Nieuw-Zeeland in 3 weken

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
martijn1978

Nieuw-Zeeland in 3 weken

Bericht door martijn1978 »

Hallo allemaal,

Ik vlieg 11 september naar Nieuw-Zeeland. Ik heb 3,5 week de tijd om het land te zien, en ik zit erover te denken om een gedeelte van de reis met een camper toe doen. Is het noorder of het zuidereiland het beste te doen met een camper? En welk gedeelte kun je het beste overslaan?

Mvg Martijn
Erik
Site Admin

Re: Nieuw Zeeland in 3 weken??

Bericht door Erik »

Om in 3.5 weken heel nieuw zeeland te doen lijkt me wat veel van het goeie. Wij hebben er destijds met een camper 5 weken over gedaan en dat was vlot maar voldoende. Zowel het noorder als het zuider eiland is prima te bereizen met camper. Welk eiland je moet zien hangt af waar je van houd, vulkanen of sneeuw. Beide is erg mooi.
bayofislandscampers
Reiziger

Bericht door bayofislandscampers »

Hallo Martijn,

Op jouw vraag is moeilijk antwoord te geven. Beide eilanden zijn nogal verschillend. Wij wonen inmiddels 4,5 jaar in NZ en hebben VEEL gezien van het land. Drie weken....ik zou 1 eiland kiezen en dat verkennen. Beide eilanden in drie weken is gekkenwerk, je rijdt dan alleen maar de hele dag en geloof mij je wilt ook wel eens ergens twee of drie dagen blijven of in ieder geval in dezelfde omgeving. vergeet de reisafstanden niet hier en de " snelwegen" zijn vergelijkbaar met provinciale wegen in NL. Dus even lekker opschieten kan je echt vergeten. Er staat een afstandentabel hier en kijk dan vooral naar de reistijden als je plaatsnamen invoert.
De oostkant van Gisborn (East coast) zou ik niet doen als je drie weken hebt. Het Northland waar wij zitten is de moeite waard ookal zeggen sommige NL-talige verhuurbedrijven ga niet boven Auckland er is daar toch niets...waarom? spaart ze de extra kilometers op de teller :? Northland heeft de oudste historie van Nieuw Zeeland met de Waitangi Treaty grounds, Russell als eerste hoofdstad van het land enz enz. Maar ja allemaal persoonlijk.

Het Zuid eiland is veel uitgestrekter. Mijn inziens (ervaring) heb je minmaal 3 weken per eiland nodig om dingen te zien maar belangrijker te GENIETEN van alles wat je ziet en meemaakt. Kortom alles intenser beleven!

Leuke vertrekdatum 11 september :X

Mocht je nog vragen hebben kan je altijd mailen.

Groeten uit Nieuw Zeeland en geniet van je vakantie!
Rob
Margot Bendijk

Facebook comment

Bericht door Margot Bendijk »

Hoi Martijn. Heel NZ is perfect bereisbaar met de camper. Er is zoveel te zien en 3,5 wk is relatief kort, dus je zult keuzes moeten maken. Als ik moet kiezen tussen het noorder en zuider eiland, zeg ik zonder twijfel het zuiden! Met name de zuidwest hoek van het zuider eiland is werkelijk prachtig!!! De fjorden, queenstown, Franz Josef gletsjer, allemaal prachtig. Verder vond ik kaikoura en akaroa zeker de moeite vanwege het dolfijnen en walvissen! Op het noorder eiland vond ik de tongariro crossing mooi om te lopen. Het noordereiland is meer plat, boerenland, terwijl het zuiden naar mijn idee meer divers is. Hou er wel rekening mee dat de overtocht tussen de eilanden incl auto zeer prijzig is! In sommige gevallen loont het de auto te laten staan en een nieuwe te huren op het andere eiland. Heel veel plezier! Het is er ongelooflijk mooi! Groeten, Margot
Liza!
Wereldreiziger

Bericht door Liza! »

Hi,

Ik heb ook ongeveer 20 dagen om NZ te verkennen. Wil sowieso naar het zuider eiland, maar ik twijfel of ik ook niet een aantal daagjes wijt aan die vulkaan op het noorder eiland en dan terugvlieg via auckland of wellington. Ik ben het gewend om af en toe te moeten haasten tijdens mijn vakantie; wil toch zoveel mogelijk zien. Maar mm is het noorder eiland nou vulkaanachtig of boerenachtig?

Hoelang is het ongeveer rijden van Christchurch naar Auckland met de bus? (die afstandentabel werkt niet op mijn pc...)
En hoelang duurt die ferry?

Ben benieuwd wat jullie er van vinden! Nog plekken die ik echt niet mag missen? Ik las al iets over dolfijnen, bergwandelingen...

Groetjes
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Hey Liza,

Het Noordereiland is beide! Je hebt genoeg "boerderij-landschappen" en ook veel vulcanische landschappen, zoals geizers etc.Mijn persoonlijke hoogtepunten van het noordereiland, gecopieerd van een ander topic:

Rotorua:
Voor het Noordereiland zijn de vulkanische activiteiten een must-see. Het vullkanische "Stink City" Rotorua is omgeven door geisers en hotwaterspots. Hier zou ik zeker een kijkje nemen!

Bay of Islands:
Mijn persoonlijke hoogtepunt van het Noordereiland. Ontzettend mooie eilandreeks waar je geweldig kan duiken. Paihia is een van die bescheiden magische dorpjes die ik nooit zal vergeten.

Lake Taupo:
Een mooi meer, maar ik kon er verder weinig mee. Je zal er waarschijnlijk wel veel over horen als je je verdiept in het Noordereiland, maar 1 dagje vond ik eigenlijk al wel genoeg.

Tongariro Crossing:
Enorm mooie wandeling langs de befaamde Mt. Doom.

Wellington:
Geweldige stad met een topsfeer. Geweldig uitgaan met een mooi uitzicht. Hier kan je ook veel watersporten beoefenen.

Mijn persoonlijke hoogtepunten van het Zuidereiland:

Christchurch:
Redelijk rustig stadje met een erg leuke Botanical Garden. Uiteraard eeuwig zonde van de vele nabevingen de laatste tijd.

Kaikoura:
Met dolfijnen en zeeleeuwen zwemmen. Mooie wandelingen langs de kustlijn met een adembenemend uitzicht. Op de kano langs de golven, kreeftenvangen.. Kaikoura heeft een speciaal plekje in mijn hart en dit is dan ook het ultieme dorp waar ik later mijn pensioen wil uitzitten!

Abel Tasman Park:
Een enorm mooi natuurgebied waar je wandelingen kan maken of heerlijk op de kano kan ronddobberen. De emmers schelpen die ik daar heb van het strand had geplukt smaakten ook nog eens goed.

Frans Josef/Fox-Glacier:
De ene dag lig je nog weg te branden op het strand, dan wandel je opeens op een gletsjer! De eerste gletsjerwalk die ik heb gedaan, dus ik kan hem niet vergelijken met anderen. Wel kan ik zeggen dat dit een van mijn hoogtepunten was!

Queenstown:
Queenstown is als krabben op een muggenbult. Het geeft je een heerlijk gevoel, maar je weet dat het eigenlijk niet goed voor je is. Queenstown is een enorm mooie stad, met een van de mooiste uitzichten die Nieuw Zeeland te bieden heeft. Verder is het uitgaan erg gezellig en kan je jezelf overdag vermaken met activeiten als bungeejumpen, wildwater raften en noem het maar op! Erg dure stad helaas.. Backpackers willen hier niet te lang blijven, aangezien het je hele budget gemakkelijk opvreet.

Milford Sound:
Sommige dingen kan je niet in woorden uitdrukken. Magisch gewoon.

En de bus van Auckland naar Christchurch.. Wil je een directe lijn of tussendoor ook allemaal stops maken? Als je in totaal maar 3 weken hebt zou ik het Noordereiland toch overslaan als ik jou was. Je kan het halen door overal maar 1 dag te blijven en te rushen, maar wil je dat? Zo heb je geen tijd voor random adventures en alles is al uitgestippeld. Dat maakt het reizen een stuk minder leuk. In mijn opzicht draait reizen juist om het onbekende! Je plant niets en je kijkt wel waar je uitkomt. Of je nou 1 dag of 4 dagen in een stadje blijft.. Dat zie je dan wel. Op die manier reizen maak je veel meer mee. :)
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ja weet je wat het probleem je hebt eigenlijk nooit genoeg tijd voor Nieuw Zeeland. Ik woon er zelf nu bijna 7 maanden dan wel in Auckland op het noordereiland. Wij hebben zelf 2 maanden rondgereisd op Noorder en Zuider eiland en nog niet alles kunnen zien. Wij zijn nu steeds trips aan het maken en opnieuw plekken aan het bezoeken.
Beide eilanden hebben hoogtepunten.
Zo ben ik verliefd geworden op Cape Reinga dat is waar 2 zeeen bij elkaar komen en dat lijkt net alsof dat dat het einde van de wereld is zo gaaf.
Maar goed keuzes he ik zou als je maar zo weinig tijd hebt naar het zuidereiland gaan.

gr van Moira
Sfoinx
Reiziger

Bericht door Sfoinx »

Ik heb in precies 21 dagen de hoogtepunten van beide eilanden gezien. Alleen heb ik dit niet gedaan met een camper maar met een bustour. Hier wordt alles voor je geregeld en wordt je elke dag op een nieuwe locatie bij een hostel afgezet en de volgende dag weer opgehaald. Ik heb in die 3 weken wel zo'n btje elke dag gereisd. Alleen in Taupo en in Franz jozef ben ik een dagje vrij gehad.

Ik denk dat dit ook wel te doen is met een camper alleen moet je je dus wel aan een schema houden waarbij je dus bijna elke dag naar een nieuwe locatie rijdt. Dat is dus een btje de afweging, wil je elke dag naar een nieuwe locatie rijden. Mocht je dit willen dan zou je dezelfde route kunnen aanhouden die ik met de bus heb genomen. Deze route staat hier: http://www.kiwiexperience.com/rangi-nz-pass.aspx .

Als je wat rustiger aan wilt doen en 1 eiland wil zien dan zou ik voor het Zuidereiland gaan. Denk dat dit toch iets meer te bieden heeft hoewel het Noordereiland ook heel erg mooi is. Ook een lastige keuze dus.

Succes en veel plezier alvast!
Sfoinx
Reiziger

Bericht door Sfoinx »

Ow ik zie net dat je 11 september al bent vertrokken. Aan mijn tips heb je dus weinig meer.
Ben wel benieuwd wat je nou uiteindelijk hebt gedaan???
SuzanneB

24 dagen Nieuw Zeeland

Bericht door SuzanneB »

Ik heb 24 dagen om Nieuw Zeeland te bekijken! Veels te kort, ik weet het!!
Ik vlieg op Christchurch en eindig in Auckland om daar vervolgens nog door te vliegen naar Fiji.
Ben nu ontzettend in dubio, ik wil het liefst zoveel mogelijk zien, maar wil ook wel een beetje een relaxte trip hebben!
Ik wil misschien met Straytravel de Short Bret ticket boeken maar die is 20 dagen, dus dan heb ik nog een paar dagen extra voor bijvoorbeeld Milford Sound.
Er zijn natuurlijk wel kortere trips met Stray, maar dan zie je bijvoorbeeld alleen maar het Zuidereiland.
Ben alleen dus wil geen auto of camper huren...
Kortom... Graag tips!!!
Laatst gewijzigd door Erik op 02 dec 2011 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: 24 dagen Nieuw Zeeland

Bericht door Moira »

Als je inderdaad zo kort in NZ bent dan zou ik je ook aanraden om het georganiseerd te doen zodat alles voor je geregeld is en je optimaal NZ ziet. Je zult dan inderdaad ook keuze's moeten maken waar je heen gaat.
Ik kan je verder niet echt tips geven ik woon zelf in Auckland maar wij hebben altijd alles met een auto en motels gedaan in NZ. Dit gaan we ook weer doen in Januari op het zuidereiland.

gr van Moira
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Oeh 24 dagen is inderdaad kort, maar goed dat weet je zelf ook en dit soort commentaar heb je natuurlijk niets aan. Zal proberen toch wat nuttig advies te geven, hihi.

Ik heb even naar die Short Bret pass gekeken op de site van Stray en op zich zie je daarmee wel veel in die korte tijd. Dus denk inderdaad dat het voor die tijd slim is om op deze georganiseerde manier te reizen. Ook een tip: bereid je goed voor. Als je lang rondreist is het fijn om gewoon lekker rustig aan te doen en bij aankomst te uit te zoeken wat je allemaal kunt en wilt doen en lekker rustig rond te kijken, maar als je in die korte tijd zo veel mogelijk wil zien zou ik echt van te voren per plek bedenken wat ik zou willen zien.

Zowel het meest zuidelijke als het meest noordelijke deel van Nieuw Zeeland worden overgeslagen en beide vond ik zeer de moeite waard. Maar als ik het goed begrijp heeft deze pas een vaststaand itinerary en zit er geen rek in, of wel? Dan wordt het misschien lastig om het zuiden (de sounds, fiordland national park, Dunednin (erg leuke stad)) te bezoeken. Als je na aankomst in Auckland nog tijd heb kun je dus misschien beter nog naar het noorden reizen (bijv. de Bay of Islands, vond ik erg mooi).

Nou hopelijk heb je hier misschien iets aan! Geniet er iig van, het is een prachtig land!
Sfoinx
Reiziger

Bericht door Sfoinx »

24 dagen is inderdaad kort maar het is zeker te doen. Ik ben vorig jaar rond deze tijd in 22 dagen beide eilanden rondgegaan met de KIWI experience. Het was wel een erg druk programma omdat je bijna alle dagen in de bus zat. Ik had alleen in Taupo en in Franz Josef een extra dag over. Ik zal vast wel wat moois gemist hebben maar heb de meeste hoogtepunten wel gezien en een groot deel van beide eilanden gezien. Het georganiseerd reizen met zo'n bus was ook ideaal!

Achteraf was ik liever een week of 6 in NZ gebleven en wat minder lang in Australie. Maar ben blij dat ik zoveel van dit prachtige land heb kunnen zien.
visboerralph

3 weken op reis door Nieuw-Zeeland

Bericht door visboerralph »

Wij vetrekken 18 jan 2018 naar NZ en twijfelen nog over de volgende routes...Wat zou jij doen?Alle tips van hart welkom natuurlijk!

Route1:
Auckland - Rotorua - Tongariro NP - Wellington - Nelson - Abel Tasman - Hokitika - Fox Glacier - Wanaka - Queenstown - Te Anau - Catlins - Dunedin - Akaroa – Christchurch

Route2:
Auckland - Hobbiton - Waitomo Caves - Ruapehu - Rotorua - Wellington - Nelson - Kaikoura - Franz Joseph/Fox Glacier - Queenstown - Fiordland - Central Otago – Christchurch *O*
Kims
Reisexpert

Re: 3 weken op reis Noord en Zuidereiland!! Welke route?

Bericht door Kims »

Hi,

Ik vind beiden zeer ambitieus, heel veel rijden in korte tijd(onderschat de afstanden niet) en veel bestemmingen... maar dat daar gelaten, zou ik voor de eerste optie gaan. Mooiere plekken in mijn ogen en meer diversiteit, alleen wel meer rijden denk ik.

Persoonlijk zou ik voor de 3 weken voor 1 eiland (het Zuidereiland) kiezen om plekken echt te kunnen zien en er te zijn ipv heel veel plekken voor korte tijd te zien. Maar het ligt eraan wat jullie willen.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie