Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Wij gaan eind december/begin januari 3,5 week door Thailand reizen en waarschijnlijk nemen we ook een stukje West-Maleisie mee (backpacken). 8)
Ik weet dat het daar dan hoogseizoen is en dat er dan dus erg veel toeristen zijn en alles zal over het algemeen wat duurder zijn (bv. overnachten).
Zijn er mensen die ervaring hebben met reizen in Thailand/Maleisie in dit seizoen? Ik hou niet van dat massa-toerisme dus ik denk dat we Phuket en Ko Phi Phi en dat soort plaatsjes wel kunnen overslaan of niet...?
Het plan is om vanaf Bangkok met voornamelijk de trein naar beneden te reizen. Is dit goed te doen? Weet iemand nog mooie plekjes/eilandjes die nog niet zo toeristisch zijn? Verdere tips? Alles is welkom, haha!
Phi Phi is te mooi om over te slaan, zelfs in het hoogseizoen.
Bij aankomst kan het even moeilijk worden iets geschikts te vinden om te overnachten. Maar aangezien het dagelijks een komen en gaan van toeristen is, kan je de volgende ochtend aan de receptie (vd bungalows van jouw keuze die je de 1e dag hebt uitgekozen) staan wachten om er als eerste bij te zijn.
Ondanks dat Phi Phi de laatste 10 jaar erg veranderd is, is het toerisme na de tsunami iets terug gelopen en blijft er toch een relatieve backpackerssfeer bestaan. Zeker doen dus!
Phuket is te groot om te veralgemenen, maar het echte paradijs zal je er zeker niet vinden. Zo ook Krabi en omstreken; mooie eilandentouren, maar eens terug aan land lopen de ladyboys je weer omver. Goed voor een dag of twee.
In Phang Nga is het dan weer wel rustig maar er is ook niets te beleven. Dit plaatsje dient dan ook enkel als uitvalbasis naar de (wederom) toeristische James Bond eilanden en co. Iets wat je eigenlijk toch ook gezien mag hebben als je er passeert.
Eventueel regel je een korte rafting van hieruit.
Voor de echte rust zul je dus naar Ko Lanta en zuidelijker moeten.
Voor het duiken moet je o.a. bij de Similan eilanden zijn.
Tegenover deze eilanden, op het vaste land, ben je bijna in Khao Sok NP. Kan interessant zijn als je nog geen jungle hebt gehad. Ben je met minder tevreden, dan is Than Bokkharani NP een aanrader (op 2 uurtjes heb je het gezien, en je bent er vaak de enige menselijke aanwezige).
Met West Maleisie heb ik geen ervaring (enkel oost).
Prijzen voor te overnachten vallen goed mee, als je tenminste van de Lonely Planet durft af te wijken.
Thailand is gewoon Massa Toerisme! Maar daardoor niet minder de moeite waard!!!
ok, heel af en toe vind ik het jammer van het land maar heel vaak heb ik ook het idee dat ik die dag de enige "farang" ben in bepaald gebied.
Laat je door de andere toeristen niet tegenhouden om te genieten van Thailand
Je bent ten slotte zelf ook een toerist :lol:
Mocht je op de eilanden of de stranden zijn en toch iets mee willen krijgen van het echte leven ga dan weg van het strand voor je eten. Een paar straten weg van de kust zijn de eettentjes in 1 keer een stuk authentieker. Ga er met een brommer of fiets op uit en je komt al geen toerist meer tegen. Veel toeristen ( op een paar backpacker na) komen niet veel verder dan de straat waar hun accomodatie is.
De treinen naar het zuiden zijn prima te doen al moet ik zeggen dat ik ( op de eilanden na) het zuiden een stuk minder boeiend vond dan het noorden.
Songkhla was overigens zo'n stadje waar je als toerist opvalt. Er is bijzonder weinig te zien of te doen waardoor het dus een goed beeld geeft van het normale Thaise leven. Wij hebben hier een dagje op een brommertje rond gekeken.
groetjes Rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika