Rondreis Australie 4 weken

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door Revolucion »

Erik schreef: Zelf zijn wij in 5 weken tijd van Cairns naar Darwin naar Alice Springs naar Melbourne gereden. We hebben 10.809 km gereden voor deze afstand. Het stuk tussen Cairns en Tennant Creek is eigenlijk niet zo veel aan. Om een idee te geven, wanneer je twee lange dagen achter elkaar rijdt kun je deze afstand overbruggen.
.
Zo erik, indrukwekkend stuk wat je hebt gedaan. ZOu inderdaad een erg mooie route zijn denk ik, met van alles wat. Zijn trouwens op die routes drukke wegen of valt dat wel mee? We zullen zien wat het wordt. denk dat darwin-sydney/melbourne ook een goede is, zeker voor de 4 weken die we denken te hebben. ZIjn nu vooral aan het neuzen naar goede kampeerbusje mogelijkheden. Zoeken iets met goede service, niet te duur. Wicked campers ken ik, maar zijn nogal in opspraak lees ik hier en daar. Heb ook ergens iets gelezen over een nederlandse camper onderneming, maar ben de naam kwijt. Die heeft 6 depots Down Under. Iemand een idee want ik zag een prijs van EUR30 per dag.

Alle tips betreffende campers etc zijn welkom. op zich vinden we zo'n busje waar je in kan pitten, zitten en wat eten kan bereiden voldoende. hoeft geen mobilhome te zijn, iets te veel van het goede.

thanx weer mensen!
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door Revolucion »

Heb de maatschappij al zelf gevonden:

aussierental.nl iemand ervaring mee?

Zijn goedkoop en vans zien er hip uit, niet dat dat het voornaamste is, maar goed.

hoor graag wat andere adviezen zijn, ervaringen etc.

nog een ander praktisch vraagje:

Rijd je met zo'n camper ook met gemak door de steden en slaap je in de stad ook in de camper? kun je de camper gewoon gerust in de stad parkeren etc? vraag me een beetje af hoe ik dat voor me moet zien. Wellicht domme vraag maar ben dan ook blond :)
Laatst gewijzigd door Revolucion op 18 jun 2010 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door bolletjeom »

ik ken ze niet. Ik ken wel wicked en vind het commentaar dat je nu soms op internet leest niet helemaal terecht. Ik was erg tevreden. je mag natuurlijk ook niet té veel verwachten als je een hele goedkope maatschappij uitzoekt. Maar ze hebben alles keurig afgehandeld en ik vind dat ze voor een budget maatschappij veel service geven en lekker soepel zijn over schade die jij evt maakt. En dan bedoel ik dus kleine deukjes en butsjes.
Vergeet niet dat de duizenden tevreden wicked gebruikers niets op het internet posten.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door Revolucion »

bolletjeom schreef:
Vergeet niet dat de duizenden tevreden wicked gebruikers niets op het internet posten.
daar heb je wel een punt, ben ik met je eens.

Maar dat verhaal over de keuringen etc zal toch niet verzonnen zijn neem ik aan.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door bolletjeom »

mijn auto komt al jaren niet door de keuring. Dat is vrij gebruikelijk met oude auto's. Daar zijn keuringen juist voor!
Eens per jaar een check en alles repareren dat mógelijk een probleem kan geven in de toekomst.
Net mijn eigen auto weer laten voorzien van een lager. We reden al een jaar met het geluid van kedunkkedunk. zonder probleem

Wanneer je aan wickes huurt kan het zijn dat ze je vragen om tijdens je huurperiode langs een garage van de te rijden voor een grote of kleine beurt. Dat was bij ons het geval. We huurde 3 maanden en kregen het verzoek om de auto voor een kleine beurt naar een garage te brengen als we in Alice springs waren. Geen probleem! We reden halverwege de middag bij de garage binnen, kregen een autotje mee en konden aan het einde van de middag de bus weer ophalen. Die dag hoefde we geen huur te betalen. Netjes vond ik dat.
Als busjes meerdere maanden op pad zijn kan het eens gebeuren dat er in die periode een beurt of keuring moet plaatsvinden. Ze proberen dit natuurlijk wel zoveel mogelijk te doen tussen 2 huurders in
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door Revolucion »

Nou ben een beetje gaan rondneuzen en wil graag weten of de volgende route haalbaar is:

Vliegen op sydney, paar dagen vertoeven in Sydney. Dan vliegen naar Darwin, vanaf Darwin met een campervan richting Adelaide met een stop Uluru, dan vanaf Adelaide rtichting Melbourne langs de Great Ocean Road (als ik me niet vergis)?

Deze route in max 5 weken. te halen? De weg van Darwin naar Adelaide en naar Uluru is dit een goed begaanbare weg of is dat 4x4 werk? Wil namelijk gewoon met een normale campervan. Is de route ook een leuke route? Is er een site dat iemand weet waar campings vermeld staan of iets dergelijks of is het van noord naar zuid alleen mogelijk langs te weg te slapen? kan namelijk niet veel vinden over campings. Als iemand de naam weet van de weg die we willen doen hoor ik die ook graag, kan ik misschien daarop iets vinden.

alle tips van harte welkom! Bedankt, we hebben in ieder geval een idee van route die we willen nu maar hopen dat ie ook haalbaar is.
Gebruikersavatar
zomersproetjes
Reiziger
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 jun 2010 11:38

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door zomersproetjes »

Hoi,

Volgens mij is de weg van Darwin naar Adelaide de Stuart Highway (zie bijvoorbeeld http://www.wilmap.com.au/stripmaps/stuartsa.html). Is allemaal goed asfalt dus geen 4WD nodig. Oef, in 5 weken, you're on a tight schedule.. Het kan wel, maar dan zit je wel veel on the road vrees ik.. Onderweg vanaf Darwin kom je Kakadu & Litchfield tegen, Katherine Gorge, Tennant Creek (Devils Marbles). Verder bar weinig te zien tot Alice Springs. Voor Uluru/Kings Canyon & Kata Tjuta elk zeker een dag uittrekken. Tot Adelaide heb je dan nog Coober Pedy & Port Augusta, Barossa Valley. Vond Adelaide zelf niet zo boeiend, Kangaroo Island wel (mocht je nog paar extra daagjes vinden in je schema ;) ) Great Ocean Road is erg mooi, Melbourne leuk stad. Veel plezier!
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door bolletjeom »

Voor een zeer uitgebreid overzicht van wildkampeerplekken, rest areas, en outback roadhouses koop je het beste de Australia Touring Atlas van Hema maps ( niet verwarren met de nederlandse hema!). Deze map heeft alle betaalbare kampeeropties op een rij gezet en zelf uitgebreid beoordeeld. je kan dus van te voren zien of ze mooi liggen, hoeveel faciliteiten er zijn etc etc.
meer info daarover en een lijst van (wild)kampeerplekken waar ik ben geweest vind je op https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/australie/

op mijn site kan je ook onze route na lezen. Dan weet je een beetje wat haalbaar is in een dag en daar staan ook de plekken waar we overnacht hebben. Lees ook even het stuk door dat we hetzelfde stuk weer terug reden want toen sliepen we weer op andere plekken en hebben nog wat stops gemaakt die we bewust hadden over geslagen op de heen weg. http://www.bolletjeom.nl

Je route is te halen. De outback is inderdaad veel in de auto zitten en veel hetzelfde landschap maar dat is nu juist de ervaring waar het om gaat.
Darwin zelf is niet de moeite om veel tijd door te brengen. ik zou zeggen: landen en camper ophalen en gaaan!
Wij zijn naar Kakadu geweest en hebben redelijk de tijd genomen. Na 10 dagen waren we klaar om het gebied rond Uluru te verlaten. Wanneer je dan doorrijd naar het zuiden kan je een week later in Adelaide staan.
Wij hebben het stuk Sydney naar Cooberpedy op ons gemakje gedaan en hebben daar 15 dagen over gedaan.
Als je de vaart er in houd en nog steeds leuke dingen doet kan je dus van Darwin naar Sydney in 30 dagen. Met 5 weken moet je dus ook wel uit komen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door Revolucion »

Wat je zegt bolletje, het alleen op de wereld gevoel en eindeloze wegen voor je is voor mij ook juist de outback ervaring. Zie ik ook helemaal niet tegen op. Ben een beetje aan het snuffelen of een wat ruigere auto niet handiger kan zijn, zodat we toch eens over de de gravelwegen kunnen, echt the middle nowhere in.

wat je zegt in een week van Uluru naar adelaide, is dit constant rijden overdag of incl uitstapjes etc? Ik zie me trouwens al helemaal zitten aan mn tafeltje, flesje wijn, heldere sterrenhemel...mmm wat een vooruitzichten.

Ik ga eens op je site kijken bol, zal er vast (weer) veel info van kunnen halen.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door bolletjeom »

hahaha. Heerlijk!!! iemand die nog niet in Australië is geweest die in al haar naiviteit uitkijkt naar
Ik zie me trouwens al helemaal zitten aan mn tafeltje, flesje wijn, heldere sterrenhemel...mmm wat een vooruitzichten.
Reken daar maar niet op wijfie _O-
In de Outback zijn vliegen! honderdduizenden vliegen. Die vliegen met z'n allen tegelijk je neusgaten en oren in terwijl jij probeert te genieten van dat wijntje! Er zijn op campings speciale Flyproof cooking areas.... zegt dat genoeg?
Iedereen denkt dat je als een god in Frankrijk naast je campertje zit in Australië maar dat kan maar zelden. Je zit meestal angstvallig met de deur dicht binnen omdat óf de vliegen óf de muggen óf de sandflies je het leven zuur maken.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door bolletjeom »

Er is ook zoiets als de Ozziewave. oftewel de groet van de australier. Het is een soepele pols beweging die wat weg heeft van een spontaan zwaaien. Je zet in en zwiept met je hand langs de linkerkant langs je oor en zwiept in een beweging door voor je gezicht langs naar je rechter oor.
En dan kan je me nu uitlachen maar vraag maar eens als je daar bent naar de Ozziewave...iedereen kent hem.

Hieronder even een foto van diehard Jeroen die koste wat het koste ook "lekker" buiten wilde zitten met z'n bakkie koffie.
ausnz 097.jpg
ausnz 097.jpg (34.24 KiB) 302 keer bekeken
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door Revolucion »

bolletjeom schreef:hahaha. Heerlijk!!! iemand die nog niet in Australië is geweest die in al haar naiviteit uitkijkt naar
Ik zie me trouwens al helemaal zitten aan mn tafeltje, flesje wijn, heldere sterrenhemel...mmm wat een vooruitzichten.
Reken daar maar niet op wijfie _O-

Zijn naiviteit in deze....haha...maakt niet uit hoor. Dan heb ik me inderdaad iets te mooi voorgesteld dan, hehe. Wat kan een mens zich vergissen. en ja klinkt wel erg ja, speciale flyfree cookareas. oei, wordt dus hele avonden binnenzitten. Hoe kom ik er dan bij dat men een kampvuurtje maakt, lekker buiten zitten genieten. Is dus gewoon een geromantiseerd verhaal waar weinig tot niks van waar is? geldt het trouwens alleen voor de outback?

Is trouwens maart/april nog een goede periode om van noord naar zuid te gaan in australie?

heb net nog even je verslage gelezen, heb er zin in! haha tickets heb ik in ieder geval al (althans moet ze nog verzilveren). Nu nog een geschikte campervan.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door bolletjeom »

hmm, waarom heb ik altijd gedacht dat je een meisje was :? Sorry!

Kampvuur doet wonderen om beestjes op afstand te houden en er zijn ook absoluut wel plekken en dagen dat je buiten kunt zitten. Maar het is niet vanzelfsprekend dat je dit kunt. Het goede nieuws is dat de vliegen gaan slapen als het donker is en wanneer je in een droog gebied zit heb je dan ook geen muggen.

Over kampvuur gesproken. wees super voorzichtig met wat je op het vuur gooit. de gumtrees/eucaliptus bomen en bladeren bevatten een olie. Wanneer je 1 blaadje op de vlammen gooit zie je de steekvlam! Handig, want zo heb je natuurlijke aanmaakblokjes bij de hand maar gooi nooit zomaar een tak op het vuur. check eerst wat voor boom het is. Want anders kan je kleine vuurtje serieus snel uit de hand lopen. Niet alleen eng vanwege bosbranden maar ook risicovol voor je wenkbrauwen!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door Erik »

Revolucion schreef: Zo erik, indrukwekkend stuk wat je hebt gedaan. ZOu inderdaad een erg mooie route zijn denk ik, met van alles wat. Zijn trouwens op die routes drukke wegen of valt dat wel mee?
De wegen zijn goed, je hebt op sommige stukken dat de weg te smal is om met twee auto's (of vrachtauto's) langs elkaar te rijden maar prima wanneer je er alleen op rijdt. Wanneer je dan tegenliggers tegenkomt gewoon even aan de kant. Bij roadtrains zo ver mogelijk van de weg af want met al dat rondvliegend grind heb je wel kans dat je voorruit aan diggelen gaat. Op de normale wegen is dat geen probleem.

Je hebt ook hele goede anit mug e.d. in een blauw flesje wat je daar kunt kopen. Het stinkt enorm maar helpt perfect.
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Re: 4/5 weken de tijd, wat te doen?

Bericht door Revolucion »

@bol...geen probleem joh, ik zal me gewoon wat mannelijker moeten gedragen hier, haha :@ . Maar goed, eigenlijk zijn we ook 2 personen ik en mijn vriendin.

We zullen zeker oppassen met vuur, dus kan toch idyllisch zijn in de outback, mooi ben weer gerustgesteld. die campings (hoe eenvoudig ook) hebben die ook kampvuurplaatsen ofzo?

@erik, bedankt goede tip over die stenenregen als er een roadtrain voorbij komt. zover mogelijk weg, ogen dicht en dan maar hopen dat alles nog heel is.

Is trouwens maart-april nog een goede periode voor de route Darwin-Uluru-Adelaide-Melbourne?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast