Balkan Roadtrip
Bedankt!
Ik moet me i.v.m. de andere reisplannen een beetje beperken maar wil toch wel het e.e.a. zien. Roemenië en Moldavië staan al jaren hoog op mijn lijstje om nog eens te bezoeken maar dat ga ik deze keer maar niet doen denk ik. Al is dat ook goed te doen vanuit Plovdiv.
Ik heb de tijd dus een keer een trage trein is niet zo erg.
Heb er wel zin in alleen hoop ik dat de temperatuur op de Balkan een beetje gaat dalen (verwacht ik niet echt).
Ik moet me i.v.m. de andere reisplannen een beetje beperken maar wil toch wel het e.e.a. zien. Roemenië en Moldavië staan al jaren hoog op mijn lijstje om nog eens te bezoeken maar dat ga ik deze keer maar niet doen denk ik. Al is dat ook goed te doen vanuit Plovdiv.
Ik heb de tijd dus een keer een trage trein is niet zo erg.
Heb er wel zin in alleen hoop ik dat de temperatuur op de Balkan een beetje gaat dalen (verwacht ik niet echt).
- bolletjeom
- Reisexpert
Morgen op Nederland 2 om 18.55
Michael Palins new Europe met een reisverslag van oosteuropa
Hongarije en budapest enzo
Michael Palins new Europe met een reisverslag van oosteuropa
Hongarije en budapest enzo
Michael Palin is weer terug. Na zijn reizen door de Sahara, de Himalaya en vele andere plekken is hij dit keer op reis gegaan naar het oosten van Europa. Afl.: Danube to Dnieper. Tijdens de tocht van Boedapest naar het Oekraà¯ense Jalta gaat Palin kopje onder in een zwembad en vertoont hij z'n kunsten op de catwalk.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Het komt dichterbij en ik krijg er steeds meer zin in! Weer even weg uit de redelijke sleur en mijn saaie werk in Nederland (ik stop daar ook en over een paar weken zie ik maar weer wat ik ga doen).
Ik zie het ook als een klein voorproefje op mijn nieuwe trip in Azië die eind 2008 of begin 2009 wel zal beginnen. De afstanden zijn allemaal niet al te groot en ik denk dat er veel moois te zien zal zijn.
Ik zie het ook als een klein voorproefje op mijn nieuwe trip in Azië die eind 2008 of begin 2009 wel zal beginnen. De afstanden zijn allemaal niet al te groot en ik denk dat er veel moois te zien zal zijn.
Ik ben inmiddels in Bulgarije geweest en ben nu voor de tweede dag in Macedonie. Morgen kijk ik hier nog wat rond of neem ik een bus naar Pristina (Kosovo).
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Albanië, Montenegro, Bulgarije, Macedonië etc.
Ja ik had die site al.... Sorry
Ik zit nu in Skopje en heb de volgende route afgelegd nu:
+ Nederland - Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servie per auto. Daar in Novi Sad een nacht gebleven en een dag erna naar Plovdiv in Bulgarije
+ Plovdiv een paar dagen (Bulg.)
+ Sofia een paar dagen (Bulg.)
+ Rila Klooster 2 dagen (Bulg.)
+ Kocani (Macedonie) 1 nacht om volgende dag een bus naar Skopje te nemen
+ Skopje 2 dagen
+ Kosovo (Pristina, Peja, Prizren) 4 dagen
+ Nu ben ik weer in Skopje en hierna ga ik naar Ohrid en dan Albanie in. Daarna Een paar dagen Kotor in Montenegro en dan Bosnie in om via Zagbreb weer terug te vliegen denk ik.
Ik zit nu in Skopje en heb de volgende route afgelegd nu:
+ Nederland - Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servie per auto. Daar in Novi Sad een nacht gebleven en een dag erna naar Plovdiv in Bulgarije
+ Plovdiv een paar dagen (Bulg.)
+ Sofia een paar dagen (Bulg.)
+ Rila Klooster 2 dagen (Bulg.)
+ Kocani (Macedonie) 1 nacht om volgende dag een bus naar Skopje te nemen
+ Skopje 2 dagen
+ Kosovo (Pristina, Peja, Prizren) 4 dagen
+ Nu ben ik weer in Skopje en hierna ga ik naar Ohrid en dan Albanie in. Daarna Een paar dagen Kotor in Montenegro en dan Bosnie in om via Zagbreb weer terug te vliegen denk ik.
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
hey laosfan, hoe vond je het reizen in albanie en kosovo?? ik bem afgelopen zomer ook in bulgarije en macedonie geweest en 2 jaar geleden al in alle andere balkanlanden (slovenie, montenegro, kroatie, bosnie en servie) dit jaar helaas geen tijd voor kosovo en durfde dat ook niet goed en al helemaal geen tijd voor albanie..
ben dus benieuwd hoe reizen door die landen bevallen is want wie weet ga ik dat doen in de toekomst!
ben dus benieuwd hoe reizen door die landen bevallen is want wie weet ga ik dat doen in de toekomst!
Ik ben een paar dagen terug en hier dus even een reactie.Globeskater schreef:hey laosfan, hoe vond je het reizen in albanie en kosovo?? ik bem afgelopen zomer ook in bulgarije en macedonie geweest en 2 jaar geleden al in alle andere balkanlanden (slovenie, montenegro, kroatie, bosnie en servie) dit jaar helaas geen tijd voor kosovo en durfde dat ook niet goed en al helemaal geen tijd voor albanie..
Ik had helaas geen tijd meer om een paar plaatsen in Bosnië te bezoeken dus hier wil ik in de toekomst eens heen. Ook van Kroatië wil ik wat meer zien want nu heb ik alleen Dubrovnik en Zagreb gezien in dit land.
Albanië en Kosovo zijn twee landen die ik interessant vond en waar ik misschien wel weer eens terug ga in de toekomst (maar er is nog zoveel te doen en te zien....). Albanië is een land in ontwikkeling waar men op dit moment (eindelijk) volop bezig is met het aanleggen en verbeteren van de wegen. Sommige wegen waren erg slecht en op vele plaatsen wordt gewerkt om een fatsoenlijke asfaltweg aan te leggen. Door de vele bergen en de natuur in het algemeen duurt reizen er vrij lang ondanks dat het qua oppervlakte een klein land is. Ik heb er (ook veel vanuit de bus en de minibusjes/ furgons) vele mooie dingen gezien en het landschap is op sommige delen erg mooi. Het stuk tussen Korca en Gjirokastar (als ik het goed lees) was erg mooi en de tip in de Lonely Planet was dan ook erg goed (daar werd aangeraden om dit stuk te bereizen vanwege het schitterende landschap). Wat me in Albanië erg opviel was het enorme probleem met afval wat ze daar hebben. Overal ligt rommel en op het is soms echt te zot voor woorden hoe smerig het daarom is. Ik ben maar korte tijd in Albanië geweest maar het land heeft wel een goede indruk op me achter gelaten. Het is ruig en veel toeristen zie je er niet, de mensen zijn over het algemeen vriendelijk en er is veel moois te zien. Ook de kust op vele plaatsen schitterend en de prijzen zijn niet hoog.
Kosovo is een apart land door de recente geschiedenis en de spanning die er nog steeds is en er helaas nog wel een hele tijd zal zijn. Ik ben er 4 dagen (3 nachten) geweest en ik ben blij dat ik in vogelvlucht het e.e.a. heb kunnen zien. Ik heb me er niet onveilig gevoeld en heb geen onveilige situaties meegemaakt. Veel mensen zijn vriendelijk en veel mensen spreken ook Engels en/of Duits wat het communiceren wat makkelijker maakt. De wegen rondom Pristina worden op dit moment verbeterd en als dit af is ligt er volgens mij een goede weg die geen problemen op mag leveren. Pristina is in mijn ogen geen mooie stad maar een goede uitvalsbasis om een dagtrip te maken naar Peja (Pec) en/of Prizren en wat andere plaatsen. Prizren vond ik een leuk stadje om eens rond te wandelen. Het staat er vol moskeeën en het riviertje door de stad geeft de stad wat extra's. Het is geen prachtige stad maar wel levendig en als je van een wandelingetje houdt is het een aanrader om de heuvel op de lopen en de ruïnes op deze heuvel/ berg te bekijken en te genieten van het uitzicht over de stad. Als je naar boven loopt kom je door een gebied wat door Duitse KFOR militairen wordt bewaakt. Dit gebied is een deel van Prizren waar vroeger Serviërs woonden en waar nu kapotte en uitgebrande huizen en een kerk staan. Ook dat is Kosovo. Peja hebben we (ik was er met een andere backpacker) maar heel kort gezien en we hebben hier het klooster aan de rand van de stad bezocht. Dit klooster/ complex werd bewaakt door Italiaanse KFOR soldaten en bij binnengaan van het complex moesten we onze paspoorten afgeven en kregen we een bezoekerspas. Het Servische complex heeft wat mooie gebouwen en kerken maar we hadden nog maar erg weinig tijd helaas. Één kerk was prachtig en zeker de moeite als je van oude gebouwen houdt.
Het reizen in Albanië en Kosovo zal vnl. met bussen en minibusjes (furgons) moeten aangezien het trein netwerk bestaat maar amper bruikbaar is (heel beperkt).
Nog vragen? Ik ben er maar korte tijd geweest maar wie weet kan ik toch nog ergens mee helpen o.i.d. ???
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
hey laosfan,
leuk om zo je ervaringen te lezen, beide landen lijken me erg interessante landen om te reizen.. voorlopig zal het er helaas niet inzitten om die kant weer op te gaan, maar ervaringen van anderen zijn altijd prettig om te horen! en dat prishtina beter is als uitvalsbasis dan stad te bezoeken had ik al van meerderen gehoord!
groetjes wendy
leuk om zo je ervaringen te lezen, beide landen lijken me erg interessante landen om te reizen.. voorlopig zal het er helaas niet inzitten om die kant weer op te gaan, maar ervaringen van anderen zijn altijd prettig om te horen! en dat prishtina beter is als uitvalsbasis dan stad te bezoeken had ik al van meerderen gehoord!
groetjes wendy
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
hey,
Ja echt leuk om te lezen. Ik heb al zo genoten van het hoekje Slovenië, Kroatië en Hongarije ( wel enkel gebied rond Balaton meer hier gezien) maar blijkbaar is nog meer richting Oosten ook ontzettend interessant!!
Wat ben je gemiddeld voor een kamer en eten en zo kwijt in Kosovo ed. ??
Ja echt leuk om te lezen. Ik heb al zo genoten van het hoekje Slovenië, Kroatië en Hongarije ( wel enkel gebied rond Balaton meer hier gezien) maar blijkbaar is nog meer richting Oosten ook ontzettend interessant!!
Wat ben je gemiddeld voor een kamer en eten en zo kwijt in Kosovo ed. ??
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
in bulgarije, macedonie en montenegro was ik tussen de 10 en 15 euro voor hostel kwijt.. prive kamer boeken is goedkoper want in ohrid betaalde ik maar 5 euro, maar goed prive kamers vind ik minder gezellig als alleen reizende want je ontmoet niet veel mensen..
eten is niet zo duur, maar goed dat kan je ook weer zo duur maken als je wilt.. wat ik precies uitgaf afgelopen zomer weet ik niet meer..
over kosovo weet ik het niet
eten is niet zo duur, maar goed dat kan je ook weer zo duur maken als je wilt.. wat ik precies uitgaf afgelopen zomer weet ik niet meer..
over kosovo weet ik het niet
Ik was ook zoiets kwijt op de meeste plaatsen. Macedonië, Bulgarije en Albanië waren voor zover ik kon beoordelen wat goedkoper dan Kroatië. Slovenië zal ook wel wat duurder zijn heb ik het sterke vermoeden.
In Kosovo is volgens de Lonely Planet weinig goedkope accomodatie vanwege de vele buitenlanders die er werken en alles kunnen declareren. Wij (ik was daar samen met een Amerikaanse) hebben in een guesthouse geslapen voor 10 euro per persoon, per nacht (in Pristina). Het was een kamer met 2 bedden en zelfs een eigen balkon en tv. Op de gang zaten 2 badkamers en er was ook een keukentje bij. Erg goed dus voor weinig geld.
In Kosovo is volgens de Lonely Planet weinig goedkope accomodatie vanwege de vele buitenlanders die er werken en alles kunnen declareren. Wij (ik was daar samen met een Amerikaanse) hebben in een guesthouse geslapen voor 10 euro per persoon, per nacht (in Pristina). Het was een kamer met 2 bedden en zelfs een eigen balkon en tv. Op de gang zaten 2 badkamers en er was ook een keukentje bij. Erg goed dus voor weinig geld.
Voor mensen die dit topic in de toekomst nog eens bekijken omdat ze zelf die kant op gaan heb ik hier een tiental foto's:
het Rila Klooster in Bulgarije
de natuur in de buurt van het klooster is prachtig
de oude brug in SKopje (Macedonië)
kerkje op een prachtige locatie in Ohrid
het Ohrid meer
foto van Prizren (Kosovo)
Tirana (Albanië)
Kotor, Montenegro
kerk in het mooie Dubrovnik (Kroatië)
Zagreb, Kroatië
het Rila Klooster in Bulgarije
de natuur in de buurt van het klooster is prachtig
de oude brug in SKopje (Macedonië)
kerkje op een prachtige locatie in Ohrid
het Ohrid meer
foto van Prizren (Kosovo)
Tirana (Albanië)
Kotor, Montenegro
kerk in het mooie Dubrovnik (Kroatië)
Zagreb, Kroatië