Laos, slowboot naar Luang Prabang of bussen?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
V_Maartje

Laos, slowboot naar Luang Prabang of bussen?

Bericht door V_Maartje »

Ik ga in de zomer naar Thailand en Laos. Vanuit Chang Rai willen we de grens oversteken naar Laos. Nu heb ik gelezen dat je per slow boot vanaf Huay Xai in 2 dagen naar Luang Prabang kunt, met een tussenstop in Pakbeng maar ook met de bus vanaf Huay Xai naar Luang Nam Tha om van daaruit een trekking te maken door de omgeving en het laatste stuk (vanaf Muang Ngoi? ) de boot te pakken naar Luang Prabang. Welke van beide routes is leuker?
guiri

Re: Laos, slowboot naar Luang Prabang of bussen?

Bericht door guiri »

heb de busroute niet gedaan, maar vond de slow boat route echt geweldig! Wel een beetje vreemd als je opeens je paspoort af moet staan aan de grens, maar die kregen we netjes weer terug. Gestempeld en al.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

slowboat!!!
mede omdat ik niet dol ben op bussen in de bergen maar vooral ook omdat het relaxed is, je mooie stukken rivier ziet en het leven er langs. Ik heb de route meerdere keren gedaan en zou hem zo weer doen!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
rugzakjes

Bericht door rugzakjes »

Houd er wel rekening mee dat het vanuit Luang Nam Tha nog een dag met de bus is naar Muang Ngoi, met evt. overstappen in Udomxai. Ik ga er vanuit dat je met Muang Ngoi Nong Khiaw bedoelt en niet Muang Ngoi Neua.
V_Maartje

Bericht door V_Maartje »

Dank voor jullie reacties!

Heb ergens gelezen dat er een boottocht mogelijk was tussen Muang Ngoi en Luang Prabang. Weet niet welke van de 2 daarmee wordt bedoeld?!

De slow boat-tocht lijkt me inderdaad heel leuk om te doen! Is het zo dat deze boot elke dag vanaf Huay Xai vertrekt, of gaat ie maar enkele keren/ één keer per week? En moet je daarvoor tijdig reserveren, of kan dat ook nog een dag van tevoren?

Het lijkt me wel leuk om daarna (waarschijnlijk een stuk terug) te reizen naar Luang Nam Tha of Vieng Poukha om daar een trekking te doen. Schijnt daar nog de echte traditioneel geklede bevolking te kunnen zien. Is dat elders in Laos (midden/ zuiden) ook nog zo, of moet je daarvoor echt in het noorden zijn?

Maartje
rugzakjes

Bericht door rugzakjes »

De traditioneel geklede bevolking kun je alleen in Noord-Laos zien. In de dorpjes rondom Luang Nam Tha en Muang Sing. Je moet niet verwachten dat iedereen nog in die kleding rond loopt. Op de ochtendmarkten van Luang Nam Tha en Muang Sing kun je ook nog een paar mensen zien die traditioneel gekleed zijn. Ten noorden van Udomxai in de dorpjes op de weg naar Muang Khua kun je er ook nog wat zien als je geluk hebt. Rondom Phonsavan schijnen er ook nog dorpelingen te zijn die traditioneel gekleed zijn maar hier ben ik zelf niet geweest.
Als je niet met de slowboot van Huay Xai naar Luang Prabang mee gaat kun je er ook voor kiezen om met de boot van Muang Khua naar Nong Khiaw te gaan, eventueel met een stop van een of meer dagen in Muang Ngoi Neua.
Dit is ook een heel mooie route om met de boot te doen.
doggie

Bericht door doggie »

De slowboot...Hou er rekening mee dat het een hele zit is.....ongeveer bij elkaar een uurtje of 15 op een bankje van hooguit 130 breed....Als je een gezellige groep hebt gaat het wel..maar het blijft een eind. En het is een enorme herrie want bij ons was de uitlaat een soort van kapot....De tussenstop in Pakbang is niet zo boeiend. Ik was gewaarschuwd door het personeel van de boot om in Pakbang goed op je back pack te letten en deze niet te laten dragen door de locals want de kans bestond dat ze boven op de berg ineens heel hard gingen rennen en dat jij nog beneden stond....De tocht zelf is wel leuk, maar na een paar uur had ik de omgeving wel gezien....maar uiteindelijk,,gewoon DOEN.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Ik weet niet hoe Luang Namtha is (ben er niet geweest, omdat daar een trekking veel duurder schijnt te zijn dan bijv chiang mai)

Via Luang Nam Tha kan je VOLGENS MIJ wel met de boot naar nong kiaw en/of muang ngoi.

Ik ben met de slowboat vanuit thailand naar luang prabang gegaan (SUPERMOOI) met inderdaad een stop voor overnachting in Pakbeng. Vanuit luang prabang kun je met de boot/bus naar Nong Kiaw (ik heb bus gedaan, 4 uur reizen... boot volgens mij 7 a 8 uur) en daarvandaan met de boot naar Muang Ngoi. Die bootreis naar muang ngoi en muang ngoi zelf was voor ons het hoogtepunt van Laos! locals die zich in rivier wassen, spelende kinderen, waterbuffels en af en toe uit de boot stappen en stukjes lopen omdat de stroming te heftig wordt....Zeker aan te raden om heen te gaan!

Vanuit Muang Ngoi kan je eventueel met de boot en daarna bus naar vietnam (bijv sapa of hanoi). Een heel avontuur omdat maar heel erg weinig mensen het doen. Ook een aanrader!!!!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

V_Maartje schreef:Dank voor jullie reacties!

De slow boat-tocht lijkt me inderdaad heel leuk om te doen! Is het zo dat deze boot elke dag vanaf Huay Xai vertrekt, of gaat ie maar enkele keren/ één keer per week? En moet je daarvoor tijdig reserveren, of kan dat ook nog een dag van tevoren?

Maartje
Je hoeft niet te reserveren. Wij zijn gewoon op de bonne fooi vanuit Chiang Rai met de lokale bus naar Huay Xai gegaan. Daar een tuk tuk genomen naar de ferry. Met een bootje 1 minuut de rivier over (die rivier is dus eigenlijk de grens) om daar bij de douane je visum te regelen.. (als je die nog niet hebt). Na het regelen van je visum kan je een ticket kopen. Wij deden dat bij een man die daar aan een klein tafeltje langs de weg zat.

De boten vertrekken elke dag, er staan er wel 10 ofzo, de meeste boten hebben tegenwoordig afgedankte autostoelen ipv houten bankjes.

De boten vertrekken volgens mij wel rond 1 bepaald tijdstip (half 11 volgens mij toen?) Dus je moet vroeg vanuit Chiang Rai vertrekken. Kom er dus even achter hoelaat de vertrektijd van de boten is...!
Wij vertrokken om half 6 uit chiang rai en waren net optijd. Wachten op visum duurde namelijk heel erg lang. Wel een superleuke ervaring en juist de momenten waar je wat moeite in moet stoppen zijn het leukst.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
V_Maartje

Bericht door V_Maartje »

Dank je wel voor jullie reacties! De slowboat lijkt me inderdaad erg leuk om te doen. Is het zo dat de herrie echt heel erg is op de boten, of valt het mee? Kan me voorstellen dat 2 dagen in de herrie zitten namelijk niet zo leuk is. Daarnaast lijkt het me ook erg leuk om het stukje Nong Khiaw - Muang ngoi neua te doen. Qua tijd wordt het dan allemaal wel krap, maar ik denk inderdaad dat dit ook de moeite waard is!
rugzakjes

Bericht door rugzakjes »

lisette-van-beek schreef:Ik weet niet hoe Luang Namtha is (ben er niet geweest, omdat daar een trekking veel duurder schijnt te zijn dan bijv chiang mai)

Via Luang Nam Tha kan je VOLGENS MIJ wel met de boot naar nong kiaw en/of muang ngoi.

Ik ben met de slowboat vanuit thailand naar luang prabang gegaan (SUPERMOOI) met inderdaad een stop voor overnachting in Pakbeng. Vanuit luang prabang kun je met de boot/bus naar Nong Kiaw (ik heb bus gedaan, 4 uur reizen... boot volgens mij 7 a 8 uur) en daarvandaan met de boot naar Muang Ngoi. Die bootreis naar muang ngoi en muang ngoi zelf was voor ons het hoogtepunt van Laos! locals die zich in rivier wassen, spelende kinderen, waterbuffels en af en toe uit de boot stappen en stukjes lopen omdat de stroming te heftig wordt....Zeker aan te raden om heen te gaan!

Vanuit Muang Ngoi kan je eventueel met de boot en daarna bus naar vietnam (bijv sapa of hanoi). Een heel avontuur omdat maar heel erg weinig mensen het doen. Ook een aanrader!!!!
Luang Nam Tha is alleen met de bus of een binnenlandse vlucht te bereiken.
Het Muang Ngoi waar jij het over hebt is Muang Ngoi Neua.
Vanuit Muang Ngoi Neua kun je idd met de boot naar Muang Khua en dan van daaruit met de bus naar Dien Bien Phu in Vietnam.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik zie het nu pas maar de slowboat heb ik nooit genomen. Ik vond de bus wel meevallen de keren dat ik dat stuk af heb gelegd. En het uitzicht is prachtig. Veel mensen missen zo dus ook het prachtige stuk natuur van Huay Xai naar Luang Nam Tha en de geweldige trekkings die in het dorp Vieng Phouka (op de route) mogelijk zijn.

Vanuit Nong Khiaw kun je inderdaad ook de boot nemen als (ongetwijfeld ook schitterend) alternatief. Nong Khiaw is de plaats met de grote brug waar vandaan je een bootje kunt nemen naar Muang Ngoi Neau. Het dorp waar je alleen per boot heen kunt.

Overigens was de 1 tot 1,5 uur ongelukkig zitten in de boot van Nong Khiaw naar Muang Ngoi Neau voor mij meer dan genoeg...
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Valt er iets te beleven in Pakbeng? Is het de moeite om daar een dagje langer te blijven?
En als we net de grens over zijn en de boot bvb gemist hebben, hoe zouden we die tijd dan kunnen opvullen?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

In Huay Xai is niet veel te doen. Maar als je het straatje van de douane uitloopt en dan op de hoofdweg meteen rechts gaat dan kun je op een gegeven moment na een korte afstand ergens rechts. Daar is een erg mooi terras met mooi uitzicht over de Mekong en de mogelijkheid om een fleske Beer Lao te drinken of wat te eten.

Pak Beng nog nooit bezocht maar wat ik heb gehoord is daar niet veel te doen. Een stop-over plaatsje. Maar wie weet heeft iemand hier nog een tip over Pak Beng?
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Kan je vanuit Huay Xai geen brommertje huren om de streek te verkennen?
Watervallen, dorpjes, of andere bezienswaardigheden binnen de 30km ?
Bedoeling is om de dag van aankomst in Bangkok (13h00) meteen de nachttrein te nemen naar Chiang Mai (18h00) en dan dezelfde ochtend (06h00) weer door naar de grens met Laos. Daar aangekomen zullen we wellicht bekaf zijn en niet meteen aan de boottocht willen beginnen :N
Maar als daar echt niets te beleven valt, heeft het geen zin om in zo'n rush naar daar te reizen en kunnen we misschien beter elders een rustpauze inlassen. Chiang Mai interesseert me echter niet zo als stad. Chiang Rai ben ik nog nooit geweest. Tips voor iemand met tijdgebrek?
Plaats reactie