Tips en advies 6 maanden Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
jacob1985

Re: 6 maanden west australie

Bericht door jacob1985 »

Wij zijn eind september/ oktober vanaf Darwin naar Perth gereden. Fantastische reis, dus zeker doen. Houd echter wel rekening met je budget, het is er niet heel goedkoop. Zeker in het noorden betaal je je scheel aan zaken als brandstof en boodschappen.
Moreno
Vakantieganger

Re: 6 maanden west australie

Bericht door Moreno »

Omgeving Margaret River is onwijs mooi. Ik ben van Perth naar Mandurah, Bunbury Busselton Margaret River Augusta, Denmark, Albany, Jerramungup naar Esperance.
Mooie plaatsen, weinig tourisme en een mooie omgeving.
Ik heb deze reis gedaan door middel van liften. Hele mooie ervaring om te doen. Het ging niet vlekkeloos.

- Gestrand in Margaret River. Hostels waren allemaal vol. Hotels te duur. Dus ben ik naar het strand gelift en daar mijn hangmat op gezet.
- Gestrand in Jerramungup. 200 inwoner dorp. Dus in het locale park geslapen.
- 1 keer 3 uur lang gewacht op een lift in the middle of fucking nowhere. Temperatuur was erg hoog.

Maar achteraf was het toch een geweldig avontuur.
Ps: Niet aan te raden om alleen te doen. Ik had ook een reismaat en in de ergste omstandigheden sleep je elkaar er toch doorheen.
Annepan

6 maanden oostkust AUS begin Oktober

Bericht door Annepan »

Ha reizigers,

Ik ben Anne, 22 jaar (dan 23 jaar) en kom uit de buurt van Eindhoven, 'n gezellige brabo ;)! Mijn planning is om begin Oktober 2012 naar Australië over te vliegen, ik heb een half jaar om de oostkust te doen en misschien wel een oversteek te maken naar Nieuw-Zeeland voor n tijdje of het binnenland van Australië in te gaan (ligt aan de mensen die ik tegen kom etc.)

Zelf zat ik er aan te denken om te starten in Melbourne en dan zachtjes naar boven af te reizen richting Cairns, zelf dacht ik dat ik dan goed met het seizoen mee zou gaan, maar nu ik hier goed het forum door heb liggen snuffelen lijkt het wel weer net andersom te zijn, ik weet het niet meer :?

Oja, ik wil met de groundhunter bussen reizen, maar ook dat ligt er weer aan wat voor mensen ik tegen kom (misschien wel met een paar mensen meer een busje huren) ik sta overal voor open.
Dit is mijn eerste keer dat ik zo'n reis ga maken en heb dus ook totaal geen ervaring en idee hoe zoiets gaat, ik probeer me heel goed voor te bereiden maar dat valt erg tegen als je van niets weet. Ik hoop dat iemand me kan helpen met mn vraag of ik het beste mijn route kan nemen in dat half jaar dat ik daar ben en reis met de bus.

En misschien is er iemand meer die deze periode gaat en zin heeft om contact met mij op te zoeken om ideeën uit te wisselen?

Groetjes Anne
Erik
Site Admin

Re: 6 maanden oostkust AUS begin Oktober

Bericht door Erik »

Hey Anne,

Ik zou even een apart oproepje plaatsen voor de reisgenootjes. Aangezien dat een beetje gescheiden is op het forum en mensen daar dus eerst kijken wanneer ze op zoek zijn.

Kims en Francine beantwoorden bijna alles vragen zeer compleet, ik verwacht dan ook dat zij inhoudelijk nog wel wat goede tips hebben.
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Nou, een mooie taak voor ons, Kims;-)
Anne: ik neem aan dat je oktober 2013 bedoelt!

Zes maanden is lekker ruim voor de oostkust. Je zou er zeker nog een tripje naar een ander deel of Nieuw Zeeland bij kunnen doen. Ik zou zelf lekker in Australië blijven (vind ik zelf mooier dan NZ), maar goed daar zal iedereen anders over denken.
Waar je aan moet denken is dat het noorden van Australië een droog en een nat seizoen kent. Dat natte seizoen begint zo'n beetje eind november/december en gaat dan in januari, februari, maart door. Het is hier dan moeilijker reizen en erg nat, warm en benauwd. Als je in oktober start zou ik dus zeker in het noorden beginnen!
Je zou ook in Darwin kunnen beginnen, langs Kakadu NP e.d. naar Cairns en dan langs de oostkust naar beneden naar Melbourne en Adelaide. Waarschijnlijk heb je dan ook nog tijd voor Tasmanie (mooi alternatief voor NZ!) en mogelijk een trip naar het binnenland om bijvoorbeeld Uluru te zien.
In onze winter is het in Australie zomer. In het zuiden is het dan lekker warm.

Reizen met Greyhound is prima te doen. Mogelijk doen zich ook nog andere opties voor terwijl je reist (stukjes met een tour, meerijden met mensen, enz.)
Heel goed dat je er open in staat: veel meer dan een globale route (of in elk geval aan beginplek) zou ik niet plannen. Laat het lekker over je heen komen! Zeker als je even de tijd hebt.
Veel plezier met de voorbereidingen en plaats maar een vraag op het forum als je vragen hebt!
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Hoi Anne,

In oktober in Melbourne beginnen kan ik je afraden als je tijdens je reis 'met het mooie weer' mee wilt reizen. Wij waren afgelopen jaar eind oktober in Melbourne en toen werd het daar net zachtjes aan lente. En dat betekent ook koude dagen: in de grampians was het 12 graden overdag (erg koud als je net uit de Outback komt :{ ). In Melbourne zelf was het zo rond de 20-23 graden, dus op zich wel prima te doen voor een wandeling door de stad.

Eind september/ begin oktober bevonden wij ons aan de oostkust (tussen Brisbane en Cairns) en was het heerlijk weer. Niet té warm en benauwd, maar een heerlijke zomer temperatuur. En dus ook niet te warm om wat te ondernemen!

Heel veel succes én plezier bij het voorbereiden van je reis.

Groet Danielle
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik zou ook in het noorden beginnen! In oktober is het heerlijk vertoeven in Cairns. Reizen met de Greyhound is prima te doen, maar is volgens mij wel ietwat aan de prijs? Als je echt een lange afstand wilt overbruggen, kan het soms voordelig zijn om een domestic flight (binnenlandse vlucht) te nemen.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Annepan

Bericht door Annepan »

Bedankt voor alle tips:) heb er zeker wat aan!
Ik had mezelf daarna ingelezen over de seizoenen en daar stond in dat je echt tussen mei en augustus in het noorden moet zitten (ik begon al te zweten, ondanks de kou hier) ik hou erg van natuur en op zn tijd een feestje.
Wel had ik het liefste willen afsluiten in Cairns, iets meer rust dan midden in de stad. Misschien is het inderdaad wel een idee om mijn laatste weekjes in Tasmania af te sluiten (ook erg tropisch toch)?

Maar als jullie zeggen dat Oktober/November ook goed te doen is dan ga ik me daar op richten denk ik!
Echt hardstikke bedankt, en alle tips zijn altijd welkom!
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Hoi Anne,

Cairns is in mijn ogen ook niet echt een plaatsje waar je naartoe gaat voor de rust. Het is dan natuurlijk wel kleiner en relexter dan een stad als Sydney, maar wij kregen hier nog het meeste het gevoel in een badplaats in Europa te zijn. Het is daardoor wel weer een mix van natuur (Cape Tribulation, tablelands) en feesten (veel jonge mensen, gezellige kroegen e.d.).

Voor rust en natuur moet je denk ik juist in Tasmania. Maar omdat ik daar zelf niet geweest ben, is dat een beeld wat ik er van heb en ik denk dat de echte Australië experts hier je dat beter kunnen vertellen.

Groetjes Daniëlle
Michelle89
Reisexpert

Bericht door Michelle89 »

Tasmanië is zeker rustig en veel natuur. Alleen het heeft amper een wegennetwerk, dus wil je wat zien van het eiland kan je het beste een auto huren, bus rijdt er niet buiten Hobart. Verder is het wel zeer de moeite waard, vooral Cradle Mountain.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Francine schreef:Nou, een mooie taak voor ons, Kims;-)
_O- Inderdaad, maar volgens mij zijn de vragen al beantwoord. Goed gedaan! ^O^
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Sannekoppen

Bericht door Sannekoppen »

Hoi Anne,

Ik ben Sanne en kom uit Weert, ligt vlakbij Eindhoven!

Zelf vertrek ik 30 september naar Australië en zal ik ook met name aan de Oostkust verblijven. Wel ga ik in het begin werken.
Misschien is het leuk om enigzins wat ideeën uit te wisselen en misschien kunnen we in Australië nog samen wat dingen ondernemen!

Groetjes Sanne
Annepan

Bericht door Annepan »

Bedankt voor alle tips:) heeft me zeker geholpen!

En Sanne, klinkt leuk, ik ga dan niet werken maar ik wil zelf ook die datum ergens gaan, waar heb jij ergens je ticket geboekt? En waar ga je werken en hoelang? Lijkt me leuk om ideeën uit te wisselen:)

Liefs
kullie10

Reis plannen 6 maanden Aussie/ nieuw zeeland

Bericht door kullie10 »

Hallo Medereizigers,

Ik ben momenteel mijn reis aan het voorbereiden. Ik had al een mooie route gepland, maar heb deze besloten uit te breiden :).

Mijn eerste route was om te beginnen in Startpunt: Sydney –blue mountaines – Broken Hill – Adelaide (kangaroo island) – Great Ocean Road – Melbourne – Devonport (Tasmanie) – Hobart – Devonport – Melbourne – Canberra – Sydney – Brisbane – Cairns .

Nu heb ik alleen besloten om ook de Outback (de Uluru ), Perth en de staat South Australie erbij te pakken.

Over Perth en de Outback is veel te vinden, alleen heb ik geen info kunnen vinden over South Australia... Zijn daar behalve Adelaide nog andere bezienswaardigheden??? die richting Perth gaan????

Graag jullie mening en ervaringen :) zou zeer top zijn

Alvast bedankt
Nikki
Kims
Reisexpert

Re: Reis plannen 6 maanden Aussie/ nieuw zeeland

Bericht door Kims »

Hi,

Hoe wil je Perth en Zuid Australie in je route plannen? Het zijn gigantische afstanden die je er even bij neemt. Hoe lang heb je voor je route? En wat voor vervoer?

Wanneer wil je precies gaan? Het is belangrijk rekening te houden met de seizoenen. Aangezien je trip voornamelijk in het Zuiden is, is het beste reizen voor daar eind lente tot begin herfst. Zodra je meer naar het Noorden gaat, is de winter het beste reisseizoen.

Er is veel te zien in South Australia, het is een zeer diverse staat met schitterende kustlijn. Kangaroo Island is mooi. De wijnregio ten Noorden van Adelaide is een bezoek waard en natuurlijk Coober Pedy en andere stukken outback. Er zijn veel ruige national parks. De weg van South Australia naar Western Australia, de Nullarbour, is lang maar als je de tijd hebt zijn er schitterende kampeerplekken. In het juiste seizoen kun je de Southern Right whales zien die hun kalveren daar krijgen voor de kust. Erg bijzonder.

In het Zuidwesten van Australie is ook erg veel te doen en zien, daar kun je je gemakkelijk een paar weken vermaken.

Succes met je planning!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie