Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
george schreef:Beste Erik, zou je mij nog even willen vertellen wat de exacte reden was waarom jij de links verwijderd hebt??
Nogmaals erg Jammer!!
Ik heb de links verwijderd, omdat ze niet werkte en niet uitkwamen op een plek dat bij niet bij het topic hoorde. Mogelijk is bij het plaatsen van de link wat mis gegaan. Ik vind ik dat ik ook bij de wat lastigere onderwerpen één lijn moet trekken wat onze forum regelsbetreft en zoals anderen al gezegd hebben het is niets persoonlijk. Ik heb het filmpje weer toegevoegd, daar ging het onderwerp tenslotte om. Inclusief waarschuwing.
Inhoudelijk:
Als toerist kun je niet zien of een olifant slecht of goed behandeld wordt. Ook weet je dat als je niet gaat je misschien ook voor minder werkgelegenheid zorgt en dat mensen (baby's, kinderen) om komen van de honger. Ben het met je eens dat het vaak mis gaat, maar je ziet ook op andere plekken dat mens en dier goed samen kunnen leven om er samen beter van te worden.
Verder ben ik het eens met het standpunt van Sandervh
dank voor je reactie.
Zou je de waarschuwing dan nog even voor het filmpje willen plaatsen?
Ik kan dat namelijk zelf niet.
Inderdaad kunnen toeristen niet altijd een juiste inschatting maken vandaar mijn bericht om dit onder de aandacht te brengen!
Het idee dat ze zonder verdiensten van deze vorm van vertier hun kindermondjes niet meer zouden kunnen voeden is wellicht in sommige gevallen denkbaar maar is het daarom dan wel goed te praten...ik denk van niet.
Dan kun je wel heel veel criminele aktiviteiten goed praten.
Ontstaat er weer een nieuwe discussie......nee hou het maar bij de olifanten.
Dat was tenslotte mijn bedoeling.
Voor diegene die het filmpje niet willen zien ...rechts boven bij more info kun je wel lezen waar het over gaat.
Maakt tevens duidelijk waarom ik het in de eerste instantie geplaatst had.
george schreef:Het idee dat ze zonder verdiensten van deze vorm van vertier hun kindermondjes niet meer zouden kunnen voeden is wellicht in sommige gevallen denkbaar maar is het daarom dan wel goed te praten...ik denk van niet.
Dan kun je wel heel veel criminele aktiviteiten goed praten.
Ga nu niet criminele activiteiten vergelijken met het aanbieden van ritjes op een olifant.
Ik vind het uitstekend dat je dit aan de orde stelt, maar er zijn 2 kanten aan dit verhaal. Jij vertelt de ene kant, fanatiek en dat is prima, dat is de enige manier omn verandering teweeg te brengen. Maar je staat helaas niet open voor argumenten van anderen, vanwege datzelfde fanatisme. Probeer hier een betere balans in te vinden en je krijgt gegarandeerd meer steun, niet alleen hier op het forum maar ook in Thailand, wat nog veel belangrijker is dan dit forum.
Ik bedank iedereen voor hun reactie,
Ik luister, lees en sta echt wel open voor de argumenten die geschreven worden.
Helaas vind ik sommige argumenten niet zo sterk en voel ik het als het onderkennen van de kwestie.
De kwestie vergelijken met bioindustrie is een vergelijking die niet opgaat.
Omdat er nog zo veel fout gaat mag je dan niet meer 1 kwestie aankaarten?
De opmerking dat je dan veel criminele activiteiten goed kunt gaan praten had te maken met de sugestie dat zonder de olifant kindjes zouden sterven van de honger.Daarbij was de opmerking niet gemaakt het feit dat je op een olifant zit maar, nogmaals, aan de praktijken die hier aan vooraf gaan.
Op de foto met een baby aap lijkt ook onschuldig en zeker niet crimineel....het feit dat de moeder vermoord wordt om het jong te stelen is dat wel!!
Dit zijn criminele aktiviteiten en niet goed te praten.
Helaas blijkt dus destemeer dat het zitten op de olifant niet als iets slecht gezien wordt.
Jammer dat de werkelijke boodschap blijkbaar niet doorkomt.
Ik ben niet uit op karma punten en zoek geen steun voor mezelf op dit forum maar alleen steun/begrip voor de olifant en alleen het filmpje of boodschap zou al voldoende moeten zijn.
Gelukkig is er veel steun hier in Thai met name door de toeristen die een andere kijk krijgen mede door de voorlichting.
Doel van het bericht hier was een doelgroep te bereiken die vaak reizen of op het punt staan naar Thailand af te reizen en op de hoogte te brengen van.
Ook ondervinden veel organisatie veel tegenwerking hier in Thai dankzij onderkenning en corruptie omdat er geld mee gemoeid is.
Nogmaals...het zou niet nodig hoeven zijn mijn standpunten te onderbouwen....het eerste bericht en filmpje zou voldoende moeten zijn!!
Bekijk het filmpje en vraag jezelf dan nog een keer af of het allemaal wel meevalt en dit goed te praten is met welk argument dan ook.
Verder is het aan een ieder wat hij of zij ermee doet....ik hoop alleen het goede!
Kamervragen over conflict Edwin Wiek en Thaise overheid
28-09-2012
Afgelopen woensdag is de Nederlandse dierenbeschermer Edwin Wiek door de Thaise overheid gearresteerd naar aanleiding van een conflict over de handel in het uit het wild gevangen babyolifanten voor de toeristenindustrie. Enkele uren later is hij op borgtocht vrijgelaten nadat de Nederlandse met de Thaise overheid had bemiddeld. De Partij voor de Dieren stelde op 29 februari al Kamervragen over het conflict tussen de dierenbeschermer en de Thaise overheid.
Dit bericht staat op de site van ' partij voor de dieren' wellicht toch interessant om het gehele bericht (op hun site) te lezen en te weten wat er in Thailand gebeurd alvorens je afreisd.Dit voor diegene die er nog over twijfelt of het wel zo slecht is deel te nemen aan activiteiten met olifanten in Thai!
Ik wil graag een olifantenencounter/ learn to be a mahout doen in Thailand. Ik weet dat het in Ayathaya en Chiang Mai kan. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer.
Bedankt voor jullie reacties. Dat Surin project klinkt echt helemaal geweldig, maar helaas heb ik daar geen tijd voor in mijn planning. Ik zoek een sanctuary waar je een dag leert omgaan met olifanten. Dat je ze gaat wassen eten geven etc.
Als iemand daar goede ervaringen mee heeft, dan hoor ik het graag.
Misschien ben ik wat laat met reageren, maar, ik ben momenteel volunteer bij de Wildlife Friends Foundation. Deze organisatie doet een full day experience, als je aangeeft dat je graag alleen met de olifanten wil werken voor een dagje is dat vast geen probleem. Het Elephant Nature Park is ook een mooie mishandeling-vrije optie
Pas alsjeblieft wel erg op als je ergens met olifanten gaat werken. In de meeste olifantenkampen worden de dieren (achter de schermen) vreselijk mishandeld. En zelfs als ze goed behandeld worden zijn de olifanten 9 van de 10 keer als baby uit het wild geroofd waarbij hun familie vermoord wordt. Vervolgens wordt de babyolifant dagen lang gemarteld om de geest te 'breken' (dit gebeurt met alle babyolifanten, ook degenen die in gevangenschap zijn geboren). Hierna moet het dier tientallen jaren werken in de toeristenindustrie met vaak meerdere mensen op de rug. Je zou het niet zeggen, maar een olifant kan niet meer dan 50 kilo dragen voordat de rug begint te breken!
Bijna alle olifanten die in olifantenkampen (of op straat) werken zijn als baby uit het wild geroofd waarbij een groot deel van de familie vermoord wordt om aan de baby te komen. Vervolgens wordt het dier minimaal een week lang gemarteld. De poten, slurf en het hoofd worden zo vastgebonden dat het dier absoluut niet meer kan bewegen. Vervolgens wordt het dagen lang overal geslagen en gestoken met de Bull Hook (houten stok met een metalen krom, puntig uiteinde) zodat het dier zijn/haar leven lang bang blijft voor de bull hook. Hierdoor wordt de geest van het dier 'gebroken' en is het klaar om de rest van zijn/haar leven in de toeristenindustrie te werken. Het is toch al gebeurd, ik kan er nu niks meer aan doen? Een olifant kan maximaal 50 kilo dragen voordat de rug begint te breken! Als jij als volgroeid mens (zonder de constructie waar je op zit) op de rug van een olifant zit, vervormt deze dus al! Doe het niet, bijna niemand weet het, ik wist het ook niet voordat ik naar Thailand kwam. Nu je het weet is er geen excuus.
En de Tiger Temple? Denk je echt dat mensen zomaar een tijger kunnen knuffelen? Deze 'monniken', eigenlijk zijn het gewoon criminelen, drogeren en mishandelen de dieren. Een tijger is een wild dier, een gezonde tijger trekt je uit elkaar voordat je in de buurt kan komen! De 'monniken' hebben geen speciale relatie met de tijgers, de dieren zitten onder de drugs. En dat niet alleen, ze verhandelen ook huiden en tijgerwelpen. Wanneer een dier overlijdt kopen ze een nieuwe en geven deze dezelfde naam zodat het niet opvalt.
Ik denk dat je je wel vergist in dat bijna niemand het weet. Eerlijk gezegd verbaast het mij wel dat je er pas achter kwam nadat je oog in oog kwam te staan met de situatie. Overal waar dieren een taak moeten verrichten voor mensen worden ze 'gebroken'. Dat mag niet nieuw klinken.
Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat een olifant van 5000kg, die alleen met zijn slurf al 300/400 kg kan optillen problemen krijgt wanneer 50 kg op zijn rug ligt. Dat zou hetzelfde effect zijn als een mens van 100kg met 1kg op zijn rug. Een veilige marge is zoals ik mij kan herinneren zo'n 150kg. Zoals ik het heb meegemaakt heb je vaak 2 personen, 1 rijder en zo'n zware zit. Dat komt al gauw op zo'n 200kg, dus ja, natuurlijk is het enorm zielig. En het is ook belangrijk dat mensen er vanaf weten.