Door Polen reizen met de trein

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Kuess
Wereldreiziger

Re: Polen - trein?

Bericht door Kuess »

Zow, Wroclaw centum is erg mooi, lekker rustig ook :)

Ik vlieg terug vanaf Katowic, dus ik ga morgen eerst naar Warschau en daarna Krakau. Wordt wel een lange treinreis, maarja. Wie weet hebben ze stopcontacten in de trein haha. Dan type ik wel een eind weg op mn laptop. En anders doe ik dat tot de batterij er mee kapt.
.:: Sapere Aude ::. - Horatius 20BC
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik weet niet in wat voor een trein je gaat reizen maar de meesten hebben geen stopcontact is mijn ervaring.

Ik zie nu net dat het nog meevalt! Ik heb naar Krakow er bijna 5 uur over gedaan maar naar Warsaw kan het ook in 5 uur en 34 minuten met de EIC (de meest luxe variant van de Poolse treinen). Ik zie dat ie over Katowice gaat en had mij even vergist in hoe de spoorlijnen lopen...Dus vergeet mijn eerdere bericht haha. Warsaw of Krakow maakt in dit geval dus niet zo heel veel uit. dat uurje langer dat merk je ook niet meer ;)

Ga je met de EIC? Of kies je voor een TLK (boek dan 1e klas dan heb je zeker een zitplaats!).

In de EIC zit trouwens 1 kopje thee of koffie met koekje erbij in. In de TLK moet je er voor betalen.
Kuess
Wereldreiziger

Bericht door Kuess »

Nou ik heb besloten om een dag later naar Warschau te gaan. Ik zie morgenvroeg wel hoe het loopt. Ga je ook een artikel over Wroclaw maken trouwens? Ik zag dat dat er nog niet was. Dan kan ik eventueel nog helpen/aanvullen etc. Want ik vind het zeker een aanrader.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ja dat wil ik zeker gaan schrijven :) Ik weet alleen nog niet wanneer, als jij er eerder aan toekomt, geef maar een gil! Denk dat we elkaar zeker kunnen aanvullen (ik ben met de trein erheen gegaan, jij met vliegtuig en we hebben vast andere dingen bekeken/gezien) :D Heb je een PB gestuurd hierover.

Ik wil eerst proberen artikel te schrijven over de trein :)
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Hoe het zit met de trein etc. weet ik niet, wij zijn in 2009 met eigen vervoer naar Polen gereden wat overigens prima te doen was. Zelfs zonder TomTom :) Maar mocht je iets willen weten over Auschwitz (Oswiecim in het Pools), vraag gerust. Ik heb er een blog over geschreven; mocht je er belang bij hebben dan hoor ik het wel. Auschwitz bestaat uit twee locaties die een paar kilometer uit elkaar liggen: Auschwitz en Auschwitz Birkenau. Wij hebben beide bezocht en dat zou ik ook 'aanraden'. Houd er rekening mee dat je wel een hele dag onder de pannen bent. Ook wil ik je toch wel een kleine waarschuwing meegeven. Wees overal op voorbereid: van grote groepen luidruchtige toeristen die posters van Auschwitz kopen |:( |:( tot (grote) vitrines met mensenhaar, protheses en kinderschoentjes. Ik was niet in die zin gewaarschuwd en mijn reisgezelschap en ik hebben het af en toe best zwaar gehad. Aan het eind van de dag was er storm op komst en echt... Birkenau zag er gruwelijk en angstaanjagend uit. Ik heb een foto gemaakt van de toren en de treinrails met die donkere lucht en als ik daar weer naar kijk, krijg ik weer kippenvel. Het heeft veel impact gehad, maar ik ben blij dat ik het heb gezien.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Kuess
Wereldreiziger

Bericht door Kuess »

@reismeis: Nou ik ben eerder bang dat Auschwitz me te weinig gaat doen. Ik heb inmiddels 7 andere kampen bezocht (oa Struthof Theresieenstad Bergen Belsen en Buchenwald), en als geschiedenis docent moet je toch wel al het een en ander weten. Dus misschien weet ik al wel te veel. Toch bedankt voor het aanbod :)
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Gee probleem! Ik ben benieuwd wat je ervan vond, laat je dat nog even weten? Ik ben zelf ook in Bergen Belsen en Theresienstadt geweest, maar persoonlijk vond ik dit vele malen erger.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik moet bekennen dat ik de vitrines 'too much'' vond en nogal een hollywood gehalte hebben :? Maar ik heb de afgelopen jaren zoveel boeken gelezen over Auschwitz, met de meest gruwelijke verhalen (o.a. sonderkommando) dat ik misschien ook wel mijn gevoel automatisch uitschakel. Het maakte wel impact op me, maar ik had het erger verwacht. Ik had wel de rest van de dag nergens zin meer in....

Ik ben daarentegen ook naar een gevangenis geweest in Warsaw; deze gevangenis werd in de WO II gebruikt door de Gestapo en daar kreeg ik echt kippenvel en werd ik echt misselijk. Het is misschien ook wel omdat daar heel erg werd ingezoomd op de persoonlijke verhalen en bezittingen en martelwerktuigen...vooral dat laatste maakte echt indruk. En ik dit verhaal eigenlijk niet kende.
Olijfje

Trein van Gdanks naar Strezelin - Polen

Bericht door Olijfje »

Hallo, Ik heb een vraagje, ik wil graag met de trein reizen van Gdansk naar Strzelin maar ik kan via de ticket site polrail.pl niet de tickets vinden die ik op de site Tktelecom vind. Ik wil graag reserveren omdat het in de vakantie is en midden in de winter en dus best graag 1ste klas wil reizen. Of maakt dat niks uit qua temperatuur?
menasil
Reisexpert

Re: Trein van Gdanks naar Strezelin - Polen

Bericht door menasil »

Ik zou sowieso nooit via pol railticket gaan kopen. Dat is een commercieel bedrijf.

PKP (een van de maatschappijen in Polen) heeft zelf een Engelstalige website waar je kaartjes kan kopen: https://bilet.intercity.pl/irez/. Je moet je wel registreren en een credticard hebben. Daarnaast moet je je paspoort nummer doorgeven (Of id kaart nummer) zodat je je kan legitimeren in de trein. Dit zijn nl. et tickets. Voor de EC/EIC treinen kan dit 30 dagen van te voren en voor de PKP kan dat 7 dagen van te voren. In een TLK kan je alleen voor 1e klas gereserveerde kaarten kopen. 2e klas kan je wel kopen maar zonder reservering.

Nu is het Poolse treinsysteem complex. Er zijn meerdere maatschappijen en voor een aantal treinen kan je dan ook niet online kaarten kopen. Dat kan alleen bij pkp. Sterker nog... er zijn een aantal treinen waar je alleen 2e klas hebt.

Op basis van de informatie die je geeft, kan ik je niet zo goed adviseren. Ik weet niet welke treinen je gaat nemen. Dat het vakantie is, betekent nog niet dat het druk is in de trein. Dat ligt ook een beetje aan de dag waarop je gaat en het tijdstip. Vrijdag voor een vakantie is sowieso druk (ook voor een weekend).Ook de temperatuur is per type trein verschillend :) In TLK zou ik zelf altijd voor eerste klas gaan.

Ik denk zelf dat je, om naar Strzelin te geraken, je sowieso een Interregio en een regio trein moet nemen. Dat is van de andere maatschappij PR. PKP stopt niet bij Strzelin.

Als je beter advies wil, kan je dan een kopie plaatsen van een route die je wilt gaan nemen en welke type treinen je tegen komt? Overigens, je kan waarschijnlijk een stukje met de PKP maar dan kan je alleen dat deel reserveren.

Zie trouwens ook het artikel op onze website voor treinen in Polen :) https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/po ... 13051.html

Overigens die site die jij noemt, TKtelecom, ken ik ook niet :?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

menasil schreef:Vrijdag voor een vakantie is sowieso druk (ook voor een weekend).
Dacht dat vrijdagen meestal voor een weekend vallen... _O-
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Kims schreef:
menasil schreef:Vrijdag voor een vakantie is sowieso druk (ook voor een weekend).
Dacht dat vrijdagen meestal voor een weekend vallen... _O-
In Polen niet :P Hahahaha. Grapje!
Ik had beter kunnen schrijven dat het ook bij een regulier weekend druk is en vrijdagavond per definitie geen goede reistijd is ;) Maar ligt ook aan type trein.
Olijfje

Bericht door Olijfje »

ah super bedankt! ik ga het meteen bekijken of het zo met die site wel lukt:) Het ging om precies te zijn om deze reis
http://rozklad-pkp.pl/bin/query.exe/en? ... 5&OK#focus
Maar ik ga het even uitzoeken met die site
Dankjewel!

Oh ik zie nu die site, waar je tickets kunt kopen maar die vind de reis die ik via de pkp site vond niet terug. Waar kan ik ergens tickets kopen voor reizen met PKP?

Ps die TK telecom was geloof ik reclame op de site:P had ik verkeerd gezien..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Sorry was aantal dagen heel druk dus hoop dat je er nog wat aan hebt!

PKP kan je via: https://bilet.intercity.pl/irez/ kopen
Maar ik denk dat je misschien niet alleen met PKP reist dus daardoor sowieso niet volledig online kan kopen.

Helaas kan ik je reis niet zien omdat ik niet zelf de zoekopdracht heb ingevoerd. Hij kan hem daardoor niet vinden als ik link aanklik dus ik kan je ook niet vertellen waarom je niet online kan kopen :'(
Plaats reactie