2 weken Oost Java en Bali

Stel hier je vragen over Indonesië.
JelleT81

2 weken Oost Java en Bali

Bericht door JelleT81 »

Ik ben midden januari ~twee weken (alleen) in Indonesië (9-21e).
Ik vlieg vanaf Singapore naar oost-Java en ben dan van plan om in ruim een week naar Bali te reizen en vervolgens nog ~5 dagen in Bali te blijven (yoga doen in Ubud, of eventueel naar de Gili eilanden).

Voor de meeste mensen hier is dit waarschijnlijk veelste kort, maar langer heb ik niet :)
Nou vraag ik me af waar ik het beste heen kan vliegen in oost-Java, Yogjakarta, Surabaya of nog een andere plek. Ik zou graag langs Bromo reizen, maar ik wil vooral gewoon Java zien. Wat raden jullie aan om als startpunt te nemen in oost-Java, en hoe reis je het beste van de plek naar Bali (en zie je wat van het land). Ik moet eerlijk bekennen dat ik liever niet lang in bussen zit, dus een trein zou voor mij het beste zijn (iets duurder maakt niet uit), maar weet niet in hoeverre dat mogelijk is. Alle tips zijn meer dan welkom!!!

Groet,

Jelle
Jenny
Reisexpert

Re: 2 weken Oost Java en Bali

Bericht door Jenny »

Yogya ligt niet in oost Java, maar je kan wel in Yogya beginnen. Er worden tours aangeboden naar de Bromo, een rit van 16 uur. Daarna 's ochtends heel vroeg je bed uit, en kijken naar de zonsopkomst over de Bromo. Door richting Kawah Ijen, en dan de volgende dag daar de zonsopkomst kijken. Onderweg stoppen bij koffie- en nootmuskaat plantages. Dan met de boot naar Bali.

Het bovenstaande wordt aangeboden als een 3-daagse excursie. Erg handig, want je hebt heel weinig tijd. Neem eerst de tijd om een beetje te acclimatiseren in Yogya, de excursie is al slopend als je geen jetlag hebt!!! Inclusief overnachtingen en entreegelden van je ongeveer 600.000 rp kwijt.

Als je vliegt naar Surabaya kun je daar een nacht blijven. Surabaya is niet echt geweldig, maar het spaart je een hele lange reisdag! In 2 uur naar Probolinggo met de bus (zelf regelen) en dan bovengenoemde toer naar de Bromo en Ijen boeken. Bij het busstation om de hoek zitten toerbureautjes die je kunnen helpen, maar er zullen ook mensen in het hotel zijn die de trip voor je kunnen regelen. (Via diezelfde bureautjes.)

Alles zelf doen zou ik in verband met de tijd niet overwegen. Niet naar de zonsopkomst gaan kan, maar de zonsopkomst is zo ontzettend mooi!!!! Het maakt de trip wel heel heel vermoeiend. Je moet voor jezelf maar afwegen wat je wilt.... Als je iets meer geld hebt kun je bovengenoemde trip ook met een auto doen die je deelt met anderen. Je bent dan een paar 10tje meer kwijt.

Vliegen naar Yogya en met de trein naar Surabaya kan natuurlijk ook, naar de trein rijdt niet de vulkaan op. Je kan dan wel in Probolinggo alsnog een toer boeken. Je kan ook in Probolinggo na de Bromo gezien te hebben per trein (en Ferry) door naar Bali, maar dan mis je Ijen.

Keus zat!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

De Borobudur bij Yogjakarta is ook wel de moeite waard (vooral in de ochtend als de mist nog in de vallei hangt en het zonnetje erdoor begint te priemen). En als je toch daar bent, ook even Prambanan bezoeken.
Gezien je tijdsgebrek zou ik echter overwegen het enkel bij Bali te houden. Daar is voldoende variatie om je tijd vol te krijgen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Twee weken is echt wel heel weinig tijd, maar de tip die jenny je geeft zou ik zeker doen. Eerst even 2 dagen acclimatiseren en de borobordur en prambanan bezoeken en dan die toch naar de bromo. Ik zou op bali gewoon lekker een plek kiezen en dan niet ook nog naar de gili eilanden reizen. Wil je toch echt wat kleinschaliger en ook mooi duiken maar wel dichterbij kan ik je nusa lembognan aanraden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In januari is het niet zo druk in Indonesie. Als je niet in het zuiden of in Ubud zit, dan ontloop je al de meeste toeristen.

Vanuit Lovina kun je mooi duiken of snorkelen in Menjagan. Je kan ook Pemuteran gebruiken als uitvalsbasis, dat is wat dichter bij. In het oosten zijn Tulamben en Amed leuk als je niet veel toeristen wilt en lekker wilt duiken of snorkelen, wil je meer leven dan is Padangbai een aanrader.
JelleT81

Bericht door JelleT81 »

Wow, thanks voor alle reacties, ik ga ze snel allemaal bekijken met een kaart in de hand!
Ik kom overigens vliegen vanuit Manila naar Singapore (nadat ik in die regio (Boracay) ruim een week met vrienden geweest ben), dus de jetlag zal gelukkig meevallen :)

Korte vraag nog, vanuit Yogya is het een flink eind (met trein of bus). Mis ik heel veel als ik naar Surabaya vlieg en vanaf daar ga reizen? Gezien mijn hekel aan lange busreizen (moet ik me toch maar eens overheen zetten, maar heeft ook met een wat zwakke onderrug te maken), zou ik anders voor de trein gaan denk ik...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je in Surabaya begint, dan mis je natuurlijk Prambanan, de Borobudur, de stad Yogya met de vogeltjesmarkt, het kraton, het waterpaleis, enz.... Dit is allemaal Yogya en omgeving.

Maar het scheelt je wel 16 uur in bus ;)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Een andere optie is een taxi met chauffeur te huren voor het traject of zelfs voor enkele dagen. Maar meestal loont dit zich pas indien je met meer personen bent.
Het traject Yogyakarta - Bromo deden wij trouwens 's nachts met de taxi (met 4 personen).
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Als je niet zo graag lang in de bus of trein wilt zitten en je budget het toelaat, zou je kunnen overwegen om eerst naar Yogya te vliegen, omdat het echt de leukste stad op Java is. Vanuit daar zeker Prambanang en Borubodur doen en dan doorvliegen naar Surabaya voor ca. 31 euro met Lion Air. Je kan een toertje boeken of op eigen hand naar Mnt. Bromo en daarna vanuit Surabaya verder naar Denpasar vliegen voor ca. 36 euro (ook Lion Air) als je naar Ubud wilt. Voor de Gili's is het misschien sneller en goedkoper om van Surabaya gelijk naar Mataram op Lombok te vliegen voor ca. 39 euro.

Het wordt natuurlijk wel wat duurder, maar ik denk dat je op die manier het meest relaxt reist en toch de mooiste dingen ziet in die korte periode.

Heel veel plezier!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Is vliegen in Indonesie relaxed???? Een paar uur vantevoren inchecken, wachten, vliegen, wachten op bagage, en vaak te weinig beenruimte. En dan de hazzle om van het vliegveld af te komen 8)7 (Ik hou niet van vliegen _O- )

Houd er rekening mee dat als je naar Lombok vliegt, dat je vanaf 1 oktober aankomt op het nieuwe vliegveld. Het heet nog steeds Mataram, maar het ligt in het zuiden in de buurt van Kuta Lombok. Om bij de Gili's te komen moet je eerst ruim 1,5 uur met de taxi en dan nog met de boot.

Vanuit Bali ben je in 1,5 uur op de Gili's (vanuit Amed of Padangbai).
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Mijn redenering was als volgt:

Jelle wilde Yoga doen in Ubud of naar de Gili's. Hij gaf aan, dat hij daar 5 dagen voor had.

Je hebt gelijk Jenny, dat inchecken etc. ook behoorlijk wat tijd vergt, maar mijn idee was dus eigenlijk, dat het stil zitten op een stoel maar 1.10 uur is als je van Surabaya naar Bali vliegt en 1.20 uur naar Mataram.

Als je op Bali aankomt moet je nog verder naar Ubud of als je voor de Gili's kies wel nog eerst naar de plek vanwaar de Fast Boat vertrekt. Stel dat je met de bus vanuit Surabaya moet komen en met de Ferry over moet naar bali. Naar mijn weten kom je aan in Gilimanuk. Dan komt die reistijd daar wel bij op en is het denk ik toch behoorlijk wat sneller om te vliegen.

Stel dat je in Denpasar aankomt. Naar Padangbai of Amed is best nog wel een behoorlijk eindje rijden. Daarom dacht ik dat het dan het makkelijkst is om de boot vanuit Serangan te nemen. Dat duurt ca. 2 uur, maar die boot vaart 's ochtends om 8.00 uur en die haal je niet omdat de eerste vlucht pas om 8.20 aankomt. Ik moet toegeven, dat ik niet gekeken heb naar busaansluitingen vanaf Java en ja, wederom heb je gelijk, dat het best jammer is om de Ijen krater over te slaan.....

Als je echter naar de nieuwe luchthaven van Mataram vliegt, kun je daar afgehaald worden en in 1.45 uur naar Teluk Kodek gebracht worden, vanwaar je dan met een speedboot in 15-20 minuten naar één van de Gili's vaart. Deze speedboot heeft geen vaste vertrektijden en daardoor denk ik dat je een hoop tijd kan besparen.

Ik heb die info gevonden op: http://www.gili-paradise.com/gili-islan ... ansfer.php
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tja, als je perse in 12 dagen naar Java, Bali EN de Gili's wilt, dan is dat inderdaad de beste oplossing....

Persoonlijk zou ik als ik maar 12 dagen had alleen naar Bali en de Gili's gaan. Aangezien Jelle aangaf dat Java hem het leukste leek, leek bij een overlandtour de beste optie. Maar dat is inderdaad ten kosten van de Gili's. Ik vind Kawah Ijen bijzonderder dan de stranden (en duiken op Bali mooier dan duiken op de Gili's), vandaar mijn advies.
JelleT81

Bericht door JelleT81 »

Nogmaals heel erg bedankt! Ik heb in de tussentijd de vlucht naar Yogja al geboekt, maar hoe ik dan verder ga moet ik nog even rustig naar kijken. Ik vind de trein wel een stuk leuker dan vliegen omdat je dan meer van het land ziet (en toch best snel gaat meestal). Duiken is overigens helaas niet aan mij besteed ivm mijn oren, maar snorkelen is ook best leuk :)
Ilonka
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Ilonka »

Hoi Jelle,

Ik ben met een shuttle bus van de Bromo naar Bali (Denpasar) gegaan. Ons vertelde ze dat we daar rond acht 's avonds aan zouden komen; we werden rond negen uur in het hotel opgehaald. Helaas bleek dit niet waar te zijn, want we zijn eenmaal 45 minuten gestopt en kwamen pas om half één 's nachts aan. De beloofde airco betekende te staan voor alle ramen kunnen open en mijn billen waren naar 2 uur ook al gaar van de slechte stoelen. Maar het gezelschap in het busje was gelukkig goed! Ik ben meerdere reizigers tegen gekomen die eenzelfde verhaal hadden. Het lijkt er dus op dat ze je een mooier verhaal vertellen dan dat de werkelijkheid is.
Ik had tijd genoeg dus voor mij was het niet zo'n probleem. Als ik weinig tijd had zou ik absoluut gaan vliegen.

Geniet ervan, Indonesie is een prachtig land!

Groetjes Ilonka
"Dromen zijn geen bedrog, die zijn er om te verwezenlijken!" ilonka.aroundtheglobe.nl
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Zit je in januari niet midden in het hoogtepunt van het regenseizoen op Bali?

Wij hebben ook een tour gedaan vanuit yogjakarta naar bromo en naar ijen. Het is inderdaad best een flinke rit en slapen doe je weinig.

Onze tour was toevallig wel okay. Ik heb alle prijzen, opties en gegevens bewaard. Ik hoop ze snel te kunnen plaatsen op de website.
Plaats reactie