Tussenjaar, naar australie?

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Merel__

Tussenjaar, naar australie?

Bericht door Merel__ »

Aangezien ik dit jaar mijn havo examen doe en werkelijk nog geen idee heb wat ik hier na wil ga doen ben ik van plan om volgend jaar een tussenjaar te nemen. Ik wil heel graag eerst een poosje reizen voordat ik verder ga studeren.
Nou is Australie mijn állergrootste droom :D Natuurlijk is dit een hele grote stap, maar ik ben er toch eens over aan het nadenken.
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of er hier mensen zijn die een soortgelijke ervaring hebben? En hoe jullie het hebben ervaren om naar het buitenland te gaan in je eentje? Of is het misschien toch verstandiger om nog een paar jaar te wachten?
Alvast bedankt!
Travelator
Reisexpert

Re: Tussenjaar, naar australie?

Bericht door Travelator »

Hé Merel,

Ik heb nooit Havo examen gedaan en ik ben STOKoud vergeleken met jou, maar ik heb wel een jaar alleen gereisd (ook in Australië) (toen was ik overigens ook al STOKjeoud, nl 27) en ik heb ook (een lifetime geleden) een tussenjaar gehad na m'n eindexamen
(als au-pair in België, of all gië's!!) (niet lachen, ja!).

Ik kan eigenlijk maar één ding zeggen: DOEN!

Even op adem komen voor je verder studeert is fijn en in tegenstelling tot wat veel mensen denken (en beweren, ook nog) is alleen reizen heul leuk.
Als je reist, heb je altijd mensen om je heen.
Nou ja, niet als je op een onbewoond eiland gaat zitten, maar dan is er altijd nog die ouwe trouwe volleybal.
Als je alleen reist, kun je kiezen met wie je reist en voor hoe lang en vaak ben je ook wat flexibeler.
De meeste solo-reizigers zeggen ook dat ze een persoonlijke groei doormaken (zeker als je af en toe zo lekker met jezelf geconfronteerd wordt, midden in de woestijn of zo).
Je staat (vaak) opener voor de dingen en de mensen die op je pad komen en zo ontmoet je natuurlijk onwijs veel leuke (en ook een paar hele stomme) mensen.

Waarom zou je wachten?
Binnenkort ga ik weer, voor heel lang en....... alleen. FIJN!
Vaak zeggen mensen tegen me met zo'n dromerige blik in hun ogen: Als ik 65 ben.........
En dan denk ik: Tja... Maar misschien ook wel niet.

Doe het gewoon als het kan en als het goed voelt. Wie weet is het straks een stuk minder makkelijk en wordt het langzaam maar zeker DIE droom... (zoals bij zooooooooveel mensen!).

ps. met z'n tweeën (of meer) reizen is ook heeeel leuk, hoor!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Ineke1
Reiziger

Bericht door Ineke1 »

Nee, je bent zeker niet te jong voor een tussenjaar Australie! En ik zou adviseren gewoon lekker in je eentje te gaan, je ontmoet daar genoeg mensen! En na de HAVO doe je HBO (wss) en kun je nog 4 jaar wachten.. :) Dat is ook niks..

Zelf zit ik nu in Nieuw Zealand als tussenjaar na de HAVO en het is heerlijk!
---- 2011/2012 wereldreis reisblog http://www.inekevanderkaaij.wordpress.com ----
looor22

Bericht door looor22 »

Hoi Merel!

Moet je zeker doen! Vooral als je nog niet zeker weet wat je wilt studeren (dat had ik) maar zelfs als je alles al weet zou ik het echt doen! Ik heb vorig schooljaar mijn vwo diploma gehaald en heb nu een tussenjaar, en over anderhalve maand vertrek ik naar australie! heb er echt super veel zin in! studeren kan altijd nog :)

zeker doen!

groetjes, lorijn.
Merel__

Bericht door Merel__ »

Als ik dit al zo hoor moet ik dus gewoon gaan haha!
Het lijkt me ook ontzettend fijn om op deze leeftijd te gaan, je hebt verder nog verplichting etc..
Maar, mijn engels is wel redelijk maar niet geweldig. Zou dit een probleem kunnen zijn?

En eigenlijk ben ik ontzettend bang om te gaan,vooral vanwege heimwee (ik ben nog nooit langer dan 5 dagen in het buitenland geweest zonder mijn ouders haha)en dat ik me daar gewoon niet kan redden in mijn eentje.. Ondanks dat wil ik toch ontzettend graag en wil er later geen spijt van hebben dat ik het niet heb gedaan
..
Oja, en ik zou heel graag willen werken op een boerderij! Ik heb hier al wel wat verhalen over gehoord, maar toch is het makkelijk om aan werk op een boerderij te komen?
looor22

Bericht door looor22 »

hoi merel,

je moet het inderdaad zeker doen! je moet het zien als een avontuur. natuurlijk zal je ook moeilijke momenten krijgen, maar ik ben er van overtuigd dat het uiteindelijk fantastisch! ik moet bekennen, ik ga over anderhalve maand voor 7 maanden weg, en dat begin ik soms aardig te beseffen... dan denk ik echt; wat ga ik in hemelsnaam doen daar aan de andere kant van de wereld? :p . maar ik weet zeker dat het een fantastische ervaring wordt.

en aan dat engels wen je zo. een neef van mij vertelde wel dat het soms lastig is omdat ze natuurlijk met een australisch accent spreken, maar ik weet zeker dat als jij 2 of 3 dagen in een engels omgeving bent, je vanzelf je engels opkrikt :)

op een boerderij werken is inderdaad heel logisch om te doen in australie. dat noem je WWOOf'en. Typ dit maar eens in op internet, je hebt allerlei organisaties die je kunnen helpen om dit op te starten. je kunt dan in australie op allerlei farms tegen inwoning werken.

groetjes, lorijn.
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Meteen doen of wachten. Altijd lastig. En zeer persoonlijk.
Toen ik klaar was met de havo wilde ik ook meteen gaan (1997). Ik wilde nl al sinds zolang ik wist naar Australie. Het was echt een droom. Ik verslond boeken over het land en had mijn kamer volhangen met posters. Ook ik wist na de havo niet wat ik wilde gaan doen.
En toch ben ik toen niet gegaan. Ik vond mezelf te jong. Wat had ik nou voor ervaring? Ik sprak met verschillende mensen (op een backpackersbijeenkomst, want internet stond nog in de kinderschoenen/bestond nauwelijks) die al eens waren geweest en zij waren stuk voor stuk ouder. Ik ging twijfelen.
Ik ben dus uiteindelijk eerst gaan studeren (journalisiek, lekker breed). Direct na die studie, dus 4 jaar later, ben ik vertrokken (ook al kreeg ik vlak vantevoren een baan aangeboden). Ik ben blij dat ik die tijd heb gewacht omdat ik het idee heb dat ik veel meer van mijn reis heb genoten omdat ik niet steeds bezig was met 'overleven'. Ik kwam in Sydney een 18-jarige Nederlandse jongen tegen die vroeg hoe lang aardappels moesten koken. Toen wist ik: ik ben blij dat ik heb gewacht! Ik hoefte mezelf niet helemaal te ontdekken en basale dingen te leren.
En vergis je niet; het antwoord op de vraag wat je wilt gaan doen, ligt mogelijk niet in Australië. Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar ik heb veel mensen ontmoet die tijdens hun reis wilde ontdekken wat ze wilden gaan doen. En er zullen er ongetwijfeld ook heel veel zijn die dat hebben ontdekt, maar ik heb er ook velen ontmoet die nog steeds geen idee hadden.

Ik ben na mijn eerste reis ondertussen twee keer teruggeweest naar Australië en ontzettend genoten. Elke keer meer.

Maar (belangrijk!) als jij het gevoel hebt dat je nu moet gaan. Dan moet je zeker gaan! Maar als je NU niet gaat, hoeft dat echt niet te betekenen dat je NOOIT gaat!

Succes met het nemen van een beslissing!
Travelator
Reisexpert

Francine heeft het mooi verwoord.
De keuze is inderdaad erg persoonlijk, wij vertellen natuurlijk alleen onze eigen ervaringen.
Je schreef later dat je ontzettend bang bent om te gaan. Da's denk ik niet de bedoeling.
Een beetje zenuwachtig is logisch, want spannend is het wel, maar zoals ik al schreef, het moet wel goed voelen.

Misschien is het een idee om nog voor je examen een of twee weken (of zelfs een paar dagen) alleen binnen Europa op vakantie te gaan, om eens te zien hoe dat voelt.
En aardappels leren koken 8)7

Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik heb ook een tussenjaar gehad nadat ik mijn Havo diploma op zak had. Ik wist dan wel wat voor studie ik zou gaan doen (lerarenopleiding basisonderwijs), maar dat weerhield me er niet van om een jaar abroad te gaan. Toen ik twaalf was, wist ik al dat ik naar Australië wou. Backpacken was het niet voor mij, naar het buitenland als exchange student wel! Ik heb me op een gegeven moment aangemeld bij AFS en ik werd ingeloot om een jaar bij een Australisch gastgezin te gaan wonen *O* In augustus 2001 ben ik vertrokken, een paar dagen voor mijn 18e verjaardag en ik heb het jaar van mijn leven gehad. Je bent niet alleen, want je maakt deel uit van een gezin. In het begin zul je misschien last hebben van heimwee, maar als je daar naar school gaat, nieuwe vrienden maakt en allerlei dingen gaat ondernemen, is dat snel voorbij! Je hoeft niet over de taal in te zitten, echt, na twee dagen alleen maar Engels praten droom je al in het Engels. Mijn ene gastgezin heeft regelmatig buitenlanders over de vloer (ze runnen een B&B) en ze zeggen dat Nederlanders ontzettend goed de Engelse taal machtig zijn. Misschien wel het beste van alle niet-Engels sprekenden. Alles schijnt te kloppen: we hebben een grote woordenschat, gebruiken de juiste zinsopbouw, etc. Je leert ontzettend veel in zo'n jaar: niet alleen om op eigen benen te staan, het zelfstandig worden, maar ook de taal, de cultuur, en alles wat daarbij hoort.

Je leest het, ik ben ontzettend enthousiast haha. Misschien is het ook wel iets voor jou. Als je nog iets wilt weten, vraag het me gerust! Anyway, als ik jou was, dan wist ik het wel :Y :Y :Y :Y
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Sieniej

Bericht door Sieniej »

Francine schreef: Ik ben blij dat ik die tijd heb gewacht omdat ik het idee heb dat ik veel meer van mijn reis heb genoten omdat ik niet steeds bezig was met 'overleven'. Ik kwam in Sydney een 18-jarige Nederlandse jongen tegen die vroeg hoe lang aardappels moesten koken. Toen wist ik: ik ben blij dat ik heb gewacht! Ik hoefte mezelf niet helemaal te ontdekken en basale dingen te leren.
En vergis je niet; het antwoord op de vraag wat je wilt gaan doen, ligt mogelijk niet in Australië. Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar ik heb veel mensen ontmoet die tijdens hun reis wilde ontdekken wat ze wilden gaan doen. En er zullen er ongetwijfeld ook heel veel zijn die dat hebben ontdekt, maar ik heb er ook velen ontmoet die nog steeds geen idee hadden.
Over dat aardappelen heb je een punt. Maar ik ben dan weer het type die denkt, ooit moet je het leren. Een keer in je leven dient die vraag gesteld te worden. Dus of je het nou thuis doet of ver weg? Het mooie van een grote reis op jonge leeftijd is, is dat je mooi een schop onder je kont krijgt. Want de basis moet je nu leren. Je hebt geen keus.

Ik ben op mijn 20ste begonnen. Ik wou ook ontdekken wat voor studie ik wou gaan doen. Uiteindelijk ben ik daar niet veel wijzer op geworden. Maar over andere dingen juist wel weer wat ik heel mooi voor later kan gebruiken. Het los laten van dingen en het minder stressen over dingen. Meer genieten van het leven, of ik nou thuis ben of ver weg. Uit eindelijk doet leeftijd er helemaal niet toe.

Wat ik overigens wel heb ondekt is dat ik ook helemaal geen opleiding in Nederland wil gaan doen. Wil binnekort de opleinding tot duikers instructrische volgen en daarmee lekker in het buitenland vertoeven.

De jongste die ik had ontmoet die alleen op weg was was toen 17 jaar.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik denk dat ik me grotendeels wel kan vinden in het antwoord van Sieniej. Wanneer je op jonge leeftijd naar het buitenland gaat en in het diepe gegooit wordt heb je geen keus en moet je wel de basis dingen leren. Naast dat je leert aardappels koken leer je ook dat je als je dingen niet kunt of weet mag vragen aan anderen (en dan ook nog eens aan onbekenden).

Je kunt volgens mij niet meer gemotiveerd zijn dan op reis aangezien je met je eigen verdiende geld zo lang mogelijk wilt blijven en je dus veel meer zal ondernemen om dit tot een goed einde te brengen.

Ik denk ook dat je grotendeel dingen leert die je vooral later kunt gebruiken. Ook je beeld van de wereld en Nederland moet je vaak aanpassen (tenminste ik wel). Ook ben ik meer gaan genieten na het reizen en doe meer dingen die ik leuk vind dan die normaal gesproken van je verwacht worden en in het perfecte plaatje passen.

Ik was wel wat ouder dan de meeste hier tijdens mijn eerste reis, maar denk niet dat het veel anders geweest zou zijn als ik op jongere leeftijd zou zijn vertrokken.
Merel__

Bericht door Merel__ »

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb er nog eens even goed overna gedacht en wél besloten om volgend jaar een tussenjaar te nemen maar nog niét naar Australie. Eigenlijk vind ik mezelf toch nog een beetje te jong om zo ver weg te gaan, heb verder helemaal nog geen ervaring met reizen, ik kan nog niet koken etc.
Ik ben wel plan om te gaan reizen, maar om binnen europa te blijven en voor een kortere periode. Bijvoorbeeld, twee korte periode's ipv van één lange periode in Australie.
Travelator
Reisexpert

Goed besluit! (hoewel ik dat op alles zou zeggen, omdat het een besluit is waar je kennelijk achter staat ^O^ )
Geniet van de voorbereidingen, de voorpret en natuurlijk vooral van je trip!
Weet je al waar de reis heen gaan of ga je daar nog even op broeden?

Merel__

Bericht door Merel__ »

Dankjewel!
Ik wil heel graag naar Noorwegen om boerderijwerk te doen. Maar er zijn zo ontzettend veel leuke dingen om te doen, dus moet er echt nog even goed over nadenken.
Alhoewel ik wel van plan ben om nog naar Australie te gaan, dat moet alleen dan nog maar even wat jaartjes wachten..
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Fijn dat je een besluit hebt genomen, Merel, en dat je hier achter kunt staan. Geniet van Noorwegen. Ik ben er zelf nooit geweest maar een vriendin van mij heeft daar wat jaartjes geleden via wwoof een paar maanden op een geitenboerderij gezeten en dat vond ze echt super! Met de beesten de bergen in, slapen in berghutten.
Binnen Europa zijn meer landen waar je op boerderijen kunt verblijven tegen kost en inwoning voor een aantal uren werk per dag. Kijk eens op www.wwoof.org.
Veel plezier en Australië ligt er over een paar jaar ook nog wel!
Plaats reactie