Second Year Working Holiday Visa

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Vraag ivm Working Holiday Visa - aanvraag 2de jaar

Bericht door Kims »

Hi,

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden voor zover ik het weet.

Je moet inderdaad het 2e WHV aanvragen voor je 31e.
Wanneer je het aanvraagt in Australie, moet je in Australie zijn wanneer het toegekend wordt en vice versa wanneer je het aanvraagt buiten Australie, moet je buiten Australia zijn wanneer het toegekend wordt. Normaliter, heb je de mogelijkheid om je 2e WHV later aan te vragen als je geen 31 wordt en dus de tijd om Australie te verlaten. Zodra die is toegekend, heb je een jaar om te gaan en wanneer je Australie binnenkort gaat je jaar dan in net als op je 1e WHV.

In jullie geval, weet ik niet precies hoe het werkt, maar ik denk het volgende. Als je het 2e WHV aanvraagt heb je in principe een jaar om te gaan mits je het buiten Australie aanvraagt en krijgt. Dus dat is een optie maar dan zul je voor januari 2016 weer Australie uit moeten. Binnen Australie aanvragen niet omdat het dan volgens mij ingaat wanneer je het visum toegekend krijgt. Toekenning van een nieuw visum doet in principe je oude visum te niet.

Meer info is te vinden op: http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/417.aspx
of anders zou je contact op kunnen nemen met de Dept. of Immigration voor bevestiging.

Hou er rekening mee dat het niet altijd even makkelijk is om regionaal werk te vinden voor je 2e WHV, het kan even duren voordat je wat hebt.

Een alternatief is om een WHV voor een ander land aan te vragen zoals Canada of Nieuw-Zeeland. Dan kun je dat doen voor je vriendins 31e, een jaar in Australie blijven en dan doorgaan naar een ander land voor een jaar.

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Ironic
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 feb 2014 17:01

Second year visa Australië

Bericht door Ironic »

Hallo allemaal! Ik heb een vraag over het behalen van mijn second year visa. Ik ben op het moment al een paar weken aan het woofen in agnes water (waar de postcode dus geldig is voor second year :D) en vroeg mij af of dit werk geldig is voor second year. Ik help bij het opknappen van het huis en de tuin. In eerste instantie dacht ik dat dit geen geldig werk zou zijn tot ik dit las op gov:

examples of eligible specified work:
Landscaping the grounds of a construction/house site painting the interior/exterior of new buildings.

Dit zet mij dus weer aan het twijfelen, iemand ervaring mee?

Thanks!
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: second year visa

Bericht door Kims »

Hi,

Vanaf mei 2015 geldt vrijwilligerswerk niet meer voor je 2e WHV, dus ook WWOOF-ing niet helaas. Zie:http://www.wwoof.com.au/new-hosts/visa-information wat zegt: IMPORTANT: Please note that a Press Release was issued on 1/5/2015 by the Assistant Minister for Immigration and Border Protection stating that volunteering would no longer be counted towards Second Working HolidayVisa Extensions.

Alleen betaald werk en alleen onder bepaalde voorwaarden telt, werken in een bepaald gebied met een bepaalde postcode telt dus niet perse. Voor specifieke info, zie: http://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/417- onder "specified work".

Dus mocht je in aanmerking willen komen voor je 2e working holiday jaar, zul je ander werk moeten gaan zoeken en kunnen bewijzen dat je dat werk hebt verricht. De voorwaarden worden steeds strenger!

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Ironic
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 feb 2014 17:01

Re: Second year visa Australië

Bericht door Ironic »

Dank voor de reactie, ook hier heb ik wat onderzoek naar gedaan maar van wat ik begrijp is dat de whv holders van 2014 de laatste zijn die nog mogen woofen en hun second year daarmee mogen aanvragen. Ik ben in 2014 Australië binnen gekomen.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Second year visa Australië

Bericht door Kims »

Waar heb je die informatie gevonden?

Aangezien die informatie niet op de bovenstaande officiële website te vinden is, zou ik dat eerst verifiëren met de Department of Immigration.

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Ironic
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 feb 2014 17:01

Re: Second year visa Australië

Bericht door Ironic »

http://www.wwoof.com.au/new-hosts/visa-information

However, this change will take some time to introduce, and is not yet in effect, so it does not impact upon current second Working Holiday visa applications. When the Department knows the exact date of implementation for the change, it will be announced publicly on our website.

1/5/2015 werd de aankondiging gemaakt. Ze zijn er hier absoluut niet blij mee en proberen het nog tegen te werken met petities etc. ^O^
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Second year visa Australië

Bericht door Kims »

Oh ja, nu zie ik het ook. Voor de zekerheid zou ik het toch checken bij de Department of Immigration omdat er niets te vinden is over WWOOF-ing op hun website en het zou erg zuur zijn als je niet in aanmerking komt voor een second year WHV...
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Mirjam27
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2015 18:43

Re: Second year visa Australië

Bericht door Mirjam27 »

Ik dacht ook dat de nieuwe regels nog niet in werking zijn? Op de http://www.wwoof.com.au site bieden de Wwoof-hosts nog steeds aan om te tekenen voor het 2nd year visa. Mijn laatste Wwoof zegt de dagen digitaal doorgegeven te hebben. Weet iemand of ik dat kan checken?

Ik ben vanaf 21 mei 2015 als Wwoofer aan de slag. Net vertrokken naar mijn 2de Wwoof adres om de 88 dagen 'vol' te maken. Ik ben nu wel benieuwd of ik niet zelf kan zien hoeveel dagen er doorgegeven zijn, kan het niet vinden op de site van http://www.immi.gov.au.

Op de site van wwoof.com.au wordt er bijvoorbeeld nog een vraag beantwoord met: maak zo snel mogelijk je 88 dagen en vraag zo spoedig mogelijk je 2nd visa aan, voordat de regels veranderen.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Second year visa Australië

Bericht door Kims »

Mirjam27 schreef:Ik dacht ook dat de nieuwe regels nog niet in werking zijn? Op de http://www.wwoof.com.au site bieden de Wwoof-hosts nog steeds aan om te tekenen voor het 2nd year visa. Mijn laatste Wwoof zegt de dagen digitaal doorgegeven te hebben. Weet iemand of ik dat kan checken?

Ik ben vanaf 21 mei 2015 als Wwoofer aan de slag. Net vertrokken naar mijn 2de Wwoof adres om de 88 dagen 'vol' te maken. Ik ben nu wel benieuwd of ik niet zelf kan zien hoeveel dagen er doorgegeven zijn, kan het niet vinden op de site van http://www.immi.gov.au.
Ik denk niet dat je dat kunt checken. Maar wanneer je het aanvraagt, zul je uberhaupt zelf alle documentatie moeten aanleveren dus het is het belangrijkst dat je dat op orde hebt. Als dat dan matcht met de info die zij hebben, zullen je je 2e WHV toegekend krijgen.

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
N00dle
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2015 04:38

Working Holiday Visa Australië: have you lived outside the Netherlands for more than 3 months? Wat te doen?

Bericht door N00dle »

Ik bedoel.. Alles spreekt voor zich. Behalve de vraag:
In the last 5 years, have you visited, or lived, outside NETHERLANDS for more than 3 consecutive months (other than Australia)?
Het antwoord op deze vraag is duidelijk "Ja". Ik ben 2 jaar terug 4 maanden op reis geweest, en nu al 10 maanden onderweg. Ik vraag het visum nu aan, vanuit Brazilië. Als ik hier Ja invul, moet ik een extra vraag invullen.
Give details of the visits to another country where the stay was for more than 3 consecutive months in the last 5 years (not including your usual country of residence or Australia).
Er zijn nul landen waar ik meer dan 3 maanden ben geweest. Dus ik wil op next klikken. Ik moet hier echter iets invullen, omdat ik bij de vorige vraag ja heb ingevuld. Het zijn echter totaal verschillende vragen... Bovendien: ik kan enkel landen vanuit een drop down menu selecteren, en geen details geven of opmerkingen invoegen. Ik kan ook niet invullen dat ik nu nog op reis ben, omdat ik geen data in de toekomst in kan vullen in het formulier.

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Ik heb gister de border protection department gebeld. 23 man in de rij... Uur later nog "maar" 16, toen dropte de verbinding. Frustrerend.


Tips? Ik heb iets te veel border patrol gekeken en ben een beetje para van de Australische immigratiedienst ;)
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Working Holiday Visa Australië: have you lived outside the Netherlands for more than 3 months? Wat te doen?

Bericht door Erik »

Volgens mij lees je de eerste vraag verkeerd, waardoor je bij de vervolg vraag vastloopt.

Er staat namelijk heb je in de afgelopen vijf jaar langer dan drie maanden aaneengesloten bezocht of gewoond buiten Nederland en Australië. Dat antwoord is nee, want je hebt rondgereisd en meerdere plekken bezocht, maar geen enkele bestemming ben je langer dan 3 maanden verbleven.

Het verschil zit hem in het woordje "consecutive".
N00dle
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2015 04:38

Re: Working Holiday Visa Australië: have you lived outside the Netherlands for more than 3 months? Wat te doen?

Bericht door N00dle »

Inmiddels een nummer in de UK gebeld, dat normale wachttijden heeft. Ze vertelden me bij de eerste vraag nee in te vullen, en na het afronden van de aanvraag via de immigration account van de overheid een formulier aan toe te voegen, waarin ik mijn context specificeer. However, het visum werd instant aan mij toegekend, en nu kan dat niet meer.

Dus ik weer bellen, en toen zeiden ze idd dat ik het moest interpreteren zoals jij zei, maar dat ik voor de veiligheid ook maar een mailtje moest sturen naar een of ander e-mail adres. Dat heb ik maar gedaan, maar mss schiet ik mezelf nu alleen maar in de voet...

De visa van mijn vriendin is sowieso niet automatisch goedgekeurd omdat die mss in healthcare gaat werken, en dus tbc en aidstests moet hebben enzo. Misschien had ik ook gewoon in moeten vullen dat ze in de kroeg wou gaan werken oid... Wie weet.
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Working Holiday Visa Australië: have you lived outside the Netherlands for more than 3 months? Wat te doen?

Bericht door Erik »

Je kunt altijd een mailtje sturen als je op safe wilt spelen. Daarmee toon je in ieder geval aan dat je open en eerlijk je aanvraag hebt ingediend. Aan de andere kant heb je het naar waarheid ingevuld, niet gelogen en niets verzwegen dus de vraag is of je er meer werk van zou moeten maken?

Voor wat betreft healthcare denk ik wel dat het slim is dat je hier eerlijk en open over bent.

Zolang je open en eerlijk bent en dit kunt onderbouwen (ik zou bijvoorbeeld ook ergens noteren dat je het e.e.a hebt nagevraagd en naar het advies gehandeld hebt, zodat je dit bij eventuele vragen kunt overleggen). Je hoeft het niet ingewikkelder te maken, alleen de juiste onderbouwing te overhandigen als er vragen komen :)

Houd ons op de hoogte! :)
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Working Holiday Visa Australië: have you lived outside the Netherlands for more than 3 months? Wat te doen?

Bericht door Kims »

Hi,

Het klopt inderdaad wat Erik zegt. Er wordt bedoeld en staat geschreven of je 3 maanden of langer in 1 ander land dan Nederland hebt gewoond. Gewoon nee invullen en je geen zorgen maken!

Succes ermee
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Tomm
Wereldreiziger
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 mar 2014 09:50

2de whv voor je 31ste halen?

Bericht door Tomm »

Hallo iedereen.
Ik had een vraag betreft 2de whv.
Op dit moment ben ik weer even in nederland, maar mis Australië nu alweer, en denk er dan ook over om zeer binnenkort weer terug te gaan.
En om dan me farm work te gaan doen voor me 2de jaar.
Mijn visa loopt af eind okt maar ik word over 2 maanden 31.
Als ik nu aan me farm work begin is dat dan nog geldig als ik me 3 maanden heb gedaan en al 31 ben rond die tijd?
Iemand die hier misschien meer over kan vertellen?
Bedankt alvast.
Gr Tom
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast