LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Sneaky87
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2012 21:38

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door Sneaky87 »

:? Alvast mijn excuses als het een domme vraag is, maar ik ben net als Arie ook een beetje in de war

Ik dacht dat je bij aankomst in Bangkok gewoon een stempel op je paspoort kreeg, en dat dat je 30 dagen visum is (verder 'no questions asked')

Ik ben van plan om een ticket richting BK te boeken, om vervolgens via laos en vietnam naar maleisie te gaan en vanuit daar (of BK) 3 maanden later terug te vliegen.

Wat is nu wijsheid? Alvast een visum voor thailand in NL regelen? Ik kan dus niet zwart op wit aantonen dat ik binnen 30 dagen terug naar huis of naar laos vertrek, en dus thailand verlaat?

Alvast bedankt :)
ricardobuma
Wereldreiziger
Berichten: 174
Lid geworden op: 24 dec 2011 15:19
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door ricardobuma »

Er zijn al veel topics, zie ook deze, waar ik afgelopen week een vergelijkbare vraag beantwoordde.

Kort gezegd: als Nederlander krijg je bij aankomst per vliegtuig in Thailand een visumvrije entree van 30 dagen. De immigratie in Thailand zal waarschijnlijk niet moeilijk doen, maar de verantwoordelijkheid ligt bij de luchtvaartmaatschappij. Zij draaien immers op voor de kosten, mocht je daar geweigerd worden. Als zij erom vragen moet je een vliegticket kunnen tonen waarop te zien is dat jij Thailand binnen de 30 dagen verlaat voor een ander land of een visum die je vooraf kan regelen in Nederland.

Als je voor de tweede keer overland terugkomt in Thailand, krijg je 15 dagen visumvrije entree.
Hoe boek jij jouw vliegtickets? Help mij afstuderen met het invullen van een korte enquête: https://goo.gl/e85Von
JoostM
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:21

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door JoostM »

En nog meer informatie over goedkope tickets naar Thailand:

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door Erik op 11 okt 2012 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spam
Hendrik93
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2012 14:37

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door Hendrik93 »

Maakt het eigenlijk uit hoeveel tijd er tussen de eerste entry en de tweede entry zit bij een double entry tourist visa?
De geldigheid van een double entry visa is 6 maanden na aanvraag. Betekent dit ook dat ik de twee entries binnen 6 maanden na aanvraag moet hebben gemaakt?

Stel ik vraag mijn visa in November aan mij eerste entry maak ik in februari en de tweede entry in juni. Word mij de tweede entry voor 60 dagen in Thailand ontzegd omdat dit meer dan 6 maanden na aanvraag is of is geldigheid van de tweede entry 6 maanden na de eerste entry?
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door stevenl »

Totale geldigheid is 6 maanden, dus binnen 6 maanden na ontvangst van het voisum moet je voor de 2e keer in Thailand zijn.
Bart88
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 nov 2012 21:23

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door Bart88 »

Nog even een vraagje hierover, want ik weet niet zeker of ik het goed begrijp. Ik ga een aantal maanden rondreizen in zuid-oost azie. Ik vlieg op Bangkok, wat dan mijn eerste entry in Thailand is. Aan het einde van mijn reis vlieg ik ook terug vanuit Bangkok, dus dat wordt mijn 2e entry in Thailand. Als ik het goed begrijp moet ik dus een 2-entry visum kopen voor 60 euro? Nu vraag ik me af, stel ik wil om een of andere reden tussendoor Thailand nog een keer in (omdat evt vrienden op bezoek komen bijv), dan is mijn 2-entry visum dus niet genoeg. Kan ik dan terplekke mijn visum omzetten in een 3-entry visum oid? Of kan ik wanneer ik de 2 entry van mijn visum heb gebruikt gewoon in een buurland een nieuw single entry visum aanvragen?
ehouse
Reisexpert
Berichten: 252
Lid geworden op: 18 jul 2010 22:01

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door ehouse »

Is het mogelijk om een single ticket van de ene naar de andere ZO Aziatische stad te boeken of word je dan geweigerd? Bijvoorbeeld als je met airasia van bangkok naar hanoi gaat?
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door stevenl »

ehouse schreef:Is het mogelijk om een single ticket van de ene naar de andere ZO Aziatische stad te boeken of word je dan geweigerd? Bijvoorbeeld als je met airasia van bangkok naar hanoi gaat?
Vereist is een vliegticket naar buiten Thailand met vertrek binnen 30 dagen. Daar voldoe je aan, dus volstaat een enkele reis naar een andere ZO Aziatische stad. Als je het ticket niet wilt gebruiken kun je op zoek gaan naar goedkope tickets, Hat Yai-KL kan bijvoorbeeld goedkoper zijn dan BKK-KL.
ehouse
Reisexpert
Berichten: 252
Lid geworden op: 18 jul 2010 22:01

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door ehouse »

Merci, maar wordt je dan niet geweigerd in Vietnam als je toch gebruik maakt van het ticket?
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door Jenny »

Voor Vietnam moet je voor aankomst al je visum regelen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
acm_kool
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2012 15:45

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door acm_kool »

Omdat wij ook nogal geworsteld hebben met de vraag of we nu
A) een visum moesten hebben voor Thailand
B) persé een vliegticket het land uit (wat we niet gaan gebruiken!) moesten hebben
zal ik even onze ervaring delen! Het blijft een vaag verhaal.. Maargoed, misschien heeft iemand wat aan onze ervaring!

Onze situatie
Wij vertrekken op 2 februari naar Bangkok, met een enkele reis, om vervolgens zo'n 5,5 á 6 maanden rond te trekken door Zuid-Oost Azië (Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos, eventueel door Maleisië en Singapore naar Indonesië) en daarna door te vliegen naar Nieuw-Zeeland. *O*
Omdat wij 3 dagen Bangkok direct naar een Thais kokosnoten-eiland (Koh Kood) voor de Cambodjaanse kust gaan, hebben we besloten na dat bezoek meteen (in de buurt van Trat) de grens over te steken naar Cambodja. We verlaten Thailand dus over land. Vanwege het feit dat we hier en op andere websites hadden gelezen dat je aan moet kunnen tonen dat je Thailand binnen 30 dagen verlaat, hebben we onderzoek gedaan! We vinden het echter stom om een ticket te boeken wat je niet gebruikt, maar willen wel zeker weten dat we onze reis goed beginnen! Dit is wat er in grote lijnen gezegd werd:

Advies
Thaise ambassade: (mondeling)
Ik ken enkel de regels van onze Thaise Overheid, deze staan ook op de website. U mag als u doorreist over land Thailand gewoon in, als u het land maar binnen 30 dagen verlaat. De airlines (met name Malaysia airlines) hanteren hun eigen regels en hier kunnen wij niets aan doen.

Malaysia airlines:(mondeling, per telefoon)
Alleen met een vliegticket waarop staat dat u het land binnen 30 dagen verlaat geeft zekerheid dat u kunt inchecken bij Malaysia Airlines en Thailand in mag.

Ik was niet helemaal content met het antwoord.. dus ik besloot nog even te mailen:

Malaysia airlines:(schriftelijk, per email)
Het klopt idd dat u met een enkele reis geweigerd wordt bij de check in.
Tenzij u iets kan aantonen dat u het land wel verlaat.
( dit kan een ticket zijn, of trein ticket of een hotel reservering in een ander land.)
Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.


Uiteindelijke actie
Na veel wikken en wegen hebben we besloten op safe te spelen en toch een goedkoop ticket te boeken bij AirAsia. Kost ons nu uiteindelijk zo'n 30 euro pp en we hoeven ons (hopelijk) niet meer druk te maken. Nadat we in bangkok aankomen gaan we de vlucht annuleren en de taxes terug te krijgen (rond de 20 euro pp).

We zullen nadat we op 2 februari gevlogen hebben nog wel even laten weten of ze ons gecheckt hebben op die extra vlucht en jullie horen nog of we Thailand in zijn gekomen.. haha! :X
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door stevenl »

Dank je voor de update.

Het advies van de ambassade is de dagelijkse praktij bij de grens. Helaas zijn dit niet de officiele regels, en de luchtvaartmaatschappijen moeten deze officiele regels volgen.
De ambassade en ook het consulaat geven vaker deze informatie af, die helaas volgens de officiele regels en de dagelijkse incheckpraktijk onjuist is en erg verwarrend werkt.
Kiekel
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:23

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door Kiekel »

Hoi,
Ik zit momenteel in Kuala Lumpur en wil volgende week maandag naar Bangkok vertrekken. Mijn eerste gedachten was een retourtje airasia (retour. Voor bewijs dat ik Thailand verlaat) maar dat blijkt duurder te zijndan gepland, z'n €175, nu vroeg ik me af of ik ook overland(trein) naar Bangkok kan gaan en dat ik een visa voor 60 dagen koop. Maar als je thailand overland ingaat moet je dan ook bewijs hebben dat je het land binnen 30 dagen verlaat? Of hoe zit het dan? En ben ik op die manier goedkoper uit dan die €175 via airasia? Mijn plan is overigens om na ~30 dagen naar Laos te gaan. Bedankt iig!
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Re: LEES EERST!: FAQ over visa en tickets Zuid-Oost Azië

Bericht door stevenl »

Kiekel schreef:Hoi,
Ik zit momenteel in Kuala Lumpur en wil volgende week maandag naar Bangkok vertrekken. Mijn eerste gedachten was een retourtje airasia (retour. Voor bewijs dat ik Thailand verlaat) maar dat blijkt duurder te zijndan gepland, z'n €175, nu vroeg ik me af of ik ook overland(trein) naar Bangkok kan gaan en dat ik een visa voor 60 dagen koop. Maar als je thailand overland ingaat moet je dan ook bewijs hebben dat je het land binnen 30 dagen verlaat? Of hoe zit het dan? En ben ik op die manier goedkoper uit dan die €175 via airasia? Mijn plan is overigens om na ~30 dagen naar Laos te gaan. Bedankt iig!
Visa koop je bij ambassade/consulaat, en je bent daarmee zeker goedkoper uit. Als je de grens per trein zonder visum overgaat krijg je een 15 dagen visumvrije entree. Bewijs dat je het land binnen 30 dagen weer verlaat wordt door immigratie in de praktijk niet vereist (een jaar of 3 geleden is er een week of zo een actie geweest en werd dit wel gecontroleerd bij enkele grensposten, wat heel veel gestrande reizigers tot gevolg had).
acm_kool
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2012 15:45

Qreply

Bericht door acm_kool »

Kleine update: bij het inchecken in NL werd er bij ons indd om een vlucht het land uit gevraagd! Anders zouden we nog stante pede een vlucht hebben moeten boeken :p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten