Oceaan vol plastic troep
Oceaan vol plastic troep
Heb ik onder een steen gelegen of hebben jullie hier ook nog nooit van gehoord?
Ergens op de Stille Oceaan, tussen San Francisco en Hawaï, drijft een serie vreemde objecten. Het is een soort archipel, tien jaar geleden ontdekt, die minstens zo groot is als Frankrijk, Spanje en Portugal samen. Dat is een conservatieve raming; er circuleren ook schattingen waarbij aan het ding tweemaal de omvang van de Verenigde Staten wordt toegekend.
Het is geen nieuw ontdekt eilandenrijk dat door Columbus en zijn opvolgers over het hoofd is gezien. Het gaat om een kolossale drijvende hoeveelheid plastic. Afvalplastic om precies te zijn, voornamelijk afkomstig van de stranden van de Amerikaanse westkust.
Meer op: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/art ... stic_troep
Afgelopen tijd ben ik in Noorwegen geweest en me daar ge-ergerd aan de hoeveelheid plastic tasjes die ik daar mee kreeg.. haal 1 product bij de supermarkt en krijg er 2 plastic tasjes bij?!?! Blij dat dit in Nederland tegenwoordig verboden is!
Ergens op de Stille Oceaan, tussen San Francisco en Hawaï, drijft een serie vreemde objecten. Het is een soort archipel, tien jaar geleden ontdekt, die minstens zo groot is als Frankrijk, Spanje en Portugal samen. Dat is een conservatieve raming; er circuleren ook schattingen waarbij aan het ding tweemaal de omvang van de Verenigde Staten wordt toegekend.
Het is geen nieuw ontdekt eilandenrijk dat door Columbus en zijn opvolgers over het hoofd is gezien. Het gaat om een kolossale drijvende hoeveelheid plastic. Afvalplastic om precies te zijn, voornamelijk afkomstig van de stranden van de Amerikaanse westkust.
Meer op: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/art ... stic_troep
Afgelopen tijd ben ik in Noorwegen geweest en me daar ge-ergerd aan de hoeveelheid plastic tasjes die ik daar mee kreeg.. haal 1 product bij de supermarkt en krijg er 2 plastic tasjes bij?!?! Blij dat dit in Nederland tegenwoordig verboden is!
Re: Oceaan vol plastic troep
ik had het in de film HOME ook al voorbij zien komen. En ja alles wat op het strand beland, beland voor een groot deel ook in zee. ik heb mn ogen uitgekeken naar alle locals in Azie en Latijns-Amerika die tijdens een boottocht door de amazone, over de Mekon of op Zee al hun plastic afval over boord gooien. Omdat de zee zo groot is valt het misschien niet zo op aangezien wij landdieren zijn, maar het schijnt echt heel heel erg te zijn. Ook tijdens snorkelen of duiken kom je overal wel plastic rotzooi tegen wat vastzit tussen het koraal. Erg! Ik wilde er al over beginnen in het topicje over zo zelfvoorzienend mogelijk reizen door Azie. ik zou zeggen zorg dat je geen drinken koopt in plastic.
waarin dan???estelle schreef: ik zou zeggen zorg dat je geen drinken koopt in plastic.
Je moet het gewoon niet in de natuur/water gooien maar in een prullebak (lijkt me logisch).
Geloof trouwens geen fuck van die ophoping. Als het echt zo groot is lijkt het me niet zo moeilijk te controleren toch?! Dus dan was er vast al wel meer over bekend geweest. Mocht het wel zo zijn dan ben ik benieuwd hoeveel een ticket die kant op kost
-
- Vakantieganger
Ik weet niet wat jij denkt dat er met het afval gebeurt nadat jij het netjes in de prullenbak hebt gegooid maar in veel landen verdwijnt het dan alsnog in een rivier hoor!jaydee schreef:waarin dan???estelle schreef: ik zou zeggen zorg dat je geen drinken koopt in plastic.
Je moet het gewoon niet in de natuur/water gooien maar in een prullebak (lijkt me logisch).
En er zijn materialen waarbij dat niet gebeurt???? Ik tik nog wel eens een flessie water weg en ben die alleen nog maar in plastic flessen tegen gekomen (tja in de meer ontwikkelde landen in glas maar daar gaak niet mee zeulen hoor en zal dan ongetwijfeld ook in zee/rivier terecht komen). Dus wat ga je eraan doen he?! Niet meer drinken ???ArdaKroesen schreef:Ik weet niet wat jij denkt dat er met het afval gebeurt nadat jij het netjes in de prullenbak hebt gegooid maar in veel landen verdwijnt het dan alsnog in een rivier hoor!
Ik bedoel je drinkt wat, mikt het in een container en ja wat kan je er dan nog meer aan doen???
blijft een lastig verhaal. Vanaf amerika en azie komt alles blijkbaar in de zee terecht, in afrika ligt alles langs de weg te fikken. mensen zijn gewoon te egoistisch (in de rijke landen) of te arm (zie o.a. azie en afrika) om het goed te verwerken.
-
- Vakantieganger
Ik wil absoluut niet zeggen dat je moet stoppen met drinken en ik weet ook niet wat de oplossing is.. maar het ligt denk ik wel iets ingewikkelder dan gewoon je rotzooi in een prullenbak gooien...
Dit doet me denken aan een optreden van George Carlin.