Hoi Hanneke en Janneke,
in februari dit jaar zijn mijn vriend en ik drie weken door Sri Lanka gereisd. Wij zijn een beetje verliefd geworden op het land, en zeker op de hele lieve mensen daar. Hieronder een paar van onze hoogtepunten.
Sigiriya, indrukwekkende rots midden in de jungle. Vanuit daar kun je ook Dambulla bezoeken. Guesthouse aanrader is Flower Inn, heerlijk vegetarisch eten aan grote tafels met de andere gasten en goedkope kamers.
Van de oude koningssteden hebben wij alleen Anuradhapura bezocht. Ik hou wel van ruines maar 1 dag was wel genoeg. Je kunt ook nog naar Pollonaruwa (compacter) of Mihintale (minder bezocht).
Wij zijn vervolgens de heuvels in gegaan naar Kandy. Mag je niet missen denk ik, ook genoeg keus in guesthouses.
Veel mensen gaan vervolgens naar Nuwara Eliya, dat hebben wij overgeslagen en in plaats daarvan Adam's Peak beklommen (alleen in het goede seizoen doen ivm veiligheid en verlichting!). Green House is daar een aanrader, stevig ontbijt bij terugkomst van de beklimming. Aansluitend zijn we naar Haputale gegaan, vooral om de Lipton's Seat wandeling te doen. Erg mooi om tussen de theeplantages te lopen en contact te maken met de theepluksters. Als je voor het wandelen gaat hoef je ook niet vroeg op te staan, als je voor het uitzicht gaat wel.
Volgende stop voor ons was Ella, daar gaat ook bijna iedereen naar toe. Er is niet heel veel te doen, het is gewoon een lekker relaxplaatsje. Genoeg keus in guesthouses ook, mijn aanrader is Rock View, met grote kamers met heet water in het hoofdgebouw, goed eten en een lieve eigenares.
In het heuvelland kun je prima met de trein reizen, het is erg goedkoop, gaat langzaam maar is niet erg want dan kun je lekker uit het raam staren en een makkelijke manier om contact te maken met locals. En oh ja, je wordt er niet zo misselijk van als met de bus in de bergen

. Wij hebben derde klas gereisd, is heel basic maar prima. Als je 2e klas kaartje koopt kom je ook vaak in de 3e klas terecht, omdat die plekken heel snel bezet zijn aangezien mensen door het raam naar binnen klimmen.
Vanuit Ella kun je rechtstreeks met de bus naar de kust, tussen Hambantota en Galle kun je de bus overal laten stoppen. Genoeg mooie strandjes daar, wij zijn naar Mirissa geweest. Vanuit die kustplaatsjes kun je Galle bezoeken, het oude fort daar is zeker de moeite waard. Je kunt er ook een nachtje slapen maar hoeft niet, is vanaf de meeste kustplaatsjes prima te doen.
Nog wat algemene tips:
-op het vliegveld kun je pinnen na de douane. De geldwisselaars zullen zeggen van niet, de automaat is een beetje verstopt maar het kan echt. Koop gelijk een fles water, heb je alvast wat kleingeld voor de tuktuks.
-eet gerust van al het lekkers dat in de bus verkocht wordt!
-sla Colombo over. Druk, vies, geen echt centrum, je mist er niets aan (denk ik, wij zijn er niet geweest).
Heel veel plezier daar en mocht je nog meer vragen hebben, let me know.
Groetjes, Chantal
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.