Werken in Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Wietz
Reiziger
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 jun 2007 22:07
Locatie: Amsterdam

WOOFF'en of werk in hostels?

Bericht door Wietz »

Hoi! Ik ga in januari voor 4,5 maand naar Australie en daarna voor 1 maand naar Thailand. Ik krijg waarschijnlijk net niet genoeg geld bij elkaar om de hele reis zonder werken door te komen, daarom zou ik graag een paar weken (3 of 4) tegen kost en inwoning willen werken in Australie om kosten te besparen (en op deze manier hoef ik mijn WHV nog niet te verbruiken, je weet maar nooit :) ) WOOFF'en lijkt me een leuke ervaring, heeft iemand hier ervaring mee? Nog tips voor adresjes rond Sydney/Melbourne/Adelaide? Ook heb ik gehoord dat je in sommige hostels gratis kunt verblijven in ruil voor schoonmaakwerkzaamheden. Is hier makkelijk aan te komen? Of heb je hier dan wel weer het WHV nodig?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom »

Dag Wietz

ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar al veel verhalen gelezen van mensen die het gedaan hebben. WOOFF'en is over het algemeen een hele leuke ervaring. Het kan natuurlijk altijd tegenvallen. Het hangt er maar net van af waar je terecht komt en wat je verwachtingen zijn.

ALs je lid word van de organisatie ( wat moet om te kunnen wooffen) krijg je ook een boekje met adressen erbij. Je kunt dan contact opnemen met verschillende plekken.
Ik heb begrepen dat je een Wooffplek wel een tijdje van te voren moet regelen. niet een dag of 2.

Werken in een hostel voor kost en inwoning....ook geen ervaring mee in Australie maar wel in Zuid-Afrika.
Over het algemeen zal het wat lastiger zijn in de grote hostels in de steden. Waarom zouden die een kamer weggeven als ze hem ook makkelijk kwijt kunnen aan een betalende gast?
Ik weet dat de controlles op dit soort "zwartwerk" groot zijn en dat de werkgevers liever geen risico lopen. Ik kan me dan ook voorstellen dat je dit werk niet maanden op 1 plek kunt doen.
Waar je ook eens op zou kunnen letten....hostels die echt net nieuw zijn of die aan het verbouwen zijn. ( vooral de kleinschalige). Die kunnen vaak wel een tijdelijk hulpje gebruiken

succes en veel plezier op je reis
groetjes Rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik »

WWoof kan inderdaad een erg leuke manier zijn om geld te besparen en om ook nog wat leuks te zien, maar hangt er af van waar je terecht komt. Er zijn mensen die je zien als goedkope knecht en er zijn mensen die het doen omdat ze leuk vinden met andere culturen in contact te komen.

Zo kun je op een krokodillenfarm terecht komen, ergens in de outback op een cattle station of werken in een pub (die laatste schijnen niet zo geweldig te zijn omdat je dan als vrouw aangegaapt wordt door dronken locals die het nederlands type vrouw niet vaak te zien krijgt :P )

Het geld wat je moet betalen voor lidmaatschap is ook het bedrag wat je voor een boek vol adressen moet betalen. (dus gratis boek bij je lidmaatschap :P )

Ik neem aan dat je de Wwoof pagina al doorgelezen hebt?
moshone
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2007 17:22

werk melbourne

Bericht door moshone »

hallo
ik ga 6 november tot begin maart rondreizen en werken in australie. mijn reis begint in melbourne en ben van plan om in de loop van mijn reis een beetje richting het noorden te gaan.
hebben jullie tips met betrekking tot plaatsen die ik zou moeten bezoeken omdat daar bijvoorbeeld veel werk is. en ik wil graag weten of er in melbourne ook genoeg werk is of een plaats bij melbourne in de buurt.

bedankt voor je reactie
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik »

Het lijkt mij dat in een stad als Melbourne altijd wel werk is. De vraag is dan ook ben je slimmer en minder kieskeurig dan je mede backpackers.

Zelf heb ik een tijdje in Cairns gewerkt. Het werk heb ik gevonden via lokale kranten en bij veel winkels rondkijken of ze iemand zochten (met printjes voor de ruiten).

Als je het niet erg vind om wat verder van Melbourne te zitten kun je ook appel plukken. Best zwaar werk en het verdient ook niet geweldig maar het is wel werk :) Dan kun je bij Pete's Fish Farm" in Penola eens kijken, maar leest eerst de verhalen :)

Als je kunt zou ik in Nederland werken want je verdient veel meer en het werk is stukken gemakkelijker. Daarnaast ben je ook de kosten die je maakt om te overnachten niet kwijt terwijl je in Nederland werkt.

Ook al heb je een goede opleiding vaak krijg je toch de wat mindere baantjes, werkgevers weten ook dat je na een paar weken weer weg bent en zetten je daarom niet op al te grote of belangrijke klussen.

Werken in de bouw schijnt goed betaalt te worden maar mag niet gedaan worden volgens de meeste verzekeringen omdat dat niet gedekt wordt. Maar ook dat blijft zwaar werk.
Matty&Sia
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2009 12:35

Werken in Australië

Bericht door Matty&Sia »

Mates,

Omstreeks medio Juni arriveren ik en een vriend van mij in Brisbane waar wij onze trip down under gaan beginnen. Nou willen wij eerst een aantal weken gaan werken om op die manier iets meer centjes op zak te hebben. Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen wat een paar goeie adressen zijn om fruit te plukken in queensland, of andere leuke/goed betaalde werk adressen. Please help me out.... Thanks
crokie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2009 14:06

Re: Werk Queensland

Bericht door crokie »

heey Matty & Sia,

gezien ik nog niet in Australië ben geweest kan ik je geen concrete adressen geven.

Ik weet niet of je al in het bezit bent van een lonely planet?! anders kan ik je aanraden deze te kopen of te lenen bij de bieb.. daar staat achter in het een en ander over werken in Australië.. bv. wat voor fruit er geplukt wordt in welk seizoen en in welke regio's.. ik ga pas volgend jaar dus heb het nog niet zelf ondervonden.. maar miss dat dit je iets kan helpen!!

Groetjes Carola
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Werk Queensland

Bericht door Erik »

Het beste kun je een lokale krant kopen en daar bij de advertenties kijken waar er werk aangeboden wordt. Zo hoef je niet persé fruitpluk werk te doen wat relatief zwaar werk is en slechter betaald dan andere baantjes. Ook wil iedereen werk hebben en komen vaak op hetzelfde uit. Met een krant kun je zorgen dat je de eerste bent en de beste baantjes er uit pikken.

Als je niet wil betalen voor de krant kun je ook altijd bij een bibliotheek hem inlezen.
Gebruikersavatar
Ron
Reisexpert
Berichten: 1120
Lid geworden op: 28 apr 2005 00:00
Locatie: cala d 'or, mallorca
Contacteer:

Re: Werk Queensland

Bericht door Ron »

op woensdag en zaterdag moet je de krant halen als je op banen jacht bent.
verder is queensland de staat met de laagste salarissen.
zelf heb ik een maand op een roadhous gewerkt en dat was echt de enigste manier om goed te sparen, je betaald minder aan tax en je kunt je geld daar niet uitgeven als je in de outback zit.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
liquid_ice

Jaartje Australie, werk en wonen

Bericht door liquid_ice »

Ik ben net een paar weken terug uit Thailand (m'n eerste echte verre reis) en nu al te denken aan een volgend avontuur...

Australië is ZO groot dat een paar weken vakantie weinig nut heeft, en dan is de vliegreis ook relatief gezien erg duur.

Gezien dat ik 27 ben, zou ik een Work & Holiday visum kunnen aanvragen en naar Australië op vakantie kunnen gaan. In Australië zou ik een baantje kunnen gaan zoeken als barkeeper oid. en zo een half of heel jaartje volhouden.

Maar omdat ik 3 jaar werkervaring heb en een afgeronde HBO Informatica zou ik graag een vacature op niveau willen voor een half of heel jaar. Mijn idee is dan om de ruime regio te ontdekken in de tijd dat ik werk. Misschien een vakantie nemen en dan wat verder reizen door Australië en nadat je stopt met werken misschien nog een tijdje reizen.

Het probleem is alleen, waar beginnen met zoeken en plannen.
Kan iemand me wat op weg helpen en/of adviseren hoe dat ik zo iets het beste kan aanpakken? Qua werk en wonen
Larissa Laus

Facebook comment

Bericht door Larissa Laus »

Hi!
Persoonlijk heb ik geen ervaring met het zoeken van werk in Australie en zeker niet in mijn vakgebied. Ik ben zelf afgestudeerd accountant maar mijn hele idee van naar Australie gaan was juist om even totaal iets anders te doen. Werken in mijn vakgebied kan ik de rest van mijn leven nog. Ik wilde lol maken, nieuwe dingen leren/zien , cultuur snuiven en vooral ...vrij zijn! Maar ieder zijn ding :-) Overigens denk ik dat het ook moeilijk is om als barkeeper aan de slag te gaan, daar moet je namelijk papieren voor hebben. ( wel zo te halen volgens mij maar weet niet zeker)
Op een vaste plek wonen heb ik ook geen ervaring mee, eigenlijk heb je dus helemaal niets aan me :-) Ik ben gaan " zwerven" . Sommige mensen huren een kamer voor een langere periode in een hostel of een cabin op een camping. Je kunt in de grote steden ook een kamer huren in een huis waar meerdere mensen zitten. Ik denk dat het heel moeilijk zal worden om op afstand een baan in jouw vakgebied te regelen. Arbeidsmarkt is niet helemaal zoals het moet zijn en bedrijven willen je toch op gesprek hebben. Aangezien je ook wilt reizen zullen ze niet happig zijn om je in te huren omdat je niet stabiel bent voor hen. Zou je een sponsorship moeten regelen o.i.d.
Dus best lastig maar niet geheel onmogelijk. Je zou ook eens de jaarlijkse immigratiebeurs kunnen bezoeken. De werkgevers van Australie zijn daar rijkelijk aanwezig. Kun je meten wat je opties zijn.
Succes in ieder geval!
liquid_ice

Re: Jaartje Australie, werk en wonen

Bericht door liquid_ice »

Ondanks dat je zelf zegt dat ik niet aan je heb, toch bedankt.
Die emigratie beurs is zeker een goed idee.

Omdat ik waarschijnlijk alleen naar Australië vertrek leek het mij wel een leuk idee om zo'n huis te zoeken waar meerdere mensen zitten. Soort internationaal studentenhuis in Australië, iemand een idee hoe je zulke huizen vind?

Misschien is er voor mij ook de optie om een skilled visum aan te vragen, dan heb ik een visum met langere geldigheid en dat is voor een werkgever natuurlijk fijner.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Jaartje Australie, werk en wonen

Bericht door Kims »

Hoi,

Wij zijn 5 jaar geleden in Australie aangekomen op een working holiday visum. Ik heb me hier toen geregistreerd als verpleegkundige (had vantevoren wel een academic IELTS test gedaan en belangrijke papieren laten vertalen) en kreeg hier toen heel makkelijk werk. Omdat ik hier al was, was het gemakkelijk om een 'sponsorship werkvisum' te krijgen via een uitzendbureau voor 4 jaar en ondertussen zijn we 'permanent residents' geworden. Mocht het dus moeilijk zijn om vanuit Nederland iets te vinden, zou ik je aanraden hierheen te komen en dan verder te kijken. Maakt het ook makkelijker voor bedrijven om je te interviewen etc.

Eventueel kun je informatie vinden op de regeringswebsite: http://www.immi.gov.au.
Voor sommige beroepen is het makkelijk om een tijdje hierheen te komen, voor andere beroepen helemaal niet, maar met je working holiday visum heb je in ieder geval een ingang.

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
funnyflower
Reiziger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 dec 2007 20:36

Re: Jaartje Australie, werk en wonen

Bericht door funnyflower »

@ liquid ice: vergeet niet dat je met een WHV maximaal een half jaar voor 1 werkgever mag werken!
Het was vorig jaar voor mij enorm lastig om een baan in mijn beroepsveld te krijgen (hotellerie/management) maar andere baantjes waren wel gemakkelijker op te pakken.
Economisch is t een beetje prut geweest in OZ dus de werkgelegenheid is niet helemaal top. Maar dat zegt niet dat het onmogelijk is om er te werken in jouw vakgebied!

De "internationale studentenhuizen" vind je overal. kijk eens rond in de krant en op universities naar de advertenties voor kamers en je komt bijna zeker in zo'n huis terecht! (andere optie is dat je bij een ozzie familie komt te wonen)

@ Larissa: waar is die jaarlijke emigranten beurs? dat klinkt wel aanlokkelijk!
Home is where the heart is, away is where the soul sings!
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Jaartje Australie, werk en wonen

Bericht door Erik »

@funnyflower de http://www.emigratiebeurs.nl 12 en 13 februari in 2011. Is best leuk om te bezoeken, stuk kleiner en persoonlijker opgezet dan bv. de vakantiebeurs en met een halve dag heb je alles gemakkelijk gezien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten