Reizen in Nicaragua & Honduras

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: honduras

Bericht door Tikva »

Nicaragua is leuk!!!... ga je naar Granada??
Zo ja mag je live de groetjes doen en vertellen dat we eindelijk gaan trouwen (5 meiden dus die hebben mijn vriend flink aan zijn kop gezeurd).. bij de familie acevedo.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
lcm

Reizen in Nicaragua & Honduras

Bericht door lcm »

Wij zijn van plan in maart richting nicaragua te gaan en dan langzaam omhoog te reizen en dan kijken hoe ver we komen in 4 weken. We vliegen terug vanuit gualtamala city. Hoe goed gaat het reizen in nicaragua/honduras? Wat zijn leuke plaatsen om te bezoeken?
Is iemand hier wezen duiken bij de corn eilanden? Is het zoveel beter dan in roatan? Zoals we het nu zien komen we hier zeker langs en voor corn eiland moeten we een vliegen en zijn we twee dagen kwijt aan reizen.

alvast bedankt leonie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: hoe is het reizen in nicaragua/honduras?

Bericht door Tikva »

Een wat late reply.

Maar reizen in beide landen is erg relaxt. Openbaar vervoer is niet zo snel maar wel goed te doen en gaat regelmatig. Zelf alleen wezen duiken bij Roatan, vond het echt geweldig in totaal een week gedoken vaak 3 keer per dag. Op een dag na elke dag schildpadden gezien, veel vis en vooral mooie rots bodem. Veel swimtroughs, hole in the wall is een spectaculere waar je naar 42 m duik en dan een loodrechte clif achter je op ziet doemen.

In Nicaragua is Granada een leuke stad, isla de omtepe heeft een hele relaxte sfeer. Enige wat ik niet zo leuk vond was San Juan del Sur, overpriced en geen geweldig strand. Maar mischien als je surfer bent is het wel erg gaaf.

Honduras niet zo veel plekken geweest, maar de trips die je vanaf La Ceiba kan doen waarbij je dan in de jungle lodge slaapt is echt wel super. Hele mooie natuur en een perfecte relax spot.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Al wordt reizen naar Honduras wel afgeraden op het moment volgens nederlandse sites (op wiki travel staat er nog niets over though).

Iemand die daar in de buurt is met actuele info?
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Ik ben net terug uit Guatemala/Honduras, geweldig hoor! Reizen is echt makkelijk, In Guatemala kun je behalve met de chickenbuses ook met toeristen shuttle busjes rijden, die rijden tussen de populaire trekpleisters, maar zijn wel flink (!) duurder maar je bent er ook wel een stuk sneller. In Honduras is busvervoer van redelijk goede kwaliteit.

Duiken heb ik ook op Roatan gedaan, en dat is echt wel een van de mooiste plekken ter wereld om te duiken. Utila schijnt wat goedkoper te zijn, en moet populairder zijn onder backpackers.

In Honduras raad ik je aan om het meer van Yojoa te bezoeken, tussen Tegus en San Pedro Sula. Een schitterend mooi meer waar je ontzettend veel vogels kan spotten! Het is niet al te toeristisch, en er zijn wat lodges en goedkope hotels langs het water waar je kunt slapen.

Ik ben ook net als Tikva ook in La Ceiba geweest, maar heb daar niet veel gedaan omdat er op dit moment weinig toeristen zijn ivm de coup, en er dus ook niet voldoende mensen zijn om tripjes te doen. Verder ben ik in Copan geweest en San Pedro Sula (leuke stad - goede atmosfeer!)

Ik was in Honduras na de coup, in Augustus, en heb weinig gemerkt van de situatie. Het schijnt in de hoofdstad wel wat heftiger te zijn (ben ik niet geweest), maar in de tweede stad San Pedro Sula ben ik een dag of 5 geweest, en daar heb ik elke dag pro-Zelaya protesten gezien, maar er is geen dreigende situatie en het voelde veilig. In Maart zal het allemaal wel opgelost zijn, dus maak je er maar niet te druk om.

Nog een Guatemala tip:
Mochten jullie steden leuk vinden: aangezien jullie vanuit Guatemala stad terug vliegen, denk er eens over na om even te blijven ook al wordt dit afgeraden in de LP, het is namelijk een leuke stad met de nodige voorzieningen, mooie museums en goede uitgaansmogelijkheden. Zona 10 is veilig en er is een goed hostel, je bent dan op loopafstand van de museums en uitgaansplekken, en je kan vanaf daar een taxi (of bus) nemen naar Zona 1 het historische centrum (waar het overdag wel, maar 's avonds niet veilig is).
De stad Antigua ligt op slechts een half uur van Guatemala stad, en is een zeer aangenaam stad, maar wel erg toeristisch.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

4 weken is trouwens niet heel veel tijd voor beide landen. Ik zou zeker overwegen een binnenlandse vlucht van tecicigualpa naar roatan te nemen. Dat scheelt je 3 reisdagen.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Mochten jullie steden leuk vinden: aangezien jullie vanuit Guatemala stad terug vliegen, denk er eens over na om even te blijven ook al wordt dit afgeraden in de LP, het is namelijk een leuke stad met de nodige voorzieningen, mooie museums en goede uitgaansmogelijkheden. Zona 10 is veilig en er is een goed hostel, je bent dan op loopafstand van de museums en uitgaansplekken, en je kan vanaf daar een taxi (of bus) nemen naar Zona 1 het historische centrum (waar het overdag wel, maar 's avonds niet veilig is).
Interessant! In mijn beleving is Guatemala City ook een echt no-go stad. Maar niet geweest, dus kan er eigenlijk niet goed over oordelen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Het enige goede van Guatemala stad is dat je er kan pinnen!
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

4 weken is idd erg krap, al heb ik daar mensen ontmoet die in die tijd heel centraal amerika deden?! :?
Ik zat zelf iets van 4 a 5 weken in nica en vond dat al krap.

je vraag over de corn islands: geweldig! absoluut de moeite waard! vliegen kan vanaf managua naar big corn maar kost je retour 160 dollar. net zo makkelijk neem je bus naar el rama, vandaar panga naar bluefields en dan de boot naar big corn. te doen in twee dagen en prachtige trip plus natuurlijk veel goedkoper.
vanaf big corn moet je sowieso bootje naar little corn nemen, duurt half uurtje.

little corn heeft twee duikshops, ik heb gedoken met dive little corn. het duiken is echt prachtig (al is mijn enige vergelijkingsmateriaal bocas del toro wat een erg slechte reputatie heeft). Hele goede visibility, prachtige rotsformaties, barst van levend koraal en veel mooie beesten. instructors en divemasters bij dive little corn zijn erg leuke mensen. voor je open water betaal je 295 dollar.
daarnaast is het eiland zelf ook fantastisch. naast het vissen naar kreeft is toerisme nu ook een grote inkomstenbron maar het eiland blijft verrasend authentiek. lange stranden, zo mooi als je je maar kan voorstellen, helemaal voor jezelf. in een halve dag loop je op je dooie gemak een rondje om het eiland. middenin wat jungle waar de mangos voor het oprapen liggen. hele vriendelijke locals en lekker eten. blijf hier minstens een week!

verdere tips in nica:
masaya; leuker stadje dan granada.
ometepe is geweldig.
leon, leuke stad, vooral een trekking doen met quetzaltrekkers (cerro negro is erg gaaf!)
schildpadden zien nesten bij la flor willife reserve.
amassakoul
Anna Laura

Re: nicaragua/honduras la moskitia

Bericht door Anna Laura »

Wil je vriendin strand dan moet je sowieso niet naar utila want dat is daar niet, wel op roatan.
Er is wel een strand op Utila, niet heel groot en bij zonsondergang ook zandvliegen. In principe is het dus wel mogelijk om naar het strand te gaan.
Sole
Reiziger

Re: nicaragua/honduras la moskitia

Bericht door Sole »

Hola,

Er is een vlucht tussen Managua en Waspán met La Costeña.

Flight Origen Destination Departure Time Arrival Time Flight Days
136 Managua Waspán 10:00 a.m. 11:30 a.m. Monday to Saturday
137 Waspán Managua 11:40 a.m. 01:10 p.m. Monday to Saturday
https://www.lacostena.com.ni

Ben er zelf ook nog nooit geweest, dus kan je daar verder niet mee helpen.

2,5 week Isla de Ometepe is heel erg lang. Als je zo lang wilt blijven, ga dan vrijwilligerswerk doen op een finca. www.fincasverdes.com of http://www.hmerida.com/english/index
Wil je alleen het eiland bezoeken is 5 dagen genoeg, max een week.

Jinotega is niet heel erg bijzonder. Persoonlijk zou ik dan Estelí (UCA Miraflor) en/of Matagalpa aanraden.

Saludos,
Sole
Plaats reactie