Doorlopende vs Kortlopende Reisverzekering

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Plaats reactie
Oxy

Doorlopende vs Kortlopende Reisverzekering

Bericht door Oxy »

Hallo alemaal,

Er is veel geschreven over de verschillende verzekeringen, alleen vaak op momenten waarbij andere zorgstelsels en voorwaarden van verschillende verzekeringen van toepassing waren.

Wanneer men meerdere maanden op reis wil (in mijn geval iets meer dan 4 maanden RTW), dan was mijn allereerst de vraag: kan ik een doorlopende aflsuiten of kan dit alleen met een kortlopende.

Sommige aanbieders zoals Ohra / Centraal beheer geldt er geen max aantal dagen wat reisduur betreft (uitzondering wanneer men langer dan een jaar gaat reizen). Vaak is dit namelijk max 60 dagen per reis. Dus een doorlopende is mogelijk waneer ik niet langer dan een jaar gaat reizen. Wanneer de prijs wordt vergeleken met kortlopende reisverzekeringen zit er soms een groot verschil, aangezien kortlopende verzekeringen erg duur zijn. Waar zit dan het verschil? Werken tijdens je reis een verschil. In mijn geval zal er niet worden gewerkt, dus waar zit dan het verschil in? Alleen het feit dat je een opzegtermijn hebt bij een doorlopende in de hoop dat mensen de doorlopende houden?

Daarnaast moet ik natuurlijk letten op je huidige zorgverzekering. Hieraan zit je vast wanneer je niet jaren op reis gaat zoals in mijn geval. Wat wordt er aanvullend gedekt? Dit is vrij eenvoudig te vergelijken.

Het grootste punt waarmee ik nu zit is: waarom zit er een dergelijk groot prijsverschil tussen een doorlopende en kortlopende verzekering. Voor een reis van 4 maanden kan ik geen grote verschillen zien zoals het verschil tussen de prijzen.

Kort samengevat:
- 4 maanden RTW
- huidige zorgverzekering blijft behouden
- geen werk tijdens de reis.

Wellicht zie ik dingen over het hoofd, maar dat hoor ik dan uiteraard graag. Alvast bedankt voor advies.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

je hebt het zelf al geraden.
Er is een opzeg termijn voor de langlopende!
en je zit er minstens een vol jaar aan vast!
Vaak ook met terug werkende kracht.
De ohra verzekering loopt namelijk van April tot april...ongeacht wanneer je afsluit. soms krijg je wel korting als 3kwart van het jaar al om is.
ze hopen dus dat je de verzekering aanhoudt omdat opzeggen idd wat omslachtig is.

Wanneer je vaker op pad gaat...ook na je RTW is het toch de moeite waard om deze verzekering te houden. Denk aan weekendjes weg in een buurland, wintersport? je volgende zomer vakantie.
Er zijn maar weinig kortlopende verzekeringen die op kunnen tegen het prijsverschil van de langlopende
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Dit is misschien een heel dom vraagje, maar ik heb nog geen website gevonden op het www waar ik er een antwoord op kan vinden... :

Is de vermeldde premie van een doorlopende reisverzekering doorgaans berekend per maand? of per jaar?
Voor een maand vind ik rond de 80 euro belachelijk duur, maar voor een jaar vind ik het eigenlijk weer supergoedkoop... HELP?
:D hahaha
bolletjeom
Reisexpert

De ohra is rond de 80 euro per jaar ...de doorlopende verzekering dan!
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

dankjewel :) eindelijk duidelijkheid.
koentb
Contacteer:

Bericht door koentb »

De verzekering van OHRA is wel het voordeligste. Het is een van de enige doorlopende verzekeringen waar praktisch geen grens aan de maximale aaneengesloten reisduur zit (tot max 365 dagen).

Kortom, je bent voor rond de 80-90 euro voor een jaar lang verzekerd voor twee personen. Daar kan geen tijdelijk verzekering tegen op als je voor 4 maanden weggaat.
Oxy

Bericht door Oxy »

Ik heb mijn verzekering bij Centraal Beheer lopen. Bijna vergelijkbaar met Ohra, maar kwam goed uit de bus bij de Kassa. Ook hier kun je reisen aaneengesloten tot max 1 jaar.
bolletjeom
Reisexpert

kan bij Centraal beheer het nu ook!!!
Goed nieuws. Een jaar geleden was OHRA nog de enige waarbij je eenjaar weg mocht!

Bedankt voor de tip
Oxy

Bericht door Oxy »

Ja erg goed nieuws. Ik ben met reismodule en 5% korting (via werkgever) nu 130 euro kwijt voor 2 personen. Ik heb de voorwaarden bekeken (en vergeleken met Ohra). Is helemaal oke.
Plaats reactie