Rondreizen Midden Oosten

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
Plaats reactie
Jody

Rondreizen Midden Oosten

Bericht door Jody »

Afrika of Azië... ik weet niet goed waar dit topic hoort ;)

Deze zomer gaan vriend en ik een maand naar het Midden Oosten. We hebben een vlucht Brussel-Cairo en een vlucht Amman-Amsterdam, en drie overnachtingen in Cairo.
De route wordt ongeveer: Cairo-Aswan-Luxor-Sinaà¯-Eilat-Jeruzalem-Eilat-Aqaba-Petra-Amman.

Is dit een haalbare route voor 1 maand? We willen reizen per openbaar vervoer, om het allemaal binnen het budget te houden.
En zijn de grensovergangen Taba-Eilat en Eilat-Aqaba een beetje te doen?

Ik lees in de Trotter van Egypte dat er in de bussen een maximaal aantal buitenlandse toeristen mee mag, dit ivm mogelijke aanslagen op toeristische doelen. Hoe werkt dit in de praktijk? Buskaartjes tevoren reserveren, omkopen, of weet-ik-wat?

Heeft iemand verder nog tips, wat wel en niet te doen?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Heb ik nou ook altijd. Je het midden-oosten is meestal Azie maar echt zo anders. Offcieel gaat Egypte bij Afrika en Israel en Jordanie bij Azie. Israel en Egypte ben ik wel geweest, Jordanie niet. In Egypte gebackpacked.

Daar is reizen met het openbaar vervoer is goed te doen. Voor de treinen gaat die regel op dat ze niet allemaal toegankelijk zijn voor buitenlanders. (bijv 3 van de 10 tussen luxor-aswan). De bussen reizen op bepaalde trajecten altijd in convooi en dan maakt het niet uit.

Cairo-Aswan-Luxor is het makkelijkst met de trein, eventueel het stukje luxor-aswan met de bus of boot. Kaartje kopen voor de trein doe je minimaal een dag van te voren en let op want ze zijn nogal "egyptisch".. (nee er gaat vanavond geen goedkope trein, maar komen we later achter wel om 0.20 ja dat moet je dus specifiek vragen want dat vertellen ze je niet zelf. Ze verkopen liever een kaartje voor de dure trein.)

Een maand is te doen, maar je zult dan wel heel strak moeten reizen. Persoonlijk zou ik het te weinig tijd vinden. Mischien moet je jerusalem voor een andere trip bewaren want je kunt er makkelijk een week doorbrengen.

Voor het stukje Cairo-Aswan-Luxor-Sinai heb je toch 1,5-2 weken nodig. Grensovergangen zelf dus geen ervaring mee maar wat ik zo weet. (van mijn broertje) kan je problemen hebben met lange wachttijden.

Je zou kunnen overwegen Israel te bewaren voor een andere trip en de
boot van Egypte naar Aqaba te nemen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

heb idd gehoord dat de grensovergang bij Aqaba een dag in beslag kan nemen.
Ik wilde voor de gein even bij de buren gaan kijken maar dat werd me dus af geraden om te doen in een dagje

Heb alleen ervaring met Jordanie. Openbaarvervoer is goed te doen al heb ik er niet veel ervaring mee. Moest wel van te voren een buskaartje kopen in Aqaba omdat het in de weekenden snel uitverkocht is.
We waren in 5 uurtjes in Aman. dus het land is niet zo groot.

Ik ben er iets meer dan een week geweest en heb echt heel veel gezien en gedaan.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Persoonlijk vind ik het ook te ambitieus klinken om al deze landen in een maand te doen. Bussen rijden slechts een paar keer per dag en zijn beslist niet snel. Bovendien ben je in een land als Egypte gebonden aan konvooien, waar je ECHT niet onderuit kan. Maar gelukkig zijn er wel tourtjes van A naar B te boeken die tussendoor bij verschillende oudheden stoppen.

Ikzelf heb ongeveer 11 dagen door Egypte gereisd (de tijd in Dahab om te duiken niet meegerekend) en 8 dagen in Jordanie. Dat laatste was overigens een georganiseerde reis, omdat dat goedkoper was dan alles zelf regelen. (Lees: er rijden bussen tussen de steden, maar als je dingen langs bv de Koningsweg wilt zien, moet je een taxi huren wat ontzettend duur is.)

Zowel Egypte als Jordanie vond ik erg mooi!!!!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Jody

Bericht door Jody »

Het is inderdaad een wat krap schema, maar de optie om naar Jeruzalem te gaan staat eigenlijk ook nog niet 100% vast. Dat zien we dan eigenlijk wel weer, als we tijd hebben, doen we het en anders niet.

De ferry van Nuweiba naar Aqaba is inderdaad een optie, maar wel een prijzige zo ik lees. 34 dollar voor de 'slow boat' en 45 dollar voor de speedboat ferry. 't Is wel sneller dan overland, maar ook flink duurder. Daar twijfelen we dus nog over.
Het hoeft ook niet allemaal direct besloten te worden, maar toch... ;)

Is Jeruzalem 's winters (december) trouwens te doen? Ik bedoel, qua weer? Anders schuif ik dat door naar december!
bolletjeom
Reisexpert

ikheb begrepen dat het in die regio berekoud is in de winter!
Kouder dan Nederland!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

bolletjeom schreef:ikheb begrepen dat het in die regio berekoud is in de winter!
Kouder dan Nederland!
Hoe kom je daar bij. Heb een vriending die jaren in Jerusalem heeft gewoont en het sneeuwt in Jerusalem weleens maar dat is dan gelijk groot nieuws en is iedereen daar knetteropgewonden en zielig is hun huizen zonder verwarming.

Normaal is het daar de hele winter gewoon nog wat we hier lekker weer noemen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

ik kom daarbij omdat het in de reisgidsen staat, in de info van de reisorganisatie waarmee ik was. uit verslagen van andere reizigers.

en mijn eigen ervaring was dat ik een aantal dagen heeeel blij was met mijn dikke trui ( in april)

(info over Jordanie)
Karima
Contacteer:

Vanuit Israel naar Jordanie

Bericht door Karima »

Ha Jody,

Inmiddels 2 1/2 jaar terug ben ik vanaf Jerusalem naar Aqaba gereisd. In Jordanie heb ik 5 dagen doorgebracht. Ik ben in Petra, Amman en Wadi Rum geweest. En fantastische trip met alleen maar supervriendelijke mensen.

Vanuit Jerusalem vertrekken de bussen op gezette tijden, in de ochtend en in de avond, dus check dit. Een kaartje van te voren kopen is ook absoluut een must. Een rit van Jerusalem naar Eilat kost je 6 uur. De grens overgang naar Aqaba vanuit Israel is geen probleem. Duurt een half uur. Daar pak je een taxi naar je volgende bestemming. De bussen in Jordanie rijden s ochtend en aan het eind van de middag. Je kunt 2 routes kiezen vanaf het zuiden naar het noorden. De snelle route of de koningsroute, waar je langs alle historische plaatsen komt. De bus rijdt gewoon langs, je hebt geen kaartje nodig van te voren, gewoon langs de weg gaan staan. In Amman zelf doe je veel met de taxi. Het is het handigst qua vervoer om ook een taxi te regelen van Amman naar Petra. Dit klinkt allemaal vrij duur, maar ik zat daar ook met weinig centen. Taxi is relatief gezien vrij goedkoop en ideaal om op de juiste bestemming te komen. Vanuit Amman kun je ook weer met de bus of taxi naar Aqaba. Terug in Israel komen kan lastiger zijn bij de grens, misschien dat ze meer vragen stellen dan op de heen weg.

Eilat - Taba is very easy to do. Twee keer knipperen met je ogen en je bent de grens over, welke kant je ook op gaat.
Mocht je geintresseerd zijn, ik heb nog wel wat adressen en telefoonnummers van hotels.

Oh en trouwens. Het middenoosten kent dezelfde seizoenen. Hun zomer is ook onze zomer, alleen dan wel 10 keer zo heet. Houdt daar rekening mee. Zeker als je Petra gaat bezoeken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet, Karima
Jody

Bericht door Jody »

Dankjewel voor je tips Karima!

Als ik het goed begrijp zeg je dat Taba -> Eilat weinig problemen levert? Ik lees hier namelijk wisselende verhalen over. De een zegt in een uurtje de grens te zijn gepasseerd, terwijl de ander er een dag over heeft gedaan (door ondervragingen en controles).

Buskaartjes tevoren kopen weten we inderdaad.
Wat ik wel jammer vind is dat er in Jordanië op de Kings Highway tussen Petra en Madaba geen openbaar vervoer lijkt te zijn. We zijn dus genoodzaakt van Petra via Ma'an naar Amman/Madaba te reizen denk ik. Zal geen interessante route zijn zover ik lees,maar goed, dat moet dan maar ;) We hebben overigens bijna twee weken voor Jordanië ingepland.

De temperatuur weten we, we zijn gewend om in extreme hitte te reizen en passen ons zoveel mogelijk aan door vroeg op pad te gaan en 's middags te rusten ipv actieve dingen te gaan doen.

Een paar adressen zou ik zeker leuk vinden om te krijgen!
Plaats reactie