Nog zoveel vragen wie heeft er tips

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Dano
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2010 17:53

Nog zoveel vragen wie heeft er tips

Bericht door Dano »

Hoi allemaal
Eindelijk heb ik dan de knoop doorgehakt om de reis van mn leven te maken...whoehoe!
Heel spannend ik heb vorige week pas besloten dat ik ga.... dus allemaal zeer kort dag.
Mijn ideaal beeld was altijd voor min. 3mnd samen met iemand met een camper rond te trekken door australie en nieuw zeeland, maar ben nu 32 en ben nog niet geweest dus.....plannen bijstellen!

Ik heb 5 a 6 weken de tijd en heb plus minus 3500 euries te besteden. Gezien de tijd en mn budget heb ik al besloten nieuw-zeeland niet te doen. Dit is de eerste keer dat ik ga backpacken en ben ook nog nooit alleen op vakantie geweest dus allemaal heel erg spannend! Omdat ik nog heel veel vragen heb, hoop ik dat iedereen die tips heeft en goede ideeen zal reageren. En stiekem hoop ik ook dat door de reactie's de spanning wat zal afnemen haha, onervaren hé.
Ik heb een optie om op 12 jan.naar sydney te vliegen en terug op 20 feb.ook vanuit sydney.
Ik vlieg met Korean air lines en betaal 1155,- incl. tax.
Zoals het er nu uitziet heb ik alleen een ticket en moet ik zelf nog vervoer regelen vanaf het vliegveld en een hostel voor de eerste dagen. Is goed te doen toch?
-Of raden jullie aan om met een organisatie te gaan zoals b.v. australie backpackers of zo?
-Misschien handig om op iemand terug te kunnen vallen of een aanspreekpunt te hebben?

Kan iemand mij vertellen;
- Staat deze maatschappij goed aangeschreven? Wat betreft (been)ruimte, luxe e.d.
- Ik heb me laten vertellen dat deze prijs zeer scherp is vooral ook op zo'n kort termijn!? Klopt dit?

Hoe zal ik mn reis indelen en wat is haalbaar rekening houdend met budget, tijd en regenseizoen?
Ik heb wel een idee maar wat is het beste of het makkelijkste?
-Van sydney naar (evt. melbourne nog erbij )alice springs door naar cairns en dan de oostkust afreizen terug naar sydney of andersom??
- Ik heb Darwin al afgestreept i.v.m regenseizoen, wat denken jullie, verstandig?
- Mijn idee is om zo goed als alles open te laten zodat ik alle vrijheid daar heb om leuke mensen tegen te komen en/of evt. mee te reizen of is het wel verstandig om in grote lijnen uit te stippelen en/of tripjes te boeken vanuit hier?
-Ik denk dat het reizen opzich met een één of andere buspas wordt in combinatie met een binnenlandse vlucht.

Nou dit was het wel even voor nu hopelijk hebben jullie veel tips, en kunnnen de ervaren backpakckers me ook een stukje gerust stellen haha!
Alvast bedankt!!
Groetjes Danielle
P.s Toevallig ook rond deze tijd in australie? Ik hoor het graag....
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Nog zoveel vragen wie heeft er tips

Bericht door Kims »

Hi Danielle,

Super dat je komt :) Wij wonen hier en vinden het een geweldig land.

Het ligt er net aan wat je van je reis verwacht. Het is een zeer makkelijk land om in te reizen, zeker voor vrouwen. Wij geven er de voorkeur aan om altijd zelf op pad te gaan, niet met een organisatie, maar het ligt eraan wat jij fijner vindt. Een vriendin van ons was hier verleden jaar en heeft een aantal georganiseerde trips gedaan, het kost dan wel meer. In principe is met een bus goed te doen, hostels zijn er bijna overal op de populaire plekken. En als je in hostels verblijft of campeert, zul je zeker heel veel mensen ontmoeten en aanspreekpunten hebben.

De oostkust is zeer divers met heel veel te zien, wij houden meer van de westkust met minder steden en mensen maar meer natuur. Net wat je wil. Hou er wel rekening mee dat er in het hele Noorden regenseizoen is van november (ongeveer) tot mei. Maar dat hoeft je niet te weerhouden om bijvoorbeeld naar Cairns te gaan. Kan erg indrukwekkend zijn om die tropische regens mee te maken en het regent echt niet continue. Kijk er wel voor uit dat je niet teveel gaat doen in de 5-6 weken. Het lijkt lang, maar dit is een erg groot land!! Soms is het fijn om ergens te kunnen blijven als het bevalt en niet continue op pad te zijn. Wat veel mensen doen is van Alice Springs naar Cairns vliegen, zou je wat tijd schelen. Veel backpackers reizen ook met elkaar mee in busjes, zie http://www.gumtree.com.au

Succes met de voorbereidingen!! Have fun! ^O^
Groetjes, Kim
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Moira
Reisexpert
Berichten: 1048
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Christchurch, Nieuw Zeeland
Contacteer:

Re: Nog zoveel vragen wie heeft er tips

Bericht door Moira »

Hallo,

Mijn advies zou zijn bv een camper of auto huren en dan van Sydney naar Melbourne te rijden en overal te stoppen langs de kust daar. Wat ik ook heeel erg kan aanraden is Tasmanie echt geweldig om naar toe te gaan. Het weer is ook aan die kant erg goed.

Verder kun je met Virgin Blue en Jetstar zeer goedkoop vliegen binnen Australie dus je bent zo weer terug in Sydney.

groetjes van Moira
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Nog zoveel vragen wie heeft er tips

Bericht door Erik »

Het hangt er inderdaad heel erg af wat je leuk vind, maar ik denk gezien je tijd dat de oostkust wel gemakkelijker is om te reizen. Zeker omdat je na aankomst anders nog helemaal naar de andere kant van het land moet vliegen. Zonde van je tijd (en geld).

De oostkust is zeer goed te bereizen, de bus is denk ik goedkoper maar maakt je wat minder flexibel. Vaak kun je passes kopen van Sydney tot aan Cairs doe dan relatief voordelig zijn. Eventueel kun je dan ook nog andere losse tickets kopen voor de stukjes die niet op je route liggen.

De prijs is volgens mij best scherp heb geen ervaring met de maatschappij. Ik denk niet dat het nodig is om met een organisatie te gaan. Het grootste gedeelte wat zij regelen heb je al gedaan. Als je een goede reisverzekering afsluit kunnen zij jou ook goed helpen wanneer er problemen zijn.

Tussen Sydney en Melbourne is niet zo veel te doen. Tussen Melbourne en Allice Springs wel en tussen Sydney en Cairns ook. Welke kant je ook opgaat je krijgt verschillende dingen te zien. Mocht je de melbourne naar Allice Springs route nemen zou ik delen met eigen vervoer doen (omdat je dan echt kunt stoppen en kijken wanneer je wil) Kiest je richting Cairns dan is de bus een prima alternatief voor het huren van eigen vervoer.
Gebruikersavatar
Ron
Reisexpert
Berichten: 1120
Lid geworden op: 28 apr 2005 00:00
Locatie: cala d 'or, mallorca
Contacteer:

Re: Nog zoveel vragen wie heeft er tips

Bericht door Ron »

hey,

een organisatie als australian backpackers heb je niet nodig want je gaat maar een 6 weken en dat kun je makkelijk zelf regelen. zelf zou ik zo als de anderen ook aan de oostkust blijven, afstanden zijn korter en er is genoeg te doen om je 6 weken te vermaken. mijn persoonlijke keuze zou zijn om een auto of een camperbusje te huren zodat je lekker de vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt en niet vast zit aan bussen.

qua route, sydney en dan omhoog richting cairns en gewoon zien hoever je kunt komen zodat je ook op tijd terug kunt zijn in sydney voor je terug vlucht.

qua aankomst in sydney zou ik al vast van te voren een hostel boeken voor 1 a 2 nachten en kijken of het mogelijk is met transfer naar het hostel.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
funnyflower
Reiziger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 dec 2007 20:36

Re: Nog zoveel vragen wie heeft er tips

Bericht door funnyflower »

hoi!
Superleuk dat je down under gaat!! ik zou ook de oostkust aanhouden voor 6 weken, lekker gemakkelijk om te reizen en veel te zien en te beleven!

Korean Air is een prima maatschappij, prijs is ook zeer scherp als je mij vraagt!
Eten aan boord is goed en voldoende en personeel is vriendelijk. Ik ben zelf 1.80 lang en vond de ruimte voldoende. (na 20 uur in een vliegtuig ben je gewoon kapot). Ik had een overstap met hotel in Seoul en dat was prima geregeld!

Regel voor je eerste nachten in Sydney alvast een hostel/hotel, dan hoef je daar bij aankomst niet over in te zitten. Meeste transfer bussen brengen je overal vanaf het vliegveld.
Een organisatie heb je niet nodig voor jouw reis, ze kunnen toch niks meer voor je doen (de vlucht is al geregeld ;) )

Have fun, don't worry!
Home is where the heart is, away is where the soul sings!
zuidermark

Re: Nog zoveel vragen wie heeft er tips

Bericht door zuidermark »

hey Danielle,
Australië, dat wordt zeker een geweldige reis :D

Zelf ben ik van de zomer (winter Australie) vier weken geweest dus qua seizoen kan ik je weinig tips meegeven.
Ik zou zeker ook naar Melbourne gaan. Een mooie stad met een geweldige sfeer. En dan maak je meteen het verschil mee tussen Sydney en Melbourne, beiden grote steden maar toch een wereld van verschil.

Via een organisatie gaan omdat je zekerheid wil zou ik niet doen. Gewoon lekker op eigen gelegenheid en vantevoren kun je al veel opzoeken wat je onderweg wilt zien. Daarnaast zijn er in Australie overal backpackers en locals die je (meestal) graag van advies voorzien, overal zijn VVV kantoren, dus daar hoef je je in Australie geen zorgen om te maken! ;-)

Ik ben zelf van Melbourne naar Cairns gereden en er zitten wel stukken bij dat je alleen maar aan het rijden bent, maar op eigen vervoer rijden bepaal je wel zelf waar en wanneer en hoe vaak je stopt en dat vind ik een groot voordeel tov OV, maar met jouw budget (en afhankelijk wat de uiteindelijke reis wordt) wordt dat natuurlijk al wel lastiger, ik heb precies bijgehouden wat ik kwijt was per onderdeel met mijn reis dus als je dat wil weten kan ik het je wel doorsturen.

Neem ook even een kijkje op mijn reisverhalen dan kan je alvast lezen wat je van de oostkust kan verwachten ;)

Succes en je gaat een heleboel plezier beleven :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast