Borneo in juli

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
guiri

Borneo in juli

Bericht door guiri »

Aloha!

Wij gaan vanaf 6 juli 3 en een halve week naar Borneo. We vliegen naar Kuching en 30 juli weer terug vanaf Kota Kinabalu. Graag hoor ik van jullie wat dan de beste route zou zijn en wat we allemaal van tevoren moeten boeken.

Mount Kinabalu zijn we nu al aan het reserveren en daar was echt bijna niets meer vrij. Nu vrees ik een beetje voor de overige bestemmingen...

Alvast ontzettend bedankt!
Globetrot
Reisexpert

Re: Borneo in juli

Bericht door Globetrot »

Heb net gisteren 3 nachten geboekt in Basaga Holiday Residences voor half juli, want zoonlief wilde toch ook graag een paar dagen luxe. Kijk even op tripadvisor voor reviews Voor de beste aanbiedingen kijk ik op hotelscombined.com, waar je soms ook lodges en guesthouses kunt vinden. Zij gaan dan doorverwijzen naar de hotelsite die het goedkoopst is. Voor Tune Hotels geldt meestal, dat het op hun eigen site het goedkoopst is. Voor hostels met dorms kun je kijken op de hostelsites.
Evelien1983
Wereldreiziger

Bericht door Evelien1983 »

Waar zou je nog meer heen willen dan? Volgens mij is Mount Kinabalu wel een van de highlights van Borneo, het is dus een goeie zaak dat je die al hebt gereserveerd. Voor overige tours lijkt me dat niet echt nodig. Voor het bezoeken van Orang Utangs Sanctuary zou ik even informeren op websites, maar volgens mij kun je je daar niet eens voor inschrijven. Als je wilt duiken lijkt het me wel handig, en overige tours zijn meestal wel beschikbaar als je er gelijk naar informeert bij aankomst.

Wat accomodatie betreft is het totaal afhankelijk van de prijsklasse, juli zal wel drukker zijn, maar in de grotere steden zijn er genoeg accomodaties.
guiri

Bericht door guiri »

Bedankt Evelien!

We hebben nu inmiddels weer meer informatie en bedacht dat we de volgende dingen gaan doen:
semenggoh, bako np, iban, kinabanttang, sipadan (nu bezig met boeken en dat gaat waarschijnlijk niet meer lukken), Mount kinabalu en dan afsluitend nog naar een eilandje voor de kust van kota kinabalu.

Weet jij hoe we van kuching naar semenggoh, bako np en de iban kunnen gaan? En hoe we dat het beste kunnen boeken? En heb je nog tips voor kinabanttang? En voor welk eiland relaxed is voor de kust van kota kinabalu?

Groetjes
marijke
Evelien1983
Wereldreiziger

Bericht door Evelien1983 »

Hoi Marijke,

Ik ben daar niet geweest dus kan je er helaas niets over vertellen.
Ik weet wel dat het duiken op Sipadan supermooi moet zijn, maar je moet er dan wel op tijd bij zijn. En het is nogal prijzig vind ik.

Kinabangtan ben ik alleen geweest met een jungle-tour over de rivier daar, ik verbleef in het plaatsje Sukau geloof ik. Het was daar wel erg mooi,dus ik zou zeker genoeg tijd uittrekken om een mooie rivertour te maken en een jungletrekking of nachtsafari.

Eilandjes voor de kust van Kota Kinabalu zijn er zeker, je kunt er maar op 1 verblijven en dat is gelijk superduur. Je kunt beter de eilandjes bezoeken per speedboot, dit is goedkoper en je bepaalt zelf wat je ziet. Er is een hele dienstregeling met die bootjes die je brengn en halen van en naar de eilanden, erg de moeite waard. Ik vond Pulau Manakan erg mooi. Je kunt er ook mooi duiken. Google eens op DeepDownBelow.
In Kota Kinabalu zelf is niet echt bijster veel te doen, er zijn wel markten en shoppingmalls, en je kunt makkelijk met de local bussen de omgeving verkennen. Ga zeker eens kijken bij Central Market, ik vond dat zeer indrukwekkend!

Succes!
Heike

Bericht door Heike »

Hallo,

Wij gaan over 3 weken!! :) over waar we precies naar toe gaan zijn we nog niet helemaal uit. Bedoeling is in iedergeval sepilok, mnt kinabalu, sipadan en kinabatanga. Hebben jullie nog tips waar we kunnen overnachten? We willen wel graag een beetje aan ons budget denken maar het hoeft ook niet voor €5 per nacht oid.. Ik heb ff voor sukau gekeken en vandaar uit zijn jungletours vanaf RM 1500 en meer, veel meer.. Best veel voor 2 dagen. Hoe hebben jullie dat gedaan? En klopt het dat een dagje sipadan ong €100 pp kost?
harmpie
Reiziger

Bericht door harmpie »

In Borneo is zoals de meesten al aangeven reserveren noodzakelijk.
Een must-do is de Kinabangan River Lodge in Bilit, een geweldige ervaring met supervriendelijke mensen en geweldig eten, en dat voor midden in de jungle, zie de website:http://www.insabah.com/index.php daar kun je boeken en het is niet duur.
Een andere aanrader is dit hostel vlakbij Sepilok: http://www.paganakandii.com/ Ook hier prima eten, zeer vriendelijke mensen en mooie kamers, gratis vervoer naar Oerang Utang centrum inbegrepen. Niet overslaan.

Als je wilt duiken op Sipadan MOET je echt vooraf reserveren, dat betekent een aanbetaling doen anders ben je niet zeker van je zaak, vaak bieden ze pakketten aan. ik heb gedoken via www.sipadan.com Prima service, alhoewel de kamers matig zijn op Mabul, evenals het eten. Instructeurs zijn prima. Je betaald volgensmij 1500 Rm, voor 9 duiken waarvan 3 op Sipadan. Er is veel aanbod dus vergelijk de prijzen maar ga er niet te makkelijk van uit dat je een permit krijgt (ze geven er namelijk maar 120 per dag in totaal weg).
Ik was op Mabul begin augustus en vond het een beetje tegenvallen, door de overvloedige regenval is het zicht matig, maar dat kan natuurlijk per dag verschillen, Wel enorm veel vis overal!! Succes!
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

Heike schreef:Hallo,

Wij gaan over 3 weken!! :) over waar we precies naar toe gaan zijn we nog niet helemaal uit. Bedoeling is in iedergeval sepilok, mnt kinabalu, sipadan en kinabatanga. Hebben jullie nog tips waar we kunnen overnachten? We willen wel graag een beetje aan ons budget denken maar het hoeft ook niet voor €5 per nacht oid.. Ik heb ff voor sukau gekeken en vandaar uit zijn jungletours vanaf RM 1500 en meer, veel meer.. Best veel voor 2 dagen. Hoe hebben jullie dat gedaan? En klopt het dat een dagje sipadan ong €100 pp kost?
Ik ben net terug van 3 weken Borneo. Een paar antwoorden op je vragen:
Bij kinabalu park vond ik logeren in J. Residence leuk. Er zijn veel betaalbare hotels net buiten het park.
Jungle tour kun je boeken bij Uncle Tan of www.insabah.com (zoals al genoemd) bijvoorbeeld. Is prima betaalbaar en heb over beide goede verhalen gehoord. 3 dagen kost in verhouding maar een beetje meer dan 2 dagen.
Het klopt dat een permit voor sipadan 100 euro kost. Ik ben er niet geweest. Vond voor snorkelen Mabul en Kapalai ook al erg de moeite waard. Verblijf op Mabul kan óf heel goedkoop óf heel duur, er is geen middenweg. Uncle Chang heeft mooie nieuwe 2 persoonskamers. Ik was bij Big John Homestay. Erg basic kamers, èrg lekker eten, totaal 70 rm pp per nacht (incl eten). Snorkelen per dag 50 rm.
Heike

Bericht door Heike »

Hai,

bedankt voor de tips! maar even nog een vraagje... wat ik op insabah.com kan vinden is 2 nachten voor 1250 MR pp. is dat ook echt wat er voor betaald moet worden?
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

Ik heb net even op de website van insabah gekeken. Ik zie prijzen ongeveer tussen de rm 300 en rm 600 per per persoon voor de 3day/2night jungle tour. Afhankelijk van wat voor accomodatie je wil.
Plaats reactie