Cuba; beperkte tijd

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
India

Cuba; beperkte tijd

Bericht door India »

Hoi hoi,

Begin volgend jaar ga ik 2,5 weken door Cuba backpacken. Dit is helaas zeer kort door omstandigheden maar had graag gehoord van jullie wat ik in die 2 weken zeker moet zien of waar het fijn is om te zijn en te genieten.
Ik hou enorm van een afwisseling van natuur en cultuur.

Ook nog enkele concrete vragen:
Wat te doen met Cuba ten westen van HAvana zoals Pinar en Vinales enzo? Zeker heen te gaan?
Weten jullie betaalbare homestays enzo?????
Oh ja, en het openbaar vervoer is goed te doen om rond te trekken?
Iemand ervaring met de trein in Cuba?
En zijn de binnenlandse vluchten safe?

Wat een vragen.... maar ik hoop op antwoorden ;-)

Bedankt alvast,
India
Er is geen grens zolang je droomt...
jaydee
Reisexpert

Re: Cuba; beperkte tijd

Bericht door jaydee »

ben niet naar westen van havana geweest maar heb er mooie verhalen over gehoord. Ik zou het mss met 2,5 week niet doen. (tijd gebrek)

Goedkope slaap plaatsen vind je makkelijk. Gewoon bij casa de particular blijven slapen. (zij vinden jouw vaak wel)
Vervoer kan met de viazul bussen. Hebben goed netwerk naar de gangbare steden, trein geen ervaring mee, wel gehoord dat je minimaal een dag van te voren kaartjes moet kopen. Eigen auto is natuurlijk het meest praktisch, kan je stoppen waar je maar wil en af en toe eens een lifter meenemen...

En ja binnenlandse vluchten...wat moet je er mee? je wil iets zien toch? beter gewoon lekker over land reizen. Gewoon lekker genieten van de heerlijke sfeer en beleving in het land. Echt een van de leukste en meest interssante landen waar ik ben geweest.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Vinales absoluut doen. mooi daar!
Openbaar vervoer is niet echt heel goed geregeld. Behalve de plekken die de Viazulbussen aan doen. huur auto is veel practischer. Treinen zijn er nagenoeg niet. Er is wel een leuk ritje bij Trinidad. toeristisch maar toch erg leuk. Zo kom je bij een oud plantage huis.
Sla Varadero over als je beperkt tijd hebt en ga naar Cienfeugos en Trinidad.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

bolletjeom schreef:Er is wel een leuk ritje bij Trinidad. toeristisch maar toch erg leuk. Zo kom je bij een oud plantage huis.
echt verschrikkelijk is dat. De hele rit zat er een slecht uitvoering van een locale dries roelvink 'la coucaracha' te spelen. Om gek van te worden. Het uitzicht was op zich wel de moeite waard maar op de terug weg moet je verplicht een uur stoppen bij een restaurantje. Vet relaxt een uur wachten (is echt geen zak te doen in de buurt).
bolletjeom
Reisexpert

tja, zo ervaart iedereen het weer anders.
wij hadden geen band en dat uurtje "wachten" is het doel van het tripje: Een bezoek aan plantagehuis Manaca Iznaga waar de slavenuitkijktoren staat.
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

doel van de trip???? het was op de terugweg! bij een restaurant, commercieel goed gedaan natuurlijk want de verleiding is groot om toch maar iets te kopen om de tijd te verdoen.

Slaven huis zelf was nog wel aardig idd, vooral het uitzicht vanaf de uitkijk toren.
bolletjeom
Reisexpert

vreemd. geen restaurant stop gehad op de terug weg...anyway. mocht je met een trein willen dan is het een optie. Los daarvan vond ik het wel een leuk tripje vanuit Trinidad.
Trinidad zelf is erg klein. Het is leuk om de sfeer er te proeven en met name de avond met Casa la Musica maar verder heeft het stadje niet voldoende te bieden om je dagen zoet te houden. Het strand bij Trinidad (half uurtje rijden) is wel erg mooi. Cuba heeft niet zoveel stranden als je misschien zou verwachten. Grote delen van de kust zijn rotsig.
India

Bericht door India »

@ Jaydee: een auto huren zit er niet in; te duur en eigenlijk ook niet echt de zin om op die manier te reizen.
Die binnenlandse vlucht waaraan we zaten te denken zou tijdsbesparend kunnen zijn in dat opzicht dat we vanuit havana tot in het westen willen reizen overland en dan op het einde gewoon willen terug vliegen naar havana omdat daar onze terugvlucht vertrekt.

@ Bolletjeom: Hoeveel tijd zou je aanraden te besteden in Vinales en wat is daar de moeite om te doen? Wat ik begreep is de natuur daar heel erg mooi als dat klopt?
Varadero doen we sowieso niet, niet ons ding.
Wat is er de moeite voor jou aan Cienfuegos?
Trinidad gaan we idd sowieso doen!

Casa la musica is dat iedere week of hoe moet ik me dat voorstellen?

Is het strand nabij Trinidad rustig?

Bedankt alvast voor jullie reacties!

@ iedereen: als jullie nog bijzondere, leuke en/of minder toeristische plaatsjes weten.... ik hoor het graag!
Er is geen grens zolang je droomt...
bolletjeom
Reisexpert

In trinidad is er iedere avond live muziek op de trappen voor de Casa de la Musica. Heerlijk genieten van Salsa in de buitenlucht. Als je een stoeltje wilt moet je voro 21.00 komen en anders ga je lekker op de trappen zitten.
Het strand is niet mega rustig maar dat is ook niet vreemd aangezien er niet heel veel strand is op Cuba. Maar het is een mooi zandstrand en het heeft niet die vreselijke sfeer van Varadero. Je kunt er vanuit Trinidad gewoon met bus of taxi heen. Er slapen kan wel eens vrij prijzig zijn want er staan (volgens mij) alleen dure hotels.

Cienfuegos is gewoon een leuk plaatsje om even doorheen te lopen. Met name de omgeving heeft wat leuke dingen. Mooie baaitjes enzo. Ook kan je hier met dolfijnen zwemmen. Als je dit ooit zou willen doen doe het dan hier. Kleinschalig en de dieren draaien geen ploegendiensten zoals bijv in Varadero.

Vinales is mooi omdat het een bijzonder landschap heeft. Karstgeberchte in rode aarde. Dit is eigenlijk ook het enige deel waar je de tabaksplantages veel ziet. Het dorpje Vinales zelf is schattig. Een wandeling of een rit te paard in de omgeving is de moeite waard.
Ik heb begrepen dat er in die hoek ook nog wel wat mooie stranden/kustplaatsjes zijn maar dat weet ik niet zeker

Stel je neit veel voor van de Natuur. Dat is er eigenlijk bijna niet meer in Cuba. Je zou in de buurt van Trinidad naar Toppes de Collantes kunnen gaan. Dat is erg mooi.
Mocht je helemaal naar het westen willen (wel erg veel in maar 2 weken) dan wil je ook de Sierra Meastra zien, neem ik aan. Kijken hoe Fidel en Che woonden in de bergen. Mooi stukje bergen en bos.
Maar ik weet niet of dat haalbaar is in 2 weken. Er gaat veel tijd verloren met het openbaar vervoersysteem in Cuba. Nu ik dit zo schrijf vraag ik me zelfs af of je wel makkelijk bij de Sierra Meastra kunt komen met het openbaar vervoer.
Arie1
Vakantieganger

Bericht door Arie1 »

Hoi India,

Mocht je richting Santiago willen en daarna door naar Baracoa, zorg er dan voor dat je een aantal dagen over hebt. In Baracoa rijdt maar 1 bus per dag naar Santiago, wij hebben in Baracoa een paar dagen vast gezeten omdat we iets te lichtzinning over het boeken van de bus dachten. Je kunt van Baracoa ook terugvliegen naar Havana. Vluchten voor buitenlanders zijn wel erg duur, van Baracoa naar Havana kost het je iets van 130 euro, terwijl Cubanen (als ze het geld hebben) 10 euro voor diezelfde vlucht betalen.
Cuba is een (relatief) vrij prijzig land, mensen zijn aardig, maar het zijn de beste, slimste en origineelste mensen op het gebied van een slaatje uit de toerist slaan. Ik kon er wel om lachen!
Met betrekking tot de casa particulares, als je eenmaal de eerste hebt gevonden, kent iedereen weer iemand in de plaats waar je vervolgens heen gaat, ze plegen 1 telefoontje en je casa particulares voor die avond/volgende dag is weer geregeld. Onderhandel wel over de prijs van het slapen en het eten. Voor eten met vlees vragen ze meer dan voor vegetarisch eten. De Cubanen zijn ook zo slim dat ze "hun vrienden" bij je volgende casa particulares al hebben ingelicht over de door jou onderhandelde prijs. dus als je je door laat sturen zul je overal hetzelfde betalen.

Leuke casa particulare in Santiago is dat van Zaida, erg populair. Zij is voormalig journalist en spreekt heel goed Engels, ze heeft een uitgesproken mening, is erg aardig en maakt heerlijk eten.

Als je evt een aantal CUC (dure munteenheid) wisselt voor de Peso (munteenheid voor kleinere aankopen) kun je goedkoop de peso pizza, een softijsje uit een verroeste machine of een bakje rijst kopen, dit heeft ons veel geld bespaard. Een ijsje kost je omgerekend 4 eurocent!

Havana is een bijzondere stad.
De omgeving Vinales is mooi, voor 1 of 2 dagen. Mjocht je met de viazul bus reizen dan gaat iedere vervolgbestemming via Havana.
Trinidad is een mooie stad, en je kunt inderdaad lekker relaxen op het strand, je kunt in Trinidad ook fietsen huren en lekker naar het strand fietsen.
Baracoa is een dorpje waar je relatief veel uitstapjes kunt doen, georganiseerd of zelf, ook hier in de buurt heb je strand.
Santa Clara is leuk voor 1 dag. Hier vind je veel over Che Guevara.
Hou je van duiken, en nog betaalbaar ook (duiken is duur in Cuba), dan kun je, hoe fout ook, naar het enige all inn hotel van Playa Giron en een aantal zeer mooie duiken maken. Zou je hier persé naar een casa particulare willen, dan betaal je heel veel, aangezien er maar een stuk of 5 tot 10 zijn.

oh ja, jet air fly (de belgische arke fly (tui)) heeft zeer goedkope vluchten van brussel naar varadero en terug. vanuit varadero kun je direct met de taxi of bus naar havana!!
Laura Alblas
Contacteer:

Bericht door Laura Alblas »

Ik vind Vinales zeker een aanrader om naartoe te gaan. Ook in de beperkte tijd die je hebt. Wij hebben daar een erg mooie paardrijtocht en een wandeling gemaakt. En mocht je toe zijn aan strand: Cayo Jutias ligt op anderhalf uur rijden van Vinales. Een spierwit zandstrand aan de azuurblauwe zee :D Wel alleen met een auto te bereiken, helaas.

Een andere aanrader is natuurlijk Trinidad. Dit stadje bruist van het leven en ter plaatse kun je een dagtocht boeken naar de Topes de Collantes, de bergen in de omgeving. Vervoer en een gids wordt dan voor je geregeld. Het strand bij Trinidad moet goed te bereiken zijn met een taxi (wij hadden een huurauto).

Andere hoogtepunten vonden wij de Sierra Maestra en Baracoa, maar die zijn in 2,5 week tijd wellicht niet haalbaar.
O, en zwemmen met dolfijnen natuurlijk! :D Dat kan op meerdere plekken, meestal bij de grote toeristenresorts als Varadero en Playa Pesquero (daar waren wij).

Een absolute afrader vonden wij echter Santiago de Cuba. Wat een vieze stinkstad was dat! Hoewel we van anderen hoorden dat het er zo geweldig was, waren wij toch blij dat we na twee nachten weer verder konden. Je moet er dus van houden denk ik, maar wij vonden er niets aan.

Zoals al gezegd hadden wij dus een huurauto, maar wat ik van andere reizigers begrepen heb, is het met de Viazull bus ook goed te doen. Je hebt natuurlijk wat minder vrijheid om te gaan en staan waar je wil (en sommige plekken zullen onbereikbaar blijven), maar het is wel relaxter en zeker veel goedkoper dan met een auto.

Voor een binnenlandse vlucht hebben wij expres niet gekozen, omdat iedereen ons vertelde en we in de reisgidsen lazen dat deze zeer onveilig zijn.
Limitless undying love which
shines around me like a million suns
It calls me on and on across the universe
bolletjeom
Reisexpert

zwemmen met dolfijnen....niet doen in varadero. daar draaien de dieren ploegendiensten.
Cienfuegos heeft een leuk klein dolfinarium
Laura Alblas
Contacteer:

Bericht door Laura Alblas »

Varadero zou ik sowieso niet willen doen ;)

Maar in Playa Pesquero zag het er goed uit in het dolfinarium. De dieren werden niet aan de lopende band ingezet om kunstjes te doen en toeristen te kussen, maar kregen volgens mij voldoende rust. Wij werden zelfs eerder het zwembad uitgegooid, omdat de dolfijn (met baby) die daar zwom te onrustig werd. Daar werd dus zeker op gelet. Gelukkig kregen we daarna nog wat extra tijd bij twee andere dolfijnen :)
Limitless undying love which
shines around me like a million suns
It calls me on and on across the universe
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

bolletjeom schreef:zwemmen met dolfijnen....niet doen in varadero. daar draaien de dieren ploegendiensten.
Cienfuegos heeft een leuk klein dolfinarium
Cienfuegos zeker doen, heb ik zeer goede herinneringen aan. we waren met in totaal 4 personen en er waren 2 dolfijnen. Kortom, ik en mijn vriending een 'eigen' dolfijn.

Echt leuk!

verder zou ik zeker Vinales bezoeken, lekker in de ochtend wakker worden door hanengekraai. Prachtige wandelingen kun je er maken in de vallei, fantastisch. Mural de la Prehistoria kun je laten voor wat het is....haha. heeft niks met de prehistorie te maken. Tekeningen staan er volgens mij nog geen 50 jaar op.
indien je in Havana nog geen acco hebt, probeer casa particular Luis Miguel te boeken. Geweldige kerel (net als de rest van zijn gezin), lekker eten en gewoon de beste mojito's!

verder zijn accos geen probleem, maar wil je iets leuks check dan http://www.cuba-junky.com daar heb ik toendertijd al mijn casas vandaan gehaald!

Cuba is alweer 3 jaar geleden voor mij, maar mooiste reis die ik ooit heb gemaakt! trein heb ik zelf geen ervaringen mee, helaas. naast de (duurdere) Viazul bussen heb je ook Astro. Maar gezien de korte tijd die je hebt, zou ik voor Viazul gaan. Cubana de Aviacion (Cub. luchtvaartmaatschappij) zal vooral oudere toestellen hebben, maar staan niet op de zwarte lijst ofzo, dus gewoon te vertrouwen lijkt mij.
Arie1
Vakantieganger

Bericht door Arie1 »

zwemmen met dolfijnen? ik denk dat je daar wel van af ziet als je de documentaire: the cove, hebt gezien.
denk er iig over na, de dolfijnen zitten daar niet vrijwillig, die willen liever vrij in de zee zwemmen, daar waar ze horen.
Plaats reactie