Route Zuid-Afrika van Johannesburg naar Kaapstad

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
mirandasilvius

Re: Route Zuid-Afrika

Bericht door mirandasilvius »

Hallo allemaal,

Ook ik ga deze zomer (juli/augustus) naar ZA, maar dan gecombineerd met Mozambique. We gaan samen met vrienden en wilden graag met z'n vieren een 4x4 jeepcamper huren.
Aangezien het hoogseizoen is lijkt het mij fijn en veilig om de camper al van te voren in Nederland te regelen. De organisatie die we op het oog hebben vertelde ons echter dat het erg lastig is om in die periode nog een campingplek te krijgen en dat we dit daarom het beste bij hen kunnen reserveren. Daarnaast vertelden zij dat je bij de grensovergang naar Mozambique moet kunnen aantonen dat je ergens kampeert en dus ook hiervoor moet je van te voren iets reserveren, dat kan wederom bij hen. Ikzelf boek liever alles zelf en vroeg mij af of dit echt waar is of dat het een verkooppraatje is?
Wie kan mij hier meer oververtellen?

Kan iemand ook een indicatie geven wat de kosten zijn om de grens over te gaan met een auto en wat 3dgn Krugerpark incl campeerplek ongeveer kost?

ik hoop dat iemand kan helpen, alvast bedankt!! *O*
thierry_henry
Vakantieganger

Bericht door thierry_henry »

N.a.v. bovenstaande ben ik ook wel beniewd naar jullie mening:

Via Lesotho of langs de kust? Is Lesotho erg de moeite waard?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Via Lesotho!!!!!!!!
zonder twijfel!

Hoewel de wildcoast ook aardig is hoor. Maar vooral als je Lesotho al gezien hebt. Infrastructuur in de wildcoast is nogal matig dus je hebt een huurauto nodig als je meer wilt zien dan 1 hostel.

Waarom Lesotho??
Omdat er geen groter contrast tussen rijk en arm afrika is. Zodra je Zuid-Afrika verlaat zit je in een andere wereld. Lemen hutjes, los lopende paarden, mensen gehuld in dekens, naast de hoofdstad geen commercie of electra. Alleen maar mensen die proberen zelfvoorzienend te zijn.
Landschappelijk prachtig. bergachtig. En als je naar Malealea lodge gaat krijg je een echt goede indruk van het leven in het land. Blijf een dag voor een trekking te paard, een mooie wandeling of neem de mountainbike richting de waterval
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Persoonlijk zou ik meer tijd proberen vrij te maken voor het Krugerpark. Ga naar Lower Sabie en doe in ieder geval een nacht safari. 1 dag Krugerpark is echt te weinig!
Wat wil je in Pretoria doen?
Schrap Swaziland, is wel leuk maar neem de tijd hiervoor voor het Krugerpark.
East London, wat denk je hier te vinden?

Ik ben benieuwd wat je beweegredenen zijn om deze route te willen doen? Het ontbreekt aan het wild spotten waarvoor je in mijn optiek voor naar ZA gaat. Je noemt wel mooie parken maar er zijn mooiere als Pilanesberg.
Ben zojuist terug vanuit (3e keer) ZA en heb ook Tzaneen bezocht, dit zou ik echt eruit halen.

Begin met Joburg en Soweto en rij zo ver mogelijk door naar Panorama route. Dan Krugerpark paar dagen (voorkeur Berg en Dal en/of Lower Sabie). Dan door richting St. Lucia. Swaziland neemt te veel tijd in beslag om echt van alles te genieten en zou ik overwegen eruit te halen.

Kosten voor kamperen in Krugerpark en meer parken vind je op https://www.sanparks.org/tourism/tariffs/. Hier kan je ook boeken. Overweeg een jaarkaart (Wildcard) te kopen wanneer je meerdere dagen 1 of meer van de 80 parken bezoekt. 6 dagen Krugerpark met 2 personen (280 rand p.p.p.d.) is al duurder dan een Wildcard (3010 rand totaal). Dus kijk goed welke parken je bezoekt, iSimangalismo zit hier bijvoorbeeld NIET bij maar Hluwluhe wel, en bereken wat voordeligst is.
Je betaald dus per nacht voor de overnachting en óók dagelijks voor je bezoek aan het park. Overnachtingsprijzen zijn dus exclusief kosten voor het parkbezoek.

Hier een mooi overzicht van alle parken welke je een jaar onbeperkt kan bezoeken met een Wildcard: http://www.wildcard.co.za/docs/4015/Wil ... serves.pdf
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
bolletjeom
Reisexpert

@mirandasilvius
Ik zie ook nog een Mozambique vraag...

Zijn campings vol in die periode. tja, die kans bestaat. maar wat vooral het probleem is is dat er in Mozambique heel erg weinig campings zijn. En dat je vanaf de hoofdweg vaak een flink stuk door zand moet ploeteren om er te komen. Kortom, iets vast leggen voor je die afslag neemt is niet onverstandig. Maar of dat al vanuit Nederland moet???
misschien niet maar het is wel handig. Internet is schaars en slecht daar en de campings zitten dus ook niet boven op hun mail. Telefoon verbindingen zijn soms slecht. dus een dag ervoor even iets regelen voor de dag erna is niet echt iets dat je doet in die regio.

samenvattend, ja, ik zou van te voren wat vast leggen. maar hoe en via wie je dat doet moet je natuurlijk zelf weten
TravelTom

Bericht door TravelTom »

Ik ben afgelopen november in Zuid Afrika geweest. Persoonlijk zou ik Swaziland overslaan en meer tijd besteden in het Krugerpark. Ook Addo zou ik inkorten en die tijd besteden voor Krugerpark. Een week krugerpark is zelfs geen straf! Addo is toch meer een olifanten park en die zie je meer dan genoeg in het kruger. Kruger dat is ook zoveel mooier en meer te zien.
Wil je echt wijn gaan proeven in stellenbosch zorg dan dat je er 2 nachten bent zodat je 1 hele dag daar bent om een wijntour te doen. Dan kan je lekker drinken.
Eventueel vanuit Johannesburg gelijk door naar de panorama route, wat wil je gaan doen in Pretoria? Johannesburg is zoiezo maar een smerige en onveilige stad. Een soweto tour kan je ook doen in Kaapstad, die zit daar op een busroute waar je een rondleiding kan doen en die stad is zo gaaf en mooi! Spendeer daar die tijd.
bolletjeom
Reisexpert

Een Soweto tour doen vanuit Kaapstad vind ik een hele prestatie...hahaha
Een township tour, dat misschien wel. Maar Soweto is een township bij Johannesburg / Pretoria en is niet vergelijkbaar met andere tonwships. Soweto mag je eigenlijk niet missen en een townshiptour in de buurt van Kaapstad is met name voor mensen die niet in de buurt van Soweto komen
mirandasilvius

Bericht door mirandasilvius »

Bovenstaande reisschema is nog van 2014 dus heeft denk ik niet meer veel zin om daar tips over te geven. Zelf ben ik ook al die kant op geweest en zal voor andere lezers antwoord geven op mijn eigen vraag. Wij hebben voor Mozambique alleen de overnachtingen in het Krugerpark al in Nederland vast gelegd. Dit bleek ook wel nodig want het was echt hoogseizoen (juli/augustus). We zijn in totaal 6 dagen in het Krugerpark geweest en we konden er geen genoeg van krijgen! Aan de Mozambikaanse kant waren overigens weinig dieren te vinden (in het verleden weggejaagd door mensen maar Mozambique werkt hard aan herstel) dus zou daar niet te lang blijven. Wij gebruikten het meer omdat het een handige route naar Mozambique is. We zijn met onze jeep (met tenten op het dak) heel vaak de grens over gegaan, zonder problemen.

Dan de meer recente vraag of je Lesotho over moet slaan? Zeker NIET! Lesotho vond ik een van de mooiste delen van onze reis. Je kunt zo via de prachtige Drakensbergen in Zuid Afrika over de Sani Pass (spannende route met geweldige uitzichten) naar de grens met Lesotho (ligt hoog dus koud!). Eenmaal in Lesotho merk je direct het verschil met het rijkere ZA, echt een ervaring! wij hebben hier vanwege de kou negens gekampeerd. Grappig detail; je kunt er ook skiën, wat ook een heel aparte ervaring is. Je waant je, temidden van alle armoede en niemandslanden, ineens in Oostenrijk met zelfs apfelstrudel en gluwein...
Wij hebben ons trouwens erg vergist in de reistijden, de afstanden lijken niet ver en Lesotho is niet groot. Maar de wegen zijn onverhard, slecht en je hebt te maken met flinke bergen. Trek dus genoeg tijd uit voor de reisdagen en neem warme kleren mee...
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Een paar jaar later worden de plannen toch echt concreet: dit najaar (september/oktober) staan Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho op de planning!

Mijn vriendin en ik willen zelf rondrijden en de boel laten regelen door Out of Africa, aangezien de grote reisorganisaties niet aanbieden wat wij zoeken en alles zelf regelen ditmaal teveel werk wordt. Onze interesses liggen bij wildlife spotten (safari), mooie natuur (bergen), actieve dingen doen (bungee, duiken) en een stuk cultuur (lokale dorpjes/stammen).

Plannetje:
1. Amsterdam – Johannesburg
2. Johannesburg – Graskop (panorama route)
3. Graskop (panorama route) – Thornybush Private game reserve (KwaMbili Lodge)
4. Thornybush Private game reserve (KwaMbili Lodge)
5. Thornybush - Swaziland (Mlilwane Wildlife sanctuary)
6. Swaziland – St. Lucia
7. St. Lucia wetlands
8. Hluhluwe Imfolozi (Mpila camp)
9. Hluhluwe – Dundee (Nxala ranch)
10. Dundee – Drakensbergen (Montusi mountain lodge)
11. Drakensbergen
12. Drakensbergen – Lesotho (Malealea)
13. Lesotho
14. Lesotho – Mountain Zebra NP
15. Mountain Zebra NP – Addo Elephant NP
16. Addo Elephant NP – Bloukrans (bungee) - Knysna
17. Knysna
18. Knysna
19. Knysna – Oudtshoorn
20. Oudtshoorn – Hermanus
21. Hermanus (kooiduik) – Stellenbosch
22. Stellenbosch – Kaapstad
23. Kaapstad
24. Kaapstad
25. Kaapstad – Amsterdam

Wat vragen:
- iemand ervaring met Out of Africa?
- zit de route globaal goed in elkaar? Niet te vol? Toch evt vliegen tussen Durban en Port Elizabeth om tijd te besparen?
- er is evt een dag of 2-3 extra te plannen. Waar zou je dit besteden: Kruger Park? St Lucia? Hluhluwe? We willen graag veel dieren zien.
- heeft iemand ervaring met Thornybush game reserve? Las er goede verhalen over. Of toch Kruger park (ook) aan te bevelen?
- is er genoeg tijd in Mountain Zebra en Addo Elephant NP? Of zou je daar toch een volle dag blijven?
- begreep dat je vanuit Knysna veel kunt doen (kayakken, walvissen spotten etc), vandaar de 2 volle dagen. Of deze beter elders besteden?
- walvissen spotten in Knysna oke? Of beter in Hermanus?
- is het kooiduiken in Gansbaai de moeite waard? Of is het 10min in de kooi en dan weer wisselen..? Lees verschillende dingen erover.
- is er meer tijd nodig in Swaziland? Is Mlilwane the place to be daar? Of beter een andere plek kiezen?

Bedankt alvast!
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Is het forum enigszins uitgestorven tegenwoordig..?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Nee dat niet, maar Zuid-Afrika is een tijdje minder populair geweest (in ieder geval op dit forum). Eens kijken of @kohraya of @mirandasilvius kunnen helpen. Zelf ben ik nooit in Zuid-Afrika geweest dus kan weinig bijdragen :)

Mogelijk dat @RiksjaTravel ook nog kan helpen met de route?
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Ik kan alleen melden dat wij in September nagenoeg dezelfde route andersom doen, qua Addo/Mountain Zebra hebben wij ervoor gekozen om Addo over te slaan (die olifanten kom je toch wel tegen), wij pakken alleen Camdeboo NP maar dat ligt naast Mountain Zebra.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik ben nog maar 2x in Zuid Afrika geweest, in combinatie met Mozambique en Swaziland.
Zodoende heb ik ook alleen maar dat kleine hoekje verkend en ik heb daar nog lang niet alles gezien.
Zo heb ik bvb het alom geprezen Hluhluwe (Imfolozi NP) nog niet gedaan, gewoon omdat ik Kruger reeds erg mooi vind.
Laatste keer was ik daar dan ook opnieuw 5 dagen en het mag altijd langer. Ook de Drakensbergen nodigen uit voor een weekje wandelen.
Het heeft weinig zin om voor 1 of 2 dagen naar deze plaatsen te gaan, tenzij je het gewoon op je 'seen it, done it'-lijstje wil zetten.
Ik heb geen ervaring met reisorganisaties omdat ik steeds individueel ben geweest met huurwagen en eigen tent.
Nergens problemen ondervonden op dat vlak. Al zal je voor Lesotho een 4x4 nodig hebben, naar wat ik heb gehoord?
Swaziland vond ik niet echt een highlight en ook St. Lucia had mij niet veel te bieden. Ik heb in die regio wel gedoken (Kosi Bay).
Beide plaatsen nodigen wel uit om wat te relaxen en in de wetlands vond ik mijn eerste kameleon (wat voor mij wel een highlight was).

Afbeelding
RiksjaTravel

Bericht door RiksjaTravel »

Hoi TRB,

Dank voor de mention, Erik! Het is inderdaad een mooie route, maar het zijn wel flinke afstanden om te overbruggen - als we eerlijk zijn. Om de reis van Johannesburg naar Kaapstad over land te maken raden we aan om zeker vier weken te gaan reizen. Zo kun je een extra nacht inplannen na aankomst in Johannesburg. Even bijkomen van de lange vlucht. Slaap bijvoorbeeld een nachtje in Pretoria voordat je naar Graskop rijdt (leuke alternatieven voor Graskop zijn Nelspruit, Hazyview).

De afstand van Thornybush naar Swaziland is te groot voor een dag. We raden je aan een dagje in het zuidelijke gedeelte van het Kruger te verblijven; lekker zelf op pad, je opgedane safari kennis in de praktijk brengen na de gamedrives in het privéreservaat! Zo heb je nog een kans meer wild te gaan spotten. Door er een nachtje te slapen ben je ook zeker dat je het park in kunt. Als je aan de poort je entreebewijs koopt bestaat de mogelijkheid dat je geen dagpas krijgt, want het park kan vol zijn.

Thornybush is een 5 sterren accommodatie nabij Kruger. Wij hebben er geen ervaringen mee. Het is luxe en daardoor (te) prijzig, vinden we.

De afstand Drakensberg – Malealea in Lesotho is te groot in één dag. Je kunt deze onderbreken door een nachtje in de Golden Gate te verblijven. Een mooi national park. Het park dankt zijn naam aan de vlaktes die door de zon in de late namiddag een gouden gloed krijgen.

Met Mountain Zebra zijn we niet bekend. In Addo kun je na jouw overnachting in de ochtend het park gaan bezoeken. Sta vroeg op, dan zijn de dieren het meest actief. Vervolgens ga je op pad naar je volgende bestemming Knysna.

In Knysna kun je je prima twee volle dagen vermaken. Het is een wat toeristisch dorpje, met veel restaurantjes en ligt aan een lagune. Ga bijvoorbeeld dolfijnen (en walvissen in het walvisseizoen van juli tot nov) spotten of slinger door de boomtoppen in het Tsitsikamma park. Mocht je de drukte wat willen vermijden, Tsitsikamma wordt namelijk door veel toeristen bezocht (!), dan kun je ook het Robberg natuurreservaat al wandelend ontdekken. De naam zegt het al; je ziet er Robben.

Kooiduiken kun je prima vanuit Hermanus. Veel tours vertrekken vanuit het plaatsje Gansbaai; een half uurtje van Hermanus vandaan. Er zijn veel aanbieders terplekke. Simone (een collega hier) heeft een duik gemaakt met Marine Dynamics en had daar erg goede ervaringen mee. Er gaan biologen mee aan boord, er is een lunch inbegrepen en er wordt gedacht aan het dierenwelzijn. Ze heeft het ter plaatse geregeld.

Het is prima om één nachtje in Swaziland te verblijven. Qua afstand is dat goed te doen, maar daarnaast is er niet ontzettend veel te doen. De extra dagen kun je (zoals beschreven) gebruiken voor een nachtje in Johannesburg of Pretoria, de Golden Gate, Kruger en wellicht de wijnlanden van Stellenbosch ... proost! :-) Sluit de reis tot slot af in het bruisende Kaapstad. Je hebt er drie nachten ingepland. Prima, dan heb je de tijd om de Tafelberg op te gaan, Robben eiland te bezoeken, maar ook Kaap de goede hoop en de stad zelf.

We lezen dat je al een offerte hebt opgevraagd bij Out of Africa, maar we vinden het gewoon leuk om je te helpen. Dat weet Erik van Around the Globe ook en daarom worden we wel eens getagd bij specifieke vragen. Wellicht heb je wat aan ons antwoord en wellicht ook andere lezers. Meer vind je op onze website www.zuidafrikaonline.nl

Groetjes en veel plezier met het samenstellen van je reis!

Riksja Travel
RiksjaTravel zal in samenwerking met Around the Globe vragen van bezoekers beantwoorden.
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Bedankt voor jullie antwoorden, mn Riksja Travel!

We hebben een extra stop in het zuiden van het Kruger Park ingebouwd en een extra dag in St. Lucia. In Kaapstad zullen we 4 volle dagen verblijven. Alleen het stuk Drakensbergen (The Cavern) - Lesotho (Malealea) zal waarschijnlijk een lange zit worden. Verder goede tips die we zeker ter harte zullen nemen. Heb er zin in :D
Plaats reactie