4 maanden Azië .. Waarheen?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

4 maanden Azië .. Waarheen?

Bericht door eVeLiEnSkI »

Dag reizigers,

Mijn vriend ik willen rond oktober dit jaar terug vertrekken voor een maand of 5. Aangezien mijn broer voor zijn werk voor 4 jaar naar China is vertrokken willen we de laatste maand sowieso in China doorbrengen. 2 à 3 weken rondtrekken, 1 à 2 weken familiebezoek. Nu twijfelen we over de overige 4 maanden.

Ofwel doen we het typische rondje Thailand , Laos, Cambodja en eventueel Maleisië.
Maar vorig jaar hebben we Vietnam en Indonesië gedaan. Dat was super tof, maar we vrezen dat het wat hetzelfde gaat zijn. Klopt dit?

Ofwel doen we India, Nepal en Sri Lanka. ( Tibet bewust niet omdat we geen zin hebben in visa perikelen. Moet ongetwijfeld mooi zijn, maar niet evident als je het ook met China wil combineren.)
Probleem; India trekt ons enorm hard. Maar dat is naar het schijnt een 'love it or hate it' ervaring. Stel dat wij in categorie twee vallen, dan zit je daar wel mooi. Qua armoede en primitieve omstandigheden zijn we wel al wat gewoon. Hebben twee maanden in West Afrika rondgetrokken en zijn ook al in Bolivë en dergelijke geweest ..

We hebben al heel wat reiservaring, zowel al backpackend als met eigen vervoer maar toch twijfelen we.

Enkele vragen;

- We willen een mix van actie, cultuur en natuur. In hoeverre kan het rondje Thailand, Laos ons genoeg actie bezorgen. ( Wij zijn vooralsnog geen duikers, willen het eventueel wel leren )
- Relaxen hoort bij een reis. In hoeverre komt Sri Lanka hiervoor in aanmerking? Of is dit slechts een flauw afkooksel van de prachtige eilanden rond Thailand.
- Voor Thailand en dergelijke rekenen we +- 20 Euro per dag per persoon. Geldt dit ook voor India, Nepal en Sri Lanka? ( Als we voor Nepal kiezen hoort daar sowieso wel een stevige ( georganiseerde ) trekking bij. Duur?)

Het liefst van al doen we alles, maar in vier maanden van luchthaven naar luchthaven hollen is niet wat we willen.

Hoplijk kunnen jullie met jullie tips en ervaringen ons een duwtje in de (juiste ) richting geven.

Thx !
Erik
Site Admin

Re: 4 maanden Azië .. Waarheen?

Bericht door Erik »

eVeLiEnSkI schreef:Probleem; India trekt ons enorm hard. Maar dat is naar het schijnt een 'love it or hate it' ervaring. Stel dat wij in categorie twee vallen, dan zit je daar wel mooi. Qua armoede en primitieve omstandigheden zijn we wel al wat gewoon. Hebben twee maanden in West Afrika rondgetrokken en zijn ook al in Bolivë en dergelijke geweest ..
Mijn indruk is dat mensen die zich minder goed hebben voorbereid én nog nooit eerder hebben gereisd én alleen reizen het vaakst een "hate it" ervaring hebben. Uitzonderingen daargelaten :)

Waar je in India rekening mee moet houden is dat de standaard veel lager ligt dan in andere Aziatische landen, je overal om je heen geroggeld hoort, niets werkt zoals je verwacht en mensen soms heel dicht bovenop je komen staan. Maar wanneer je jezelf hierop instelt is het echt een geweldig land om te bezoeken! Want achteraf kun je om de meeste dingen lachen die hierboven beschreven staan :)
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bedankt Erik ! Wat bedoel je met ' heel dicht bovenop je komen staan' ?

Nog andere mensen ervaringen met één van de bovengenoemde landen?

Thx !
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb ervaring met China, Tibet, Nepal, Laos, Cambodja, Vietnam, Maleisie en Indonesie.

Ik snap eigenlijk je vraag niet goed. Je bent bang dat Laos en Cambodja te veel op Vietnam en Indonesie lijken. Nu weet ik niet welk deel van Vietnam en Indonesie je bezocht hebt, maar ik vond deze landen totaal niet op elkaar lijken. Ja, men eet rijst. Maar dat is zowat de enige overeenkomst. Ik vind het dan ook moeilijk om jou te zeggen of Laos en Cambodja op Vietnam en Indonesie lijken. Voor mij in ieder geval niet.

Wat actie betreft:
- in Thailand en Laos kun je mooie trekking maken. de bergen zijn minder hoog dan in Nepal, maar ik vond (met name Laos) erg mooi
- in Laos heb je veel watervallen die je kan beklimmen, en waar je in kan zwemmen
- je hebt de Gibbon experience en dergelijke
- uiteraard: snorkelen en duiken

Wat natuur betreft:
- Laos heeft veel natuur. in Thailand zijn ook mooie national parks

Wat cultuur betreft:
- er zijn veel verschillende culturen in Laos en Thailand. de steden zijn heel andere dan de dorpen van de bergstammen. en er zijn vele verschillende stammen die je kan bezoeken (ga niet naar de toeristische plekken)
- Bangkok is een leuke stap, en mocht je naar Maleisie gaan: KL is ook leuk (het contract tussen bv. China Town, Little India en de moderne hoogbouw)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bedankt Jenny, daar kan ik wat mee. Ik bedoelde vooral Vietnam en Thailand , Laos, Cambodja. Naar mijn gevoel kunnen die wat op elkaar lijken, maar ben er natuurlijk nog niet geweest. Indonesië is inderdaad helemaal anders.

Wat met Budget? Is het rondje Nepal , India, Sri Lanka ook haalbaar voor 20Euro per persoon per dag?

Iemand nog ervaringen mlet Sri Lanka?

Thx !
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Zelf heb ik in Laos & Thailand gereisd en woon ik al ruim 1,5 jaar in China {waar ik ook gereisd heb}. Laos & Thailand vond ik, net zoals Jenny zegt, verschillend. Er zijn voldoende verschillende soorten 'activiteiten' te doen, kajakken, hiken, op een scooter rondrijden, trekkings en nog veel meer.

China is een enorm land, je moet in je planning voor je reis daar zeker rekening houden met de afstanden en de duur van treinreizen {tenzij je vliegt. In de prijs maakt dat soms niet veel uit}. Ook hier heb je veel variatie in dingen die je kunt ondernemen.
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Peppi

Bericht door Peppi »

Waar je in India en Nepal op Moët letten dat je niet ziek word want het is enorm smerig maar ontzettend mooi
Plaats reactie