Roadtrip door Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Voorbereiding voor reis door Europa

Bericht door Sjaak »

Hallo,

ik ga rondreizen door europa met de interrail. (berlijn, dresden, praag, krakau, boedapest, kroatie).

Heeft iemand tips voor mij?
Te denken valt aan hostels, bezienswaardigheden en overige..

BVD!
Groet,

Sjaak
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

klinkt goed sjaak!
ik ben toevallig sinds gisteravond op zoek naar een vlucht richting krakau....maar het word waarschijnlijk Milaan...hahaha
tja we willen goedkoop en dat kan wel naar krakau maar dan weer niet als we kunnen ( ik en een vriendin). Dus gaat het even in de ideeenbus tot we wel een keertje op tijd zijn met plannen

ga in iedergeval naarAuswitsch
en dierentuinen zijn in dat soort landen vaak een beetje zielig maar toch is die bij praag wel de moeite waard omdat hij mooi tegen een berg op ligt dus je hebt mooie uitzichten en nergens anders in europa kan je preswalsky paarden zien. een leuk dagje als je tijd over hebt!
ook is een gohsttoer in de avond wel grappig. weet alleen niet meer of dat duur was

helaas verder even geen tips van mijn kant
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Hoi Sjaak,

Ik heb wat tips voor boedapest toevallig een paar weken terug geweest.

Ga zeker naar een van de baden (ik ben zelf naar szechenyi furdo geweest). Niet alleen lekker maar ook leuk om hongaren te kijken. Het park waar deze baden zijn is ook zeker een aanrader.

Als je het niet erg vind om te lopen is alles wel te doen. Ga je toch liever met de metro kan je net zo goed een budapest kaart kopen. Geeft je ook nog gratis entree tot een heleboel verschillende dingen. Waarvan een aantal zoals bijv de mini dierentuin, fotografie museum best leuk waren.

Stappen in boedapest viel me erg tegen. De synagoge zou ik ook laten voor wat die is. Duur en er hangt een negatief commercieel sfeertje. Bijv kaarten en souveniers verkopen naast het holocaust monument.

Echt lekker avondeten heb ik in de 4 dagen dat ik er was ook niet kunnen vinden. Ben de laatste avond lekker naar de supermarkt gegaan. Broodjes en kaasjes halen en dan picknicken en dat beviel me echt veel beter. Veel hongaren zitten en liggen ook de hele dag in het park (bijv die bij metrostop deakter.

Ik zat zelf in hostel red bus (staat wel in de LP). Was echt super centraal, goede bedden, niet duur en er is ook een kleine lounge.

Ben 4 dagen in budapest geweest en heb me niet verveeld. De meeste andere mensen (vooral amerikanen) die ik tegen kwam deden budapest in 2 dagen en vonden dat ook genoeg.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Oh Praag....schoot me nog te binnen. Behalve de normale bezienswaardigheden die voor de hand liggen is er ook nog het Joods kwartier met de joodse begraafplaats en een.....ik meen...museum.
( het is al wat jaren geleden). Sla dat in iedergeval niet over! ik vond dat erg indrukwekkend.
Het verhaal in het "museum" maar ook de honderden op elkaar gestapelde, schots en scheef staande stenen in een begraafplaats die vele malen te klein is voor het aantal graven. Heb nooit meer zoiets gezien.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik vond juist die namen op de muren van alle doden zo indrukwekkend... Dit schreef ik toendertijd erover op mijn webstie:
In de Pinkas-Synagoge, grenzend aan de oude Joodse begraafplaats in de wijk Josefov is tegenwoordig een gedenkplaats voor alle Tsjechische Joden die zijn omgekomen tijdens de holocaust. Op de binnenmuren van de synagoge zijn minuscuul-klein de namen van overledenen geschreven. Dit heeft werkelijk een diepe indruk op mij gemaakt!

De oude Joodse begraafplaats zelf is ook toegankelijk voor publiek. Hier werden gedurende 600 jaar de overleden Praagse Joden begraven.
In Josefov zijn ook nog enkele synagogen toegankelijk voor het publiek, zoals de Maiselova Synagoge, de Spaanse Synagoge en de Altneussynagoge. Wat aan de laatst genoemde het meest opvalt, is zijn apparte trapvormige voorgevel. Deze synagoge is trouwens de oudste synagoge die nog steeds in gebruik is (1270).
bron: http://www.ikreis.net

Groet,

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Sjaak »

bedankt voor de tips zover!
Groet,

Sjaak
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Budapest heeft leuk uitgaan als je naar west balkan, szimpla en dat soort plaatsen ;)

verder kan je heeerlijk eten in belvarosi lugas net achterde st. stephen basilica en dichtbij de bekende andrassy utca. Zeer goed eten voor een zeer goede prijs!

sir lancelot is ook erg leuk alleen iets duurder... wil je echt goedkoop eten ga dan naar een winkelcentrum als het west end center daar heb je een plaza waar je allerlei goedkoop eten kan krijgen ;)
Sjorge

Goedkoop rondtrekken in Europa

Bericht door Sjorge »

Iemand tips om goedkoop rond te trekken in een land in Europa??
Wat zijn de goedkope en wat de dure landen?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Dure landen alles in het westen. Het goedkoopste Europese land waar ik geweest ben is Bulgarije (zwarte zee kust is wel duurder).
Daar tussen in liggen dan weer landen zoals Kroatie, Hongarije, Slowakije etc. Hoe duur en goedkoop hangt van jezelf af, ben zelf vooral in de steden geweest en bezocht veel en was voor deze landen 40-50 EUR per dag kwijt in 2007. Voor Bulgarije 25-30 EUR (maar dat was al weer een paar jaar terug).
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Goedkoop rondtrekken

Bericht door Sjaak »

Arme landen (oostblok) zijn over het algemeen ook goedkoper dan de westerse landen (frankrijk, Scandinavie, uk).

Met de interrail is goedkoop.
www.interrail.com
Groet,

Sjaak
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Door Europa

Bericht door LaosFan »

Ik heb een nieuw reisplan wat ik in het onderdeel 'Azië' volledig zal posten maar hier beperk ik me tot Europa.

Ik wil samen met 2 vrienden (als ze het definitief kunnen regelen) over land (met de eigen auto) een stuk door Europa reizen om vervolgens richting Azië te gaan. De route die we willen nemen is globaal de volgende:

- Duitsland (via Ingolnstadt) naar Tsjechië
- in Tsjechië willen we de Adrspach Rotsen bezoeken (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotsen_van_Adr%C5%A1pach)
- daarna naar Polen waar Krakau, Wroclaw en Auschwitz in de planning staan
- dan willen we naar Slowakije waar we in het Tatra gebergte een paar dagen rond willen kijken
- vervolgens gaan we weer een stukje rijden om naar Hongarije te gaan
- dan richting Bosnië (hoe we daar precies heen gaan rijden bekijken we nog even)

Vanuit Bosnië zullen mijn 2 vrienden zeer waarschijnlijk weer huiswaarts keren en zal ik de trein of bus nemen naar Roemenië en later misschien ook naar Moldavië. Vanuit Moldavië heb ik diverse ideeën.

1) naar de Oekraïne en vervolgens met de boot naar Turkije of Georgië
2) terug naar Roemenië en vervolgens via Bulgarije naar Turkije.

Daarna wil ik Turkije door naar Georgië en daarna Azië in. Misschien vanuit Georgië verder naar Armenië en Azerbeidzjan en dan per boot naar Turkemenistan en verder over land naar China maar misschien ook met een vlucht vanuit Georgië/ Armenië of Azerbeidzjan naar China. Iemand tips over mogelijke opties voor betaalbare vluchten vanuit die landen naar bijvoorbeeld Urumqi, Beijing of een andere Chinese stad? Evt. is een Mongoolse stad ook prima en iets minder ver naar het oosten kan ook nog wel.

Iemand over het geheel tips, advies, waarschuwingen, bedenkingen etc. etc.? Ik lees het graag!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Door Europa

Bericht door Tikva »

Zo geen tips, maar wou ff zeggen WOW wat ontzettend gaaf.. ben jaloers hoor :)
bolletjeom
Reisexpert

tips over Polen. Krakow en Auswitch komen eind volgende maand....dan ben ik er geweest ;-)
(help me even herinneren)

En Turkije moet je zeker doen!
Meer tips heb ik niet....behalve dan...stuur me een uitnodiging om mee te gaan ..hahaha
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Ik heb dit jaar een vergelijkbare route gemaakt.

Bosnië is zeer aangenaam, breng ook zeker een bezoek aan de tweede stad, Mostar.

Via Moldavië kun je rechtstreeks de Ukraine in, of als je het leuk vind, dan kun je via Trans-Nistrië reizen. Vanaf Tiraspol zijn er in ieder geval bussen naar Odessa en Kiev (13 uur). Vanaf Odessa zijn er boten naar Istanbul (200 usd, 36 uur) en Batumi. zie www.ukrferry.com

Georgië is zeer aangenaam, evenals Armenië en Azerbeidzjan. Let erop dat je hoogstwaarschijnlijk geen transit visum voor Turkmenistan zult krijgen als je met de boot van Baku naar Turkmenbashi wilt reizen.

In ieder geval, veel plezier!
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Auschwitz en Krakow zijn aanraders en denk dat als je via Zakopane naar Slowakije gaat je een erg mooie route door de bergen hebt!

In hongarije zeker budapest bezoeken, maar ook dorpen als Szentendre en Holloko zijn zeer de moeite waard.. andere steden als Pécs, Szeged en nu ben ik even de naam van de stad bij de roemeense grens kwijt zijn ook de moeite waard..

Bosnie heeft schitterende natuur maar kijk wel uit met het verlaten van de gebaande weg ivm mijnen.. in Sarajevo zeker de war tunnel tour doen en Mostar is ook een aanrader! Ik heb de natuur van Bosnie alleen vanuit de bus en de trein gezien, maar dat was echt genieten!

Let wel op dat in sommige landen de wegen soms superslecht kunnen zijn..

rest van de trip echt super! wens je heel veel plezier
Plaats reactie