Camper huren in Nieuw-Zeeland

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
wbaltus

Schade gereden huur camper (apollo)

Bericht door wbaltus »

Hey allemaal,

Heeft hier iemand toevallig ervaring met het schade rijden van een gehuurde camper in Nieuw-Zeeland (of Australie)?

Wij hebben namelijk een hippie camper gehuurd via Apollo hier in Nieuw Zeeland en hebben (de 2de dag al :( ..) schade gereden. We namen een bocht te krap in een garage (weet 't ja, heel stom...), waardoor de zijkant van de bus flink beschadigd is. Nu zijn we al naar een spuiterij geweest en die kon ons vertellen dat het ongeveer 1500 dollar zou kosten om het te laten fixen.

Toen we de camper gehuurd hadden bij Apollo hebben ze liability van 2500 dollar van me rekening afgeschreven. Ze melden toen ook, dat als we schade zouden rijden, we hun meteen op moesten bellen en er NOG een bedrag van 2500 dollar zou worden afgeschreven. Aangezien we nu bijna klaar zijn met een jaar reizen en ik echt geen geld meer op me rekening heb staan, heb ik dit nog niet gemeld aan hun.

We hebben op dit moment de schade ingespoten met kookolie tegen het roesten en het plan is eigelijk om een paar dagen voordat we de camper weer moeten inleveren in Auckland, we langs gaan en verzinnen dat iemand anders met uitparkeren tegen onze camper is gereden (en geen notitie heeft achter gelaten). Denk niet dat dit helpt, maar het kan geen kwaad om het op deze manier te brengen denk ik. De schade aan het busje is ook zo, dat zon situatie gebeurd kan zijn.

Nu lijkt mij dat deze busje all risk verzekerd zijn, dus weet hier iemand misschien of we het hele bedrag (waarschijnlijk dus rond de 1500 dollar) moeten gaan vergoeden? En is het niet vaak zo dat ze je ' naaien' in dit soort situaties en meer laten betalen? Heeft hier iemand ervaring mee of weet hoe we dit het beste kunnen regelen?

We hebben trouwens ook nog een globetrotter reisverkering bij Mondial Assistance. Zat net de voorwaarden te lezen, maar kan er niet echt uit opmaken of zij ook iets kunnen vergoeden voor ons.

Hoor 't wel! Alvast bedankt!
Gr,
Wouter
Erik
Site Admin

Re: Schade gereden huur camper (apollo)

Bericht door Erik »

Ik raad aan om in ieder geval met je eigen reisverzekering contact op te nemen en te vragen of je verzekerd bent. Ik neem aan dat als je te lang door blijft rijden met deze schade dit voor een schade expert wel te achterhalen is? Wanneer je verhaal dan niet klopt met de schade wordt er de situatie natuurlijk niet beter op.

Zelf heb ik ook een keer (flinke) schade gereden met een huur auto. We hebben het toen bij het afsluiten van de huur afgekocht. Eigenlijk moet je weten wat er in de huurovereenkomst staat om te weten welke stappen je nu moet nemen.
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Aiiii, ik voel onze schade weer ;)

Vorig jaar ook een stuk met een Apollo camper rondgereden en 2x over schade aangebracht (wie geeft nou ook een upgrade naar een 6 persoons?!).
Eerste was de luifel, de slaapplek boven de chauffeur laat maar zeggen.
De tweede was de heeeeeeeeeeele zijkant! Dus gebeld met Apollo, maar vooral omdat de camper rood was gekleurd en die kleur afkomstig was van een auto...oepsie!

In het kort kwam het hier op neer: ga lekker genieten van jullie vakantie, wij als verzekering gaan het verder regelen.
Alles is vergoed, behalve de luifel, werd bij het dak gerekend en dat viel niet onder de verzekering, maar was een relatief klein bedrag.

Wat er vergoed wordt, is idd afhankelijk van je verzekering. Dus, wat Erik ook al zei, moet je met hen contact opnemen en de voorwaardes en zo erop na lezen.
Heb ook mensen met een huurauto en schade meegemaakt en daar deed het bedrijf ook relaxed over. De Kiwi's zijn de moeilijkste niet.

Succes ermee in ieder geval en blijven genieten!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

als je een auto huurt kan je er zelf voor kiezen om een verzekering af te sluiten. als je dat niet doet moet je zelf opdraaien voor de schade.
Of je reisverzekering moet zo lief zijn dat te doen. Dit is bij iedere reisverzekering anders.
Mocht je bang zijn dat ze meer inhouden dan wat de reparatiekosten werkelijk zijn kan je even bij een garagebedrijf een offerte aanvragen op papier. Mocht de verhuurder dan met een hoger bedrag komen dan kan je die voorleggen en onderhandelen over het bedrag dat je moet betalen.
Liegen over de toedracht lijkt me zinloos. Het maakt niet uit of je zelf gereden hebt of een ander tegen je op gereden is voor de verhuurder. Maar als je staat te liegen, en ze hebben dat door dan sta je voor lul
Misschien dat je voor je reisverzekering het verhaal wel ietsje moet aanpassen maar dat hangt af van hun voorwaarden (die ze vrijwel allemaal online hebben staan)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bayofislandscampers
Reiziger

Bericht door bayofislandscampers »

al zijn waar naar zijn geld of hoe heet dat? Ja wij hebben ook een camper verhuurbedrijd in Nieuw Zeeland en je kan je eigen risico afkopen tot $1000 of $0 maar daar moet je wel voor betalen. Als je dat niet wil is er meestal een eigen risico van $3000 of $3500. Als je schade minder is betaal je alleen dit bedrag. De goedkopere camper verhuur bedrijven proberen bij schade er wat extra uit te halen. Dus als je geen schade rijdt heb je inderdaad een goedkope camper...maar ja anders.....

Als je een camper huurt met zijn tweeen vergeet dan niet dat de verzekering ook voor twee is, als je een aantal andere backpackers mee laat reizen en je zit met 4 of 6 man (vrouw) erin en je krijgt een ongeluk dan ben je echt de sigaar! })

Ik kan natuurlijk niet in iemands budget kijken en een backpackers camper is altijd goedkoper dan een " echte" camper maar goedkoop kan soms duurkoop zijn.
Vragen over Nieuw Zeeland en campers zijn altijd welkom.

Hoe je ook Nieuw Zeeland gaat verkennen. Geniet ervan!! *O*

vriendelijke groet,
Rob
wbaltus

Bericht door wbaltus »

Thanks nog voor de reacties! We zitten nu op dit moment in Auckland en hoeven de campervan pas over 2 weken in te leveren, maar gaan morgen naar het kantoor van Apollo om de schade te melden. Bij nader in zien heeft het inderdaad weinig zin om 'te liegen' dat iemand anders tegen onze camper is aangereden. We zullen daarom morgen ook gewoon melden dat we zelf de schade hebben gereden in een parkeergarage en houden het op 'een paar dagen geleden'.

Helaas hebben geen afkoop gedaan van eigen risico, dus ben ik bang dat we alles zelf moeten betalen. Gelukkig is Apollo een groot bedrijf waardoor ik de kans klein inschat dat ze ons meer zullen laten betalen dan het daadwerkelijk gaat kosten. Mocht het meer zyn dan 1500 dollar zullen dan ook een offerte gaan aanvragen by een schade bedrijf om hier mee te onderhandelen.

Zo en zo zal ik alle papieren goed bewaren, zodat ik in Nederland goed kan informeren by myn verzekering of er iets vergoed kan worden. Heb alleen een paar dagen terug hun voorwaarden weer doorgelezen en kon helaas niks vinden.

Bedankt nog voor de tips en ik zal wel even laten weten hoe het afgelopen is over een paar dagen! Hoop echt dat het een klein bedrag wordt, want ben totaal out of money... :(
bayofislandscampers
Reiziger

Bericht door bayofislandscampers »

Zal allemaal wel meevallen. maar om eerlijk te zijn....Wie gaat er dan ook met een camper in een parkeer garage?! 8)7

Hoop dat jullie in ieder geval genoten hebben en nog steeds genieten van ons mooie Nieuw Zeeland!

vriendelijke groet,
Rob
wbaltus

Bericht door wbaltus »

bayofislandscampers schreef:Zal allemaal wel meevallen. maar om eerlijk te zijn....Wie gaat er dan ook met een camper in een parkeer garage?! 8)7

Hoop dat jullie in ieder geval genoten hebben en nog steeds genieten van ons mooie Nieuw Zeeland!

vriendelijke groet,
Rob

nou, we hebben het hele 'drama' gelukkig vandaag kunnen afhandelen. we hebben totaal ongeveer 1700 dollar aan schade moeten betalen. van te voren hadden we de schade al laten beoordelen door een ander bedrijf en die kwam uit op 1500. aangezien het niet heel veel meer was, zyn we maar zonder zeuren akkoord gegaan.

voor de mensen die ook schade hebben gereden (en dit topic toevallig hebben terug gevonden met de zoekfunctie), let echt goed op waaruit het bedrag bestaat van de schade die je uiteindelijk moet betalen! heb echt het idee dat ze je van alles proberen aan te 'naaien'. wij moesten namelijk eerst ook betalen voor de dagen dat de auto gerepareerd werd en dus niet verhuurd kon worden door apollo. dat kon een week duren, maar ook 2 of 3 weken. dit hing af van de drukte van de spuiterij!

wij zijn hier niet akkoord meegegaan, omdat we het busje 2 weken te vroeg hadden ingeleverd. hun vertelde daar dat dit niks uitmaakte. zij konden pas de schade laten fixen zodra de auto van mijn naam was afgeschreven en dan zouden we dus nog die extra dagen/weken moet betalen bovenop het schade bedrag. na lang zeuren is het ons gelukt en hebben dit uiteindelijk niet hoeven te betalen... scheelde ons tussen de 300 en 600 dollar... :)

verder had het voor ons goedkoper geweest als we de eigen risico hadden afgekocht in het begin. dit was wel 20 dollar per dag meer, maar dan hadden we geen schade hoeven te betalen. maargoed, dit weet je natuurlijk ook nooit van te voren.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Erg nuttig bericht dat je het nog even hebt teruggekoppeld! Heb het beloond met wat karma :)
jelledaems

Re: Wicked Camper NZ + verzekering

Bericht door jelledaems »

Zelf ben ik van plan om naar nieuw-zeeland te gaan van december 2011 tem januari 2012. Ik zou ook graag NZ rondtrekken met een camper of campervan. Hierbij lijkt Wicked Campers veruit de goedkoopste te zijn. Ik vraag me echter af in hoeverre dat Wicked Campers betrouwbaar is, want ik heb al veel op internet gelezen en gezien over Wicked Campers, dat niet erg positief is. Zo staat er op YouTube een filmpje waarin Wicked Campers als extreem onveilig wordt beschreven.

Dit is echter informatie rond de periode 2004-2005. Wie heeft meer informatie over zijn ervaringen met Wicked Campers?

Alvast bedankt.
Jelle
bolletjeom
Reisexpert

gebruik de naam wicked eens in de zoekfunctie hier
kort samengevat. Je betaald heel weinig en hebt dus geen nieuwe auto mee. De service als er iets mis is vind ik goed. Je komt berichten tegen dat ze massaal niet door de APK keuring komen. Ik vind dat niet vreemd. mijn auto komt hem ook nooit door. En toch is ie niet onveilig. Toen wij er 1 huurde (3 maanden) werden we gevraagd om een keer langs een garage te rijden voor een grote beurt. Dus die hebben ze ook gewoon ingepland.
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

als hun busjes echt niet goed goed zijn dan waren ze al lang van de weg gehaald en was het bedrijf al lang gesloten.
je denkt toch niet dat de overheid een bedrijf auto's/campers laat verhuren die niet betrouwbaar zijn.
verder zullen ook deze voertuigen ieder jaar door de apk moeten en die is best strikt in nz, weet dit uit ervaring.
natuurlijk houd het niet in dat als ze door de apk komen alles goed is want die checken maar bepaalde dingen, maar dat zijn wel de dingen die het belangrijkste zijn om veilig in het verkeer deel te nemen.

dus het is jouw keuze, ga ik voor wicked of voor een andere maatschappij die duurder is.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Ik heb geloof ik al eens verteld over onze wicked avonturen. Waar het op neerkomt is dat je bij Wicked veruit het goedkoopste uit bent. De busjes zijn oke, maar natuurlijk niet fantastisch. Dat kan ook niet voor die prijs. Ze zijn klein, maar alles wat je nodig hebt zit er in/op/bij. De service is minimaal (want ze zijn goedkoop) dus als je onderweg stil komt te staan is het niet vanzelfsprekend dat ze je een nieuwe camper komen brengen. Iets wat duurdere maatschappijen wel doen. Maar je kunt natuurlijk wel de wegenwacht bellen en hopen dat zij het voor je kunnen repareren zodat je niet helemaal terug hoeft naar een depot om een nieuw busje op te halen. Wij hebben ook pech gehad met ons busje en de ene keer konden we in Sydney (waar we vlakbij waren) onze camper omruilen voor een andere. De keer in NZ hadden we minder geluk, daar zijn slechts 2 depots (Auckland en Christchurch). Onze camper kon niet meer verder rijden dus moesten wen vanaf het noordereiland met de bus/vliegtuig/bus naar Christchurch om een nieuwe camper op te halen. Iets wat ons natuurlijk extra geld heeft gekost en dit is na een ellenlange ruzie uiteindelijk niet door Wicked betaald.

Wat betreft de verzekeringen, waarom stuur je Wicked niet gewoon even een mailtje? Je kunt die verzekering ook ter plekke nog regelen dus je zou ook daar kunnen informeren wat het exact inhoudt. Normaal is een verzekering voor het geval je een lekke band krijgt, sterretjes in je voorruit etc.
bolletjeom
Reisexpert

De service is minimaal (want ze zijn goedkoop) dus als je onderweg stil komt te staan is het niet vanzelfsprekend dat ze je een nieuwe camper komen brengen.
Toen wij in de outback waren spraken we een andere wicked huurder. Die hadden een ongeluk gehad en hun camper totall los gereden. Wicked vergoede een overnachting in een hostel omdat ze niet binnen 1 dag een nieuwe camper bij ze konden hebben. Maar 48 uur later konden ze hun reis weer voortzetten.
Ik vond dat goede service!
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

bolletjeom schreef:De service is minimaal (want ze zijn goedkoop) dus als je onderweg stil komt te staan is het niet vanzelfsprekend dat ze je een nieuwe camper komen brengen.
Toen wij in de outback waren spraken we een andere wicked huurder. Die hadden een ongeluk gehad en hun camper totall los gereden. Wicked vergoede een overnachting in een hostel omdat ze niet binnen 1 dag een nieuwe camper bij ze konden hebben. Maar 48 uur later konden ze hun reis weer voortzetten.
Ik vond dat goede service!
Dat is inderdaad goede service. Maar ik moet ook zeggen dat ik de service in Australië prima vond. Toen we daar pech kregen was het zo geregeld dat we een nieuwe camper in Sydney op konden halen.
Maar in NZ vonden ze het onze schuld dat de camper kapot was. Terwijl wij er echt niks aan konden doen, we reden gewoon en ineens kwam er rook uit de motorkap terwijl er geen enkel lampje was gaan branden en ook de temperatuurmeter niks vreemds aangaf. De man van de wegenwacht/garage bevestigde dat wij er niks aan konden doen omdat er een lek zat in het koelingsding (lang verhaal) maar Wicked (die niet eens naar de camper zijn komen kijken) besloot via de telefoon dat het onze schuld was. En dus kwam er geen andere camper naar ons toe, werden onze hotelovernachtingen, bus en vliegreis welke nodig waren om onze reis te vervolgen, niet vergoed. Geloof me dat het niet leuk is wanneer je letterlijk in the middle of nowhere (lees stadje met 400 inwoners midden op het noordereiland) staat en Wicked je dan via de telefoon even fijn vertelt dat het allemaal je eigen schuld is en dat wij niet zo moeten zeuren en dat ze ons op geen enkele wijze gaan helpen. We mochten al blij zijn dat ze geen kosten in rekening brachten voor de kapotte auto. Wat ook vreemd was want daarmee gaven ze toch aan dat het niet onze schuld was want als ze daar zo zeker van waren waarom hoefden we dat dan niet te betalen? We wilden er toen voor kiezen om helemaal niet meer met Wicked verder te gaan, maar alle andere maatschappijen waren minstens 2x zo duur en dus hebben we ervoor gekozen om toch zelf een nieuwe camper in Christchurch op te gaan halen. We hebben onze trots maar even opzij gezet omdat onze portemonee voor ging... We zijn daarna nog een ellenlange bezwaarprocedure gestart maar de enige optie was nog om naar de rechter te stappen. Dat was nogal lastig want inmiddels zaten we in Zuid-Amerika. Als ik thuis was geweest had ik me er zeker niet bij neergelegd!

Maar beste mensen laat dit je vooral niet weerhouden om met Wicked in zee te gaan. De kans dat je dit ook overkomt is natuurlijk erg klein. O-)
Plaats reactie