5 weken Australie, route tips

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Reismeis
Reisexpert

Re: 5 weken Australie, alle tips zijn welkom :-)

Bericht door Reismeis »

In het nationaal park in Noosa kun je koala's in het wild spotten. Vraag even bij het kantoortje waar ze die dag zitten. Verder is North Stradbroke Island ook een aanrader. Met de ferry en de bus naar Point Lookout. Walvissen spotten (in het walvisseizoen), dolfijnen, roggen en schildpadden.. Uren wandelen langs het strand.. Het is een schitterend eiland. Als je gaat zwemmen, zwem dan wel onder toezicht van de strandwachten. Er zijn daar verraderlijke onderstromingen.
Omhoog naar Cairns: als je door Cardwell/Tully rijdt, zie je de ravage die cycloon Yasi heeft aangericht. Het is zeker de moeite waard om even door de dorpjes te rijden en het even op je in te laten werken.
Vanuit Cardwell kun je met een bootje naar Hinchinbrook Island, een groot onbewoond eiland.
Townsville is leuk.
In Cairns is een dagtochtje naar het Great Barrier Reef en eventueel een tochtje naar Green Island een must. Vergelijk prijzen en het aanbod! Goed insmeren, want je verbrand levend.
In Gordonvale (Cairns) zit in het 'centrum', vlakbij de canefactory, de lekkerste 'pieshop' van Cairns, zo niet van Queensland. ^O^
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
MJG

Re: 5 weken Australie, alle tips zijn welkom :-)

Bericht door MJG »

Hier kunnen we zeker wat mee! Er zijn inderdaad een aantal dingen die we echt willen zien en die 10 dagen zijn ook wat aan de krappe kant, maar met een beetje passen en meten moet dit wel lukken denken wij.
Australie is natuurlijk zo ontzettend groot, dat we het liefst veel langer waren gegaan dan 5 weken, maar helaas, onze werkgevers zijn hier al niet al te blij mee ;-)
Zelf houden wij ontzettend van de natuur en vooral het wildlife van Australie, wij zouden dus eerder een natuurpark of wildlife park bezoeken dan iets cultureels, dit uiteraard ook door de beperkte tijd, het liefst wil je natuurlijk alles zien :-)

Frasier Island & The Whitsundays willen we zeker zien.
Ik zag bijvoorbeeld dat Frasier Island ook 1 day trips biedt, waarin je eigenlijk alle highlights te zien krijgt.
(excursies boek je gewoon ter plaatse neem ik aan?)

Ik dacht zelf te beginnen met het ophalen van de camper en een bezoek aan Lone Pine Koala Sanctuary, dag later Steve Irwin zoo hierna rijden richting Rainbow Bay, hier een plekje voor de nacht zoeken en dan de volgende dag een excursie boeken voor Fraser Island, na deze excursie de volgende ochtend bij Tin Can Bay dolfijnen voeren en diezelfde dag een flink stuk rijden langs Hervey Bay naar Arlie Beach. Dag erna Whitsundays, dag erna Magnetic Island/Townsville/Mission Beach overnachten. Volgende ochtend Skydiven Mission Beach, daarna rijden naar Atherton Tablelands en dit bekijken + overnachten. Volgende ochtend Atherton Tablelands en 's middags op weg naar Cairns. Volgende dag vanuit Cairns naar Skyril Cableway+Railway. Laatste dag voordat we vliegen naar Ayers Rock naar Port Douglas en Daintree NP, eind vd middag camper inleveren en slapen Hostel in Cairns.

Behoorlijk pittig schema dus… maar wel alles wat we willen zien. De route erna vanuit Adelaide naar Sydney willen we iets meer relaxt doen ;-)

Hier ook nog leuke tips voor?
Sowieso willen we Kangaroo Island zien, 12 Apostles, Great Ocean Road… en verder?

Leuke reacties allemaal!! Heel leuk voor de voorbereiding!!
roosenchris

Qreply

Bericht door roosenchris »

Hallo allemaal. Wij zijn ook benieuwd naar verdere commentaren op dit bericht.

Wij denken aan 5 weken Australie in dec/jan en willen met een camper of huurauto 6000 km gaan doen in ongeveer hetzelfde rondje. We zitten met hetzelfde dilemma: we willen zowel Sydney en Melbourne, als de outback, als ook de oostkust zien.

De route zou er als volgt uitzien: Sydney - Melbourne - Adelaide - Uluru - Alice Springs - Cairns - Cape Tribulation. Met daartussen nog de mogelijke stops in kleinere plaatsjes en Nationale parken.

We zijn ook bang dat we iets te veel hooi op onze vork nemen, maar weten niet goed hoe het anders te doen. Binnenlandse vluchten zijn een optie, maar we willen ook het oneindige eens meemaken van 6 uur in een auto zonder iemand tegen te komen. Bovndien betaal je telkens dat je een auto huurt en deze niet terugbrengt naar het beginpunt ongeveer 400 dollar extra. Met een binnenlandse vlucht zou je ervoor en erna een auto moeten huren met twee keer deze "fee" erbij..

Hopelijk zijn er mensen die nog tips hebben. Alles is welkom. Is dit realistisch of zot? Wie weet wat de mooiste nationale parken zijn tussen de bovengenoemde steden?

Aan iedereen die nog gaat een fantastische reis gewenst!
Kars
Wereldreiziger

Re: In 5 weken Melbourne - Alice Springs - Cairns - Sydney

Bericht door Kars »

Onderhande heb ik wat meer gereisd en gezien dan ik had gedaan na mijn voorgaande post. Ik heb 9 maanden in Sydney gewoond en daaromheen vond ik de volgende gebieden erg mooi:
- Jervis Bay
- Kangaroo Valley
- Jenolan Caves

Bij Melbourne heb ik in een eendaagse tour gedaan van de Great Ocean Road, waarbij ik tot London Bridge was gekomen. De bezienswaardigheden in Melbourne zelf zijn allemaal erg vlakbij elkaar, lekker op loopafstand, waardoor de leukste en meest unieke dingen van Melbourne in 1 dag te zien zijn. (het luna park, melbourne museum, melbourne aquarium en dergelijke ben ik niet geweest, aangezien je dat in Sydney, Brisbane en andere plaatsen ook hebt, alleen dan NET ietsje anders) Verder vond ik philip island ook zeker de moeite waard. Niet alleen door de pinguins, maar ook de natuurwandelingen die je daar kan maken. Ik was ook nog geweest bij de weribee open range zoo, dat stelde echt niets voor, vond ik zonde dat ik daar geweest was, maar heb daar wel nijlpaarden gezien!

In de outback ben ik 3 dagen geweest. Hier vloog ik op alice springs en ben ik meteen doorgereden naar kings canyon. Hier door het park gelopen (vond ikzelf het mooiste park in de outback), vervolgens in de avond naar Uluru gereden, waarbij ik de volgende dag de uluru heb gezien en een wandeling er omheen heb gemaakt en hetzelfde bij kata-tjuta wat 30km daarvandaan is. De volgende dag terug naar Alice springs gereden en daar nog naar de Flying Doctors Museum geweest en ook naar de dessert park (dit stelde niet veel voor). 3 dagen in de outback waren voor deze drie grote iconen (kata-tjuta, uluru, kings canyon) ruim voldoende. Zorg er wel voor dat je voorbereid bent om veel te wandelen, want de wandeltocht om de uluru heen is bijvoorbeeld 13km.

In cairns ben ik ook nog geweest. Hier had ik een dagtrip gedaan naar Cape Tribulation, waarbij we voornamelijk wandelingen door het regenwoud en over de mooie stranden hebben gemaakt. Ook een dagtrip naar de Great Barrier Reef, een krokodillentour en bungeejumpen.

Dat zijn de "grote" uitstappen die ik gemaakt heb vanuit Sydney. Persoonlijk had ik alleen in Cairns nog wat langer willen blijven, aangezien daar meer te doen was dan ik had verwacht. Voor dingen in Sydney zelf zou ik je de Lonely Planet aanraden en aan de hand daarvan je keuze maken (er is genoeg te doen namelijk). Mocht je van duiken houden, dan kan ik je La Perouse en Sharkpoint aanraden. Dat waren mijn favourite plekken om te duiken. Verder is walvisspotten ook echt iets wat ik een geweldige ervaring vond. De blue mountains die bij Sydney zijn, vind ik persoonlijk niet echt bijzonder. De bossen lijken naar mijn mening erg op de nederlandse bossen en dus niet echt bijzonder. Daarentegen vond ik het regenwoud in Cairns echt spectaculair.

Uiteraard ben ik ook in Wollongong geweest (en nog een paar kleine plaatsjes). Daar vond ik vooral de chinese tempel erg mooi. Die tempel is tevens ook de grootste in het zuidelijk halfrond. Verder de haven met de kanonnen aan de zijkant en de vuurtoren waren wel geinig en zijn er daar ook genoeg mooie stranden. 20km ten zuide van Wollongong ligt Shellharbour, daar schijnen ook hele mooie duikplekken te zijn, waar ik door slecht weer helaas niet heb kunnen duiken.
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

@Roosenchris: willen jullie na Cairns dan nog doorrijden langs de hele oostkust terug naar Sydney? Ik vind dat voor vijf weken nogal veel...Australië is een werelddeel! Je rijdt in die paar weken dan een paar keer op-en-neer naar Spanje, zeg maar. Ik zou zeggen: kies in vijf weken een mooie route waarbij je ook nog wat dingen echt kan zien en beleven dan vliegensvlug overal langs te snellen. Het rondje waar jullie het over hebben, heb ik ongeveer in negen maanden gedaan en bepaalde stukken ben ik nog naar terug geweest en heb ik nog geen genoeg van.
Zo'n 90% van Australië bestaat uit 'outback', dat ligt echt niet alleen bij Alice Springs in de buurt! Als je vanaf Cairns een beetje de binnenwegen neemt, zit je net zo ver van alles af. Mogelijk zelfs nog rustiger omdat heel veel mensen naar Alice e.o reizen.

In vijf weken zou ik kiezen voor een reis van Cairns naar Melbourne. Dat is een afstand die redelijk goed te halen is, al zou ik Cairns-Sydney ook prima vinden, dan heb je nog wat meer tijd om bepaalde dingen te bekijken. Als je écht per sé naar Alice wilt, zou ik dat inderdaad met een binnenlandse vlucht doen, zoals Kars heeft gedaan. Drie dagen voor de grote attracties hier is inderdaad wat de meeste mensen doen. Ik vond het zelf best bijzonder, maar ook wel heeel toeristisch. Ik heb in Australië wel mooiere plekken gezien en zou er ook niet snel naar terugkeren (en inmiddels wel meerdere keren in Australië geweest).
Zou je Alice willen overslaan en toch een stukje 'rode aarde' willen meemaken, dan is Undara mogelijk een alternatief. Ook wel toeristisch, maar ook wel een mooi gebied en zodra je gaat wandelen ben je weer alleen. Undara ligt bij Cairns in de buurt. Het is een oud vulkanisch gebied. Je kunt kamperen op de rode aarde. Je kunt een rondleiding krijgen in verschillende oude lavagangen. Best bijzonder. Daar in de buurt zijn ook meerdere wandelpaden, waar je alleen met kangoeroes en vogels wandelt. Wij zijn tenminste op geen van de wandelingen mensen tegengekomen.
Dan nog iets om in je overweging mee te nemen: december is de 'build-up' van het regenseizoen rond Cairns. Het is daar dan heel warm (dag én nacht!!) en heel vochtig (ook dag én nacht!). Hier moet je een beetje tegen kunnen, want je verblijft dus dag en nacht in een soort tropische kas. Mooi, maar heet en zeer klam. In januari heb je grote kans dat de regens echt al zijn ingetreden en dat je dus soms uren flinke regen hebt. Als je in december vertrekt, zou ik dus in Cairns beginnnen!
Cape trib is een uitstekende keuze. Prachtig gebied!

Als jullie er een beetje uit zijn wat jullie route zal worden, kunnen we hier op het forum misschien nog meer tips geven.
roosenchris

Bericht door roosenchris »

Hey bedankt beiden voor de tips. Ik heb 11 jaar geleden Sydney Townsville gedaan. Vandaar de keuze om de binnenlandse route te pakken. We zouden dan van Cairns weer terug vliegen en niet helemaal terug naar Sydney gaan. Ik ga zeker je tip van Undara meenemen in de overweging. Voor mijn vriend is het de eerste keer Australie, misschien moet hij iets meer van de Oostkust zien?? Het is zo moeilijk om keuzes te maken! Haha maar nogmaals bedankt! Groetjes
Michelle89
Reisexpert

Bericht door Michelle89 »

Wat ik zelf een ontzettend leuke route van Australië vond was (buiten de westkust om, dies ook geweldig en staat echt bij mij op nr 1), het stuk van Alice Springs naar Adelaide, Kangaroo Island, Great Ocean Road, Melbourne, eventueel Tasmanië en dan via de kust met allerlei superleuke dorpjes en stadjes naar Sydney. :)
Vooral Kangaroo Island is echt heaven als je van wildlife houdt. _O_
rene_t_b

5 weken Australie, route tips

Bericht door rene_t_b »

Hallo allemaal.

Zal mezelf eerst en beetje voorstellen. Ik ben René wonend in het zuiden des lands. zelf ben ik nieuw op dit forum.
en zoals de meeste hier ben ik een persoon die ook graag doe rondreizen en alles wat er bijkomt kijken.

Nu ben ik van plan om van 2 januari t/m 6 februari naar Australië te reizen. Via dit forum wil ik dus graag wat tips opdoen over het bepalen van mij route.
helaas weet ik dat 5 weken erg kort is voor Australië omdat het zo'n gigantisch groot land is en er zoveel te zien, maar ik krijg van mijn werkgever niet meer verlof.
vanwege mijn korte reisduur wil ik me alleen beperken op de oostkust.
nu ben ik al een beetje aan het zoek wat ik wil gaan doen in Australië en wat ik graag wil doen tijdens mijn reis.
zelf dacht ik om te vliegen naar Brisbane en weer terug te vliegen vanuit Sydney.

mijn verlanglijstje om daar te doen is;
- 5 daagse duikcursus te volgen in Cairns (GBR)
- fraser island te bezoek
- melbourne + GOR
- en een week naar Sydney. (misschien klinkt dat lang, maar en gedeelte van mijn familie woont hier en wil ze graag bezoeken. daar kan ik ook overnachten. vanuit Sydney vlieg ik dus terug naar Amsterdam.
ik ben dus van plan om een binnenlandse vlucht te nemen vanuit Cairns naar Melbourne of Sydney. weet niet wat het meest slimme is. zelf dacht ik Melbourne. zodat ik vanuit Melbourne naar Sydney kan.

omdat ik alleen reis zie ik het niet zitten om daar een camper of auto te huren, dus gewoon via het ov te reizen. Natuurlijk wil ik in hostels slapen. dit omdat het vele malen gezelliger is, en goedkoper.
Zelf heb ik een stevig budget uitgetrokken voor deze reis omdat ik mezelf in dit land niet tekort wil doen. omdat ik het simpelweg niet kan betalen. dus ik wil tussen de 4500/5000 euro (inclusief vliegticket) investeren in deze reis.

Nu komt dus mijn vraag;
Misschien dat jullie mij tips kunnen geven wat ik echt moet doen in Australië, hoe te reizen en etc.

Vele groetjes Rene
ketting
Reisexpert

Re: 5 weken Australie, route tips

Bericht door ketting »

Dag René,

Welkom op ATG! Het is erg heet en vochtig in het noorden in januari, blijf daar niet te lang. Ga je naar de Daintree rainforest/Cape tribulation? Dat is bijvoorbeeld prima met een dagtour te doen vanuit Cairns. En ga je ook naar de whitsundays?
Het is denk ik leuk om in Melbourne een auto te huren en dan over de GOR en naar de Grampians NP te rijden. Oostkust kun je prima met het OV doen, al is het met een huurauto natuurlijk leuker, maar ook weer duurder. Vergeet niet vanuit Sydney naar de Blue Mountains te gaan, daar kan je familie je vast goede tips over geven,

En doe je nog een leuke stop-over in Azie?
rene_t_b

Bericht door rene_t_b »

ketting schreef:Dag René,

Welkom op ATG! Het is erg heet en vochtig in het noorden in januari, blijf daar niet te lang. Ga je naar de Daintree rainforest/Cape tribulation? Dat is bijvoorbeeld prima met een dagtour te doen vanuit Cairns. En ga je ook naar de whitsundays?
Het is denk ik leuk om in Melbourne een auto te huren en dan over de GOR en naar de Grampians NP te rijden. Oostkust kun je prima met het OV doen, al is het met een huurauto natuurlijk leuker, maar ook weer duurder. Vergeet niet vanuit Sydney naar de Blue Mountains te gaan, daar kan je familie je vast goede tips over geven,

En doe je nog een leuke stop-over in Azie?
Hey Ketting, bedankt voor je snelle reactie.

ja ik zie geregeld staan dat de whitsundays de moeitte waard. weet niet wat jouw mening erover is.
ja blue mountains ga ik zeker bezichtigen.

Nee ben niet van plan om een stop-over te doen in Azie. dit omdat ik gewoon al mijn tijd wil benutten in australie.

gr Rene
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ik heb er een paar dagen met een zeiljacht gevaren. Erg mooi.
rene_t_b

Bericht door rene_t_b »

ketting schreef:Ik heb er een paar dagen met een zeiljacht gevaren. Erg mooi.
Bij Whitsundays?
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ja, vanuit Airlie beach uitgevaren.
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

In het noorden zit je in die tijd in het regenseizoen. Ik zou daarom eindigen in Cairns omdat je dan steeds minder kans hebt op grote regenbuien en hitte. In die vijf weken kan dat best schelen.
En wil je per sé naar Melbourne? Vijf weken is inderdaad niet zo lang. Als je al een week in Sydney zit en een kleine week op het rif dan hou je nog maar een week of drie over voor de rest. Ik zou volgens mij aanvliegen op Sydney, teruggaan vanaf Cairns en Melbourne voor een volgende keer bewaren.
En anders misschien het volgende: aanvliegen op Melbourne, daar de GOR en Grampians doen en dan een bus (of binnenlandse vlucht, kijk wat goedkoper is, de nachtbussen zijn prima te doen, vind ik zelf) nemen naar Sydney. Daar een week blijven bij je familie en dan naar het noorden trekken richting Cairns. Vervolgens terugvliegen vanaf Cairns. Dan vlieg je ook niet al te erg heen en weer.
Het kan zijn dat het goedkoper is om eerste terug te vliegen naar Sydney en dan naar Amsterdam. Als je dat doet, zou je eventueel nog een dag bij familie kunnen verblijven.

Een eigen auto is vele malen leuker om alles te zien, maar het het ov en hier en daar een tour kun je ook veel zien en doen.
Kijk met de duikcursus even of je direct daarvoor of daarna mag vliegen!
Tips voor onderweg: Mossman, Daintree en Cape Tribulation (dag- of meerdaagse tochten vanuit Cairns, prachtiger regenwouden), Atherton Tablelands (dagtocht vanuit Cairns, regenwoud + mooie watervallen), Mission Beach (prachtig strand en mooie wandeltocht door het regenwoud), Whitsundays, Eungella (misschien zijn hier tours naar toe, dat weet ik niet zo. Goede kans op vogelbekdieren!) Fraser island, Noosa (prima kans op wilde koala's), Dorrigo (verblijf in het yha in Bellingen! Echt een aanrader! Zij organiseren regenwoudtochten, maar ook kanotochten en tochten naar het strand), Blue Mountains.
Als je een eigen auto hebt, heb ik nog wel wat tips naar plekken waar je met het OV minder makkelijk komt.
Bij Melbourne: GOR, zonsondergang bij de 12 apostles (kijk ook naar het strand met kans op little pinguins), The Grampians (blijf een paar dagen om te wandelen).
Fryslan89
Vakantieganger

Graag advies 5 weken Oostkust

Bericht door Fryslan89 »

Ik wou bij deze graag wat advies vragen t.o.v de Oostkust waar ik 5 weken voor heb. Ik reis van Sydney naar Cairns (en ook nog door naar Port Douglas ivm Daintree National park, GBR).
Ik heb dus 5 weken wat niet heel lang is vandaar dat ik graag advies wil wat ik wel moet gaan bezoeken en wat niet. Ook is het natuurlijk afhankelijk van hoe het gaat lopen, maar omdat ik maar 5 weken heb wil ik ook graag alvast dingen uitzoeken die ik sowieso wil gaan doen.
Ik dacht zelf aan de volgende route:

- Sydney + Katoomba ivm Blue Mountains
- Port Macquarie/Coffs Harbour??
- Byron Bay
- Gold Coast
- Brisbane
- Rainbow beach
- Hervey Bay (vanuit hier naar Fraser Island)
- Town of 1770??
- Lady Elliot Island?? (heb ik mooie verhalen over gehoord)
- Bundaberg/Gladstone?? (Of 1 van beiden of juist beide niet)?
- Rockhampton
- Mackay?? (Eungella park een must om te bezoeken?)
- Airlie Beach
- Townsville
- Mission Beach
- Cairns
- Port Douglas (Daintree, GBR)

Waar ik vraagtekes achter heb gezet weet ik niet zeker of dat wel de moeite waard is of dat ik die wel kan overslaan.
Weet niet of jullie nog andere suggesties hebben om bepaalde steden/dorpen die ik niet heb genoemd wel te bezoeken?

Alvast bedankt!
Plaats reactie