Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door Jenny »

Jordanie heb ik met een groep bereisd, Syrie voornamelijk met het OV. Een enkele keer heb ik in Syrie een auto met chauffeur gechartered, maar meestal kwam je ook met een minibus bijna op de plaats van bestemming. En dan het laatste stukje liften ;)

Overigens, ik ben geen gezin, ik reisde met een vriend. Een dagje auto in Syrie kostte ongeveer 40 euro, wilde je meerdere dagen een auto met chauffeur (langere afstanden, overnachten) dan ben je al snel 90 euro voor een dag kwijt.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
ragha
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2010 22:39

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door ragha »

Wij zijn in eind mei 2 weken in Jordanie geweest, dit was te kort om alles te zien.
Wij adden een auto met privechauffeur wat achteraf heel goed was.
Hij bracht ons overal naar toe, wanneer we maar wilden.
Hij was heel vriendelijk en leverde een hele goede service.
Ook regelde hij vanalles voor ons.

In deze periode is het ook niet heel druk met de toeristen.

Volgend jaar gaan we weer naar Jordanie maar dan doen we er ook Syrie bij.
Dit gaan we doen met dezelfde chauffeur als dit jaar
We hebben nog steeds goed contact met deze man.

Als je eventueel gebruik wilt maken van deze privechauffeur dan moeten je maar iets laten weten en wij vragen wat het gaat kosten. En voor de prijs kun je bijna niet met de bus op stap, zekers niet als je de tijd die je wint meetelt.

groetjes
raf
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door Erik »

@raf je kunt ook gewoon het adres of de manier waarop wij met deze man in contact kunnen komen plaatsen. :Y Zo bestaat er ook veel minder de indruk dat je zelf de chauffeur bent of dat je er belang bij hebt, (wat volgens mij hier het geval is).
eefje
Wereldreiziger
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 dec 2007 20:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door eefje »

Ik ben erg benieuwd naar de prijs van zo'n taxi aangezien het openbaar vervoer in Jordanie ontzettend goedkoop was. Kun je eens een indicatie geven?
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door Jenny »

Joepie, overmorgen ga ik naar Syrie en Libanon *O* *O* *O*
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Gebruikersavatar
flip72
Reiziger
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 dec 2008 13:03

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door flip72 »

Dit klinkt als een interessante optie voor 2011.
Gekke vraag misschien, maar je je met Engels goed redden in deze landen?
M'n Arabisch is namelijk nog een beetje roestig ;-)
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door Jenny »

Ja, in Syrie en Jordanie kun je je goed redden in het Engels.

Met name in Syrie wordt veel onderwijs in het Engels gegeven.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
eefje
Wereldreiziger
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 dec 2007 20:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door eefje »

Toch vond ik het in Jordanie wel eens tegen vallen en heb ik best vaak gedacht, kon ik nu maar wat arabisch. Maar goed, je kunt je inderdaad wel redden.
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door Jenny »

ik herken een aantal Arabische woorden uit het Indonesisch. Echter, probeer ik ze zelf te gebruiken, dan verstaat men mij qua definitie niet... Ik denk dan ook dat uitspraak voor ons nog wel eens erg lastig kan zijn. Ik hoor niet eens wat ik fout doe ?!?!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
ragha
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2010 22:39

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door ragha »

@ erik,

Ik ben zekers niet de chauffeur en heb er ook geen belang bij.
Wij hebben nog regelmatig kontakt met de chauffeur en omdat deze vaak onderweg is, is hij moeilijk te bereiken via mail.
ragha
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2010 22:39

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door ragha »

@eefje

Openbaar vervoer is goedkoop in Jordanie, maar wat wij gezien hebben is dat je niet op je gemak kan rondkijken omdat je de bus moet hebben. Wat eigenlijk ook jammer is als je daar bent, je bent zo een paar uur kwijt bij een site.
Daarom hebben wij de optie genomen voor een privechauffeur.
Dan konden we gaan en staan waar en wanneer we wilden en bij problemen heb je iemand die de taal spreekt.

Je moet ongeveer voor een privechauffeur rekenen op een 600 euro per week maar dit hangt ook van de periode af. Ik weet da sommige het ook voor veel minder doen.
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door Tikva »

Vanaf 27 maart ook met easyjet naar Jordanie..

Er komt morgen het volgende nieuwsbericht op deze site:
Vanaf 27 maart gaat Easyjet vluchten aanbieden vanaf Londen Gatwick naar Amman. Ook voor de Nederlandse backpacker een goedkope vlucht naar Jordanië wanneer je dit combineert met een nachtje Londen. Je bent de helft minder aan reiskosten kwijt!

Een reguliere vlucht vanaf Schiphol naar Amman kost je nu voor een retourtje minimaal 400 euro.

Met Easyjet kost op dit moment een retourtje vanaf Londen ongeveer €150,- (incl belasting, excl bagage). Mmaar als je de acties in de gaten houdt kan dit wellicht nog goedkoper. Een ticket met easyjet of een andere budgetmaatschappij naar Londen heb je voor minder dan €50 euro.

Vluchten gaan op dinsdag, donderdag en zondag. Heen vluchten vertrekken om 12:50 en kan je dus combineren met een vroege vlucht uit Nederland naar Londen, terugvluchten landen pas om 0:20. Het is dan niet meer mogelijk door te vliegen naar Nederland en je zult dus een nachtje in Londen moeten blijven slapen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
ragha
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2010 22:39

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door ragha »

Hieronder vind je de gegevens van de chauffeur die wij hadden voor onze rondreis in Jordanie.
Hij doet ook rondreizen Syrie.
Wij waren heel tevreden over hem.
Hij spreekt heel goed engels.
Als je meer info wilt kun je contact met hem opnemen.

Wael Eseed
Email:w_gh2006@yahoo.com

grtjs

Raf
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door Robin »

Hi kristine,

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar als ze jong zijn is een auto huren misschien beter omdat je af en toe wel even moet wachten tot de bus weer komt. Er is niet zo n strakke busregeling als in nederland. In jordanie kan je makkelijk zelf rijden, in syrie zijn de wegen en bewegwijzering wat slechter en ik had het idee dat medeweggebruikers daar ook wat roekelozer reden. Overigens kan je voor veel bezienswaardigheden in syrie en jordanie een auto met chauffeur huren voor een paar uur. Dit kan handig voor jullie zijn als het wat lastiger is om er met het openbaar vervoer te komen. Ik denk dat ik met kinderen die optie zou kiezen in syrie, gecombineerd met openbaar vervoer en in jordanie lekker een auto huren.
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door Jenny »

In Syrie hangt het er helemaal vanaf WAAR je heengaat of je met het OV gaat of met een chauffeur. Er zijn voldoende plekken die prima met bussen en minibussen te bereiken zijn. Ja, je moet soms overstappen, maar ik heb zelden meer dan 10 minuten op transport moeten wachten in de regio Damascus/Hama/Alleppo. Rondom Lattikia is het iets lastiger, maar ook daar kom je er wel met het OV en evt een servicetaxi. Als je echter dingen RONDOM Palymra en richting Deir wilt bezoeken, dan kun je beter een auto huren. Palmyra zelf is goed te bereiken met de bus.

Als je excursies rondom Hama wilt boeken, dan kan de receptie van hotel Cairo je goed op weg helpen. De buren bij Riad schijnen ongeveer dezelfde service te verlenen, dus je kan ook daar even binnenwippen.

Voor een excursie naar de beehives en Qasr al-Ibn (deserttrip) was ik bv SRP 700 kwijt voor 2 personen (december 2010).
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast