Camper huren in Nieuw-Zeeland

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
Maruscka
Contacteer:

ervaringen met camperhuur en afkoop eigen risico?

Bericht door Maruscka »

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje over het huren van een campervan in Nieuw Zeeland.
Wij gaan namelijk 55 dagen een campervan huren om van het zuidereiland naar het noorder eiland te rijden. Nou is alles al geregeld maar moeten we daar nog borg staan met creditcard. Dit is 2000 NZ dollar en is gelijk je eigen risico. Krijg je dus schade dan moet je die tot 2000 NZ dollar zelf betalen. Je kan dit echter afkopen voor max 50 dagen voor 15 NZ Dollar per dag zodat je nog maar 400 NZ dollar borg/ eigen risico hebt. Dit zou in totaal op 750 NZ dollar komen omgerekend bijna 380 euro aan afkopen. Maar dan moet je dus wel alle schade betalen tot 400 NZ dollar. Volgen jullie het nog? :P

Mijn vraag aan jullie, wat is jullie ervaring met afkopen van eigen risico? Is dit nodig, ook gezien onze route? Raden jullie het aan of juist af? Hoe hebben jullie dat gedaan?
Ik vraag dit omdat we in Australie ook voor een langere tijd een camper willen huren, en dan lopen de kosten wel gauw op.
Je kan natuurlijk altijd op zeker spelen, en het is niet persee onze bedoeling om op belangrijke dingen te bezuinigen ofzo, maar toch even navragen kan geen kwaad.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hey Maruschka,

Wij hebben destijds het "risico" gelopen en het niet afgekocht. Ook zat er volgens mij bij onze reisverzekering iets waardoor dat dit niet geheel nodig was. Je weet nooit wat er gebeurd, maar je kunt ook niet alles afvangen van wat er mis kan gaan.

Kijk de auto in ieder geval goed na bij het in het ontvangst nemen en maar desnoods foto's dat de auto er nog goed uit ziet zo kun je ook niet verantwoordelijk gehouden worden voor schade welke al aanwezig was.
Natuurlijk ook altijd gevonden schade even melden voordat je de camper meeneemt.

Het verkeer in Nieuw Zeeland is erg rustig, wel veel bochtige wegen en je hebt natuurlijk altijd de kans met je camper tegen een paaltje aan te rijden, maar dit is goed te voorkomen als je voorzichtig bent.
Maruscka
Contacteer:

Bericht door Maruscka »

Hoi,

Bedankt, dat is een goede tip over de auto nakijken en schade melden als die er bij voorbaat al is. Je zegt dat het verkeer in NZ rustig is. kun je iets vertellen over Australie? Wij gaan daar langs de oostkust rijden van Sydney naar Cairns voor 43 dagen met Campervan. het is zo lastig om een besluit te nemen want alles bij elkaar betalen we dan ruim 800 euro aan eigen risico. Daar kan je een hoop leuke dingen van doen.... :?

Maar goed, onze reisverzekering dekt sowieso niks wat met het het huren van een camper te maken heeft. We hebben nog tot december om er over na te denken.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik weet niet hoe je in Nederland auto rijdt maar als je daar voorzichtig bent en niet vaak schade rijdt kun je ook het risico nemen. En incalculeren hoeveel je het maximaal zou kunnen kosten als je jezelf niet verzekerd. En hoe groot de kans is dat je b.v. je camper finaal in de prak rijdt. Als dat een acceptabel bedrag is dan kun je er dus voor kiezen niet te verzekeren. Als dat te veel geld is verzeker je jezelf wel.

Daarnaast is gezond verstand ook belangrijk. Ga je s'avonds of in de schemering rijden is de kans groter op schade (kangaroes b.v.). Ook wanneer je haast hebt om ergens te komen.

Ook zul je in het begin moeten wennen aan het links rijden. Vooral wanneer je even stopt om de pauzeren zit je in notime weer aan de verkeerde kant van de weg. Vooral in het begin dus. Ik vond het zelf best overzichtelijk en veilig, maar je moet er je hoofd dus wel bij houden. Klinkt erger dan het is. Maak er een gewoonte van om te kijken of je aan de goede kant van de weg zit :)

Het rijden in australië is ook prima te doen, de wegen zijn goed. De afstanden zijn alleen erg lang en het kan erg warm zijn waardoor dat je misschien wat slomer wordt. In de outback kom je geen hond tegen en kun je zwaaien naar alle tegenliggers zonder dat het echt verveeld.

De rest van australie is ook prima te doen en minder druk dan de Nederlandse wegen. Met uitzondering van de steden. Daar hebben wij de camper buiten de stad gezet en met openbaar vervoer de stad ingetrokken. Veel fijner en relaxer.

Kijk hier ook even voor de verkeersregels in australie
en verkeersregels in nieuw zeeland
Simon
Reiziger

Bericht door Simon »

Ik heb er voor gekozen om het risico zover mogelijk af te kopen. Niet dat ik een slechte chauf ben, maar meer omdat ik het gedoe niet waard vindt.
Maruscka
Contacteer:

Bericht door Maruscka »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben best een goede rijder, al zeg ik het zelf 8)
Rij altijd voorzichtig en heb nog nooit schade gereden. Inderdaad zal het links rijden wel even wennen worden zoals je al zei. Stel ik rij wel schade dan moet ik tot 2000 dollar zelf betalen. In Australie trouwens ook (maar das natuurlijk in het ergste geval), hoop toch niet dat ik in beide landen schade krijg.
Maar goed, we weten al dat we rond schemer beter niet meer kunnen rijden. Dit waren we dan ook niet van plan.
Aan de ene kant wil ik wel afkopen, gewoon voor het gevoel. Maar aan de andere kant wordt het huren dan wel erg duur als je dit in beide landen doet. Even overleggen met het thuisfront dan maar...
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

sorry, hebnet gereageerd op ditzelfde topic maar dan onder australie

zie nu dus dat je reisverzekering niets dekt bij huurauto´s, jammer

Zoals Evanerp al zei. goed je auto checken wanneer je hem in ontvangst neemt.
Bij een eventueel ongeluk zorgen dat de politie erbij komt om vast te stellen wie schuld heeft want als jij dit niet bent hoef je ook niets te betalen. Dan mag de ander dat doen.

zoals ik in mijn ander post al zei: wij hebben ervoor gekozen om het eigen risico niet af te kopen en er is gelukkig in de 5 maanden ozz en nz niets mis gegaan.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
_Susanne_

Wicked Camper NZ + verzekering

Bericht door _Susanne_ »

Hallo allemaal,

In november vertrek ik samen met mijn vriend naar ZO-Azië, daar trekken we twee maanden rond. In januari gaan we door naar NZ en blijven daar nog een kleine 4 weken. In die periode willen we een Wicked van huren om rond te reizen in Nieuw-Zeeland. Ik heb al het een en ander uitgezocht en wil zo snel mogelijk de camper huren via de site. Echter is er een ding waar ik niet helemaal uit kom, wellicht heeft iemand hier ervaring mee?
Er zijn 3 soorten wicked vans te huur in NZ. Twee soorten Fleeters waarvan 1 een 3-persoons is. Die hebben we in principe niet nodig. Het derde soort is een all wheel drive van. Wicked biedt bij de goedkoopste camper, de 2-persoons Fleeter, een soort verzekering (eigen risico, etc.). Bij de andere twee wordt dit niet aangeboden. Heeft iemand een idee waarom dit zo is en hoe je hier het beste mee om kunt gaan? De huurperiode die wij hebben (13 januari - 5 februari) maakt niet veel verschil in prijs tussen de goedkopere en duurdere van. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de exacte verschillen.
Alvast bedankt!

Groetjes Susanne
_Susanne_

Re: Wicked Camper NZ + verzekering

Bericht door _Susanne_ »

Weet niemand hier iets van? Of wellicht informatie over hoe het zit met de verzekering ivm de wicked vans?
Alvast bedankt!

Groetjes Susanne
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik weet alleen hoe het lang geleden in Austalië zat. Daar hadden ze toen 2 type busjes eentje waarmee je off road en door de outback mocht en eentje voor de oostkust. Dit waren veelal kleinere en lichtere campers dan die door de outback mochten. Daarbij moesten wij omdat wij door de outback gingen ook een hogere deposit maken. Ik denk dat dit zelfde ongeveer werkt voor Nieuw Zeeland. De nieuwere bussen die wat beter uitgerust zijn zul je misschien extra moeten verzekeren omdat de kosten daarvan (voor hun) hoger liggen?

Heb je ook al naar britzcamervans gekeken? Die hebben misschien ook wel een scherpe aanbieding.
bolletjeom
Reisexpert

ik had je al via de mail geantwoord dus heb hier mijn mond maar gehouden ;)
overigens kan je in NZ prima toe met het eenvoudigste model. Er zijn maar erg weinig onverharde wegen en die kan je best illegaal maken met die standaard camper of gewoon niet nemen.
sniffertje
Reiziger

Camper huren Nieuw Zeeland

Bericht door sniffertje »

Wij willen in Januari 6 weken rondtrekken met een camper in Nieuw-Zeeland.

Nu willen we graag weten of we een camper van te voren echt moeten boeken of dat we beter nog even kunnen wachten. Misschien vanwege aanbiedingen of dat er toch altijd wel campers te krijgen zijn.

Zelf zaten we te denken aan een luxere Wicked, Spaceship or a Backpacker.
Erik
Site Admin

Re: Camper huren

Bericht door Erik »

De tijd die je hebt is best kort. De kans dat er geen camper is bestaat altijd. Wij hebben destijds wel geluk gehad en vrij snel een camper gevonden. Via backpackers, we kregen omdat alle campers op waren een Britz mee. Britz is de hoofdorganisatie van backpackers, oude campers die ze niet meer kunnen verhuren volgens de Britz standaard worden dan via Backpackers verhuurd. Al hoe wel het wel lang is geleden is me de camper zeker bevallen.

Eigenlijk valt er niets zinnigs te zeggen of je wel of niet vroeg moet boeken. Ik zou in ieder geval de prijzen en aanbiedingen in de gaten houden en boeken wanneer je denkt dat je een mooie deal hebt.
dannydekoning
Reiziger
Contacteer:

Re: Camper huren

Bericht door dannydekoning »

Hoi,

De Escape campers zijn echt aan te raden, vrij nieuw, leuke graphics, ruim, schoon, geen gezeik en goede service van het verhuurbedrijf!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Camper huren Nieuw Zeeland

wij hebben de wicked een paar weken van te voren geboekt. De goedkoopste variant was toen al "uitverkocht"
Plaats reactie