A9 is inderdaad op veel fronten nog verrassend modern. Ook wel next-level prijscategorie. Ik dacht juist dat de A9 serie bekend stond om zijn uitstekende autofocus. Ik neem aan de je die problemen met ervaart met een snel bewegend onderwerp? Heb je verschillende instellingen geprobeerd zoals AF-S/AF-C en ook spot focus i.p.v. breed/zone? Of met AF (eye) tracking? Zou het aan de lens kunnen liggen?
Ik heb in 2016 destijds 1000 euro betaald voor mijn nieuwe A7 body (toen 3 jaar op de markt). De A7III is dus al 6 jaar op de markt en kost nog zo'n 1400 euro. Ik zou daar maximaal 1200 euro voor over hebben denk ik. Gezien de modellen steeds een beetje groter en zwaarder worden overweeg ik t.z.t. over te stappen naar Sony APS-C. Ik kan dan mijn huidige lenzen blijven gebruiken. Daarnaast ben ik erg gecharmeerd van de Sigma 18-50mm F2.8. Die zou ik er dan wellicht bij kopen. Mijn huidige body en lens (Samyang 35mm F2.8) zijn samen 550 gram. Dat is prima om een tijdje in de hand te houden met straatfotografie en dergelijke. 700 gram zou ook nog wel gaan (APS-C body met de Sigma 18-50) maar liever niet meer dan dat.
Welke camera spullen jullie mee op reis?
Re: Welke camera spullen jullie mee op reis?
Mijn oude camera ging stuk in Japan en heb daar de A9 gekocht toen ik zag dat de prijzen daar echt behoorlijk veel lager waren. De A7 of een van de opvolgers was ook rond die tijd uit uitgekomen, maar stonden bekend om de slechte(re) accu duur (dan de A9) en nog wat andere pijnpuntjes. Ook moest ik sowieso nieuwe lenzen kopen omdat, een nieuwe camera een full-frame camera zou gaan worden. Duur was het zeker, dus het is maar goed dat ik me destijds ook een beetje in het valuta omrekenen heb vergist
.
Ik weet te weinig van de verschillende focusinstellingen om ze goed te zetten. Er zijn 3 "pagina's" met instellingen die alleen over de focus gaan en die heb ik (denk ik) zo logisch mogelijk ingesteld. Maar soms zit je er helemaal grandioos naast en dan is de oude instelling soms lastig te vinden. Ook staat de camera vaak op "auto", omdat ik niet de enige ben die de camera gebruikt en ik dan soms een berg kritiek krijg
. Maar in auto zijn veel instellingen weer niet beschikbaar.
Waar ik met name tegenaanloop is bijvoorbeeld het focussen op (meerdere) mensen die een activiteit aan het doen zijn. Of zelfs voor een groepsfoto pakt hij de meest willekeurige punten op op te focussen. Je hebt vaak ook niet super veel tijd om eerst alles uit te gaan lopen proberen want iedereen wacht of een activiteit is al voorbij voordat je de settings goed hebt staan. Als je de tijd hebt kan je echt fantastisch goed de focus krijgen via de lens en op manueel. Maar vaak is de situatie daar niet naar. Ik verwacht ook dat als je een "sportcamera" hebt dat snel kan focussen je daar niet te veel moeite in hoeft te steken. Maar misschien ben ik te lui
.
Omdat ik de camera vooral voor werkdingen gebruik geeft dat wat meer budgetruimte. Wanneer ik in de hele levensduur er net een paar foto's mee kan maken die anders niet zouden lukken is het 't financieel al waard. Maar het blijft altijd veel geld. Gewicht (naast de aanschafprijs) is wat mij tegenhoudt voor een zoomlens. De Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS II is de lens die ik op het oog heb. Mijn oude camera (A77II) had ik wel een zoomlens en het voegt in veel gevallen echt wat toe. Zeker op reis wanneer je (onopvallend) mensen of dieren wilt vastleggen, zonder het moment te verstoren. Ook zit je vaak in weinig licht situaties dus vandaar de keuze voor F2.8. De oude was F4.5 maar zodra er dan net wat minder licht was (bijvoorbeeld een bos) Dan was het al lastig om een goede scherpe foto te krijgen.

Ik weet te weinig van de verschillende focusinstellingen om ze goed te zetten. Er zijn 3 "pagina's" met instellingen die alleen over de focus gaan en die heb ik (denk ik) zo logisch mogelijk ingesteld. Maar soms zit je er helemaal grandioos naast en dan is de oude instelling soms lastig te vinden. Ook staat de camera vaak op "auto", omdat ik niet de enige ben die de camera gebruikt en ik dan soms een berg kritiek krijg

Waar ik met name tegenaanloop is bijvoorbeeld het focussen op (meerdere) mensen die een activiteit aan het doen zijn. Of zelfs voor een groepsfoto pakt hij de meest willekeurige punten op op te focussen. Je hebt vaak ook niet super veel tijd om eerst alles uit te gaan lopen proberen want iedereen wacht of een activiteit is al voorbij voordat je de settings goed hebt staan. Als je de tijd hebt kan je echt fantastisch goed de focus krijgen via de lens en op manueel. Maar vaak is de situatie daar niet naar. Ik verwacht ook dat als je een "sportcamera" hebt dat snel kan focussen je daar niet te veel moeite in hoeft te steken. Maar misschien ben ik te lui

Omdat ik de camera vooral voor werkdingen gebruik geeft dat wat meer budgetruimte. Wanneer ik in de hele levensduur er net een paar foto's mee kan maken die anders niet zouden lukken is het 't financieel al waard. Maar het blijft altijd veel geld. Gewicht (naast de aanschafprijs) is wat mij tegenhoudt voor een zoomlens. De Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS II is de lens die ik op het oog heb. Mijn oude camera (A77II) had ik wel een zoomlens en het voegt in veel gevallen echt wat toe. Zeker op reis wanneer je (onopvallend) mensen of dieren wilt vastleggen, zonder het moment te verstoren. Ook zit je vaak in weinig licht situaties dus vandaar de keuze voor F2.8. De oude was F4.5 maar zodra er dan net wat minder licht was (bijvoorbeeld een bos) Dan was het al lastig om een goede scherpe foto te krijgen.
Voor zover ik kan inschatten lijkt me dat de camera daar gewoon toe in staat zou moeten zijn en het dus in de instellingen zit. Wat je voor momenten met weinig tijd en/of verschillende situaties en cameragebruikers zou kunnen doen is gebruik maken van het voorprogrammeren van de 1/2/3 op je mode-dial. Zo heb je snel de goede settings voor een andere situatie of gebruiker te pakken.
Welke lenzen gebruik je? Die 70-200mm f2.8 lijkt me inderdaad een fantastische lens maar zou niets voor mij zijn. Ik heb eigenlijk wel geaccepteerd dat ik niet alle situaties perfect kan vastleggen omdat ik geen dure en zware spullen wil aanschaffen en meenemen. Mijn camera (met eventueel extra lens) moet makkelijk met wat andere spullen in mijn 12 liter daypack passen. Mijn totale bagage is vaak niet meer dan 8 kilo en 35 liter.
Welke lenzen gebruik je? Die 70-200mm f2.8 lijkt me inderdaad een fantastische lens maar zou niets voor mij zijn. Ik heb eigenlijk wel geaccepteerd dat ik niet alle situaties perfect kan vastleggen omdat ik geen dure en zware spullen wil aanschaffen en meenemen. Mijn camera (met eventueel extra lens) moet makkelijk met wat andere spullen in mijn 12 liter daypack passen. Mijn totale bagage is vaak niet meer dan 8 kilo en 35 liter.
Ik ga me er eens in verdiepen en kijken of andere instellingen helpen. Voor nu heb ik al wat instellingen aangepast en ga kijken of dit helpt. Dank voor de tips! Met al mijn spullen kom ik (gelukkig) tot 10 kg voor korte trips, omdat dit het maximale is dat je meestal mee mag nemen als handbagage. De backpack is volgens mij 15 liter, dus zo ver zit ik niet van jou af. Zie het dan ook wel als een werkverplichting
. Maar de zoomlens is nu nog net iets te veel van het goede.