Reizen in west-australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Kims
Reisexpert

Re: Western Australia ~ Reisplanning

Bericht door Kims »

Hi,

Het is inderdaad erg ver en veel rijden, maar te doen als je doorrijdt. Alleen ik zie Ningaloo Reef/Exmouth niet bij je lijstje staan... Cape Range National Park is de beste plek om het schitterende Ningaloo Reef te zien. Je kunt er makkelijk een week verblijven en nog niet alles gezien hebben.

Een idee is om naar Exmouth te vliegen met Sky West en dan alle tijd te hebben op een van de mooiste plekken in WA....

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ningaloo reef ga ik vanuit Coral Bay bezoeken!

de eerste dag is rijden al iets minder geworden aangezien ik slaapplek in geraldton heb dus dat is wel lekker..

blijk nog ergens een extra dag te hebben dus ik kijk of ik die onderweg ga gebruiken of dat ik nog een tourtje naar de wave rock maak.. maar dat zie ik ter plekke wel!
MarcB
Reiziger

Bericht door MarcB »

Die slaapplek in Geraldton, is dat in een hostel?
Er zijn niet veel hostels daar, maar Batavia Backpackers hostel raad ik je heel erg af. Hier voelden wij ons helemaal niet op ons gemak, we voelden ons er erg onveilig en het was er ook nog eens smerig, vooral de keuken.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Nee ik ga couchsurfen dus geen hostel de eerste 2 nachten ;) maar dank je wel voor de waarschuwing!
VeerleW

Reizen in west-australie

Bericht door VeerleW »

Hoi,
Ik zou graag van Perth naar Darwin reizen, nu had ik begrepen dat er een wildflowerseizoen is, wanneer is dit?
Ik had, dacht ik ergens gelezen september-november?
Maar nu lees ik hier dat het dan nog regenseizoen moet worden? Mij lijkt het logisch dat de bloemen komen na de regen?
Of is het wildflowerseizoen tijdens he regenseizoen?
Mvg,
Veerle
Kims
Reisexpert

Re: Reizen in west-australie

Bericht door Kims »

Hi,

Op deze site kun je de specifieke tijd zijn voor de wild flowers, verschilt per gebied:
http://www.australiasgoldenoutback.com/ ... ildflowers

Het seizoen begint eind juli en eindigt in november. Hoe Noordelijker hoe eerder de bloemen uitkomen, heeft niets te maken met de moessonregens. In het tropische Noorden zijn er niet echt wild flowers, het komt wat zuidelijker voor, meer in de woestijnregio van het Midwesten naar het Zuiden toe. Ook in de buurt van Albany komen veel wilde orchideeen etc voor, erg mooi! Let er wel op dat reizen in de winter in die regio geen aanrader is.

Als je van Darwin naar Perth wil reizen, kun je dus het beste in de winter in Darwin beginnen. Dit is uberhaupt het beste reisseizoen voor de tropen. Dan kun je de rest van je trip plannen naar aanleiding van de wild flowers als je dat wil. En dan kom je in Perth in de lente aan wanneer het een tikkeltje aangenamer is dan de koude, stormachtige, natte winter, alhoewel het dan nog steeds erg nat en fris kan zijn.

Veel plezier!
zaratoestra
Reisexpert

Western Australia, Southwest Perth-Perth

Bericht door zaratoestra »

Ik open even een nieuw draadje, los van mijn vorige posts over Australia aangezien het hier toch een ander stukje Westkust betreft.

Het idee, aangezien we geen geld genoeg hebben om voor de ganse periode in Australie een 4wd te huren, was om 1 stuk met een 2wd te doen en het andere stuk met een 4wd.

We hebben onze campervan nog niet geboekt maar wel een offerte aangevraagd.
7.5 weken met een 4wd campervan voor de route Perth-Broome langs de kustweg. Ook een zijsprong naar Millstream NP en Karajini NP
Dan een ruime tijd Gibb River Road en via de Bungle Bungle naar de Tanami Desert Track. Via deze Tanama road naar Alice Springs en de omgeving van Uluru doen. Dan zo naar boven naar Kakadu NP en naar Darwin.
Ik denk dat dit te doen is, maar toch wel krap wordt. Vooral omdat we niet graag te snel reizen.
Ondanks dat ik denk dat de GRR en Kakadu NP prachtig zullen zijn krijg ik bij het lezen van de reisgidsen (lonely planet, rough guide en de Duitse Birgit haar boeken over Kakadu NP en de GRR toch ook het idee dat het vooral een opeenvolging van kloven is. Kan er mij weinig bij voorstellen qua tijd.)
Enfin, ik ben nu aan het uitwijden...

De bedoeling van dit postje is om wat meer info te verkrijgen over het eerste stuk van onze route:
Perth-Perth: wijnroute, Albany, Esperance,?????? Perth
We hadden hier 3 weken voor voorzien. Onze camper mag enkel op asfalt rijden.
Ik heb echter enkele bedenkingen:
We hebben hier 3 weken voor voorzien en ik heb het gevoel dat dit stukje australie mij minder aanspreekt dan het tweede stuk van onze trip
De natuur lijkt dichterbij de bebouwing, 'kleiner'/minder groots, toeristischer, ...
Heb niet zo'n goed gevoel over dit stukje.
Hebben jullie aanbevelingen??? Zie ik het verkeerd?? Zie ik Natuur Parken, wandelingen,.... over het hoofd.

We hebben nog een beetje budget om desnoods een 4x4 ietsjes langer te huren, maar niet veel meer. We willen ook niet te snel in de maand april vertrekken omwille van de 'wet' mbt de gibb river road.
Dus concreet zou ik jullie hulp een beetje willen voor de route Perth-Perth.

Groetjes Ellen
zaratoestra
Reisexpert

Re: Western Australia, Southwest Perth-Perth

Via tripadvisor (weet niet of ik dit hier mag zeggen :-) ) heb ik wat tips gekregen van mensen uit de streek.
Deze post ik hier later nog wel eens.

De kogel is dus door de kerk, de dobbelsteen is geworpen :-)
We komen op 4/4/14 aan in Perth. Hier blijven we tot 7/4.
Nadien huren we voor 22 dagen een campervan en blijven we in de buurt van Perth.

OP 28 april leveren we onze campervan in in Perth.
Vervolgens hebben we enkele dagen om te luieren, onze was te doen.
Op 1 mei hebben we voor 54 dagen een 4x4 camper van Perth-Darwin.

Op 23 juni leveren we onze 4wd camper in in Darwin.
Daar blijven we een paar daagjes en op 24 juni ben ik jarig :-)

Onderweg zullen we een goedkoop ticket naar Azie proberen scoren.

jippie!!!! eindelijk geen regelstress meer :-)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

zaratoestra schreef:De bedoeling van dit postje is om wat meer info te verkrijgen over het eerste stuk van onze route:
Perth-Perth: wijnroute, Albany, Esperance,?????? Perth
We hadden hier 3 weken voor voorzien. Onze camper mag enkel op asfalt rijden.
Ik heb echter enkele bedenkingen:
We hebben hier 3 weken voor voorzien en ik heb het gevoel dat dit stukje australie mij minder aanspreekt dan het tweede stuk van onze trip
De natuur lijkt dichterbij de bebouwing, 'kleiner'/minder groots, toeristischer, ...
Heb niet zo'n goed gevoel over dit stukje.
Hebben jullie aanbevelingen??? Zie ik het verkeerd?? Zie ik Natuur Parken, wandelingen,.... over het hoofd.
Hi,

Het Zuidwesten is schitterend, heel divers en er is enorm veel te doen. Drie weken is zeker niet teveel. De afstanden lijken klein in vergelijking met je trip van Perth naar Darwin maar onderschat het niet.

Mijn tips voor plekken om naartoe te gaan zijn:
In Perth en omgeving:
* Perth Hills met Mundaring Weir, Toodyay en Avon Valley National Park.
* Swan Valley wijngebied
* Het culturele Fremantle - een bezoek aan het Shipwreck Museum is de moeite. Daar zijn overblijfselen van de oude Nederlandse VOC schepen. En bezoek ook zeker Little Creatures, het lokale brouwerijtje waar je kunt genieten van allerlei biertjes en lekker eten.
* Rottnest Island voor een dag of meer. Erg leuk eiland om te bezoeken, lekker rond te fietsen en de enige plek waar je Quokka's (mini kangaroes) van dichtbij kunt bewonderen.

Het Zuidwesten:
* Penguin Island - daar kun je met laagtij naartoe lopen om de pinguins te bewonderen.
* Lane Poole Conservation Reserve is een mooi bos waar je heerlijk kunt kamperen in het bos. Veel wandelingen!
* Wellington National Park - een mooi national park waar je op verschillende plekken kunt kamperen. Mooie wandelingen, leuk om rond te rijden bij de dam en rivier.
* Bunbury staat bekend om groepen dolfijnen die de stranden regelmatig bezoeken. Ook kun je er dolfijnentoers doen op de boot.
* Busselton heeft een grappige "jetty" van 1 km met aan het eind een onderwater observatorium. Kost wat, maar is schitterend om het koraal en de vissen te kunnen bewonderen.
* Margaret River staat bekend door alle wijnen en delicatessen. Mooie regio. Mooie grotten om te bezoeken, ruige stranden, bossen, national parks, wandelingen.
* Bridgetown is een wat alternatiever plekje in een bosgebied. GRappig.
* Pemberton ligt diep in de bossen met enorme Kauribomen die je kunt beklimmen. Ook zijn daar veel wandelingen en rijroutes. Mooie kampeerplekjes in de national parks in de bossen.
* De weg van Pemberton naar Denmark langs de kust is schitterend!!
* Denmark is een alternatief plekje waar de bossen op de zee uitkomen. Een erg mooie regio met veel lokale delicatessen en wijnen. Populair bij toeristen. Bij de surfstranden zijn vaak dolfijnen die meezwemmen met de surfers.
* Albany heeft veel geschiedenis. De laatste werkende "whaling station" was hier en is nu een museum wat erg interessant is. Er zijn veel wandelingen en het is een divers gebied. Middleton beach is mooi. En vergeet ook zeker niet "The Gap" en "blowholes".
* Kamperen bij Stokes Inlet National Park op weg naar Esperance is de moeite waard.
* Esperance is een grappig plekje, maar het hoogtepunt is het schitterende Cape Le Grand National Park. Een erg mooi park waar kangaroes op het strand rondhoppen.

Mocht je tijd over hebben, is Kalgoorlie ook een interessante plek. Het is een mijnstadje. Het bezoeken van de "open pit mijn" is meer dan de moeite waard...heel indrukwekkend.

Ik heb natuurlijk veel overgeslagen, maar dit zijn wat hoogtepunten. En verder is er in het binnenland ook nog heel veel te zien en te doen, maar daar gaan de meeste toeristen niet heen. Dus eventueel ook een leuk idee om daar wat rond te cruisen.

Het is een idee om een National Park Pass aan te schaffen. Over het algemeen kost het $10 per auto entree per park en de passen dekken zo goed als alle parken voor 1 maand, 6 maanden of een jaar. Dit is een goede website voor de nationals parks: http://parks.dpaw.wa.gov.au/

Hopelijk heb je wat meer ideeen nu.

Fijn dat jullie geboekt hebben, dan weet je waar je aan toe bent!

Veel plezier met de voorpret!
zaratoestra
Reisexpert

Bedankt voor de tips Kim!
Nogmaals :-)
Het leuke is inderdaad dat de tickets van Brussel naar Bangkok (heen en terug) en een ticket naar Australie geboekt is.

Voor Australie hebben we echter geen terug ticket. We willen dit als we op reis zijn in Australie online kopen omdat we nu nog niet weten wanneer we terug naar Azie vliegen. We vliegen met Airasia. Zou dit problemen geven.

Ik zoek het nog even op op het internet maar de streek Perth-Perth begin april kan je dan zwemmen of is het te koud?
Dan nog een vraagje ivm het visum.
Je moet dus een ETA aanvragen en dat is geldig voor 3 maand, ofwel kan je ook 'iets' (naam vergeten) aanvragen voor 6 tot 9 maand ofzo. In 2012 waren wij een beetje te losjes en hadden over het hoofd gezien dat je voor Australie een visum nodig had. Wij hadden niets geregeld en op de luchthaven van Singapore lieten ze ons niet op het vliegtuig. We hebben daar ter plekke nog een visum moeten aanvragen maar was toch wel echt prijzig. (meer dan 50 euro ofzo, al weet ik het niet goed meer)

Groeten Ellen
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

zaratoestra schreef:Voor Australie hebben we echter geen terug ticket. We willen dit als we op reis zijn in Australie online kopen omdat we nu nog niet weten wanneer we terug naar Azie vliegen. We vliegen met Airasia. Zou dit problemen geven.
Zoals eerder beschreven is het geen probleem om op een enkeltje het land binnen te komen als toerist.
zaratoestra schreef:Ik zoek het nog even op op het internet maar de streek Perth-Perth begin april kan je dan zwemmen of is het te koud?
Het zal waarschijnlijk inderdaad fris zijn. In het Zuiden zal het aanzienlijk kouder water zijn dan rondom Perth.
zaratoestra schreef:Dan nog een vraagje ivm het visum.
Je moet dus een ETA aanvragen en dat is geldig voor 3 maand, ofwel kan je ook 'iets' (naam vergeten) aanvragen voor 6 tot 9 maand ofzo. In 2012 waren wij een beetje te losjes en hadden over het hoofd gezien dat je voor Australie een visum nodig had. Wij hadden niets geregeld en op de luchthaven van Singapore lieten ze ons niet op het vliegtuig. We hebben daar ter plekke nog een visum moeten aanvragen maar was toch wel echt prijzig. (meer dan 50 euro ofzo, al weet ik het niet goed meer)
Je kunt een toeristenvisum voor 3, 6 of 12 maanden aanvragen. Dat kost wel iets volgens mij, maar zie de officiele website.
Zie ook: backpacken-t27728.html

Je moet officieel een visum aanvragen om naar Australie te kunnen. Dus je kan geweigerd worden op je vlucht zonder visum. Dat is het risico niet waard.

Groetjes
Plaats reactie