Welke digitale compact ?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Jan Helder

Welke digitale compact ?

Bericht door Jan Helder »

Ik ga volgend jaar naar Laos ( Met een scootertje rondtuffen) en verder. Ik heb een Nikon D3000 met lenzen maar heb geen zin om alles mee te sjouwen. Ik weet van mijn reis naar Nepal dat het nogal een gedoe is met de extra tas. Heeft iemand een tip voor misschien een compact camera die wel kwaliteit heeft maar handelbaarder is dan mijn Nikon?
Erik
Site Admin

Re: Welke digitale compact ?

Bericht door Erik »

Ik weet niet hoe compact je wilt, maar ik heb zelf een Canon IXUS 95 IS en ben er erg tevreden over voor de snapshots. Er zijn nieuwere types van dus misschien een leuke camera serie om eens te bekijken? Past gemakkelijk in de zak, is vrij snel en maakt leuke "kiekjes".
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben tevreden over mijn canon G10. Ik raad je aan eens naar de opvolgers van deze camera te kijken. De g-serie van canon is niet super klein, maar ze hebben wel het voordeel dat alles handmatig in te stellen is.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ik zou mijn camera in mijn daypack meenemen met 1 allround lens (bijvoorbeeld 18-105). Ik heb destijds bij Bever zo'n beschermwrap met klitteband gekocht die ik dan om mijn camera doe. Gaat prima en geen gedoe met een extra cameratas.
Smartties
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Smartties »

Hoi Jan,

Ik sluit me aan bij Jenny.
Zelf heb ik de Canon G11 en deze is echt helemaal de bom. Alles kunnen instellen en toch een redelijk klein toestel.
De G12 heeft nu ook de optie om in HD filmpjes te schieten. Er zijn geruchten dat er een G13 komt maar dit is nog nergens bevestigd.

Ik ben er in ieder geval superblij mee. :Y

Succes
''het leven is simpel, het moeilijkste dat er is is simpel leven''

Ties Lahlali
Padi Specialty Instructor #972625
Koh Tao, Thailand
www.DuikenInThailand.info
Volg ons op Facebook
Jan Helder

Bericht door Jan Helder »

Dank jullie voor jullie reactie. Ik ga maar eens goed rond kijken. Ik laat weten wat ik heb gekocht.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik heb net de canon sx230hs besteld.. lekker veel zoom, veel zelf in te stellen en voor mij toch wel interessant dat ik er in de toekomst nog een onderwaterbehuizing bij kan kopen..
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Ik heb de Sony Cybershot DSC-HX9V en ben er erg tevreden over. Ik kreeg deze als tip tijdens mijn reis. Lijkt erg veel op een van de nieuwste versies van de Panasonic Lumix. Beide GPS, grote lens..

Ik vind het fijn in de hand liggen, is vrij snel, gemakkelijk te bedienen en je kunt er net als bij een SLR veel dingen zelf instellen maarja, mijn voorkeur zal toch altijd toch het meeslepen van de SLR zijn.

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

MinkeS

Qreply

Bericht door MinkeS »

Ik zie dat hier erg veel fotografiedeskundigen zijn, ook al gaat het niet om een SLR misschien kunnen jullie me helpen met advies mbt de aanschaf van een compactcamera voor mijn trip naar Nieuw-Zeeland/Nepal/zuid-oost Azië. Ik heb veel reviews gelezen op internet maar ze spreken elkaar vaak tegen.

Naast mooie scherpe foto's (vanzelfsprekend) zijn mijn voornaamste criteria een goede beeldstabilisator ivm trillen en een niet te grote groothoek want dat vertekent te veel. Ik vraag me echter af wat het zichtbare verschil is tussen 24mm en 28mm. Geen verstand van fotografie :( maar wil wel graag mooie herinneringen vastleggen op reis.

Ik heb als extreme leek deze eruit gevist:
- Nikon Coolpix S8100 (30-300mm)
- Sony DSC HX7V (25-250mm)
- Panasonic Lumix TX8 (25-300mm)
- Canon Powershot SX130 (28-336mm)
- Canon Digital Ixus 300HS (28-105mm)

In de categorie compactcamera's tot ca 200 euro, zijn er bepaalde merken aan/af te raden? Dingen waar ik op kan letten?
Alle tips zijn van harte welkom!
annelies2225

Bericht door annelies2225 »

tussen 24 en 28 mm zit niet gek veel verschil, maar t maakt, vooral in steden, (vaak) t verschil uit of je t hele gebouw erop krijgt of niet. Als je de keuze hebt zou ik voor de 24 mm gaan.

Ik heb recent de tz20 van panasonic gekocht, mooi zoombereik, incl gps functie. enige nadeel is dat ie traag opstart (maar ja hij moet ook een hele lens uitschuiven....)
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Hallo allemaal!

Ik wil op de valreep voor ik vertrek graag nog een nieuwe compactcamera gaan kopen (als dat nog lukt).
Nu ben ik me een beetje aan het inlezen, maar ik zie nu al door de bomen het bos niet meer.
Ben daar ook geen held in, moet ik zeggen.
Daarom dit topic maar weer even een boost...

Zijn er mensen die bepaalde camera's aanraden (want dit topic is alweer behoorlijk verouderd) en waarom?
Of zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten, zoals groothoek, optische zoom, digitale zoom en/of........?.

Oh ja, ik wil er ook graag mee kunnen filmen en een van de speciale opties van m'n oude camera die ik erg leuk vond en ook daadwerkelijk gebruikte, was de kleurwissel (1 kleur instellen en dan alles zwart-wit, behalve alles in die kleur). Die zou ook leuk zijn.

Op zich ben ik best tevreden over m'n oude camera, maar ik vind hem veel te groot en ik merk dat ik daardoor gewoon veel minder foto's maak, omdat ik dat ding niet wil meezeulen of ook maar wil uitpakken.
Hij neemt ook zoveel ruimte in in m'n rugzak haha
Ik heb momenteel een Canon Powershot S3 IS.

Als iemand suggesties heeft, hoor ik het heel graag.
Ik vlieg trouwens al over tien dagen _O-
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Van canon heb je ook de kleinere varianten, ik heb een tijdje geleden heel uitgebreid gezocht naar een kleine camera en zou toen voor de Canon Ixus 220 gekozen hebben.
Het topic is hier te vinden: nieuwe-goedkope-compactcamera-gezocht-t24699.html
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ziet er goed uit, Erik.

Ben nu even op tweakers aan het kijken en vergelijken en als ik het goed begrijp, zijn de volgende dingen belangrijk (in combinatie met elkaar):

* Flink wat megapixels (minimaal 12)
* Grotere optische zoom dan digitale zoom (5x = prima)
* Kleinere groothoek (24 mm is super)
* Kleinere telelens (135 mm is super)

Klopt dit een beetje?

Edit: als dat inderdaad klopt, lijkt de Panasonic Lumix DMC-FS45 een erg goede keuze voor een mooi prijsje (110 euro).
De Canon Ixus 240 HS is wat duurder (160 euro), maar dit lijkt, afgaande op de tweakers-reviews ook een goede kandidaat.
Erik, enig idee of jouw optie beter is dan deze twee toestellen en zo ja, waarom?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

- Megapixels: nauwelijks relevant, alle hedendaagse camera's hebben er meer dan goed voor ze is.
- optische zoom: voor optimale kwaliteit is minder beter, maar meer biedt uiteraard een stuk extra flexibiliteit (wat ik persoonlijk vooral bij het filmen kan waarderen).
- groothoek: 24 of 25mm is inderdaad wel het mooiste.
- telelens: hangt direct samen met de optische zoom, dus ook dezelfde afweging tussen kwaliteit en flexibiliteit.

Ik gebruik zelf naast m'n DSLR een inmiddels alweer wat oudere Panaxonic TZ-7, een zogenaamde "travelzoom": een compacte, "platte" camera met 12x optische zoom (25-300mm). Zeker voor "erbij" vind ik zoiets persoonlijk ideaal, maar ook toen ik afgelopen zomer naar Korea en Japan m'n zware DSLR thuis had gelaten viel er prima mee te leven. Nieuwere modellen van zowel Panasonic als de concurrentie gaan inmiddels alweer richting de 20x zoom, sommigen zelfs daaroverheen. Panasonic heeft daarnaast nu ook de SZ-reeks, 10x zoom (25-250mm) maar nog een stuk compacter.

Aan de andere kant heb je de hoogwaardige compactcamera's, met vaak een wat grotere sensor, een kleiner zoombereik maar een groter maximaal diafragma, en vooral ook meer handmatige instellingen. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Sony RX-100, welke qua kwaliteit echt tussen de traditionele compactcamera's en de veel grotere/zwaardere DSLR's in hangt. Maar daar hangt dan ook een tamelijk stevig prijskaartje aan...
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Meer megapixels is inderdaad niet meteen beter. Soms zelfs lastiger omdat je bestanden groter zijn en je dan ook meer geheugenkaartjes nodig hebt en het langer duurt om een foto te uploaden. (Voor atg maakt het niet uit aangezien ze daar vooraf verkleind worden).

Over de Panasonic hoor ik ook veel positieve dingen, maar heb daar niet naar gekeken omdat ik deze te groot vond (Zocht echt naar een pocket formaat. Iets dat je mee kunt nemen in je broekzak zonder dat het in de weg zit. Voor de andere foto's heb ik een DSLR).
Plaats reactie