Tips voor reisschema Maleisië & Borneo

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Mootje
Vakantieganger

Re: practische tips 3,5 wk maleisie en borneo

Bericht door Mootje »

Dank je wel. Denk je dat het verstandig is om mijn tijd in Borneo nu al vanaf hier vast te leggen?
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

@ bolletje:
drukte in december, staat dit dan gelijk met kerstvakantie in europa (en daarom zo druk )of zie ik dit verkeerd.
wij zouden normaal gezien midden januari in borneo zijn... allez, volgens planning toch om uiteindelijk vanuit singapore op NZ te vliegen.

kan die drukte wel missen als kiespijn, tzal zo al toeristisch zijn.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ja, drukte is kerstvakantie in europa.
Het is niet druk in de zin dat je struikelt over de toeristen maar wel dat dingen waar maar een beperkt aantal mensen per dag naar toe kunnen vol zitten. Het is dus wel druk maar het is niet zo dat je overal toeristen ziet. Zuid-Thailand in het laggseizoen is drukker dan Borneo in het hoogseizoen.
Maar wat me opviel was dat het met name stelletjes zijn die op een 2 weekse vakantie zijn en dat is toch een ander soort reiziger dan een backpacker met een beperkter budget maar meer tijd. Ik had moeite om mensen te vinden om dingen mee samen te doen om kosten te delen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
zaratoestra
Reisexpert

@bolletje:

bedankt voor je antwoord. Sowieso is dit allemaal relatief denk ik.
Toen wij 2 jaar terug naar thailand gingen in februari/maart zei iedereen dat het daar toch o zo toeristisch en o zo druk ging zijn...wijzelf hebben op sommige plekken echt niemand gezien (eens 2 mensen in Kantaralak en in Khao Sok gewoon de 6 anderen met wie we een tourtje hadden). Voor de rest nooit last gehad van die 'grote massa' zoals ze soms zo neerbuigend kunnen zeggen over thailand.
Marit88

Backpacken Maleisie, Borneo?

Bericht door Marit88 »

Hallo,

Ik wil misschien dit voorjaar/zomer gaan backpacken in Maleisie/Borneo.
Nu wil ik heel graag weten hoe het daar is!
Zijn de mensen aardig? Is het te doen om daar voor de eerste keer alleen rond te reizen? Hoeveel ben je ongeveer per dag kwijt (ex excursies)? Regent het daar echt zo veel? Zijn het kleine korte buien of lange? enz!
Genoeg vragen dus.. Hebben jullie nogmeer tips en weetjes, ik hoor het graag!

Groetjes Marit
Jenny
Reisexpert

Re: Backpacken Maleisie, Borneo?

Bericht door Jenny »

- Zijn mensen vriendelijk?

Ik denk dat het het een illusie is om te denken dat er landen op aarde zijn met alleen maar vriendelijke mensen. Soms heb je je dag niet, en sommige mensen liggen je nu eenmaal niet zo goed. Neemt niet weg dat ik de bevolking toch als vriendelijk zou willen omschrijven. Wie goed doet, wie goed ontmoet.

- Eerste keer alleen?

Waar wil je heen? Vind je het erg om soms een dag alleen te zijn? Borneo is op zich goed te doen in je eentje, maar houd er rekening mee dat je soms niet al te makkelijk medereigers ontmoet als je echt afwijkt van de begaande paden. Het is maar net wat je wilt.

- kosten?

Ik was in 2004 op Borneo, ik kan niets nuttigs over de kosten zeggen. Wel vond ik Borneo duurder dan het Maleise schiereiland.

- Regen?

Als je kijkt in de klimaattabellen dan zie je dat er aardig wat neerslag valt. Ik was er in het 'droge' seizoen, toen heb ik een aantal korte maar zeer heftige buien over me heen gehad. Maar het regenseizoen is niet iets wat me tegenhoud om ergens heen te gaan. Wel pas ik er soms m'n programma op aan.

- Meer tips?

Lees andere topics op deze site, en kijk ook eens bij de algemene informatie. Lees wat reisverslagen van reizigers, bv op mijn site (www.ikreis.net) of die Rudi (www.bolletjeom.nl). Lees een Lonely Planet of een andere reisgids. En als je specifieke vragen hebt: stel ze vooral!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

In aansluiting op Jenny. Eens dat vriendelijkeheid ook afhangt van of je zelf je dag hebt, maar ook ik heb de mensen daar in principe als vriendelijk ervaren.

Het is te doen er alleen te reizen, maar het is niet zo gebruikelijk als bijvoorbeeld in Thailand. Daar struikel je bij wijze van spreken over de backpackers. Dat was voor mijn gevoel in Maleisie/Borneo wel iets minder het geval.

Qua kosten: het ligt er maar net aan hoeveel luxe je wilt. Ik ben toen uitgegaan van tevoren van 50 euro per dag p.p. (reisde met een vriendin die nog nooit was wezen backpacken en niet zo basic wilde reizen), maar dat hebben we bij lange na niet gehaald, terwijl we echt nergens naar gekeken hebben. Denk dat het meer op 50 euro voor twee personen per dag uitgekomen is.

Weet niet wanneer je gaat, maar ik was er in december en heb toen weinig last van de regen gehad.

Bedenk van tevoren waar je heen zou willen. Mocht je tickets willen kopen, dan is het bij AirAsia zo dat hoe langer van tevoren je boekt, hoe goedkoper de tickets zijn. En in bepaalde delen van Borneo zul je malariatabletten moeten slikken, dus laat je daarover van tevoren informeren. En qua kleding is het aan te raden altijd je schouders en knieen bedekt te hebben.

Succes!
bolletjeom
Reisexpert

ik sluit me aan bij de vorige twee sprekers.
als je meer wilt weten over mijn ervaringen kan je mijn verslagen lezen op mijn site. Ik heb bij de landeninfo ik bijgehouden wat ik heb uitgegeven ter plekke.
Ik ben er 2 keer geweest. 1 keer alleen en 1 keer met mijn man.
Het is te doen om er alleen te reizen maar niet zo easy als bijvoorbeel Thailand. Ik had vooral moeite met het feit dat er alleen maar stelletjes leken rond te reizen en ik af en toe geen groepje bij elkaar kon krijgen om een excursie te doen.

maar....het is er prachtig dus vooral doen!
james-karolien
Vakantieganger

Bericht door james-karolien »

Borneo is fantastisch, het land de mensen de natuur en het is veilig!
For low budget check de LP van Borneo maar in verschillende steden (kuching, Kota Kinabalu) zijn goedkope hostels.Het is handig om daar te beginnen want de kans is groot dat je mensen ontmoet waarmee je samen kan reizen en kosten kan delen. In Sarawak zijn de nationale parken redelijk goedkoop om te verblijven en een echte aanrader (Mijn favoriet was Bako national park vlakbij kuching) ga zo vroeg mogelijk met de bus naar de boatramp en daar betaal je per boot om naar Bako te komen dus als je met 5 mensen de oversteek maakt betaal je maar 10 rym.
De oerang oetang sancturie vlakbij kuching is ongeveer 10 keer goedkoper dan de hele bekende in Sabah (Sipolok)
Betreft budget ik denk tussen de 75 en 150 rym per dag
En idd hou Air asia in de gaten. Toen ik 2 jaar geleden voor de 2e keer naar Borneo ging heb ik tickets gekocht voor een paar euro.
Succes met plannen en geniet van je reis!
Oh wanneer ga je? In juli is de rainforestfestival bij Kuching zeer de moeite waard!
groet Karolien
james-karolien
Vakantieganger

Re: Maleisie en Borneo?!

Hallo,
Als je een uitstapje naar Borneo wilt maken, zou ik naar Kuching gaan. Er is namelijk best veel te doen en te zien rond Kuching dus kwa rondreizen ben je niet zoveel tijd kwijt. Maar Borneo is echt de moeite waard om meer tijd te besteden ik ben 2 keer een maand geweest en er is nog een hoop wat ik wil doen. (en 1 keer 10 dagen voor de rainforestfestival)
Veel plezier met plannen!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dit draadje is inmiddels 4 jaar oud, ik denk dat de starter inmiddels terug is ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
james-karolien
Vakantieganger

Haha idd ik ben nog niet zolang op dit forum en realiseer nu pas hoe oud sommige berichten zijn...beter op de datums letten...
erwin156

Reisschema singapore,maleisie en maleisisch borneo

Bericht door erwin156 »

Wij zijn aan het orienteren om voor 4 en met een beetje mazzel 5 weken naar bovenstaande landen te vertrekken. Nu vroeg ik mij wat jullie zoal aanraden als reisschema

ik denk dat 3 weken singa en maleis wel ok is? maar dan houden we in het ergste geval maar 1 week voor borneo over :(
hoeveel tijd adviseren jullie voor maleisie? en voor singapore? en voor borneo?

Alvast bedankt!! :)
zaratoestra
Reisexpert

Re: Reisschema singapore,maleisie en maleisisch borneo

een vriendin van mij woont in singapore...op zich is dit gewoon een grote stad met moderne hoogbouw en oudere stadswijken die bv indisch of chinees georienteerd zijn...

Je hebt er ook diverse stadsparken,tempels,...
Op zich is een dag of 2 a 3 genoeg volgens haar.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Reisschema singapore,maleisie en maleisisch borneo

2 weken singapore met vaste land Maleisië en de rest op Borneo.
Singapore is niet zo heel geweldig. Grote moderne stad. Dus met 2 dagen ben je ( ik in iedergeval) echt wel klaar. Dan met de bus naar malakka en naar Kuala Lumpur. (2 dagen is zat). Verder is alles, in mijn ogen, te verwaarlozen op het vaste land van Maleisíë als je ook naar Borneo gaat. op Borneo heb je het namelijk beter. De jungle is er beter en de stranden en eilanden.

Nu ik dit zo opschrijf. 1 week Singapore + maleisie is wel zat en dan de rest van je tijd op borneo :Y
Plaats reactie