Visum India

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Nieuwe Visum Regels India

Bericht door bolletjeom »

ik vind dat zeker niet vreemd.
Het is eigenlijk al super coulant dat je om kunt zonder dat dit je heel veel geld kost.

Even heel sec gezegd: Waarom zou een reisorganisatie op moeten draaien voor de kosten omdat een ambassade jou geen visum wil geven. Hier hebben ze toch geen enkele invloed op?
Als je gaat kijken naar je eventuele annuleringsverzekering dan is de kans groot dat er een regel in staat: "het niet verkrijgen van een visum is geen annulerings reden". Onder normale omstandigheden had je namelijk eigenlijk je reis moeten annuleren omdat je papieren niet in orde zijn. Daar kan je niets aan doen maar is wel jou verantwoordelijkheid. Als je had moeten annuleren was je 100% van de reissom kwijt geweest.

Dat de reisorganisatie je tegemoet komt is dus erg aardig. De organisatie heeft al kosten gemaakt voor je reis die nu niet doorgaat. Vaak kunnen betaalde tickets niet terug gegeven worden door een reisorganisatie of ze moeten flinke kosten maken om die te verzetten naar een andere datum. Het zou me niet verbazen als dit nu ook zo is en dat ze die kosten aan je doorberekenen. Als je mazzel hebt en wel een hele goede annuleringsverzekering dan kan je kijken of die dat willen vergoeden....maar ik zou er niet op rekenen.

Daarnaast heeft de lokale agent al je hotels al geboekt en betaald en die moet maar zien of hij daar iets van terug krijgt. En je touroperator heeft die lokale agent ook al betaald. Nu zijn ze in India wat dat betreft vaak weer niet zo moeilijk dus het kan dat die lokale agent het allemaal geregeld krijgt zonder dat het het bedrijf geld kost.

ik zelf heb ooit een vlucht naar Iran niet kunnen nemen omdat we niet op tijd een visum kregen. Dit heeft ons €1600 gekost. En daarvan kwam geen cent terug van de annuleringsverzekering.
Kortom, Ik weet niet hoeveel het is maar een paar honderd euro voor het omboeken van je ticket zou ik normaal vinden ( niet leuk, maar wel normaal)

heel veel succes met het interview!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
maaikeL

Bericht door maaikeL »

Dank voor je reactie. Ik snap je punt, alleen is het frustrerend dat ik georganiseerd ging om deze regel ellende te voorkomen en ik lang van tevoren zorgen heb geuit die niet zo serieus genomen werden, naar mijn idee. Ik neem het de organisatie niet kwalijk dat de ambassade deze beslissing nam maar vraag me af of niet eerder actie ondernomen had moeten worden en zij de risico's beter hadden moeten inschatten. Daar ik bemiddelingskosten betaald heb en er constant vertrouwen werd uitgesproken, ging ik er meer vanuit dat het goed kwam dan als ik zelf eea had geregeld.

Ik heb mazzel dat ik vandaag vernam dat de indiase agent inderdaad de kosten neemt voor de geboekte hotels en het ticket op tijd is omgeboekt naar de volgende groepsreis in maart, kosteloos.
Morgen ga ik op interview, vol geduld, vertrouwen en een vriendelijke glimlach. Hierover zal ik nog berichten!
groet, maaike
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Het is inderdaad erg vervelend. Zelf zou ik ook verwachten dat als je georganiseerd gaat zij waken over dit soort zaken, zeker wanneer je dit zelf nog eens aangeeft. Natuurlijk kan een reisorganisatie ook niets garanderen aangezien ze ook afhankelijk zijn van derden, maar een reisorganisatie zou wel kunnen weten of je normaal gesproken door een bepaalde visum selectie heen komt en anders dit vooraf moeten melden wanneer de kans bestaat dat dit niet zo is. (en ook of er kosten aan verbonden zijn). Wel fijn om te horen dat het netjes is opgelost!

Ben erg benieuwd hoe het afloopt. Ben zelf vlak voor de nieuwe visum regel van kracht ging ook naar India geweest en vraag me af of het voor ons ook problemen zou hebben opgeleverd.
bolletjeom
Reisexpert

hoe moet een reisorganisatie de willekeur begrijpen van een ambassade. Van de honderden reizigers die afgelopen maanden met ons zijn weggegaan zijn er een paar geweigerd op ondoorgrondelijke gronden.
Wel heeft de ambassade er een handje van om visa op de laatste dag pas uit te geven. Ongeacht hoe lang het er al ligt. Onze klanten zijn verplicht het india visum via ons te regelen omdat het daarvoor helemaal een chaos was en mensen massaal geen visum kregen. Als ik zie hoeveel mensen alsnog vergeten alle aangeleverde papieren correct ingevuld en op tijd in te leveren....

Ik snap je frustratie hoor maar ambassades zijn nu eenmaal hoofdpijn bezorgende instanties waar iedereen aan over geleverd is.
Ik had ook nooit kunnen vermoeden dat jouw baan een probleem was. Of dat je geen visum kunt krijgen als je in nl geboren bent maar je ouders in china. Maar dat het weer geen enkel probleem is als je uit iran komt.
bolletjeom
Reisexpert

en?? hoe ging het interview?
maaikeL

Bericht door maaikeL »

Na drie uur wachten, vol geduld, was er een heel strenge meneer die vragen stelde en het antwoord niet afwachtte, maar toch uiteindelijk akkoord ging met het verstrekken van het visum!!! Of het een single of double entry wordt weet ik niet, maar anders moet dat nog geregeld worden in nepal (vergunning om india terug in te gaan).
Ze snapten niet wat voor werk ik deed, daarover gingen de vragen.
Het paspoort wordt nog in orde gemaakt en via het visumburo teruggestuurd. Hopelijk wachten ze daar niet lang mee zodat ik me in vol vertrouwen op de volgende trip in maart me kan verheugen. Heb mijn reisorganisatie hartelijk bedankt voor alles nav jouw reactie.
Opluchting!!!
In de wachtkamer vond het screenen van aanvragen plaats met wat jongens van een visumburo en een mw van de ambassade. Er ging heel veel richting de stapel ' interview'. Elk ontbrekend of vaag antwoord gaat direct richting die stapel. Routebeschrijving, telnrs (thuis en mobiel), allerlei mini dingen die met een telefoontje helder zouden worden gaan direct richting Interview. Ongeacht de vertrekdatum. Er stonden kratten vol aanvragen, en het leek erop dat men dat elke dag heel snel moet screenen.
Mij werd verteld tussen 10 en 12 binnen te lopen maar interviews vinden toch plaats tussen 4 en 5.
Dus nog mazzel dat ik om half 1 geholpen werd.
Ik was er als een na eerste en werd als een na laatste gezien. Geduld dus wenselijk.
Eten, drinken, bellen mag allemaal niet. Ook pinnen en kopiëren kan niet.
Het is een ervaring op zich.....
bolletjeom
Reisexpert

wat goed dat je het visum hebt!!!! fijn man!
ja, die ambassade is zéér bijzonder.
E. Declerck

visum in India verlopen

Bericht door E. Declerck »

Mijn zoon zit ruim 3,5 maand in India . Hij had een visum voor 3 maanden maar door miscommunicatie is dat verlopen. Hij is nu met een ingewikkelde procedure bezig om het visa toch weer te verlengen maar wil toch binnen drie weken naar Nederland terugkomen om zijn studie af te ronden. Kan hij zonder visum het land uit?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: visum in India verlopen

Bericht door Tikva »

Ik durf hier niets over te zeggen. Ik weet wel van mensen die een aantal dagen in de gevangenis zijn gezet omdat hun visum niet klopte. Pas toen het visum in orde was mochten ze weer vrij.

Ik zou er zeker niet van uitgaan dat hij het land uit kan gaan en dan ook weer terug mag komen naar India.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Lees ook dit topic eens dan heb je een beetje een idee hoe lastig het kan zijn met de visa. nieuwe-visum-regels-india-t7812.html
bolletjeom
Reisexpert

zoals Tikva schrijft: Ga er niet vanuit dat je zomaar het land uit mag met een verlopen visum.
gevangen gezet worden is niet ongebruikelijk. Het is niet even een kwestie van een boete betalen en klaar!

Overigens kan het ook zeer grote gevolgen hebben voor toekomstige aanvragen van een visum voor India
lottev

Visum India

Bericht door lottev »

Hallo allemaal,
Deze zomer gaat mijn eerste reis naar India plaatsvinden samen met mijn vriend (die er al eerder 3 maanden is geweest). Hartstikke veel zin in, maar ik houd niet van onzekerheid dus ook ik heb weer wat vragen over het (hier al regelmatig, welbesproken) visum.
Van 22-07 tot en met 26-08 (ruime 5 weken) heb ik een reis naar India geboekt. De reis zal enkel en alleen bestaan uit een toeristische vakantie. Mijn vragen:
- Wanneer kan ik het beste een visum aanvragen i.v.m. de steeds wijzigende eisen?
- Ik ben student, heb ik dan een verklaring van de Universiteit óf van de IB-groep nodig? (en waaruit moet die verklaring bestaan?)
- Zijn er eisen voor het saldo van het bankafschrift naast het feit dat het saldo niet negatief mag zijn?
- Moet ik ergens mijn bijbaan (bij een bank) vermelden (in de untertaking bijvoorbeeld)?
Overigens zijn we er nog niet helemaal uit wat betreft het reisplan. We twijfelen tussen Noord-India waarbij we landen in Dehli, de stad verder overslaan en naar Jaipur doorreizen om oude collega's van mijn vriend op te zoeken. Vanuit daar naar Agra, Varanasi en dan oversteken naar Nepal. Alternatief is om van het noorden naar het zuiden te reizen (Goa).
Iemand tips/ideeën?
Alvast bedankt!
lottev

Bericht door lottev »

aangepast
Erik
Site Admin

Re: Visum

Bericht door Erik »

Over de actuele visa status kan ik je geen antwoord geven helaas. Misschien dat bolletjeom informatie hierover heeft. Wij hadden 3 weken voor Varanasi, Agra, Jaipur, Ranthambhore National park, Udaipur en Jodhpur (en paar dagen delhi) voldoende de tijd. Dit was tijdens een vakantie, maar geeft je misschien een beeld wat we hebben kunnen doen in 3 weken. We hebben van te voren wel e.e.a een beetje gepland / gepuzzeld zodat we steeds goed uitkwamen met tijden en reisgelegenheden.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Visum India

Bericht door Tikva »

Je kunt gewoon een normaal toeristen visum aanvragen (geen studentenvisum), voor 3 of 6 maanden.
Met het visum hoef je verder geen info over je bank of bijbaantje o.i.d. te vermelden. Omdat je student bent moet je wel een bewijs daarvan meesturen, bankafschrift hoeft niet meer volgens de laatste info.

aanvragen vanaf feb via: [
deze paginaVisum gaat in vanaf moment van uitgifte. Als je 5 weken gaat dan moet je deze dus zeker niet te vroeg aanvragen. Als je naar nepal gaat er rekening mee houden dat je binnen 2 maanden India niet weer in mag, je moet dan dus een uitgaande vlucht hebben vanuit Nepal of vliegen Nepal naar de luchthaven in Delhi o.i.d. en dan je vlucht naar NL.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie