Hop on hop off bus

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
Marije
Reisexpert

Re: Hop on hop off bus

Bericht door Marije »

harmpie schreef:@ Marije, wanneer ga jij naar NZ en ben je er al uit wat je doet?
Hoi Harmpie,

Ik weet nog steeds niet precies wanneer ik ga en wat ik ga doen qua bus. Maar ik neig geloof ik toch naar Naked Passport Unlimited. Kost je 597 NZD en dan kun je dus een jaar lang onbeperkt reizen... Nou ja, niet helemaal onbeperkt... op elke route mag je 1 keer heen en 1 keer terug, je mag dus niet 2 keer precies de route afleggen. Het al er dan vast wel op neer komen dat ik af en toe een andere bus neem omdat Naked niet gaat waar ik naartoe wil of omdat de butijden van Naked me niet aan staan. Ik denk dat dat onvermijdelijk is.
Maar goed, zoals ik al zei, ik weet het allemaal nog niet precies, er ligt nog helemaal niets vast en alles kan dus nog veranderen! :D
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Mijn Stray pas heb ik een paar dagen voordat ik in NZ zou aankomen via internet gekocht, omdat ik dan gebruik kon maken van een aanbieding. Ook heb ik meteen mijn eerste rit vastgelegd, zodat ik zeker wist dat ik verder kon. Had toen nog niet zo'n zicht op hoe druk het zou zijn.
Ilonka
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Ilonka »

Ik ben helaas al weer een hele tijd terug uit NZ...toen ik daar in 2007 rondreisde kwam ik een iemand tegene die ook met the nakedbus.com reisde. Zij gaf destijds aan dat het een soort easyjet systeem was. Zeer goedkoop reizen als er niet veel stoelen bezet waren. Soms reisde zij voor 1 dollar tussen grote plaatsen op en neer.

Groetjes Ilonka
"Dromen zijn geen bedrog, die zijn er om te verwezenlijken!" ilonka.aroundtheglobe.nl
Menelya
Reiziger

Bericht door Menelya »

http://www.intercity.co.nz/ heeft tegenwoordig ook "Cheap As" deals, bus tickets vanaf $1.
Mil
Contacteer:

Bericht door Mil »

Ik heb zelf met Magic gereisd. Is eigenlijk erg goed bevallen, goede service, niet duur! Ik heb ook stukken die niet bij mn buspas in zaten met de intercity gedaan. Dit was ook helemaal niet duur, maar erg basic. Met de Magic stop je toch nog op leuke plekken onderweg, intercity rijdt er keihard voorbij. Maar intercity heeft goedkope mogelijkheden en zelfs gratis stukken als je een beetje mazzel hebt! Moet je er wel op tijd bij zijn... Dus ja weeg zelf maar af wat je het belangrijkst vind ;). Ik zou zelf weer voor Magic kiezen als ik terug zou gaan!
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Beetje late reactie, maar ik heb met Stray (Noorder Eiland), Intercity én de Naked bus gereisd afgelopen jaar (hmm, en met auto en camper, haha).
Het heeft beide zo z'n voordelen. Intercity en Naked zijn relatief goedkoop. Naked optijd boeken = lage ritprijzen! Heb wel eens een ticket voor een traject van 5 of 6 uur gekocht voor zo'n $ 15,- of zo.
IC en NB rijden van A naar B zonder te stoppen bij bepaalde bezienswaardigheden (hoewel de IC wel stopt bij de Pancake rocks). Dat is dan weer het voordeel van een maatschappij als Stray. Je hoeft niet altijd apart vervoer te regelen naar een bepaalde bezienswaardigheid of zo. Dus als ik korter in NZ zou zijn, zou ik misschien eerder voor Stray of zo kiezen.
Heb ook erg gezellige mensen leren kennen! Stray is niet echt een party-bus, Magic ook niet.
Intercity was soms wel lekker rustig. Koptelefoon op en rijden. Beetje kijken, beetje mijmeren, ook fijn!
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Thanks iedereen die tot nu toe gereageerd heeft! Heel fijn om over zo veel mogelijk ervaringen te lezen! En ik ben nog láng niet weg, hoor, dus alle reacties blijven welkom en ik denk dat heel veel mensen wat aan dit topic hebben!
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Stray, Magic en vast Kiwi Experience ook, hebben ook wel eens leuke aanbiedingen!

Bij Stray was het trouwens mogelijk om een traject vaker dan 1x te reizen. Was wat lastig boeken, ze waren het toen aan het omzetten van telefonisch naar via internet reserveren, Wellicht dat het nu makkelijker gaat.
En als je Stray Go East wil doen, boek het dan niet via Stray zelf. Ik heb het bij die man zelf gedaan en kon voor de helft mee :) Maaaar dat was de 2e of 3e tour van het seizoen en anders zou hij met 3 mensen gaan en toen met 6. Die andere 3 hadden de volle mep betaald en wij de helft.
Die was overigens errug de moeite toen, leuke tour gehad.
Menelya
Reiziger

Bericht door Menelya »

Ik vertrek morgen met de Magic! het alweer ruim 4,5 jaar geleden dat ik in NZ ben geweest, dus ben benieuwd of er veel veranderd is...
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Menelya schreef:Ik vertrek morgen met de Magic! het alweer ruim 4,5 jaar geleden dat ik in NZ ben geweest, dus ben benieuwd of er veel veranderd is...
Oh gaaf, veel plezier en geniet ervan! En we zijn natuurlijk erg benieuwd naar je ervaringen met de bus (en in het algemeen natuurlijk)!
Menelya
Reiziger

Bericht door Menelya »

Ik ben alweer bijna een week terug in Australie na een maand reizen in Nieuw Zeeland, en het was echt geweldig! Veel te kort natuurlijk, maar goed...Veel gezien, veel gedaan en teveel geld uitgegeven...

Heb rondgereisd met de Magic Bus, en het is me goed bevallen, niet zo heel erg veel mensen ontmoet in de bus omdat de bus niet volgeboekt was, maar de mensen die ik heb leren kennen waren echt top! De buschauffeurs waren ok, deden gewoon hun werk (zoals het boeken van accomodatie en activiteiten), maar meer ook niet...
postvoorwen
Reiziger

Bericht door postvoorwen »

Wie heeft er nog een goede tip als je niet een verplicht rondje wil maken? de meeste hop on/hop off bussen gaan tegen de klok in, maar ik wil vanaf Chch naar Q'town en terug over Dunedin. En daarna vanaf Chch naar Nelson en terug.
Iemand nog goede ideeen?
Thanx!
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Ik ben er nog niet geweest maar ga in januari en heb al wat busonderzoek gedaan. Voor zover ik weet zijn er twee grote, landelijke busmaatschappijen die niet het touristische rondje maken maar gewoon van plaats naar plaats rijden: intercity en naked. Bij beide kun je als backpacker wel een deal maken. Bij intercity kun je uren kopen (flexipass) en bij naked koop je een aantal ritten (passport). Je rijd dus gewoon van stad naar stad en stopt tussendoor niet op de touristische plekken en er zitten als 't goed is geen zuipende, feestende backpackgroep bij je in de bus. Je kan dus gewoon naartoe gaan waar je wilt en zelf je route bepalen. Ideaal toch? Ik zou gewoon eens even rondkijken op de website van beide:

http://nakedbus.com/ --> naar beneden scrollen voor passport
http://www.intercity.co.nz/ --> kijk bij passes voor de flexipass
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Er zijn trouwens ook nog wel kleinere maatschappijen (bijv. Atomic op het Zuidereiland), maar daar heb ik me nog niet zo in verdiept. Misschien weet iemand anders daar meer over?
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Pfoe, nu moet ik even diep graven....
Ik heb een keer met Atomic Shuttle gereisd...volgens mij was dat van Dunedin naar Queenstown (of was het nou Greymouth naar Franz Josef?). Ja, volgens mij was het Greymouth - FJ en heb ik het ticket geboekt/gekocht bij de I-site.
Prima ook! Kleinere busjes, gewoon van A naar B. Atomic heeft maar een paar routes en volgens mij niet het hele eiland rond.

Prijzen vergelijken wil zich nogal eens lonen!!

@postvoorwen, het zijn enkel de georganiseerde backpackersbussen (Magic, Stray, Kiwi) die een vaste ronde rijden, één richting op.
Kijk idd es bij de sites die Marije noemde. Veel plezier in NZ :)
Plaats reactie