route egypte, zijn we gek?

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
Janneke
Reisexpert
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 apr 2007 16:15

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Janneke »

Ja nog een hoteltip: Luxor Nile Valley hotel, staat dacht ik ook hier onder hostels. Goed, schoon en betaalbaar hotel met zwembad. Nederlandse eigenares die getrouwd is met een Egyptenaar. Ligt op de westoever, recht tegenover de aanlegplaats van de ferry die je voor een paar centen naar het centrum van Luxor brengt. Wanneer je in Luxor aankomt neem dan een taxi naar de ferry (of loop erheen) en niet een taxi die je helemaal naar het hotel brengt want die taxi moet over een brug die kilometers verderop ligt waardoor het nogal een duur ritje wordt en aangezien de ferry bijna voor het hotel aanmeert is dat echt niet nodig.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door bolletjeom »

zo, volgende week dus naar egypte.
Iemand nog tips?
De route staat wel zo'n beetje vast. Maar zijn er nog leuke plekjes om te gaan eten of om een beetje te ontspannen in Cairo, Aswan of Luxor? Geheime adresjes???
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Jenny »

Ik weet niet meer hoe het heet....

Als je in Luxor met het pondje naar de Westbank vaart, wordt je gedropt bij een parkeerplaats. Aan je linkerhand op de hoek van de straat staat een roze/rood gebouw, en daar kun je heerlijk eten! Bootjes varen ook 's avonds laat, dus je hoeft niet bang te zijn om te stranden. Ik vond dat een heerlijk gebied om rond te slenteren (ik heb daar ook overnacht), net wat minder druk en hectisch dan de Souq.

Verder moet je uitkijken in Aswan, waar 'Chicken with Herpes' op de kaart staat _O-
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Hoot
Reiziger
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2010 11:33

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Hoot »

Precies wat Jenny ook schrijft: op de westoever van Luxor bij de ferry de parkeerplaats oversteken, daar zitten een aantal leuke restaurantjes. Helemaal niet druk, vaak gelegen boven of bij een hotel en sommigen hebben in het donker een erg mooi uitzicht op de tempel van Luxor.
Iets naar achteren, bij de moskee de straat naar achteren nemen, ligt hotel El Fayrouz (iedereen kent het daar, dus roep de naam en er is wel iemand die je de goede weg wijst). Daar hebben ze een prachtige binnentuin waar je gewoon heen kunt om wat te eten 's middags of 's avonds.

In Caïro: thee drinken en een gebakje eten bij Groppi. Een Franse 'salon de thé' uit vervlogen tijden, downtown gelegen aan Midan Talaat Harb. (Het is alleen geen goede plek om als vrouw naar het toilet te gaan :r)
Een hele hippe tent vind je op het eiland in de Nijl, bij metro Sadat (Midan al Tahrir) de brug over. Direct links naast de brug is een caféetje/restaurant of hoe het ook mag heten. Het heeft niks met 'hip' in onze West Europese betekenis te maken, maar hier komen de twintigers/dertigers met een goede baan aan het eind van de dag een shisha roken. Mooi zicht op de bedrijvigheid op de Nijl.
Don't dream your life - Live your dream
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Jenny »

Had me voorgenomen om vandaag mijn reisverslag van Egypte op mijn site af te maken, maar het is er niet van gekomen. Leren was toch ff net belangrijker, net als het uitzoeken van foto's van examenopdrachten van school.... Aswan en Cairo staan overigens wel online.

Wat Luxor betreft: ik zou ook zeker naar de Valley of the Noble gaan. Veel mooier dan de Valley of the Thombs, in dat opzicht dat het er heerlijk rustig is, en je echt op je gemak de graven kan bekijken. Doordat er 'nooit' iemand komt zijn de muurschilderingen mooier en kleurrijker. Tegen een kleine vergoeding mag je foto's maken.

Verder is het mooi om de Luxor tempel 's avonds te bezoeken, leuk verlicht. Karnak heeft mooi licht in de namiddag.

Neem warme kleren mee voor de fellucatocht, echt. Er zijn in principe dekens, maar als je een lichte slaapzak hebt zou ik die gewoon ook meenemen. En evt een muts en handschoenen, klinkt stom, maar ik vond het 's nachts zooooo koud!

Als je naar Gizeh gaat (wie niet): loop niet meteen op de piramides af. Eromheen is een complex van vele gebouwen en gangen, en daar komt geen mens. Je hebt prachtig uitzicht op de piramides, en je bent alleen. Heerlijk! Als je perse een piramide inwilt, dan zou je de bend piramide kunnen overwegen. Lekker rustig. Houd er rekening mee dat het heeeel erg stinkt in de piramides, een sjaaltje voor je mond en neus kan fijn zijn. Neem voldoende water mee voor erna.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door bolletjeom »

top tips! Karma komt later, lastig vanaf mobiel.

Dat hotel op de westbank is waar we slapen! Dus dat komt goed.
Slaapzak en muts liggen al klaar. De laatste heb ik in nederland toch al op.

De piramides in gaan, is dat echt de moeite waard? Is het erg krap van binnen?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Jenny »

Pffff, zit met een ADHD collega in de auto....

Piramide ingaan is iets wat je doet om het idee, niet omdat er wat te zien is. Nauwe gangen, ja. Lage gangen, ja. Ik heb absoluut stukken op m'n knieën afgelegd! Maar er zijn ook grote open ruimtes. Alles is schaars verlicht, en er hangt een vieze penetrante ammoniak lucht. Ik had knallende koppijn toen ik buiten kwam!

Bij de piramide van Djoser kun je een soort grafkelder in, hele mooie hiërogliefen, daar moet je zeker in! Als is de trap erheen wel heel erg krap.... De kelder zelf is overigens wel ruim genoeg, daar kun je gewoon staan.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Jenny »

Rudi, speciaal voor jou: m'n reisverslag is af *O*
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door bolletjeom »

top!
Zal kijken of ik op mijn werk een gaatje kan vinden om het te lezen.

Tas gisteravond gepakt. Maar 9 kilo! Ik ben trots op mezelf.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Tikva »

Je kunt ook een van de andere piramides in. Wij zijn de bend piramide ingegaan, veel goedkoper, rustiger en geen gedoe met beperkt aantal kaarten. Volgens mij is het idee van binnen wel hetzelfde.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Gebruikersavatar
Ron
Reisexpert
Berichten: 1120
Lid geworden op: 28 apr 2005 00:00
Locatie: cala d 'or, mallorca
Contacteer:

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Ron »

hier mijn route,

14-jan vlucht ams cairo
15-jan Cairo
16-jan Cairo
17-jan Cairo
18-jan
19-jan
20-jan Cairo aswan trein
21-jan Aswan
22-jan Aswan Abu simbel bus
23-jan Abu simbel Aswan bus
24-jan Aswan
25-jan aswan Kom ombo boot
26-jan Kom ombo to edfu taxi
27-jan Edfu to Luxor bus
28-jan Luxor
29-jan Luxor
30-jan Luxor
31-jan Luxor to Hurghada bus
1-feb Hurghada to Sharm el Sheikh boot
2-feb Sharm el sheikh to Dahab bus
3-feb Dahab
4-feb Dahab
5-feb Dahab
6-feb Dahab
7-feb Dahab to Cairo bus
8-feb vlucht cairo ams

heb nog 2 dagen niet ingevuld die heb ik nog als extra omdat ik eerst iets anders van plan was maar ik niet weet of dat gaat lukken, want moet dat in Cairo regelen mits mogelijk.
zit er verder aan te denken misschien de dag trein te nemen van cairo naar aswan, iemand hier ervaring mee??
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door bolletjeom »

Je kunt ook een van de andere piramides in. Wij zijn de bend piramide ingegaan, veel goedkoper, rustiger en geen gedoe met beperkt aantal kaarten. Volgens mij is het idee van binnen wel hetzelfde.
Ik neem aan dat je de red piramide bedoelt? Want de Bend zit in een militair gebied.
Ik ben in iedergeval de rode in geweest. Leuke ervaring!

@ ron, je planning...
Voor zover ik er iets over kan zeggen.
5 dagen Cairo? lijkt me een beetje veel.
Kom ombo naar luxor met bezoek aan edfu kan in een halve dag. Daar slapen is een beetje overbodig.
Ik heb een geweldig adres voor je in Aswan.Kijk eens op Bet el kerem. Misschien iets aan de dure kant voor je maar anders moet je er in iedergeval heen om te vragen of je 's avonds mee kunt eten! en om door het dorpje daar te wandelen.
Abu Simbel overnachten kan volgens mij niet eens. Je koopt in principe een buskaartje. 3 uur heen en 3 uur terug. Volgens mij mag je buiten de 2 timeslots helemaal abu simbel niet in. Het "dorp" heeft echt niets om je tijd mee te doden.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Jenny »

Is het mogelijk om in Kom Ombo te overnachten? Met andere woorden, mag je daar als westerling komen zonder convooi?

Verder denk ik dat je beter een dagtrip kan maken naar Abu Simpel dan dat je er slaapt, zoveel is er niet te zien.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Jenny »

@ Rudi: ik ben in de bend piramid geweest
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door bolletjeom »

ik denk dat ron bedoeld dat hij een felukka tocht doet waarbij je op de boot overnacht en zogenaamd eindigt in Kom Ombo. In de praktijk stop je een uur rijden voor kom ombo en staat daar een auto voor je klaar om je via Kom ombo en Edfu naar Luxor te brengen waar je tegen een uur of 13.00 aankomt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast