Ook gestrand door aswolk ijslandse vulkaan?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Dee

Ook gestrand door aswolk ijslandse vulkaan?

Bericht door Dee »

Normaal gesproken zouden wij op donderdag 15 april vanuit London onze wereldreis begonnen zijn. Helaas heeft een vulkaan in IJsland letterlijk roet in het eten gegooid. We kunnen op z'n vroegst pas woensdag aanstaande naar de USA vertrekken (als er dan alweer gevlogen wordt). We hebben het geluk dat we bij familie kunnen verblijven die op 2 uur van London Heatrow wonen.

Zijn er meer atg-forumlezers ergens ter wereld gestrand door de aswolk? Krijgen jullie hulp/vergoeding van de airline (accomodatie en maaltijden)? Volgens Air New Zealand hebben wij nergens recht op omdat Londen voor ons het beginpunt is en we dus in hun ogen niet gestrand zijn. Het feit dat wij uit Nederland komen, en dus wel gestrand zijn, maakt hen niets uit.

Daarnaast missen we door de aswolk nu ook een geplande vlucht binnen de USA, we zullen die moeten wijzigen tegen bepaalde wijzigingskosten. Kunnen we die ook ergens terugvragen? Weet iemand waar we precies terug kunnen vinden wat onze rechten zijn? Omdat we niet vanuit Nederland vertrekken en omdat we niet terug gaan naar Nederland zitten we in een specifieke situatie die we nergens in een krantenartikel terug kunnen vinden.
Jenny
Reisexpert

Re: Ook gestrand door aswolk ijslandse vulkaan?

Bericht door Jenny »

Ik ben afgelopen woensdag naar Sofia gevlogen, en had gisteren terug willen vliegen. Mijn vlucht werd echter een paar uur voor vertrek geannuleerd.

Officieel had ik om kunnen boeken, maar ivm lange wachttijden en een onderbemand call centrum heb ik dat niet eens geprobeerd. In plaats daarvan heb ik een treinticket geboekt.

Totale kosten: ongeveer 300 euro voor de trein naar huis, plus een paar extra overnachtingen. Het vervelende is echter dat ik als uitzendkracht een week inkomsten mis loop.... Best een duur grapje dus! En ik denk niet dat ik een van deze dingen bij de verzekering kan claimen - maar dat zoek ik thuis wel uit.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Over het algemeen gaan de volgende regels op:
Wanneer het een natuurramp betreft vergoed geen enkele verzekering iets.
Of het nu gaat om een reisverzekering, een inboedelverzekering of een waterschadeverzekering. Natuurgeweld is altijd uit gesloten

Om iets terug te krijgen voor een annuleringsverzekering moet je annuleringsreden 1 van de volgende zijn.
(je reisdatum verzetten voor je binnenlandse vlucht in de VS is een soort annulering van jullie kant)
Je kunt aanspraak maken op je annuleringsverzekering als er iets ernstigs met jezelf of een 1e of 2e graads familielid gebeurt, waardoor je niet meer op reis kunt gaan. Controleer altijd de voorwaarden om te kijken of jouw situatie onder de dekking van de annuleringsverzekering valt, ook voor de overige verzekerde gebeurtenissen. In het geval van de huidige situatie dat het luchtruim is gesloten, kun je geen aanspraak maken op uw annuleringsverzekering om de reissom vergoed te krijgen
je kunt op je reisverzekering in sommige gevallen je extra kosten verhalen als je LANGER moet blijven op de plek van bestemming dan je bedoeling was. Hiermee bedoelen ze dus dat je vakantie langer word. In jullie geval vallen deze dagen binnen je vakantie alleen niet op de plek die je in gedachte had. kans dat je iets kunt terug krijgen is heel erg klein

meer lezen:info verzekeringen vulkaan uitbarsting
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

Er kwam net een vliegtuig over!!!! Geen idee of er meer zullen volgen maar dit geluid had ik al in dagen niet meer gehoord.
Ok, ik moet eerlijk zijn. dit geluid hoor ik nooit maar deze vloog erg laag.
Snack

Bericht door Snack »

http://casper.frontier.nl/eham/

Hier kun je precies zien wat er over Nederland vliegt, en bij de meeste ook waar ze heen gaan etc. Je heb er niks aan, maar het is wel leuk om te kijken 8-)

Ik zie op nu.nl dat er inmiddels wel weer wat beweging begint te komen, hier en daar al wel wat intercontinentale vluchten die aankomen, nog geen vertrek en voor Europese vluchten geen aankomst en geen vertrek.
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Ikzelf heb helaas een weekend Venetie in het water zien vallen door de aswolk. Ik hoop het geld van het ticket wel terug te krijgen, m'n hotel was zo aardig om de annuleringskosten (zijn de 1e nacht) niet in rekening te brengen.

Luchtvaartmaatschappijen kunnen hier helemaal niets aan doen, dus het zou niet fair zijn dat zij alle verblijfkosten en overige kosten. moeten betalen voor reizigers die gestrand zijn. Een vliegtuig cancellen vanwege een defect toestel is iets anders als een natuurramp. Een aantal dagen niet kunnen vliegen kost ze al zowieso al heel veel geld, personeel moet wel doorbetaald worden, maar er wordt helemaal niets verdiend. En om straks iedereen toch op z'n bestemming te krijgen zullen ze proberen extra slots te kopen die ook niet goedkoop zijn, verder moeten er lege vliegtuigen verplaatst worden naar strategische lokaties om zometeen iedereen zo snel mogelijk naar de eindbestemming te krijgen.

Je zou moeten kunnen verwachten dat een reisverzekering in dit soort situaties uitkomst biedt, maar helaas hebben die veel kleine lettertjes dus die zal je eerst moeten lezen waarschijnlijk is een situatie als deze uitgesloten......
Evelien1983
Wereldreiziger

Bericht door Evelien1983 »

Ik ben weliswaar niet gestrand, maar zou morgen vliegen naar Bangkok en die vlucht is dus geannuleerd. Ik krijg volgens China Airlines de mogelijkheid om over te boeken naar een andere datum of om te annuleren en dan krijg ik het wel vergoed (misschien ook een mazzeltje omdat ze dat aanbieden vanwege de huidige onrust in Bangkok....)
Ik mis echter wel een aansluiting naar Phuket omdat ik die dus extra had geboekt vanwege de politieke toestand in Bangkok.

Voor nu lijkt het erop dat het vanaf morgen weer moet gaan vliegen, maar de vluchten bij China Airlines zitten zowieso tot eind april al volgeboekt,.......
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ben je flexibel met vakanties? Zo ja, dan is er natuurlijk niet zo veel aan de hand. Het is uiteraard vervelend, maar een nieuw ticket naar Phuket is zo geboekt en is niet achterlijk duur.

Nog twee dagen, en dan ben ik weer thuis. Ik vrees dat de aswolk mij ongeveer 500-700 euro heeft gekost :( Een deel van de schade wil ik proberen te declareren bij de verzekering.) Duur weekendje Sofia op deze manier! -O-

Voor de andere mensen die gestrand zijn: verzoeken jullie werkgevers om jullie uit coulance door te betalen/geen vakantiedagen in te nemen? Ik vind dat nogal moeilijk, zeker omdat ik dus werk via een uitzendbureau. (Ik zit inmiddels een half jaar op dezelfde werkplek, ik zou het wellicht kunnen proberen bij de opdrachtgever?) Iemand suggesties?
bolletjeom
Reisexpert

mwah. Een leidinggevende van mij heeft me eens met spoed naar het ziekenhuis gebracht omdat ze mijn moeder daar hadden binnengebracht in een levensbedreigende toestand. Dat was aan het eide van de dag. De volgende dag lag mijn moeder nog steeds in zeer kritieke toestand in het ziekenhuis. Ze kon letterlijk ieder moment dood gaan.
Tot mijn verbijstering is die dag toen afgetrokken van mijn vakantiedagen
Evelien1983
Wereldreiziger

Bericht door Evelien1983 »

Ik heb zojuist m'n geld van het ticket naar Bangkok teruggehad van CheapTickets, sneller dan verwacht! Dat betekent dus dat ik een nieuw ticket kan gaan boeken *O*
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik krijg het geld van mijn ticket binnen 3 weken van WizzAir.... Zojuist gehoord!

Nu kijken of ik mijn reis- en verblijfkosten bij de Europeesche kan verhalen.
bolletjeom
Reisexpert

hoewel de aswolk officieel gestopt is zag ik tot mijn verbazing dat er wel degelijk zones zijn in europa waar op dit moment te veel fijnstof in de lucht hangt.
Voor nu (voor de lol) of voor de toekomst.... en link naar een duitstalige site met overzichtfoto's van waar de as hangt en hoeveel

kaartjes huidige situatie as boven europa
Plaats reactie