Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Tegenwoordig krijg je bij alle netbooks gewoon een accu bij, sinds wanneer moet je accu los bijkopen?? XP is afhankelijk van wat voor netbook je koopt. Maar zit tegenwoordig ook wel gewoon bij. De enigste reden dat er bij sommige geen xp bij zit is alleen maar omdat de netbook anders te traag van wordt bij de wat oudere netbooks. Tegenwoordig zit er standaard wel gewoon xp en accu bij.
Dan begrijp je me verkeerd. Wat ik bedoelde is dat er destijds geadverteerd werd met een gewicht dat alleen de netbook inhield en de accu eraf werd gehouden van het totaalgewicht. Dit omdat elke fabrikant onder de kilo wilde blijven. Acer was de enige die inclusief een accu (3 cells) net onder de kilo bleef.
En dat XP er niet bijgeleverd werd omdat het traag was is ook kolder. Ze wilde je de keus geven tussen XP en Linux, maar dat is tegenwoordig ook weer van de baan omdat 80 á 90% voor Windows gaat.
Dat Linux verhaal klopt wel ja. Omdat het gratis is he. Maar ik zou ook voor Windows gaan als dat een paar tientjes meer is. Een (illegale) XP versie erop zitten is illegaal en extra werk .
Rick schreef:Dan begrijp je me verkeerd. Wat ik bedoelde is dat er destijds geadverteerd werd met een gewicht dat alleen de netbook inhield en de accu eraf werd gehouden van het totaalgewicht. Dit omdat elke fabrikant onder de kilo wilde blijven. Acer was de enige die inclusief een accu (3 cells) net onder de kilo bleef.
En dat XP er niet bijgeleverd werd omdat het traag was is ook kolder. Ze wilde je de keus geven tussen XP en Linux, maar dat is tegenwoordig ook weer van de baan omdat 80 á 90% voor Windows gaat.
De 7" en 9" van Asus zaten inclusief (3-cellen) accu toch echt ook onder de kilo. En wat beteft het Linux vs. XP-verhaal, op de recentere modellen met Atom-processor is XP geen enkel probleem, maar bij de eerdere modellen (zoals die 7" Eee) met een zwaar teruggeklokte Celeron was dat toch een ander verhaal...
Als ik er zo over nadenk is het wel bizar snel gegaan met die dingen, vorig jaar rond deze tijd was er eigenlijk alleen nog die Eee 7". Ik had gehoopt tijdens mijn vakantie in mei in Japan al de toen reeds aangekondigde 9" variant aan te kunnen schaffen, maar mooi niet dus. En pas ergens in de zomer werden de Atom-modellen aangekondigd, en kwamen ook de eerste serieuze concurrenten op de markt. In het najaar kwam je ze al met enige regelmaat in de winkels tegen maar toen ik in november met zo'n ding door Japan reisde was het toch nog een hele bezienswaardigheid. En nu nog een paar maanden later heeft elk merk een hele reeks van die dingen en zijn ze niet meer weg te denken. En dat dus allemaal in een jaar tijd...
Ik heb even een specifieke vraag over mini-laptops. Ik wil graag een laptop mee omdat ik veel foto's maak en pas na thuiskomst tienduizenden foto's bewerken is bijna ondoenlijk, wil bovendien tussendoor wel eens wat op het weblog plaatsen.
Ik heb een Canon 400D en ben gewend om te schieten in RAW-formaat. 1 foto is dan 9-12 MB. Schijfruimte is niet het probleem, aangezien ik een 1000GB USB-HDD heb die ik zeker mee ga nemen.
Wat ik me afvraag is of deze laptops dit soort bestanden (en een programma als Photoshop) fatsoenlijk kan runnen? Onder fatsoenlijk versta ik niet alleen dat het werkt, maar ook redelijk werkBAAR is, dus niet teveel wachttijd bij elke bewerking.
Indien ze NIET snel genoeg zijn, vormt de processor de bottleneck of het geheugen? Indien het laatste het geval is, zijn er slots vrij om er bijv. een extra GB bij te plaatsen? Nu is het meestal maar 1GB, terwijl 2GB me beter lijkt werken.
Dan nog een ongerelateerd vraagje over de aankoop zelf. Ik zie dat bijv. de Asus Eee 1000H in de laatste 2 maanden alleen al ruim 10% in prijs is gezakt (van 400 naar 350). Blijft dit zich doorzetten en staan er nog nieuwe modellen in de planning tussen nu en het najaar? (september vertrek ik).
Ik overweeg namelijk om tot vlak voor vertrek te wachten met de aanschaf.
Met de JPEG's van m'n D70 heeft mijn Eee 1000H geen echte problemen, het gaat niet supersnel maar is zeker te doen. Maar met nog grotere bestanden zal het wellicht toch wel net even iets te traag kunnen zijn. Nu heb ik momenteel nog 1GB geheugen, met 2GB zal het vast een stukje vlotter gaan, dat is bij Photoshop meestal de grootste bottleneck.
Er is echter een andere beperking die waarschijnlijk een groter probleem zal zijn: het scherm. Dit is toch wel erg klein voor serieuze fotobewerking, en ook niet echt betrouwbaar qua kleur. Is het wellicht een idee om de camera zo in te stellen dat je zowel een RAW als een JPEG in wat lagere kwaliteit opslaat (bij Canon kan je dat toch helemaal instellen meen ik? Bij m'n Nikon helaas niet)? Dan kan je die JPEG onderweg gebruiken, en eventueel ook thuis voor een snelle selectie, en dan heb je altijd nog de RAW's voor het optimale eindresultaat.
Wat betreft de prijzen, het zijn nu eenmaal computers dus zullen ze hard in prijs blijven dalen danwel vrij vlot vervangen worden door een beter model. Die 1000H is niet alleen goedkoper geworden, je krijgt inmiddels ook al een tijdje een 160GB HDD in plaats van de 80Gb die ik een goed half jaar geleden nog kreeg. Zie ook een van mijn berichten hierboven, dan zie je hoe hard het eigenlijk gaat met die apparaten, een jaar geleden was er nog bijna niks. Dus mijn advies: kort voor vertrek pas aanschaffen.
Daar kan ik wel wat mee, het is sowieso een monsterklus om elke RAW apart te bewerken, zeker met de hoeveelheid foto's die ik daar ga maken.
Misschien is het dan inderdaad het beste om de JPEG te gebruiken voor het weblog, voor de herinneringen en voor het printen op normaal formaat.
Als er dan nog een kleine selectie is die ik echt bijzonder vind en bijv. groot wil afdrukken, dan heb ik daarvan altijd de RAW's nog.
Bovendien kan de RAW soms van pas komen als de belichting echt helemaal mis is gegaan.
Maar weet iemand hoe het zit met dat geheugen bijplaatsen? Ik zou wel minimaal 2GB willen? En die processor, waarmee is die ongeveer te vergelijken? (in pc-termen)
Voor performance, zie hier wat benchmarks t.o.v. enkele andere processoren. Niet iets om heel enthousiast van te worden, maar ja, je moet iets om 6 uur op een accu te kunnen werken...
Wat betreft het geheugen, ik heb mijn Eee nog niet open gehad, maar als ik dit filmpje(met lekkere muziek trouwens) zo zie stelt het maar weinig voor. Er zit slechts één slot in, dus je zal wel de bestaande geheugenmodule moeten vervangen door een grotere. Meer info hier.
Dank, ik wacht sowieso met de aanschaf tot een paar weken voor vertrek en kies dan of direct voor een 2gig model, of voor een 1gig model waar ik dan de chip vervang.
Het is geloof ik gewoon regulier geheugen, geen laptopgeheugen? Er zijn dus nog geen modellen met DDR3 en/of hogere chipsnelheden? Die zullen ook wel niet meer komen dit jaar al...
Het zou een SO-DIMM moeten zijn, dat is wel laptopgeheugen. Voor de rest moet ik heel eerlijk toegeven dat ik de tegenwoordig niet meer zo exact thuis ben in die techniek, dus exact welk type/snelheid zou ik zo niet durven zeggen.
Wat betreft de nabije toekomst, het lijkt erop dat de stormachtige ontwikkelingen van het afgelopen jaar tot rust is gekomen, wel veel nieuwe spelers op de markt, maar allemaal variaties op hetzelfde thema. Er zullen ook dit jaar vast nog wel een paar vernieuwingen komen, maar echte revoluties verwacht ik persoonlijk niet meer. Het blijven echter wel computers, dus over een maand krijg je voor minder geld meer hardware.
Ik heb een Iphone, die wifi heeft, en de nodige toepassingen heeft, daarbij zal ik nut niet in zien om mijn laptop mee te nemen, ik kan met iphone in guesthouses ook wel even op internet, en iphone kan ik tevens foto´s maken, ps past een gewone nl stekker in stopcontact in Thailand.
Andere reden dat ik Laptop niet mee neem, ik wil er niet mee slepen.