Route Darwin-Perth

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Leonardo89
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2011 14:53

Route Darwin-Perth

Bericht door Leonardo89 »

Hoi,
We zijn al een tijdje op reis en nu in Australië en willen graag vanaf eind mei 6 weken in een 4x4 de route van Darwin naar Perth rijden. Ik lees dat de tijd van het jaar hier wel geschikt voor is. We hebben wel veel ervaring met campervans, maar nog niet met 4x4, toch willen we hiervoor kiezen omdat je hiermee toch bij de mooiere plekken kunnen komen. Heeft iemand tips over de 'must see" plekken op deze route en wat ook binnen 6 weken te realiseren is en is ervaring met een 4x4 vereist en eventuele andere belangrijke zaken?
Bedankt voor je reactie.
groet,
Judith en Leon
Jeroen en Anita
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2010 17:29

Re: Route Darwin-Perth

Bericht door Jeroen en Anita »

Beste Judith en Leon,
daar is de afgelopen tijd via dit forum al veel over geschreven.
Wij gaan overmorgen naar Australie, huren een 4WD-camper in Perth en laten em achter in Darwin, reistijd 5 weken.
Ik voeg ons reisschema bij incl. de bestemmingen die we graag willen gaan zien. (google maar es op de bestemmingen).

Als je mijn overige berichten aanklikt, zie je ook meteen de reacties van de forumgenoten.

Overigens, wij hebben ook geen ervaring met een 4WD, maar van meerdere kanten hebben we gehoord dat we ons daar niet al te druk over moeten maken. Rustig rijden en je verstand gebruiken, dan is het geen probleem.

Goede reis,
Jeroen

Australie 2011
dag
1 4-mei heenreis
2 5-mei heenreis
3 6-mei Melbourne familie
4 7-mei Melbourne familie
5 8-mei Melbourne familie
6 9-mei vlucht naar Perth 1
7 10-mei Fremantle 2
8 11-mei Pinnacles Desert?(Nambung National Park) 3
9 12-mei KalbarriNP (boven Geralton) 4
10 13-mei Monky mia shell beach/ 5
11 14-mei Francois Peron National Park 6
12 15-mei pt.Quobba 7
13 16-mei Coral bay 8
14 17-mei Coral bay 9
15 18-mei Exmouth 10
16 19-mei Karijini NP 11
17 20-mei Karijini NP 12
18 21-mei Millstream-Chichester NP - eighty miles beach? 13
19 22-mei Millstream-Chichester NP - eighty miles beach? 14
20 23-mei 15
21 24-mei Broome 16
22 25-mei Kymberley-Tunnel-creek 17
23 26-mei Kymberley Windjana gorge 18
24 27-mei Kymberley 19
25 28-mei Kymberley Mt Elizabeth Station? 20
26 29-mei Kymberley-Mitchell falls 21
27 30-mei Kymberley-Mitchell falls 22
28 31-mei Kymberley 23
29 1-jun Kymberley- El Questro? 24
30 2-jun Windham-Wetlands 25
31 3-jun Kununurra-Gregory NP 26
32 4-jun Katherine/Mataranka 27
33 5-jun Katherine 28
34 6-jun Litchfield 29
35 7-jun Litchfield 30
36 8-jun kakadu 31
37 9-jun kakadu 32
38 10-jun kakadu-Darwin 33
39 11-jun Darwin 34
40 12-jun terugreis 35
41 13-jun terugreis
Leonardo89
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2011 14:53

Re: Route Darwin-Perth

Bericht door Leonardo89 »

Hoi Jeroen,

Wat een geweldige informatie, heb alles al globaal bekeken, maar zal er nu
eens diep gaan induiken. Lees dat je hele route al gepland hebt en dat is altijd
hetgeen wij moeite mee hebben, maar goede info is belangrijk.

Toevallig, 2 weken geleden zaten we een week bij vrienden in Melbourne, geweldige stad !
Wij zullen ca 25 mei vertrekken uit Darwin, dus dan zullen we elkaar onderweg tegenkomen.

Goede reis en wellicht tot hoors!

groet,
Leon
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Route Darwin-Perth

Bericht door Kims »

Hoi,

Wij hebben dezelfde route verleden jaar gedaan in 4 maanden van juli t/m november. Geweldig stuk Australie!! En een 4wd is zeker een aanrader. Dan kun je op de mooiste plekken komen, onder andere de Gibb River Road en misschien naar het Mitchell plateau. Mocht je daarheen willen, hou dan rekening met superruige condities...de weg is echt heel erg slecht en het komt vaak voor dat mensen schade hebben aan hun auto (zo ook wij...). Onderschat de afstanden niet in de Kimberley, naar de Mitchell Falls rijden kost je makkelijk een dag of meer... De camping bij de Mitchell Falls is niet echt bijzonder, die bij King Edward River is een stuk leuker en je kunt daar een verfrissende duik in de rivier nemen.

Op de volgende links staat veel info over de route:

route-westkust-australie-t8658.html

westkust-australie-t8639.html

En op onze site staan onze eigen ervaringen en foto's!

Een echte aanrader is zeker Cape Range National Park bij Exmouth!! Zo ontzettend mooi, het snorkellen daar is geweldig, vooral bij de Oyster Stacks. Mocht je in het park willen camperen, is het een aanrader om vroeg in de ochten (voor 7 uur) bij de toegangspoort te staan zodat de ranger je een campeerplekje kan geven.

Heel veel plezier, maar dat komt vast helemaal goed!
^O^

p.s. Kijk uit voor de oerdomme emoe's....als je denkt dat ze je gezien hebben, rennen ze vaak alsnog voor je auto, zelfs als je 80 rijdt...
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Leonardo89
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2011 14:53

Re: Route Darwin-Perth

Bericht door Leonardo89 »

Hoi Kims,

Bedankt voor je reactie.

Heb er ondertussen al ontzettend veel over gelezen en het lijkt ons een fantastische route.

We hebben ruim 6 weken om van Darwin naar Perth te rijden en omdat wij al 7 maanden op reis zijn, is het ontzettend duur voor ons om voor de volledige periode een 4WD te huren en overwegen we om tot Broome
een 4WD te huren aangezien je deze in de Kimberleys echt nodig hebt en van Broome naar Perth op een andere manier te gaan reizen omdat je een op deze route een 4WD minder nodig hebt. Is dit verstandig ?

Tevens vinden we het ook lastig om een inschatting te maken over de verdeling van deze 2 stukken, kan je mij
hierover adviseren (ik weet dat je wellichten maanden daar kan verblijven, maar grofweg bedoel ik).

Weet je verdere nog een betaalbare maatschappij waar we een 4WD kunnen huren en waar je goede ervaringen mee hebt ?

Bedankt voor je reactie !

gr. Judith en Leon
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Route Darwin-Perth

Bericht door Kims »

Hi,

Het ligt er helemaal aan wat jullie willen. Wij houden erg van 4WD-en om op de meest afgelegen plekjes te komen, dus zowel in de Kimberley als aan de westkust. Maar in de Kimberley is een 4WD zeker een must inderdaad. Qua tijd ligt er ook aan wat jullie willen zien, doen en hoe jullie willen reizen. Wij willen liever minder dingen goed zien of doen, dan veel dingen half.

Ik zou in elk national park zeker een paar dagen blijven, elk park heeft bijzondere dingen te bieden. Kakadu is gigantisch en je kan er zo meer dagen doorbrengen, zeker als je een 4WD hebt en afgelegen plekjes kunt bezoeken. Litchfield is relatief klein, twee dagen daar is leuk en genoeg. Katherine Gorge is mooi voor een dag. Keep River National Park zeker een aanrader voor op z'n minst 1 nacht. Een Lake Argyle cruise is erg leuk en de camping ligt mooi. Op de Gibb River Road kun je weken doorbrengen inderdaad, maar een week is wel het minste. Als jullie naar de Mitchell Falls willen, zou ik er zeker 3 dagen aan vastplakken. Derby zou ik overslaan, heeft niet zoveel te bieden. Broome daarentegen is een mooi plekje voor een paar dagen. Cape Leveque is ook een paar dagen waard. Tussen Broome en Port Hedland vonden wij Barn Hill Station (90 km ten zuiden van Broome) een leuke plek om te camperen en Cape Keraudren is erg mooi aan/op het strand. Karijini heeft genoeg wandelingen voor 2-4 dagen en is erg divers. Millstream is een optie, maar zou ik overslaan mochten jullie in tijdnood komen. Cape Range bij Exmouth daarentegen is een echte must, zoals gezegd. Coral Bay is toeristisch, maar leuk. Point Quobba bij Carnarvon is mooi voor een paar nachten, Carnarvon zelf niet echt bijzonder. En natuurlijk is het schiereiland bij Shark Bay erg mooi, Monkey Mia is daar onder andere waar dolfijnen worden gevoerd. Wel grappig, maar ook erg toeristisch. Mochten jullie dan nog een 4WD hebben, dan is het Francois Peron NP ten noorden van Denham schitterend. En dan heb je de meest spectaculaire natuurhoogtepunten wel gehad. De Pinnacles zijn grappig voor een bezoek en de nieuwe Indian Ocean Highway is erg mooi van Jurien Bay naar Lancelin. Ik zou waarschijnlijk het merendeel van mijn tijd in het noorden doorbrengen omdat het zo mooi en spectaculair is met heel veel te zien.

Natuurlijk zijn er nog veel meer plekjes, maar aangezien jullie 6 weken hebben zijn dit wel de hoogtepunten. Komt aardig overeen met Jeroen en Anita's planning.

Wanneer je met een 4WD op pad gaat, hou er rekening mee dat je op ruigere wegen je bandendruk laat zakken. Normaal heb je het meestal op 38-40 PSI, off road kun je ze laten zakken tot 25-30 PSI voor meer comfort en het is beter voor je auto, en op het strand zelfs 15-20 PSI als het erg mul zand is. Je kunt een klein bandendrukmetertje kopen voor $10 bij alle autozaken en je banden weer oppompen bij benzinestations.

Rijdt voorzichtig en bij voorkeur niet 's nachts dan zijn de meeste dieren actief. Als je op een wasbordweg komt (corrugation) met relatief kleine hobbels, helpt het om eerder harder dan zachter te gaan. Je zult merken dat als je harder dan 60 km/u gaat, dat het een stuk comfortabeler is dan eronder. Mochten de hobbels hoog zijn (zoals waarschijnlijk op weg naar de Mitchell Falls), dan is het slimmer om langzamer te rijden zodat je auto niet onder je uit elkaar valt... De route zoals hierboven is niet afgelegen, zelfs zeer populair van mei - augustus. Je hoeft dan ook niet bang te zijn om geen hulp te kunnen krijgen, de Australiers zijn erg behulpzaam en aardig. Maar mocht je afgelegen gebieden ingaan zoals bepaalde ruige tracks in het Gregory National Park, is het slim om iemand te laten weten wanneer je gaat en wanneer je verwacht terug te zijn. Buiten de stadjes (en soms niet eens dan) in het noorden zul je geen bereik hebben met je mobiele telefoon.

Ik ken alleen de standaard 4WD huurbedrijven zoals Apollo en Britz, maar die zijn niet goedkoop.Geen idee wat een goedkopere optie zou kunnen zijn. Wij hebben onze eigen 4WD. Misschien een idee om wat rond te zoeken op het internet. Helaas reizen jullie in het hoogseizoen dus zullen prijzen overal pittig zijn.

Hou de 'road conditions' in de gaten. Het heeft dit jaar zo ontzettend veel geregend in het tropische noorden, dat veel wegen nog afgesloten zijn tot het water is gezakt, onder andere de Gibb River Road. De Gibb is meestal een van de laatste wegen die geopend wordt.

Op deze site kun je zien welke wegen open zijn:
http://standards.mainroads.wa.gov.au/NR ... ions.asp?1

Als je nog meer vragen hebt, laat maar komen! Veel plezier met de voorbereidingen. Hopelijk heb je wat aan mijn tips!

Groetjes 8-)
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Route Darwin-Perth

Bericht door Kims »

Oh ja, nog een tip... Huur bij voorkeur een Toyota Landcruiser als 4WD, die zijn het sterkste en beste. Apollo verhuurt een Toyota Hilux met camperopbouw, maar die auto's zijn te licht voor de zware opbouw en ruige wegen. We hebben ze regelmatig langs de weg zien staan met pech...

Ze zullen goedkoper zijn om te huren, maar in dit geval geldt waarschijnlijk wel goedkoop is duurkoop... :?
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Leonardo89
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2011 14:53

Re: Route Darwin-Perth

Bericht door Leonardo89 »

Hoi Kims,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord !
Jouw enthousiasme heeft ons geraakt en we kijken er erg naar uit !
Op dit moment nog steeds bezig met het huren van een 4WD, wat ontzettend lastig is.
De Toyota Landcruisers, bushcampers zijn volledig uitverkocht en zijn we toch genoodzaakt een
Hilux te nemen, moeten we voorzichtig doen !

Het is idd nog steeds onbekend wanneer de Gibb River Road open gaat, wellicht volgende week of de week
erop.

Bedankt voor alle info, ziet er geweldig uit I

gr. Leon
PienJolien
Berichten: 0
Lid geworden op: 10 mei 2011 19:05

Qreply

Bericht door PienJolien »

Beste Judith en Leon,
Mijn vriend en ik gaan in oktober een vergelijkbare reis maken per 4WD camper (Apollo) van Darwin naar Perth.
Ik wil jullie graag het volgende boek aanraden met erg veel tips over de Kimberley region, 1 van DE outback routes in west- Australië. "Destination Kimberley" van Birgit Bradtke. (te bestellen via de site: kimberleyaustralia.com/destination-kimberley.html) Het bevat veel informatie over reizen per 4 WD, reizen op 4WD tracks, National Parks, campings etc. Het is ook in een digitale variant beschikbaar, erg handig voor op de I-pad. Het zal veel van jullie vragen beantwoorden.
Een hele fijne reis toegewenst.
Jolien
tamararuben
Vakantieganger
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 dec 2008 21:28

Re: Route Darwin-Perth

Bericht door tamararuben »

Hoi,

Je kan ook eens kijken naar het artikel op deze site over de hoogtepunten in West-australie. Wellicht staat er nog iets voor jullie bij.

https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 10276.html

groetjes tamara
Leonardo89
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2011 14:53

Re: Route Darwin-Perth

Bericht door Leonardo89 »

Hoi Jolien,

Thanx voor je berichtje !
Ik ken het boek en heb zo ongeveer alles op de website kimberleyaustralia gelezen, heb het overwogen
te bestellen, maar we zijn op wereldreis, dus lastig om ergens naartoe te sturen. Digitaal vind ik niet handig, we
hebben wel 2 labtops, maar daarvan zijn vaak na 2 dagen de batterijen op, want die gebruiken we ook voor onze
ebooks en foto's. We hebben in Darwin iemand gevonden die onze echt alle informatie heeft verschaft en geweldige
boeken gekregen waar we veel plezier van hebben. Uiteindelijk toch een Toyota Landcruiser gehuurd en dit is inderdaad (wat Kims ook aangaf) de beste auto voor de 4w tracks, maar je ziet de Apollo Hilux ook heel veel.

Na het adembenemende Litchfield en Kakadu NP zitten we eindelijk weer ff in de bewoonde wereld (Katherine) en
kijken erg uit naar de komende dagen naar de Gibb River Road, de weg is net open, dus de rivieren staan nog
redelijk hoog, spannend !

Veel plezier met de voorbereidingen voor deze fantastische trip en als je verder nog tips nodig hebt, hoor ik het graag !

gr. Leon en Judith
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast