Welke bank voor Australië?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Plaats reactie
meisje24

Welke bank voor Australië?

Bericht door meisje24 »

Hallo,

ik vertrek binnenkort naar Australie..
Nu heb ik dus een creditcard en pinpas van de Rabobank.
Is het verstandig om nog een bankrekening te openen bij een andere bank? en zo ja, welke dan? de Postbank?

Ik open ook een bankrekening in Australie. Wat kost het als je geld over laten zetten van de Rabank naar je Australische rekening? En is dat sowieso verstandig om dat te doen?

Groetjes Marsja
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Beste Marsja,

Wanneer je een rekening hebt bij de rabobank heb je geen extra Nederlandse bankrekening nodig. Tenminste ik zou niet weten waarvoor.
Persoonlijk vind ik de rabobank wel een fijne bank wanneer je gaat reizen, de pasjes worden goed geaccepteerd en de manier van telebankieren is naar mijn idee en stuk veiliger dan de postbank.

Wanneer je een bankrekening opent in Australie kost je dit als ik het goed heb geen geld. Pinnen is ook gratis (met je australische pas van een australische rekening in australie) wanneer je naar het buitenland gaat moet je wel wat betalen voor iedere transactie. Dit is dacht ik bij de Rabobank gratis.

Wanneer je geldovermaakt van de rabobank naar Australie kost je dit geen transactiekosten. Wel heb je te maken met de koers van de australische dollar. Dit is goed om dit in de gaten te houden want dit kan je al snel $50 tot $100 dollar meer per transactie opleveren. Als je geld nodig hebt moet je gewoon overboeken maar als je wat ruimte hebt zeker in de gaten houden.

Ik vind het verstandig om een australische rekening te openen zo kun je kleinere hoeveelheden geld direct beschikbaar hebben dan bijvoorbeeld de €3200 die je waarschijnlijk in nederland hebt staan. Dus in het ergste geval bij diefstal ben je minder kwijt.

Succes
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Dag Marsja,

Op de vraag of je een andere Nederlands bank moet nemen is het antwoord: nee. Rabobank is wat dat betreft de ideale bank voor reizigers om de reden die Erik al aanstipte: Bij pinnen hoef je geen extra kosten te betalen.

Of het verstandig is om een rekening in Australie te openen is afhankelijk of je daar gaat werken. Wanneer je dat doet moet je er een hebben omdat je werkgever je loon op een Australische rekening moet overmaken.

Als je niet gaat werken zou ik geen Australische rekening openen. Je kan immers overal kosteloos kleine bedragen pinnen.
Ter voorbeeld: Ik heb geen rabobank rekening en besloot ieder keer grote bedragen ($700-$1000) te pinnen omdat iedere keer ik pinde het me ca. €2,50 kostte. In totaal heb ik ongeveer 20 keer gepind in de mijn 9,5 maand reizen en heeft me dat dus ca €50,- gekost. Dit is voor 9,5 maand ook wel overkomelijk, maar ik zou dat geld toch liever in een kroeg uitgeven oid.
Vrienden van mij met een rabobank rekening pinden gewoon wat ze op dat moment nodig hadden. Wanneer ze bv door hun geld heen waren in de kroeg, liepen ze gewoon naar de pinautomaat en pinde $20,-.
(bizar/leuk verschijnsel: sommige kroegen hebben een pinautomaat in de kroeg)

Betreffende kosten voor het openen van een Australische bank heeft de organisatie waarmee ik heen ging me verteld dat alles in Australie normaliter geld kost. Het kost je geld om een rekeing te openen, een rekening te hebben, om te pinnen, om je saldo op te vragen, etc...
Er zijn echter banken waarbij dat niet hoeft. Ik zat bij Ezy-bank. (meegenomen door de organisatie met wie ik naar OZ ging)
Deze Ezy-bank is te verkrijgen bij de Woolworths (groot supermarkt keten). Ze zijn hiervoor een samenwerking aangegaan met de Commenwealth bank (grote bank in OZ)
Ik weet de exacte voorwaarden niet meer, maar het openen van een rekening was kosteloos, en je hoefde geen jaarlijkse bedrag te betalen om die rekeing in stand te houden en je mocht een aantal keer per week gratis je saldo bekijken en pinnen bij een automaat van de Commenwealth bank.

Andere banken waar ik goede verhalen heb gehoord zijn de Digi-bank en ANZ-bank.

Succes met je voorbereidingen en ik ben jaloers op jou. Ben zelf net twee weken terug van 9,5 maand reizen.

Hoang
Sandra

Bericht door Sandra »

Hi Marsja,

Als ik je een tip mag geven zou ik je Commonwealth bank adviseren. Het is echt zo dat je hier voor iedere rekening moet betalen, vaak zelfs voor iedere transactie. Wij hebben voor een rekening gekozen waar we nu $6 per maand betalen dat is zo'n €4 maar we kunnen ongelimiteerd pinnen en ons saldo bekijken. Daarnaast zit er kosteloos internetbankieren bij. Overigens hebben we niks betaald om de rekening te openen of zo.

Ze hebben ons verteld dat Commonwealth het grootste aantal pinautomaten heeft, vandaar dat wij hiervoor hebben gekozen. Maar lees zeker even je boekje door dat je bij je rekening krijgt, want ik ken ook iemand die dacht dat het allemaal gratis was en uiteindelijk aan het eind van de maand $50 kon betalen voor zijn transacties.

Groetjes Sandra
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

rabobank is geweldig!! gratis pinnen wereldwijd!
De enige reden om eventueel ook een ander rekening te open en een pas mee te nemen is als je ook nog andere landen aan doet. Maar ik geloof dat dit niet het geval is.

Ik heb nog nooit NIETS betaald voor het overmaken van geld van een nederlandse bank naar een buitenlandse bank!
dus dit kost wel degelijk geld. Als is er nu zoiets als een IBAN code. Dit is een unieke code voor ieder bank filiaal ter wereld. Dit moet je invullen anders kost de transactie je nog meer administratie kosten. Er zijn IBAN lijsten maar lang niet alle filiaalen staan daar nog op en soms weten de banken het zelf niet eens. Wij zijn bijna een volle dag bezig geweest in Ozz om onze camper met telebankieren te betalen.

Aangezien pinnen met de rabobank pas gratis is zie ik niet in waarom je je geld uberhaubt naar een andere rekening zou willen sluizen. toch?!

veel plezier en succes
groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Appel

Bericht door Appel »

De informatie die hier gegeven wordt is niet helemaal up-to-date.

Kijk even op http://www.rabobank.nl of ga even naar de bank zelf toe voor het juiste tarief.

Ikzelf heb onlangs geinformeerd, de kosten zouden 1% van de valutakoers zijn per betaling. Per overboeking naar een rekening in het buitenland (ayustralie) dacht ik dat het tussen de 5-10 euro zou zitten. Hoe het in Australie zit, dat weet ik volgend jaar 8)

Succes,

P.S. ik weet dat ik reageer op een draad van enige tijd geleden.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dat de Rabobank de perfecte backpackersbank is gaat er bij mij moeilijk in....ik heb gewoon iets tegen die bank :-). Maar het zou best kunnen dat je met een betaalpakket geen transactiekosten per keer hebt. Ik heb het Postbank Royaal pakket (erg tevreden over), kost 50 Euro per jaar ofzo, en 1 van de services is dat je per pinbeurt iig geen paar Euro per transactie kwijt bent.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Erik schreef:Dat de Rabobank de perfecte backpackersbank is gaat er bij mij moeilijk in....ik heb gewoon iets tegen die bank :-).
Kun je ook aangeven waarom je wat tegen die bank hebt? Ik heb er namelijk ook alleen maar goede ervaringen mee en merk dat de postbank het vaker laat afweten (in het buitenland) dan de rabobank?
Qua kosten durf ik niet te zeggen, ik vermoed dat de rabo wat abonnement betreft wel duurder.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

een valutakoers berekenen is iets anders dan transactie kosten!!!

iedere bank berekend een valuta koers en die is bij de Rabobank relatief laag EN de rabobank is er eerlijk in.
Veel andere banken maken er niet eens melding van.

De rabobank is de enige die standaard geen TRANSACTIE kosten in rekening brengt wanneer je PINT in het buitenland

overboeken naar een buitenlandse rekening is weer een heel ander verhaal. hier izjn bij alle banken kosten aan verbonden en is dus ook de reden waarom ik niet inzie wat het voordeel is van het hebben van een rekening in het buitenland behalve als je daar inkomsten hebt

ik heb net nog van mijn nederlandse rekening een verzekering van een vriendin betaald die nu alleen een ecuadoriaanse bankrekening heeft. zij betaalt me in Dollars terug. dit scheelt haar $35 aan internationale overboekingskosten
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie