Ik heb ook een tussenjaar gehad nadat ik mijn Havo diploma op zak had. Ik wist dan wel wat voor studie ik zou gaan doen (lerarenopleiding basisonderwijs), maar dat weerhield me er niet van om een jaar abroad te gaan. Toen ik twaalf was, wist ik al dat ik naar Australië wou. Backpacken was het niet voor mij, naar het buitenland als exchange student wel! Ik heb me op een gegeven moment aangemeld bij AFS en ik werd ingeloot om een jaar bij een Australisch gastgezin te gaan wonen

In augustus 2001 ben ik vertrokken, een paar dagen voor mijn 18e verjaardag en ik heb het jaar van mijn leven gehad. Je bent niet alleen, want je maakt deel uit van een gezin. In het begin zul je misschien last hebben van heimwee, maar als je daar naar school gaat, nieuwe vrienden maakt en allerlei dingen gaat ondernemen, is dat snel voorbij! Je hoeft niet over de taal in te zitten, echt, na twee dagen alleen maar Engels praten droom je al in het Engels. Mijn ene gastgezin heeft regelmatig buitenlanders over de vloer (ze runnen een B&B) en ze zeggen dat Nederlanders ontzettend goed de Engelse taal machtig zijn. Misschien wel het beste van alle niet-Engels sprekenden. Alles schijnt te kloppen: we hebben een grote woordenschat, gebruiken de juiste zinsopbouw, etc. Je leert ontzettend veel in zo'n jaar: niet alleen om op eigen benen te staan, het zelfstandig worden, maar ook de taal, de cultuur, en alles wat daarbij hoort.
Je leest het, ik ben ontzettend enthousiast haha. Misschien is het ook wel iets voor jou. Als je nog iets wilt weten, vraag het me gerust! Anyway, als ik jou was, dan wist ik het wel