactie