LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
emiels
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door emiels »

Mag het eigenlijk niet zeggen natuurlijk maar knip en plak er wat op los in paint en je hebt een eigen, gratis, nep ticket in elkaar gezet. Voor Thailand doen ze meestal niet moeilijk, als je eenmaal in Thailand bent is het appeltje, eitje. Over land hebben ze mij nog nooit om een exit-bewijs gevraagd, zelfs niets als ik met een 60 dagen visum binnen kom.

Alle landen in Azie die een exit-bewijs eisen kijken alleen eventjes vluchtig naar je ticket en als 't er goed uit ziet is er niets aan de hand. De immigratie kijkt er, als ze er al om vragen, ook alleen maar op naar de datum en als dat binnen 't (gratis) visum is krijg je 'm zonder vragen.

Uiteraard geen garantie dat ze niet ooit een keertje echt met AirAsia bellen om zo'n nep ticket te verrifieren maar als ze dat voor iedereen moeten gaan doen kost het ze veel te veel tijd. Ik ga in ieder geval nooit meer een weg gooi ticket kopen om maar een exit-bewijs te hebben.

De laatste keer vloog ik met retourtje BKK-AMS-BKK, terwijl ik incheckte in AMS voor de terugvlucht vroegen ze (Aeroflot) of ik een exit-ticket had die ik dus mooi niet had. Zei dat ik al wat maanden aan het reizen was en weet dat ik na 30 dagen het land uit moet zijn, daar gingen ze al gelijk akkoord mee.
Bij Eva air deden ze ook een keer best moeilijk voor een vlucht met V.O.A. voor Vietnam, want had geen exit-ticket. Uiteindelijk kon ik een papiertje tekenen dat als ik geweigerd werd zelf de extra kosten zou betalen. Maar net hoe goed je kan babbelen met zo'n figuur bij 't inchecken en hoe brutaal je zelf durft te zijn ^O^
Greed isn't going anywhere. They should put that up on a billboard across Times Square!
travel2

Bericht door travel2 »

Voor mensen die goedkope vluchten zoeken.. Vanaf frankfurt zijn de vluchten vaak, afhankelijke vna je bestemming, ook echt stuk goedkoper! Je kunt vanaf utrecht of arnhem voor 30 of 40 euro met rechtstreekse trein na frankfurtairport..
hannnaa

Qreply

Bericht door hannnaa »

Hallo,
Ik weet niet of het al benoemd is, maar de volgende vraag.
Ik ga met mn vriend 4 weken naar Vietnam. Op de heenreis hebben we een stop in Bangkok van 8 uren voordat de vlucht doorgaat naar Vietnam. Ik ben al eens in Bangkok geweest en wil mn vriend in die 8 uren wat van Bangkok laten zien. Weet iemand of dat zomaar kan of dat daar ook speciale visum regels aan verbonden zijn?
hoor t wel :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Je kan in principe een visumvrije entree krijgen en BKK in gaan. Naar de tijd van 8 uur lijkt ruimer dan het is! Afhankelijk van de tijd van de dag duurt het meer dan een uur om in de stad te komen, en je moet ook zeker een uur voor je aansluiting terug op het vliegveld zijn. Afhankelijk van de drukte kan het een uur duren voordat je het vliegveld kan verlaten.

Van de 8 uur houd je hooguit 3-4 uur over om vrij te besteden.

Soms is er een busticket speciaal voor transit passagiers, wellicht is dat een beter idee dan zelfstandig gaan?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
femke85

Qreply

Bericht door femke85 »

Hoe zit het als je 2 keer een enkele reis boekt ipv een retour? Dit blijkt namelijk veel goedkoper te zijn omdat je dan heen en terug via verschillende maatschappijen kunt vliegen. In dat geval kan ik wel aantonen dat ik binnen 30 dagen het land weer verlaat, aangezien ik wel een terugreis ticket heb van een andere maatschappij. Of zie ik een addertje over het hoofd?
femke85

Bericht door femke85 »

Hoe zit het als je 2 keer een enkele reis boekt ipv een retour? Dit blijkt namelijk veel goedkoper te zijn omdat je dan heen en terug via verschillende maatschappijen kunt vliegen. In dat geval kan ik wel aantonen dat ik binnen 30 dagen het land weer verlaat, aangezien ik wel een terugreis ticket heb van een andere maatschappij. Of zie ik een addertje over het hoofd?
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

femke85 schreef:Hoe zit het als je 2 keer een enkele reis boekt ipv een retour? Dit blijkt namelijk veel goedkoper te zijn omdat je dan heen en terug via verschillende maatschappijen kunt vliegen. In dat geval kan ik wel aantonen dat ik binnen 30 dagen het land weer verlaat, aangezien ik wel een terugreis ticket heb van een andere maatschappij. Of zie ik een addertje over het hoofd?
Criterium is een vliegticket naar buiten Thailand met vertrek binnen 30 dagen. Voldoe je daaraan dan heb je geen probleem wbt entree eisen.
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Voor Thailand heb je single entery visa's en met 2 of 3 entry's. En tegelijkertijd staat er informatie over de visarun. Heb je voor de visa run dus een multiple entery nodig omdat je het land uit en weer in gaat of niet?

Ik wil komend jaar door zuidoost Azie reizen en als je tegen die tijd overland Myanmar kan in en uitreizen is dit ongeveer mijn plan: Thailand - Myanmar - Thailand - Laos - Vietnam - Cambodja - Thailand. Klopt het dat ik voor dit pla dus echt het 3 entery visa nodig heb?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Dat hangt er vanaf hoe lang je wil blijven. Als twee weken voor jou voldoende is kan je ook gewoon bij de grens een stempel krijgen. Dan heb je alleen voor de 1e keer een visum nodig, of wanneer je toch vliegt naar Myanmar een uitreisticket binnen 1 maand,
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Oke, dus als ik de 2e en 3e keer dat ik het land binnenkom niet van plan ben langer dan 2 weken te blijven is een single entery voldoende? :)

En dan nog iets, is het Visa voor Vietnam geldig vanaf het moment van aanvraag of vanaf het moment dat je het land binnen komt? Dit kon ik niet in de informatie terug vinden.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Bjorn123 schreef:Oke, dus als ik de 2e en 3e keer dat ik het land binnenkom niet van plan ben langer dan 2 weken te blijven is een single entery voldoende? :)

En dan nog iets, is het Visa voor Vietnam geldig vanaf het moment van aanvraag of vanaf het moment dat je het land binnen komt? Dit kon ik niet in de informatie terug vinden.
Ja, single entry volstaat.

Vietnam kan ik je niet mee helpen.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Bjorn123 schreef: En dan nog iets, is het Visa voor Vietnam geldig vanaf het moment van aanvraag of vanaf het moment dat je het land binnen komt? Dit kon ik niet in de informatie terug vinden.
Bij het aanvragen van het visum moet je een inreisdatum opgeven. Je mag op of na deze datum het land in, maar let wel op: je 30 dagen gaan in op de datum die je opgegeven hebt! Kom je dus 2 dagen later, dan heb je nog maar 28 dagen over.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik heb een leuk gevalletje voor de liefhebbers... : )

Momenteel bevind ik mij in Tawau, Sabah, Maleisisch Borneo. Hier ben ik een aantal dagen geleden aangekomen en ik heb keurig een visum gekregen voor 90 dagen, geldig in Sabah en West-Maleisië (staat erop).
Over 3 dagen is mijn paspoort nog precies zes maanden geldig. Over 4 dagen is mijn paspoort dus geen zes maanden meer geldig.
Nu wil ik hier op Sabah graag nog een paar weken rondhangen, beetje duiken op Sipadan, aapies kijken en dan op m'n gemakje met de boot (heb al een lift gevonden) naar het vasteland van Maleisië om vervolgens op de NL ambassade van KL een nieuw paspoort aan te vragen.
Dat nieuwe paspoort aanvragen is geen probleem, maar volgens de Nederlandse ambassade kom ik West-Maleisë niet meer in als mijn paspoort geen zes maanden meer geldig is, ondanks het feit dat ik al in Maleisië ben.
Ik heb vanmorgen gesproken met iemand van de NL ambassade in KL en de dame in kwestie heeft mij verteld dat ik een brief moet halen (kopen) bij de immigratie hier in Tawau, waarin staat dat ik nog binnen Maleisië mag reizen.
De meneer op de immigratie echter, vertelde mij dat dat helemaal niet nodig is, omdat ik dus al in Maleisië ben. Hij weigerde me een brief te geven.
Ambassade weer teruggebeld en nu zegt de dame dat ik het risico niet moet nemen en vóór 6 oktober naar West-Maleisië moet vliegen, omdat ik anders misschien niet meer binnen mag.
Volgens de regels zoals ik ze ken en zoals ze bekend zijn, zou dit niet het geval mógen zijn, want Sabah is óók Maleisië.
Maar ik wil daar niet straks met m'n rugzakkie staan en een ticket naar NL moeten boeken omdat ik West-Maleisië niet meer in mag (mag ik überhaupt NL nog in met een paspoort dat minder dan 6 maanden geldig is??).
De meneer van de immigratie heeft me wel z'n naam en telefoon nummer gegeven, maar meer kreeg ik ook niet.
Als ik nu halsoverkop naar KL moet, zou ik dat superzonde vinden van m'n geld, m'n tijd én van de te gekke boot-lift die ik heb gevonden om mee naar West Maleisië te varen, maar...
Wat denken jullie/zouden jullie doen??
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Bij mijn weten hoef je niet terug naar Nederland wanneer je niet aan visumeisen voldoet, maar naar het land waar je vandaan komt. Worst case scenario moet je vanaf peninsular terug naar Sabah. Daar kun je evt. alsnog je brief halen, en alsnog naar Kuala Lumpur.

Daarnaast heb je toch gewoon al een visum voor peninsular wat nog geldig is? Waarom zou iemand je weigeren?

Wat paspoorten en NL betreft: voor heel de EU is het niet verplicht dat je paspoort 6 maanden geldig is. Je kan gewoon terug naar NL, geen excuses ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Zelfs zonder paspoort kom je als Nederlander Nederland binnen.

Ik ben in Maleisie niet zo goed thuis, maar denk dat je zonder problemen naar het schiereiland kunt gaan.
Plaats reactie