Fotocamera mee & RAW schieten tijdens backpacken (Backuppen)

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
insomniac

Fotocamera mee & RAW schieten tijdens backpacken (Backuppen)

Bericht door insomniac »

Hallo allemaal, ik loop al dagen met een vraag ter voorbereiding van mijn reis naar Australie die in maart plaatsvindt. Ik ben in totaal 3mnden weg *O* maaarrrr... wat te doen met je foto's?

Ik ben een hobby fotograaf, en neem mijn Canon 400D mee. Ik schiet graag RAW én veel, dus dat betekent dat mijn kaartjes snel opraken. Nou ben ik benieuwd hoe anderen hiermee omgaan en hoe ze de foto's backuppen? Ik moet er niet aan denken dat je tas ooit gestolen wordt, of je camera, en je alle foto's in 1 keer kwijt bent! Neem je een externe harddisk mee? Koop je extra veel kaartjes, brand je CDtjes onderweg? Wat is slim?

Het meest ideale lijkt mij om iedere keer wanneer de gelegenheid aanrijkt, de foto's die gemaakt zijn te uploaden op het internet, dan heb ik ze sowieso ergens vast staan. Echter zijn het vaak files van 10MB per foto, en rekenen internet cafes vaak ook niet per data ipv. tijd, in Australie? Dan is het nogal een dure oplossing ben ik bang!

Ik ben benieuwd wat andere mensen vaak doen, en of mensen tips hebben. Alvast bedantk! :)
Jenny
Reisexpert

Re: Fotocamera mee & RAW schieten tijdens backpacken (Backup

Bericht door Jenny »

Hoeveel back ups je ook hebt, je bent nooit 100% safe....

Wat ik altijd doe:

- Ik laat mijn foto's (inderdaad: RAW) op SD-kaartjes staan, en ik wis die foto's pas als ik thuis ben. Dit betekent inderdaad veel kaartjes meenemen, maar die dingen kosten toch bijna niks. Bovendien kun je op een groter scherm (PC) al redelijk snel een selectie maken welke foto's echt niks zijn

- Verder neem ik een externe harde schijf mee. Gaat meestal goed, al is een van mijn schijven afgelopen vakantie helaas overleden :N (Gratis vervangen, maar daar heb je qua data niks aan.)

- Ook neem ik een eee-PC/notebook mee, waar ik de foto's ook op zet. (Deze ben ik afgelopen vakantie kwijt geraakt, maar ik heb hem weer terug *O* )

- Je kan foto's ook op een CD/DVD branden en deze naar huis sturen. Heb ik wel eens gedaan op reis, maar CDs zijn meestal kwestbaarder dan een harde schijf. En dus brandde ik er standaard al twee. Maar echt handig vond ik dat niet - dat was overigens in Azie.

Ik weet niet hoe en waar je je foto's up wilt loaden, maar gisteren kostte het me (thuis) bv 3 uur om een set van 100 foto's op een server te krijgen. Uploaden duurt langer dan downloaden. Nog los van de kosten: dit duurt gewoon te lang! (Dit was via de gratis server WeTransfer, werkt prima, maar je foto's blijven er maar twee weken staan.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
insomniac

Bericht door insomniac »

Hmmm, laptop heb ik aan zitten denken, maar het lijkt me niet handig om die 3 maanden mee te slepen. Externe schijf is een goede optie, wat het gewoon is dat je het digitale nooit 100% kunt vertrouwen. Dat heb ik thuis zo vaak ervaren en het lijkt me een hel als dit tijdens het reizen gebeurt!

Naar huis sturen op DVD/CD lijkt me een optie, maar is het zeker zo dat de post vanuit Australie 100% thuis aankomen, en tja, daar zit ik weer met het probleem dat wanneer een kras zit in de DVD/CD, hij het al vaak niet meer doet |:(

Ik denk dat ik gewoon extra veel kaartjes koop ofzo, en de lowres versies alsnog upload via het internet. Just to be sure!

Als andere nog tips hebben, ik hoor het graag :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De post komt meestal wel aan hoor! Zelf stuurde ik altijd een DVDtje op naar huis, en de andere droeg ik bij me gedurende de reis.

Je zegt dat een laptop niet handig is, maar je wilt vervolgens wel lowres foto's online zetten. Niet om het een of het ander, maar waar ga je die foto's comprimeren? (De JPGs die uit je camera komen rollen zijn meer dan 2MB, da's niet bepaald klein.) Niet op elke computer in een internetcafe zit een programma om foto's te comprimeren, en voor zover ik weet is Irfan View een van de weinige programma's die je vanaf een USB stick kan runnen. En dat programma geeft juist een K* compressie vind ik! Het is nl niet altijd mogelijk om zomaar je eigen software op een publieke computer te zetten.

En wederom: zelfs de batchcompressie van foto's duurt erg lang, dan nog de tijd van het uploaden, hoe lang wil je in een internetcafe zitten per dag????
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Er zijn hele handige sites die al deze problemen voor je oplossen hoor :Y Zonder extra tooltjes kun je deze bestanden snel op je weblog zetten. Daarnaast zijn er ook nog andere tools beschikbaar (bij around the globe ten minste) waarmee je het zelfde bereikt in (volgens mij) dezelfde kwaliteit. Wilde in ieder geval laten weten dat er meer tool zijn dan infran om je foto's te verkleinen. :9
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

(Niks mis met deze website, maar met die foto's neem ik geen genoegen O-) )
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Nee niet als backup o.i.d. maar is prima voor het delen met vrienden en familie. Waar volgens mij het onderwerp naar toe ging.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ow, mijn antwoorden gelden voor het backuppen van foto's.
flip72
Reiziger

Bericht door flip72 »

Je zou eens naar een imagetank (soort externe harddisk, met card reader) kunnen kijken.
De meeste hebben ook een display om je foto's te bekijken.
Ze zijn wel aan de prijzige kant.
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Wat ik altijd doe is 6 á 8 kleine kaartjes van 1 á 2 GB meenemen, als je er twee vol hebt, kopieren naar twee lege en dan twee kaartjes naar huis opsturen. Wanneer deze dan goed zijn aangekomen kun je de ruimte op de kaartjes weer benutten. Handig hierbij is om de kaartjes even te nummeren met een stift.

Op deze manier kun je ook nooit (veel) foto's verliezen wanneer bijvoorbeeld je bagage gestolen wordt met daarin je HD, imagetank of netbook.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Als je in RAW schiet, heb je niets aan kaartjes van 1 of 2GB. Die zijn zo vol.
8GB Extreme (30mb/s) kost minstens 50€. Als je daar een voorraadje van wil kopen om 3 maanden mee toe te komen, dan ben je een aardig bedrag kwijt.
Zelf red ik me met 20GB aan kaartjes en een externe harde schijf.
insomniac

Bericht door insomniac »

kohraya schreef:Als je in RAW schiet, heb je niets aan kaartjes van 1 of 2GB. Die zijn zo vol.
8GB Extreme (30mb/s) kost minstens 50€. Als je daar een voorraadje van wil kopen om 3 maanden mee toe te komen, dan ben je een aardig bedrag kwijt.
Zelf red ik me met 20GB aan kaartjes en een externe harde schijf.
Inderdaad, en hoelang doe je daarmee 20GB? Zo ongeveer? Ik zit er aan te denken om naast mijn kaartjes als backup ipv. een externe harde schijf mijn oude iPod video te gebruiken, neem ik toch mee voor muziek en maakt ruimte voor zo'n 30 - 60 GB! Die dingen zijn nog goed stevig ook!

Uploaden op een blog zoals aroundtheglobe of waarbenjij.nu ga ik ook zeker doen, natuurlijk handig, maar daaar kan ik mijn RAWs nooit bewaren. Maar thanks voor de tip! ^O^

Imagetank zie ik zelf niet zo zitten maar het idee van ketting om kaartjes naar huis te sturen is zeker niet verkeerd! Moet ik alleen even de kosten daarvan budgetteren. Tevens, het opsturen van een kaartje vindt ik al een stuk betrouwbaarder dan een CD of DVD die zo kapot is.

Thanks allemaal! =D Nog meer tips, ik hoor ze graag *)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hoi,

Beetje herhaling van 't bovenstaande...

Mijn partner fotografeert ook veel en voornamelijk in RAW. Zij gebruikt een externe harde schijf als back-up en stuurt inderdaad ook dvd's als back-up op. Het opsturen kun je aangetekend doen mocht je bang zijn dat het niet aankomt.

Hou er rekening mee dat het internet buiten de grote steden niet zo snel, beperkt en duur kan zijn.

Veel plezier in 't schitterende Australie! *)
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

insomniac schreef: ...
en hoelang doe je daarmee 20GB? Zo ongeveer? ...
Dat hangt er echt van af hoeveel foto's je maakt. Op een safari zal dat massa's meer zijn dan op een strandvakantie.
Geen idee hoe vaak jou vingertje op en neer zal gaan in Australië.
Zelf schiet ik in Raw én Jpeg. Ik maak meerdere opnamen met verschillende belichtingen van slechts één onderwerp (dit om blending of hdr technieken toe te passen bij de nabewerking). Ik maak al snel 20 opnamen van een landschap om er één pano van te maken. En dat doe ik met een reeks horizontale shots en nog eens met vertikale. En als ik macro's maak, dan kunnen dat er al snel 20 van één standpunt per onderwerp zijn, en dan nog eens vanuit een ander standpunt, en een ander ...
Wél wis ik onmiddelijk de foto's die niet scherp of slecht belicht zijn (behalve de macro's omdat ik die qua scherpte op een groot scherm moet beoordelen). Dus als mijn kaartje vol is, staat daar een ruime variatie van enkel toonbaar materiaal op. Dus dé truc om te besparen op geheugen capaciteit: neem geen prullenbak materiaal mee naar huis!
Best is ook om niet één kaartje met veel geheugen te kopen, maar je geheugen te verspreiden over 2 à 3 kaartjes.
Moest er iets fout lopen, heb je nog altijd wat achter de hand.
Even mijn reizen overlopen om je een idee te geven van aantal Gigs:
2 weken Istanbul + Zanzibar: 25 (beetje te veel het vingertje gebruikt wegens verveling op het strand)
4 weken Bolivia: 30
3 weken USA: 41
4 weken Zuid Afrika/Mozambique/Swaziland: 27
4 weken Namibië/Botswana/Zambia: 33
3 weken India: 23

Hopelijk heb je hier wat aan. Maar zoals gezegd; niet iedereen fotografeert even veel/weinig.
ashleysomsash

Bericht door ashleysomsash »

Hoi,

Ik zit met hetzelfde probleem. Ga in maart naar australie en wilde eerst een spiegelreflex meenemen, maar uiteindelijk toch de fz100 gekocht vanwege de zoom en toch nog redelijk compact (vergeleken met een DSLR).
Ik neem 2 kaartjes van 8 gig mee (tip: kijk op ebay voor goedkope kaartjes), en eentje van 2 gig.
Verder heb ik ook nog mijn onderwatercamera, met 2gig (deze is alleen jpeg).

Om het op te slaan neem ik een harde schijf mee van freecom 160 gig. Die is onwijs compact.

Maarja het probleem blijft altijd het overzetten op de harde schijf. Computers zijn niet zo snel, vooral niet met raw.

Verder inderdaad misschien dvdtjes? en op picasa of flickr zetten (wat ook weer moeilijk is met raw..of zijn daar programma's voor die dat makkelijk kunnen?)

Misschien tot daar en heel veel plezier!
Plaats reactie