Koken, branders, pannen etc..

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Koken, branders, pannen etc..

Bericht door Globeskater »

Ik heb een tentje en nu ben ik aan het rondkijken wat voor kookgerei handig is om te gebruiken want heb nu helemaal niets..

ik moet dus kiezen tussen een pannenset met brander of iets van een trangia..

wat hebben jullie en bevalt het?
LadyHeather
Reisexpert

Re: Koken, branders, pannen etc..

Bericht door LadyHeather »

Ben je opzoek naar iets kleins en compacts (voor backpack, motor of fiets vakantie ofzo) of naar iets wat ook groter mag zijn (bv met de auto)?

Ik heb een MSR whisperlite http://cascadedesigns.com/msr/stoves/fa ... te/product met brandstoffles echt een SUPER ding! werkt super goed, gaat JAREN mee en is lekker klein. Ik vind het ook makkelijk dat je gewoon op benzine kookt en niet op aparte gasflessen bv. Daarbij heb een een super licht pannensetje. Heb verschillende dingen en niet alles gaat altijd mee. Laatste motorvakantie had ik 1 lichtgewicht koekenpan mee (goedkoop ding maar werkte goed) en 1 kookpannetjes van mijn pannenset (geen idee welk merk eigenlijk).

In de camping uitrusting van mijn ouders zit een soort stalen koffer met 2 pitten (beschermt door een windscherm) en een benzine tankje. Altijd super mee kunnen koken voor ons gezin op vakantie maar is te groot om mee te backpacken (voor mij).
Selalu mencari...
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

In eerste instantie zal vooral het kooksetje meegaan met de tent en auto, al wil ik wel iets dat eventueel ook in de toekomst bij backpacken oid gebruikt kan worden..

Zelf heb ik jaren geleden een zomer met de Trangia gekookt en dat is mij toen goed bevallen..Hierin zit de brander en de pannen in 1 ding opgeborgen dus lekker compact..

Ik heb al gezien als je een losse brander en aparte compacte pannenset dat ik denk ik evenveel kwijt ben als met een trangia... weet alleen niet wat handiger is.. met mijn ouders hadden we altijd caravan en buiten kookten we met en brandertje en nu een soort van braai schotel.. maar die vind ik ook te groot voor mijzelf..

dus ja ervaringen naar klein en compact ben ik meer naar op zoek ;)
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Ik had meestal 1 pan mee om eten te bereiden en 1 pan om water te koken. Ik had altijd 1 brandertje mee op gas. Ik legde me toe op eenpans gerechten. Qua branders en dergelijke heb ik geen verstand.

Misschien een leuk topic? Eenpansgerechtenrecepten.

1. chilliconcarne.
2. chillisincarne.
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Ik heb geen ervaring met een Trangia dus ik kan het niet voor je vergelijken. Ik zou gewoon even naar een winkel gaan en de verschillende setjes die je overweegt naast elkaar leggen en vergelijken qua grote, prijs en evt andere variabelen... en dan kijken wat jou voorkeur heeft.

Zoals gezegd ben ik heel blij met mijn kleine brandertje en losse pannetjes. Ik heb er meestal ook 2 mee en ben ook redelijk goed met eenpansgerechten (idd leuk forum topic!) maar gebruik ze ook wel eens alle twee (en dan afwassen voordat je water kunt koken :) ). Mijn brander gaat in een compact zakje en de pannetjes gebruik ik om andere spullen in op te slaan voordat ze in een tas of (motor)koffer gaan dus weinig ruimte verlies. Ik weet niet hoe het precies zit met zo'n trangia waar je alles in elkaar opbergt (daar is vast goed overnagedacht :) ) maar mijn brander is nog wel eens zwart van de benzine na het koken dus dan vind ik het wel lekker dat het in een apart zakje gaat en niet in een pan ofzo ;)
Selalu mencari...
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Wij hadden toen in Noorwegen de brander wel in een apart zakje dacht ik.. mss moet ik maar gewoon eens in een outdoorwinkel gaan praten en kijken wat handigste voor mij is.. Lijkt me namelijk wel makkelijk mocht ik weer eens wat langer gaan kamperen dat je ook alles in 1 kan meenemen..

andere dingen in pannetjes opslaan had ik nog niet over nagedacht, dat is natuurlijk ook een optie als ik niet alles in 1 koop.

eenpansgerechten is zeker een leuk topic. kan ik wat inspiratie opdoen want kan me nauwelijks meer herinneren hoe we dat toen die maand in Noorwegen hebben gedaan ;)
Plaats reactie