visums midden en zuid amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Agnes

visums midden en zuid amerika

Bericht door Agnes »

Hoi,

In januari vertrek ik naar Cancun (Mexico) om vandaar uit overland te reizen naar Panama.
Vanuit Panama vertrek ik naar Colombia om daar ook overland te reizen door zuid-amerika.
Ik heb in principe alleen een enkel ticket naar Cancun. Geen terug datum dus nog. Mogelijk wil ik vanuit Zuid amerika nog door naar Australië en Nieuw Zeeland.
Ik ben nu druk bezig met de voorbereidingen van mijn reis, waaronder het uitzoeken van de visums.
Is het verstandig om van te voren visums te regelen bij de ambassades (van de verschillende midden en zuid amerikaanse landen) of kan je deze terplekke op de grensovergang kopen/regelen? Ook als je geen bewijs hebt wanneer je het land gaat verlaten. Geen vliegtickets aangezien ik overland ga reizen.
Ik heb eerder een jaar door Afrika gereisd en daar kon je ter plekke op de grens overgang je visums regelen. En werd er ook niet moeilijk gedaan over een ticket het land weer uit.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Groetjes
Agnes
Heeft er iemand hier ervaring mee in midden en zuid amerika.
tom
Reisexpert

Re: visums midden en zuid amerika

Bericht door tom »

Ik weet dat je aan de grens van nicaragua naar costa rica en van CR naar panama gewoon een visum kunt krijgen; snel gepiept. Van CR naar panama moet je wel kunnen bewijzen dat je panama gaat verlaten. hen je geen ticket het land uit dan moet je aan de grens een buskaartje het land uit kopen voor 10 dollar; deze hoef je niet te gebruiken.
volgens mij geldt ook voor honduras en guatemala dat je niet van te voren iets hoeft te regelen mbt visa.
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

tijden veranderen. Steeds meer landen doen moeilijk. Of eigenlijk de luchtvaartmaatschappijen die voor de kosten moeten opdraaien als blijkt dat je ter plekke geen visum kunt krijgen.
Ik weet niet meer hoe het zat met mexico, volgens mij heb ik op de luchthaven een visum gekregen maar als je geen ticket terug hebt doe je er verstandig aan om dat visum van te voren te regelen. Voor Belize en Guatamala heb ik het aan de grens geregeld. Over het algemeen vragen ze bij landsgrenzen niet naar een ticket.
Check voor ieder land van te voren of je bij de grens een visum kunt krijgen. Zo niet moet je goed uitzoeken waar je dan in een buurland een viusm bij een ambassade kunt halen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
HendrikHerman
Reiziger

Bericht door HendrikHerman »

Voor Peru kan je aan de grens (en op de luchthaven van Lima) een toeristen visum krijgen voor maximaal 183 dagen. Dit aantal dagen geven ze niet altijd, soms geven ze 90, 60 of 30 dagen. Het heeft geen zin om ook maar te proberen van te voren een toeristen visum te regelen. Dat geeft alleen maar werk.
Arie1
Vakantieganger

Bericht door Arie1 »

Hoi Agnes,

Ik heb vorig jaar en dit jaar door Colombia, Ecuador, Peru en Bolivia gereisd.
In alle 4 de landen heb ik gewoon aan de grens mijn visum geregeld.

Op de luchthaven van Cartagena in Colombia, hebben we aan de douane beambte doorgegeven dat we niet wisten hoe lang we zouden bljven, maar iig langer dan 30 dagen. Zonder moeite kregen we een 60 dagen visum.

In geen van deze landen is gevraagd naar de zogenaamde "onward", een ticket het land uit. Dat is dus ook niet nodig. De grens over gaan is echt een formaliteit.

Veel plezier.
groet
Arie
Agnes

Bericht door Agnes »

Hoi,

Bedankt voor jullie informatie.
Ik heb contact opgenomen met de ambassade van Mexico over een enkel ticket. Hier zeiden ze dat je voor de zekerheid een bankafschrift mee moet nemen om aan te tonen dat je over voldoende financiële middelen beschikt. Verder is het verstandig om een hotel overnachting te boeken in het volgende land en dit als bewijs mee te nemen. Mochten ze erna vragen dan kan je dit laten zien. Verder was een visum van te voren regelen niet van toepassing omdat je als nederlander geen visum nodig hebt voor Mexico. Ambassade zegt dat dit verstandig is om te doen, maar helaas geeft de ambassade hier geen garantie voor. Ik vlieg met de vliegtuigmaatschappij Condor en heb hun ook een mail hierover gestuurd, deze geven aan dat voor hun de regels van de ambassade van toepassing zijn.

Verder heb ik een groot deel van de ambassades in Midden Amerika opgebeld en deze zeiden allemaal dat ik gewoon een visum kreeg aan de grens, dus dat niet van te voren hoef te regelen. Ook zonder bewijs dat ik het land weer ga verlaten.
Groetjes
Agnes
RVE
Wereldreiziger

Bericht door RVE »

Zoals Bolletjeom aangaf, het probleem hoeft niet te liggen bij de immigratiedienst van het land maar het kan zijn dat je luchtvaartmaatschappij lastig gaat doen als je geen retourticket hebt. Ik zou dus ook even bellen naar hen.
loeperlive
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door loeperlive »

Hai Agnes,

Hier even laatste nieuws van het front op het gebied van visa:
ik ben in oktobervan Guatemala naar Belize gegaan (entry Guatemala kostte niets; exit Quetzal20= ongeveer $1).
Entry Belize gratis; exit was best duur, iets van $20! (met $ bedoel ik Amerikaanse dollars, geen Belize dollars) Dat is exit over land- per vliegtuig zou iets van $30 of $35 zijn heb ik me laten vertellen door een local.
Van Belize naar Honduras; entry $3, exit gratis
Van Honduras naar El Salvador; entry en exit waren volgens mij gratis, maar ik ben er niet 100% zeker van.
Van El Salvador naar Nicaragua; entry $12 ($10 voor toeristenkaart (is een maand geleden ofzo van $5 naar $10 gegaan) + $2 omdat de douanier een formuliertje moet invullen). Op het moment ben ik nog in Nicaragua, maar ik geloof dat de exit rond $3 kost.

Verder ben ik nog niet geweest...

Hoop dat je er wat aan hebt. Voor zover ik weet, hoef je voor geen enkel land in midden en zuid een visum van tevoren aan te vragen. Alles kan bij de grens geregeld worden. Tot nu toe heb ik nog geen vliegtickets, bankafschriften of bewijs van inenting tegen gele koorts moeten laten zien.

Groetjes,
Marleen
loeperlive
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door loeperlive »

Hier even een update of visum front.
Ben afgelopen maand uit Nicaragua vertrokken. Exit tax was $4.

Entry tot Costa Rica kostte niets, maar je moest wel kunnen bewijzen dat je weer uit Costa Rica zou vertrekken. Gelukkig hadden wij een Ticabusticket rechtstreeks naar Panama -wij hebben CR ´overgeslagen´. Een jongen had geen ticket, omdat hij gewoon nog geen plannen had gemaakt en dat was echt wel een ´issue´. Ik geloof dat hij uiteindelijk een retourticket bij de Tica bus chauffeur heeft gekocht (ook al ging hij dus niet terug naar Nicaragua) voor iets van $20.
Een meisje dat later in de rij stond hoefde overigens niets te laten zien, dus ik denk dat dit gewoon steeksproefsgewijs gaat.

Exit uit Costa Rica was wederom gratis.

Entry tot Panama kostte $1 en we moesten bewijzen dat we weer uit Panama zouden vertrekken en we moesten ook nog een credit card laten zien!
Dit checkten ze dus bij iedereen en al met al duurde de grensovergang CR- Panama wel DRIE uur!

Wij zijn uit Panama vertrokken per vliegtuig. Ze rekenen een exit tax, maar dat is inbegrepen in de ticket prijs en ik weet niet precies hoeveel dat was.

We zijn nu in Colombia en de entry was gratis. We hoefden ook niets te laten zien ofzo.
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

zoals Loeperlive aangaf is de exit tax uit belize pittig, een weg hier omheen is door met de boot van Punta Gorda naar Puerto Barrios of Livingston te gaan, beide gelegen in Guatemala. Het is volgens mij ook mogelijk een boot te nemen naar Puerto Cortez in Honduras, maar dit weet ik niet zeker. De exit tax is dan slechts 3,75 belize dollar (of US dollar... mogelijk heeft mijn geheugen het bedrag al permanent omgerekent... ik weet het niet zeker meer).
RVE
Wereldreiziger

Bericht door RVE »

Je kunt die exit-tax ook vermijden door vanaf Caye Caulker met de boot meteen naar Chetumal te gaan. Die boottocht kostte 35 dollar (belize of us, dat ben ik net als Jos even kwijt). Dat is bovendien de makkelijkste manier om vanaf Caye Caulker in Mexico te komen, via Belize City en dan de bus doe je er een stuk langer over, zo weet ik uit ervaring.
mirrie
Vakantieganger

Bericht door mirrie »

Vlieg op 18 januari naar Cancun. Beetje vreemd verhaal dat de Mexicaanse ambassade jou verteld heeft dat je met een enkele reis alleen een bankafschrift voor de zekerheid moet meenemen en evt. een hotelovernachting geboekt kan hebben in een ander land. Ik heb namelijk andere informatie gekregen toen ik (2x) met de ambassade heb gebeld. Ze vertelde mij dat de kans redelijk groot is dat je luchtvaartmaatschappij of de mexicaanse douanebeambtes moeilijk gaan doen. Je hoeft niet perse een retour te hebben maar wel bewijs dat je het land verlaat. Een busticket kan voldoende zijn, maar de ambassade heeft me tot 2x toe gezegd dat ik daar beter niet op kon gokken. Een vliegticket naar een ander land is beter. Ik heb nu een retour geboekt voor 520 euro, wat maar net iets duurder was dan een enkele reis en heb gewoon een hele late terugdatum genomen. Kan ik die altijd nog gebruiken mocht het nodig zijn. Want mijn plan is om terug te vliegen naar NL/Duitsland vanaf Panama, maar dit is niet echt goedkoop. Dus misschien is het goedkoper om gewoon terug te keren naar Cancun en alsnog gebruik te maken van het retourticket.
Hoop in ieder geval wel dat Condor niet moeilijk gaat doen. Want mijn ervaring is dat luchtvaartmaatschappijen echt zeikerds kunnen zijn en dat als je dan eenmaal aankomt in het land, nergens naar gevraagd wordt. Hoop dus echt dat dat voor jou ook geldt!
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

niet om het een of ander, maar stel je hebt een terugvlucht bij een andere maatschappij dan waar je zelf mee vliegt, hoe kunnen ze dan controleren of je daadwerkelijk dat ticket hebt? Moderne tickets zijn toch bijna altijd van die zelf uitgeprinte dingen (althans, dat was de onze voor de terugvlucht van Lima naar Madrid) en die had ik ook best zelf in elkaar kunnen puzzelen. Genoeg om de grensbeamte die er toch niet naar vraagt om de tuin te leiden dunkt me. Al wil ik natuurlijk niemand aanzetten tot fraude ofzo, het is alleen dat vliegmaatschappij maar wat graag die regel na willen leven om er een extra cent aan te verdienen terwijl landen zelf er lang niet zo moeilijk over doen.
mirrie
Vakantieganger

Bericht door mirrie »

Ja klopt inderdaad, maar heb het al eens gehad dat ik echt geweigerd werd op een vlucht, Brazilie - Colombia. Heb toen halsoverkop nog een ticket moeten boeken en toen werd dat echt wel degelijk gecontroleerd door de maatschappij waar ik toen mee vloog. Vliegmaatschappijen kunnen de reserveringscode nazoeken in van die boekingssystemen ook al is het met een andere maatschappij. Vind het ook onzin, maar ja het is dus echt zwaar balen als jij je verheugd hebt op een reis en je komt op het vliegveld aan en ze laten je niet meegaan. Ik spreek uit ervaring dus vanaf nu better safe than sorry!
HendrikHerman
Reiziger

Het land, niet de luchtvaartmaatschappij.

Bericht door HendrikHerman »

Toch wordt het probleem veroorzaakt door het land, niet door de luchtvaartmaatschappij, Het land heeft de regel opgesteld, de luchtvaartmaatschappij neemt de regel serieus, het land, althans Peru, controleert niet. Dat moet Peru dan maar zelf weten, maar de luchtvaartmaatschappij, een zakelijk bedrijf, neemt geen onnodige risico´s. Bedenk overigens wel dat het voor Peruanen pas écht moeilijk is om bijv. de VS of Nederland te bezoeken. Vrijwel onmogelijk. Die landen, met goede redenen overigens, doen verschrikkelijk moeilijk voor burgers uit landen waar wij zo graag naar toe willen. Dus de luchtvaartmaatschappijen ook. En wij, vrijelijk en in luxe de hele wereld rondreizend, maar klagen over een relatief klein ongemak als een uitreisbiljet.
Plaats reactie