Hulp bij rondreis in Azië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Glenn
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 feb 2009 02:27

Hulp bij rondreis in Azië

Bericht door Glenn »

Hallo,

Wij gaan een wereldreis maken en gaan 4,5 maand door Azie. Wij starten in Bangkok en zullen dan +- 30 dagen verblijven in Thailand (vanwege het visum). Hierna willen wij naar Camboja - Laos - Malysie - Indonesie - Singapore.

De grootste vraag waar wij mee zitten is de beginfase van Thailand naar Laos of Cambodja. Hoe reizen wij hiernaartoe (trein/bus/vliegtuig) en welk land eerst? Wat is wijsheid? Ook omdat wij veel lezen met visums van het ene naar het andere land. Vanuit Laos of Cambodja willen wij door naar Malysie. Of is het handiger als we dan Vietnam erbij pakken?

Alvast bedankt voor al jullie suggesties en informatie.

Groet,

Glenn en Marie-L
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: Hulp gevraagd voor rondreis in Azie

Bericht door bolletjeom »

met zoveel tijd en waarschijnlijk een beperkt budget is vliegen een beetje zinloos. hoe je verder wilt reizen hangt er van af. je kunt bussen nemen en soms treinen. maar net wat je lekker vind.

De meeste mensen maken het rondje midden en noord thailand. dan noord Laos in. afzakken naar het zuiden daar cambodja in en dan vie kratie, phnom penh en siem reap weer richting bangkok. daar krijg je dan aan de grens een 15 dagen visum. genoeg om via bangkok naar een zuidelijk eilandje te reizen, even te chillen en dan over land naar Maleisie te gaan.
het rondje cambodja /laos kan ook andersom maar dan moet je van te voren een laos visum halen omdat die bij die grens in het zuiden van Laos niet te krijgen is

als je tijd over hebt kan je ook noord laos doen, door steken naar Vietnam en dan afzakken naar Cambodja. Voor vietnam moet je van te voren een visum regelen. Die kan je niet aan de grens krijgen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Gebruikersavatar
TRB
Wereldreiziger
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 mar 2009 17:43
Locatie: Nijmegen

Re: Rondreis Azie

Bericht door TRB »

Na een paar maanden radiostilte, ben ik afgelopen week weer in de Lonely Planets en de forumtopics gedoken.

Het idee is als volgt:

1. 4 weken stage in Bangkok. In de 3 weekenden probeer ik Kanchanaburi, Ayutthaya en Khao Yai NP te bezoeken.
Is Khao Yai NP te doen vanaf Bangkok in een weekend? En Kanchanaburi?

Ik heb hierna nog 43 dagen over.

2. Na Bangkok wil ik naar een eiland toe dat in de richting van Cambodja ligt. Dan kom je al gauw bij Ko Chang en Ko Samet uit. Als ik de verhalen mag geloven is Ko Chang de beste keus? Met olifanten wassen enzo? Tikva? ;) Ik vraag me ook af of het niet een flinke omweg is van Bangkok-eiland-grens Cambodja. Je kan vanaf Ko Chang natuurlijk met de boot naar Sihanoukville, maar dit lijkt me helemaal omslachtig als ik dan weer noordelijk naar Angkor moet. Mijn idee was dus om vanaf het eiland naar Aranya Prathet te gaan en dan de grens over. Voor deze trip reken ik een dag of 6.

3. Van Battambang naar Siem Reap met de boot en daar een dag of 3 blijven om Angkor te bezoeken. Van daaruit richting Phnom Penh. Is dit leuker met de boot over het Tonlé Sap meer of beter over land? Over dit stuk denk ik een dag of 7 te doen. Na een dag Phnom Penh richting Laos met tussenstop in Kratie. Dan heb ik Cambodja in zo'n 10 dagen gehad te hebben.

4. Dag of 7 bij Si Pan Don, Champasak en Pakse. Tat Lo schijnt ook leuk te zijn met olifanten? Het Bolaven Plateau kan ik denk ik beter links laten liggen ivm tijd en afstand.

5. Van Pakse naar Vientiane. Tussendoor kom je dan nog Savannakhet, Tha Khaek en Tham Kong Lo tegen. Ik las dat je er met de express bus naar Vientiane even lang over doet als de normale bus naar bv. Tha Khaek. In het kader van de tijd kan ik deze tussenstop dus beter skippen. Echter wil ik nog wel een jungletrekking doen. Wat raden jullie aan. Is deze tussenstop echt de moeite waard? Ik wil over dit stuk 1 (zonder tussenstop)- 4 (mét tussenstop) dagen doen.

6. dagje Vientiane

7. reizen naar Vang Vieng en daar een dag blijven

8. Luang Prabang. Daar wil ik zo'n 5 dagen voor uittrekken om vervolgens naar Huay Xai te gaan. Met de boot schijnt dit erg leuk te zijn. Het Noorden (Nong Khiaw etc.) zal denk ik teveel werk zijn. Dan heb ik uiteindelijk in 3 weken een groot deel van Laos gehad.

9. Bij Huay Xai de grens over en nog een aantal dagen in Chiang Mai verblijven. Na een dag of 3 de trein naar Bangkok. Sukothai kan ik ook beter links laten liggen?

10. in Bangkok heb ik dan nog 2 dagen speling om weer terug naar Nederland te gaan.

Zouden jullie in kunnen schatten of dit een mooi rondje is? En vooral wat ik in tijdnood het beste kan skippen?
Alvast heel erg bedankt!
Janneke
Reisexpert
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 apr 2007 16:15

Re: Rondreis Azie

Bericht door Janneke »

Hoi,
Volgens mij is je reisschema prima. Ik zou alleen niet teveel plannen en wat tijd overhouden voor het geval je ergens wat langer wilt blijven. Of onderweg een keer pech hebt en de reis langer duurt dan je dacht.
Die eilandjes zou ik misschien overslaan, er zijn mooiere eilanden die je beter een volgende trip kunt bezoeken. Olfifanten rijden/wassen kan ook in de omgeving van Chang Mai bijvoorbeeld.
Van Battambang (stadje is niet heel bijzonder, omgeving is mooi en je ziet meer het echte cambodja) naar Siem Reap (ga naar Yellow Guesthouse!) kan ook met de bus ipv boot, is prima te doen. Maar ookal is de busreis bv 5 uurtjes, reken dan maar dat je die dag verder weinig anders meer kunt doen. Oftewel halve reisdagen bestaan eigenlijk niet in deze landen. Zuid-Laos weet ik weinig van. Vientiane 1 a 2 dagen is meer dan genoeg. Vang Vieng ga vooral ook in de omgeving kijken en blijf niet in een tube steken. Luang Prabang is erg mooi en veel te zien/doen in de omgeving. Je kunt inderdaad met de slowboat naar Thailand. Verheug je er niet teveel op het zijn 2 lange dagen op ongemakkelijke bankjes.
Chiang Mai vond ik erg leuk. De omgeving van Chang Rai is prachtig en goed te doen op een scootertje.
Voor Ayutthaya geldt: als je angkor wat gezien hebt dan zijn deze tempels niet echt meer de moeite waard. Kanchanaburi is mega-toeristisch en gezien de geschiedenis van de burma spoorlijn vond ik de manier waarop dit hele circus georganiseerd is echt verschrikkelijk. Maar ja je kunt het ze niet kwalijk nemen, het is een manier om geld te verdienen. De watervallen hier in de buurt zijn wel een bezoekje waard. Reizen door al deze landen is vrij makkelijk.
Geniet ervan!
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: Rondreis Azie

Bericht door Tikva »

Ziet er goed uit hoor!.. Vind het ook goed dat je opties hebt. Zou nu stoppen met plannen.

Je kunt gewoon ter plekke nog wat omgooien. De jungle trekking is leuk hoor maar zoals je nu al aangeeft heb je niet heel veel tijd. Heb je wel heel veel zin ga je wel, heb je geen zin dan ga je niet.

Persoonlijk vond ik Chiang Mai helemaal niets..Veel te toeristisch en vooral met van die package toeristen denk jij er ter plekke hetzelfde over ga je lekker wel naar sukothoi
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Gebruikersavatar
TRB
Wereldreiziger
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 mar 2009 17:43
Locatie: Nijmegen

Re: Rondreis Azie

Bericht door TRB »

Bedankt voor de aanvullingen!

Ik heb nog een paar specifieke vragen, de rest moet ik zelf ook maar een beetje ter plekke doen om het avontuurlijk te houden..

1. Is de omweg naar Ko Chang / Ko Samet de moeite waard? Of kan ik beter in Laos bij Si Pan Don genieten?
2. Is het niet handiger om met de klok mee te reizen (eerst Noord-Thailand, Laos, Cambodja) omdat je dan de Mekong afdaalt? Ik had voor tegen de klok in gekozen omdat ik liever Noord-Thailand skip dan Cambodja.
3. Ik las in de LP dat van Huay Xai naar Luang Prabang boten gaan. Een speedboat doet er zo'n 6 uur over en een slow boat 2 dagen. Toch wordt de slowboat aangeraden. Wat vinden jullie?

Ik heb er ongelofelijk veel zin in ^O^
Gebruikersavatar
TRB
Wereldreiziger
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 mar 2009 17:43
Locatie: Nijmegen

Re: Rondreis Azie

Bericht door TRB »

Kan iemand mijn vraagjes in het vorige bericht nog beantwoorden?

=> Ik weet vooral niet wat ik van het stuk Luang Prabang-Huay Xai moet verwachten. Is dit ook met een bus te toen? Of neemt iedereen eigenlijk alleen de slow boat?
=> En wat is in Cambodja/Laos/Noord-Thailand de beste plek voor een jungle trekking (die niet uitputtend is, maar wel boeiend genoeg)?
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: Rondreis Azie

Bericht door Tikva »

-- Of de omweg de moeite waard is moet je zelf bepalen. Wil je echt strand, zeewater en zonnen dat is niet op si phan don. Ben je tevreden met in een hangmat bungelen dat kan is de omweg niet nodig.
-- klok mee of niet maakt niet uit. Meeste mensen reizen met klok mee dus dan heeft als voordeel vaak dezelfde mensen tegen komen, tegen klok in zou dan weer makkelijker met vervoer enzo zijn. Uiteindelijk maakt het geen bal uit.
-- Speedboaten worden voor de veiligheid afgeraden, slowboot zelf niet gedaan heb de bus genomen die via luang namtha gaat. Doet er dan ook 2 dagen over
- trekking: lunag namtha is erg populair, tha keak zelf gedaan is leuk. Chiang mai is nog weer veel populairder en dus toeristischer.

Beste TRB ik zou me echt niet zo druk maken. Je hebt een prima planning en je zult zien dat de kleine dingetjes die nu nog "eng" lijken zoals slowboat,bus, speedboat ter plekke vanzelf duidelijk worden. Wanneer je eenmaal in bangkok bent kom je vast ook reizigers tegen die net terug zijn en je met allerlei verhalen ook weer nieuwe ideeen geven.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Vikken
Wereldreiziger
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 aug 2009 22:18
Contacteer:

Re: Rondreis Azie

Bericht door Vikken »

Hou er rekening mee dat als je tegen de klok ingaat (Cambodja ----> Laos), dat je je visum voor Laos op voorhand regelt. Met de klok mee heb je dat probleem niet.
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1505
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Re: Rondreis Azie

Bericht door kohraya »

Als je met de klok mee gaat, eindig je op de eilanden. Dat lijkt mij relaxter. En je hebt het visa-probleem niet.
De eilanden in de Mekong zijn totaal niet te vergelijken met die in de zee.
Stroom op- of afwaarts, maakt ook niet veel uit. Tegenwoordig wordt er meer met de bus gereisd dan met de boot. Idem voor het Tonle Sap meer; neem de bus. Voor Battambang ligt dat anders, want deze tocht doe je omdat hij zo pitoresk is.
En het Bolaven plateau kan je grotendeels met een day pack op eigen gelegenheid verkennen op een brommer in 2 dagen tijd (met een overnachting aan de watervallen waar de naam me van ontschiet).
Kachanaburi en Ayuthaya kan je wel in 2 weekends bezoeken, dat zou ik zeker doen (van dat park, weet ik niet).
De eerdere opmerking dat Ayuthaya niet meer de moeite waard is na Angkor, vind ik onterecht. Er ligt trouwens 500 jaar tussen de stichting van beide en dat zie je duidelijk in de bouwstijl. De setting en de omvang is dan niet zo imponerend als die van Angkor, maar het hoort bij een kennismaking met Thailand en het is een fijne afwisseling na al die goudkleurige tempels.
Voor de rest (en dat heeft iedereen ondertussen al gezegd): probeer niet te veel te plannen. Go with the flow!
Nu nog bepalen in welke richting jouw 'flow' stroomt, en dan gaat het allemaal vanzelf ;)
laurae
Reiziger
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2009 12:54

rondreis Azie

Bericht door laurae »

ik ben van plan een aantal maanden door azie rond te gaan reizen. Ik begin met de transmongolie express waarna ik in peking eindig. vanuit daar wil ik graag naar thailand, tibet, nepal en india.. ik vroeg me af of het makkelijk is om bv vanuit china een ticket naar thailand te regelen of moet dit voor af geregeld worden?
vanuit thailand wil ik graag naar tibet en dan nepal en vanuit india terug naar huis.
Is dit gewoon daar te regelen of moet dat vooraf allemaal geregeld zijn?
tom
Reisexpert
Berichten: 661
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:48
Locatie: utrecht

Re: rondreis Azie

Bericht door tom »

ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik denk dat het handiger is vanuit china eerst naar tibet te gaan. dit is volgens mij een stuk minder gedoe dan vanuit een ander land. ik zou dit sowieso van te voren uitzoeken omdat china vaak moeilijk doet.

visa voor thailand en nepal krijg je bij aankomst. visum voor india kun je dan in kathmandu regelen.
tickets moeten ook geen probleem zijn als je flexibel bent, vaak ook goedkoper daar.
amassakoul
laurae
Reiziger
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2009 12:54

Re: rondreis Azie

Bericht door laurae »

dat is inderdaad veel handiger.. alleen komt het met de reistijd niet zo uit. Ik vertrek in februari met de TME en zal dus in maart in china zijn. en eind maart verder willen reizen

Aangezien de beste reistijden voor tibet en nepal eind april/mei zijn is het misschien beter om eerst ergens anders heen te gaan.

of is er iemand die me meer kan vertellen over reizen in tibet/nepal in maart/begin april??
tom
Reisexpert
Berichten: 661
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:48
Locatie: utrecht

Re: rondreis Azie

Bericht door tom »

ik was in juli en augustus in nepal, dat was volop regenzeisoen. als eind april de beste reistijd is lijkt begin april me ook prima toch? dat is maar een paar weken verschil. weer is onvoorspelbaar en helemaal de laatste tijd zie je op verschillende plekken dat weerpatronen (en dus "beste" reistijden) veranderen.
amassakoul
Sieniej

Hoe mijn reis door Azië plannen?

Bericht door Sieniej »

Een aantal maanden geleden heb ik al besloten dat ik binnenkort door zuid oost azie ga reizen. Bezig geweest met de algemene info en al de eerst inentingen gehaald en al die dingen. Echter begint de klok nu te tikken en moet ik toch echt mijn reis ga plannen.

Alleen er is zoveel informatie en zoveel te doen en te zien en te regelen. Ik zie letterlijk door de bomen het bos niet meer. Dus ik had gehoopt dat jullie mij tips konden geven over hoe ik het beste te werk kan gaan en dat soort gelijke dingen.

Reis half jaar alleen eerste 3 weken met een vriend samen met hem zuiden van thailand en cambodja (ankor wat) en ik was van plan daarna laos vietnam maleisie en landen daar omheen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten