Kyrgizië en Tajikistan

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
hariejak
Reisexpert

Re: Kyrgizië en Tajikistan

Bericht door hariejak »

Tijdens het puzzelen wat te doen met het visum kom ik er achter dat het visumbureau in Belgie toch zeker €22,50 goedkoper is dan in Nederland. Ik heb contact gezocht met het visumbureau in Belgie en ze kunnen gewoon een visum aanvragen voor mensen met een Nederlands paspoort. Nu is dit natuurlijk vooral voor consulaten die alleen in Belgie zijn voordeliger.Zoals het geval is voor Tadjikistan.

Belgie: Visum €45
Servicekosten €25
Aangetekend versturen €7

Nederland:Visum €55
Servicekosten €37,50
Aangetekend versturen €7

En je kunt tegenwoordig online je visum aanvragen. Iemand hier ervaring mee?
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Ik heb een goede gids gevonden over Tadjikistan.Odyssey: "Tajikistan and the high Pamirs". Veel informatie over routes en wat er te zien is op de routes, adressen voor homestays en vervoer. Verder uitgebreide geschiedenis, trekking routes, cultuur, nuttige websites en foto's. Het boek is wel erg dik. Ik ga het absoluut niet meeslepen maar ga de informatie wel copieren die ik nodig heb. Het boek heeft mij €23 gekost en ik vind het veel informatiever dan de lonely planet centraal Azie.

Verder bij reisboekhandel Interglobe in Utrecht een paar goede landkaarten kunnen vinden. Ze hadden veel daar.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Wie intresse heeft in deze landen. Kijk ook eens bij te koop kaarten en gids Tadjikistan.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Travel is life
Reiziger

Bericht door Travel is life »

Hariejak, ben je nog geweest? Kun je mij misschien meer informatie verschaffen?

Bijvoorbeeld:
- Gemiddeld dagbudget
- Waar ik op moet letten
- Tips/suggesties over plaatsjes die ik zeker niet moet missen
Enzovoorts...

Ben benieuwd ;)
Reizen maakt je rijk.
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Ik heb helaas door persoonlijke omstandigheden de reis moeten uitstellen.

Ik had al wel wat dingen uitgezocht. Visum in Belgie halen is aanzienelijk goedkoper. Is wel via het visum bureau.

Belgie: Visum €45
Servicekosten €25
Aangetekend versturen €7

Nederland:Visum €55
Servicekosten €37,50
Aangetekend versturen €7

Ik had een dagbudget van ongeveer €15 berekend.

Na inlezen stond de Washan vallei zeer hoog op mijn verlanglijstje.

Tadjikistan.Odyssey: "Tajikistan and the high Pamirs is een goede gids om je in te lezen.

Verder bij reisboekhandel Interglobe in Utrecht een paar goede landkaarten kunnen vinden. Ze hadden veel daar.

Wanneer ga je?
Travel is life
Reiziger

Bedankt voor je info! Ik weet nog niet of ik ga. Ik ben mij aan het oriënteren welk werelddeel ik wil bereizen na mijn studie over een drie kwart jaar gezien mijn beperkte budget. Vandaar ;)

€15 euro, haalbaar? Weet iemand anders dat misschien?
Reizen maakt je rijk.
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Is zeker haalbaar. Zeker als je tijd hebt en zaken terplekke regeld. Je kunt naar dorpen reizen en aldaar gaan voor homestay's. Kost je zo'n $10 + klein cadeautje per nacht inclusief je maaltijden. Vervoer is niet duur maar traag en onbetrouwbaar. Probeer andere reizigers te ontmoeten en samen de onherbergzaam gebieden te bereizen. Kun je het vervoer delen. Je zult echter niet veel andere reizigers tegen komen. Liften is ook een optie. Schijnt redelijk veilig te zijn. De lokale bevolking doet het zelf ook veel. Houd dan wel rekening met lang wachten. Je hebt tevens nog extra permits nodig om bepaalde gebieden in te mogen. The High Pamirs etc. Reken op nog ongeveer €70 erbij naast je visum kosten. . Hostels vind je niet veel maar zijn er wel. Een hotel is alweer wat prijziger. Lees $50 per nacht. Ik had een retourvlucht gevonden naar Dushanbe met Baltic Air. Kost €356 vanaf Dusseldorff. Kortom: Heb je de tijd dan is €15 dagbudget zeker haalbaar. Heb je minder tijd zul je toch met lokale toeristen bureautjes moeten werken en dat is een behoorlijke aanslag op je budget. Het hangt natuurlijk ook af van wat je wilt zien aldaar.

Ik hoop dat je zo een wat beter idee hebt wat dingen kosten. Ik denk wel dat Tadjikistan een mooi uitdaging is om te bereizen. Baalde dan ook stevig dat het even niet door kon gaan.
Travel is life
Reiziger

Bedankt voor je reactie! Ik heb er zeker wat aan ;)

Ja het lijkt me ook een heel mooi gebied om door te reizen.. We zullen zien wat er komt :)
Reizen maakt je rijk.
Markus

Tajikistan

Bericht door Markus »

Hallo,

Deze zomer ben ik 3 maanden vrij. Ik ga op reis en ben van plan om in juni door Tajikistan te reizen. Hoe meer ik over dit land lees hoe enthousiaster ik word. De geschiedenis, de cultuur, het ongerepte maar vooral de enorme bergen daar hebben mij erg nieuwsgierig gemaakt.

Ik reis alleen en op eigen hotutje. Nu ben ik op zoek naar iemand die me kan vertellen over het huidige reis klimaat in Tajikistan. Op de site van buitenlandse zaken zag ik dat reizen naar sommige gebieden wordt afgeraden. Is er iemand die me kan vertellen of het dom is om alleen naar dit land af te reizen? Is het gevaarlijk daar. Het lijkt me geweldig om van Dushanbe naar de Wakhan vallei en terug te reizen. Ik heb er ongeveer 2 weken voor. Is er openbaar vervoer daar? Hoe zit het met accomodaties, zijn er hotelletjes? Is het een goedkoop land?

Is er iemand die me kan helpen met advies?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Tajikistan

er is van dit land al een topic. Kan nu even niet voor je zoeken want ik zit in de trein.
Probeer de zoekfunctie eens en de spelling met een d in de naam...
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Ik ben er niet geweest maar wel het e.e.a. over gelezen, mede omdat ik er zelf heen zou willen. Maar in principe moet juni een prima periode zijn. Qua veiligheid zou ik mij niet zo druk maken, qua vervoer ben je denk ik op sommige stukken ook afhankelijk van prive vervoer wat dus iets duurder zou kunnen uitvallen.
bolletjeom
Reisexpert

hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Ik heb een tijd geleden me goed voorbereid om voor 3,5 week daar naar toe te gaan. Door persoonlijke omstandigheden heb ik moeten cancellen helaas.

Juni is een prima tijd om te gaan. Houd rekening met hitte. Wat ik heb gelezen is dat het prima te doen is om te reizen. Vervoer gaat met busjes die vertrekken wanneer ze vol zijn. Betekent vroeg aanwezig zijn bij de opstapplaats. Neem de tijd voor reizen. Honderd kilometer daar is anders dan honderd kilometer hier. Je kunt ook gebruik maken van Community Based tourisme aldaar. Vond ze prijzig. In de Odysse Reisgids "Tadjikistan and the high Pamirs" staan in dorpen en steden slaapplekken beschreven. Hierbij ook veel mogelijkheden voor homestays. Reken hierop zo'n 5 a 10 dollar per nacht. Exclusief het kleine cadeautje wat leuk is om te geven. Een tip voor cadeautjes zijn zeepjes of van die proefflaconnetjes met parfum die je in de winkel krijgt. Sigaretten doen het ook altijd goed. Zorg er voor dat je het papierwerk goed in orde hebt. Visum is te krijgen in Brussel en voor bepaalde gebieden (Pamir) heb je permits nodig. Je kunt dit regelen via het visumbureau. Het Beligisch visumbureau in deze is aanzienlijk goedkoper dan de Nederlandse. Een ticket had ik via Balticair. Retour €540 vanaf Dusseldorff. Ze vliegen ook vanaf Amsterdam maar vanaf Dusseldorff was goedkoper en voor mij is het niet echt ver met de trein daar naar toe. Ik zou proberen om licht te pakken. Kun je in ieder geval wat noodrantsoen in je backpack kwijt en water. Er bestaat een kans dat je misschien een keer strand in de middle of nowhere. Lijkt mij geen probleem. Zeker niet qua onveiligheid. Heb geen nare verhalen gelezen of gehoord. Alleen echt zorgen dat je papierwerk in orde is. Overheids functionarissen zijn een kriem. Schijnt! Zorg voor een goede wegenkaart. Ik heb ze gevonden bij een reisboeken winkel Atlas in Utrecht. Oja, je moet je binnen drie dagen na aankomst aanmelden bij de overheid. Er gaan verschillende verhalen over of je dit wel of niet moet doen. Ik raad je aan om het wel te doen. Je papierwerk moet in orde zijn. Dit is volgens mij het enige waar je goed op moet letten. Verder is het geen probleem om een mooie trip daar te maken. Je zult versteld staan van de gastvrijheid die je gaat ervaren.

Succes
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Even dit draadje opnieuw wat leven inblazen :-)
Is er nu al iemand daadwerkelijk geweest of niet.
Ik kan mij moeilijk een voorstelling maken van het land :-)
heb de lonelyplanet van oezbekistan/kirgizie = central asia dus, doorgenomen en bij kirgizie kan ik mij echt geen voorstelling maken. Behalve dat het heel bergachtig is, het reizen traag gaat (transport)
Aangezien ik helemaal geen ervaring heb met bergachtige landen vraag ik mij af wat er daar behalve wandelen/trekkings nog te doen is :-)
Blogs van mensen die er geweest zijn zijn altijd welkom hoor. :-)

Ik heb het andere draadje ook al bekeken, dus daar hoef je me niet naar te verwijzen.
Ik ben een beetje aan het inlezen over mogelijke volgende bestemmingen.
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Specifieke tips heb ik niet, wel is mij deze week afgeraden om daar alleen en op eigen houtje naar toe te gaan.
Er zijn bepaalde gebieden waar veel politieke onrust heerst.

Hoewel ik ook van mening ben dat het maar net is hoe je er zelf mee omgaat.
Maar ik houd het enkel bij Kirgizië en Oezbekistan dit jaar.
Plaats reactie