Tips voor reisschema Maleisië & Borneo

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Janneke
Reisexpert

Re: Maleisie: Waar naar toe?

Bericht door Janneke »

Kota Bharu is verschrikkelijk. In de LP wordt het omschreven als een aardig stadje met leuke nightmarket. Nou die markt stelt helemaal niks voor en in de hele stad valt niks te beleven. Tenzij er de afgelopen 2 jaar wat veranderd is, maar er waren bijna geen mogelijkheden om te eten of te slapen. Mocht je er op zaterdag zijn dan is er in het culturele centrum vaak nog wat te doen. En ga vooral NIET slapen bij Ideal Guesthouse, het was daar een aantal jaar geleden alles behalve 'ideal'. Je kunt vanaf Kota Bharu 's ochtends vroeg de trein en aansluitend bus nemen naar KL. Je gaat dan via Taman Negara dus dat zou je ook op de terugweg kunnen doen. Als je van de Perhentians komt heb je weinig keus om een nacht in KB door te brengen.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Kota Bahru is inderdaad niets aan. Kota kinabalu is ook zeker niet de moeite waard, Mount kinabalu NP opzich wel maar als ik jou was zou ik niet alleen voor Mount kinabalu NP en sepilok naar borneo gaan..... je krijgt dan naemlijk echt geen goed beeld van Borneo. Maar dat is mijn mening...
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

I.t.t. voorgaande reacties vond ik Kota Bharu niet eens zo verkeerd. Ja, er is weinig te doen. Maar het guesthouse waar ik bleef was prima en ik heb er ook prima kunnen eten op een paar plaatsen. ik heb me er ondanks alles toch vermaakt. Maar inderdaad: niks daar plannen als het niet hoeft. Want daarvoor is het de moeite niet.

Wat Lisette ook gepost heeft dacht ik ook al. Zou het niet beter zijn om deze keer alleen het vasteland van Maleisië te bezoeken en een eventuele volgende keer naar Borneo te gaan. Dan kun je in de 3 weken wat meer op je gemakt doen en nog 1 of 2 plaatsen inplannen wellicht.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Lis
Reiziger

Bericht door Lis »

In totaal ben ik 22 dagen in Maleisie. 3 jaar geleden ben ik echter ook al in Maleisie geweest. Toen heb ik Pangkor, Penang, Langkawi, Cameron Highlands en KL gezien. Toen was ik er maar 2 weekjes vandaar dat ik nu terug wil. En nu ook graag naar Borneo wil. Is Sabah mooier of Sarawak? Wat zijn de ticket prijzen ongeveer denken jullie van KL naar Borneo?

Heb gister ook mijn ticket geboekt! Aanbieding bij Malaysia Air, 700 voor een retour. Mooie prijs dacht ik zo.

Hoe kom je vanaf KL in Taman Negara? Is er een nachttrein? Kun je daar een jungle tour boeken of alvast in KL wat regelen?
Lis
Reiziger

Bericht door Lis »

Op Borneo heb ik nu alleen Sepilok en Kota Kinabalu. Ik wil hier naar de Orang utans, mnt. Kinabalu en een wildlife cruise doen.
Heeft iemand van jullie ook ervaring met Turtle Island Park? Of een andere aanrader op Sabah?

Is iemand ook op Puala Kapas of Gemis geweest? Leuker/ Mooier dan Perhentians?

Nog even de laatste tips om de puntjes op de i te zetten :)
Lis
Reiziger

Bericht door Lis »

En ik heb van iemand nog de tip gekregen om Taman Negare over te slaan omdat ik al naar Borneo ga en naar Cameron Highlands te gaan. Wat vinden jullie daarvan?
Daar ben ik al geweest maar mijn vriendinnen nog niet. Valt Taman Negara erg tegen als je net van Borneo komt?
Lis
Reiziger

Bericht door Lis »

Iemand ervaring met: Tunku Abdul Rahman national park?
LLSmo

Reisschema 3 weken Maleisie & Borneo

Bericht door LLSmo »

Komende zomer gaan mijn vriend en ik drie weken naar Maleisie en Borneo. We vliegen naar Singapore, en terug vanaf Kuala Lumpur. Drie weken is te kort om heel Maleisië te kunnen zien, dus we hebben gekozen voor de oostkant van Maleisie, en Maleisisch Borneo.
Omdat we in Borneo veel jungle zullen zien, slaan we Taman Negara over, evenals de Cameron Highlands (geen aanrader volgens velen)

Het reisschema waar ik nu op uitkom:

Dag 1 Singapore
2 Singapore
3 Singapore -> Johor Bahru ->
Kota Kinabalu (Borneo)
4 Kota Kinabalu -> Sandakan
5 Sandakan -> Sepilok
6 Ucle Tan
7 Uncle Tan
8 Uncle Tan -> Kota Kinabalu
9 Kota Kinabalu -> Johor Bahru ->
Mersing
10 Mersing -> Tioman
11 Tioman
12 Tioman
13 Tioman -> Mersing -> Kuala Besut
14 Kuala Besut ->
Perhentians
15 Perhentians
16 Perhantians
17 Perhentians
18 Perhentians -> Kuala Lumpur
19 Kuala Lumpur
20 Kuala Lumpur
21 Kuala Lumpur -> Nederland

Dit is natuurlijk wel erg veel reizen en erg nauw aansluitend op elkaar, dus mijn vraag: wat zouden jullie skippen, verkorten, verlengen of anders doen?
Bedankt!
LLSmo

Borneo & Maleisie - 3 weken

Bericht door LLSmo »

Hi allemaal,

Komende zomer gaan mijn vriend en ik drie weken naar Maleisie en Borneo. We vliegen naar Singapore, en terug vanaf Kuala Lumpur. Drie weken is te kort om heel Maleisië te kunnen zien, dus we hebben gekozen voor de oostkant van Maleisie, en Maleisisch Borneo.

De steden/plekken waar ik aan denk voor deze drie weken:
Singapore
Borneo: Kota Kinabalu, Sandakan en Sepilok
Mersing
Tioman
Kuala Besut
Perhentians
en Kuala Lumpur

Wat denken jullie van deze route? Wat zouden jullie skippen of er juist bij pakken?

Ben benieuwd! :)
bolletjeom
Reisexpert

Re: Borneo & Maleisie - 3 weken

Bericht door bolletjeom »

doe zeker ook een 2 of 3 daagse "safari" in Kinabatangan. Mijn hoogtepunt van borneo. Ik hed de wilde orang oetans gezien én de pygmee olifant gehoord en geroken....en de struiken zien schudden...
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Mee eens, jungletour bij kinabatangan. Als je alleen naar kota kinabalu, sepilok en sandakan gaat zie je erg weinig van het echte borneo.

Perhentians zijn erg mooi! Zeker pakken!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
LLSmo

Bericht door LLSmo »

Thanks!
We wilden in Borneo naar 'Uncle Tan' gaan, bedoelen jullie dat met een jungletour bij Kinabatangan?
En over Tioman en Perhentians: allebei pakken, of beter kiezen voor eentje, en daar wat langer blijven?
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Re: Reisschema 3 weken Maleisie & Borneo

Zoals je al zegt is het een vrij krap schema en reis je nu erg veel. Ik zou vanuit kota kinabalu niet naar sandakan gaan maar gelijk door gaan naar sepilok en vanuit daar je tour (unlce tan) doen. Heb zelf geen ervaring met sandakan maar van horen zeggen stelt het niet heel erg veel voor. Scheelt je toch weer een dag! Taman negara en Cameron Higlands vond ik zelf wel erg mooi, maar daar heb je in dit schema sowieso geen tijd meer voor ;)

Reisagenda '15:
LLSmo

Bericht door LLSmo »

Thanks!
Schrap ik Sandakan er vast uit :)
Evelien1983
Wereldreiziger

Bericht door Evelien1983 »

Tip: in Singapore kun je met een sightseeing bustour. Heel toeristisch......ja ik weet het.....maar wel een mooi middel om in een korte tijd te stad te bekijken.
Ik was er vorig jaar en had toen maar krap 24 uur, heb de hele dag in en uit de bus gehopt en alle hoogtepunten gezien in ieder geval. Geloof dat een ticket iets van 20 Singapore dollar kost.

Veel plezier!
Plaats reactie