Internet bankieren gevaarlijk?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Ralph
Reisexpert

Re: Internet bankieren gevaarlijk?

Bericht door Ralph »

Ik heb 2 rekeningen waarbij mijn ouders ook een volmacht (lees: mijn rekeningen kunnen zien en transfers kunnen doen) zodat ik altijd een gedeelte van mijn geld veilig heb staan. Ik stuur hun dan ook een mail als de eerste rekening geld nodig heeft.

Dit is iig hoe ik het opgelost heb. Hoef ik ook geen randomreader oid (rabobank) mee te nemen.
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Ik vraag me dan af: wat heb je in je vakantie aan financieen te regelen?

Enige waar ik in de vakantie eventueel transacties mee zou doen is geld van m'n spaarrekening naar m'n betaalrekening sluizen. En als het wachtwoord van mn spaarrekening onderschept wordt maakt het toch niet uit, enige waar vanaf m'n spaarrekening geld heenkan is mijn betaalrekening namelijk.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

myrte schreef:Enige waar ik in de vakantie eventueel transacties mee zou doen is geld van m'n spaarrekening naar m'n betaalrekening sluizen. En als het wachtwoord van mn spaarrekening onderschept wordt maakt het toch niet uit, enige waar vanaf m'n spaarrekening geld heenkan is mijn betaalrekening namelijk.
Een spaarrekening hebben is in het geval van internetbankieren fraude helemaal geen blokkade hoor. Ze transferen gewoon van de spaarrekening naar de gewone rekening en nemen het dan alsnog op.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Dexter schreef: Theoretisch mogelijk...het is supermakkelijk. Het verschil met n mes op je keel is dat je bij pinnen aan een limiet gebonden bent, terwijl als ze via internetbankieren inloggen je spaarrekening kunnen plunderen. Van de ABN site:
Voor buitenlandse betalingen geldt een limiet van € 50.000,- per transactie. Au *)
Ja en dan, schrijven ze het over naar hun eigen rekening. Hebben kleine crimininelen in sommige landen een rekening?, en zo ja dan is het lekker makkelijk om de dader te achterhalen. Of je moet weer een heel crimineel netwerk er achter hebben zitten die het geld zo vaak doorsluist dat de dader niet meer te achterhalen is.

Voordeel van een gewone beroving, je heebt 500 dollar ofzo. In veel landen een mooi bedrag, het is makkelijk en met een goede bivakmuts komen ze er toch niet achter wie je bent.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Tikva schreef:Of je moet weer een heel crimineel netwerk er achter hebben zitten die het geld zo vaak doorsluist dat de dader niet meer te achterhalen is.
Ik denk dat je bij dit soort berovingen hieraan moet denken. Idd niet de kruimeldief maar gewoon professionele criminele organisaties, die tevens ook goed kunnen gedijen in landen waarin het makkelijk is de juiste mensen om te kopen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

op onze gewone rekening staat 300 tot 500 euro en we kunnen er niet op rood staan. Dat is voor het geval ze ons beroven van de bankpas.
We gebruiken dus internet bankieren om geld van de spaarrekening naar de gewone rekening te zetten.
In principe doen we weinig andere betalingen behalve eens een verlenging van de woningbouwverenigings-inschrijving. Maar we mochten ook een huurauto op die manier betalen en dat was goedkoper dan met creditcard.

Gister hier weer de discusie gehad met mensen wiens favoriete programma Radar is _O- Het is echt heeeel gevaarlijk...zeggen ze.
Ik ben nog steeds benieuwd naar de eerste persoon op dit forum die zoiets mee gemaakt heeft ;)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
MarcoL
Reiziger

Bericht door MarcoL »

Internet bankieren is niet gevaarlijk (behalve de postbank manier)! De random reader, of hoe alle andere kastjes ook heten, genereren een code op basis van je pasje (in combinatie met je pincode) en tijd en datum, voor het verzenden van een betaal opdracht komt daar ook nog eens een (niet random) code van de bank bij kijken, en boven de 1000 euro nog een extra code met het bedrag er in verwerkt.
Als ze dus dmv dataloggers je codes onthouden kunnen ze daar niets mee omdat de tijdsfactor voorbij is en je een code maar 1 keer kan gebruiken.

Ze zullen dus je pasje (of kopie d.m.v. skimmen op een andere locatie(?)) je pincode en een random reader (kan ook een ander zijn als hij maar van dezelfde bank is)moeten hebben om iets met internet bankieren te kunnen doen. Dit met dan ook nog eens worden overgemaakt naar de rekening van een stroman die dit geld of zijn eigen pasje dan weer overdraagt.

Het is dus eigenlijk veel makkelijker en anoniemer om met een geskimde pas en pincode te gaan pinnen bij een automaat, precies datgene wat de huidige oosteuropese bendes op dit moment doen met de in nederland geskimde pasjes.
ArdaKroesen
Vakantieganger

Bericht door ArdaKroesen »

MarcoL schreef:Internet bankieren is niet gevaarlijk (behalve de postbank manier)!
Wat is er precies mis met de postbank manier? Ik begrijp dat in een internetcafe ze inprincipe achter mijn gebruikersnaam en wachtwoord kunnen komen als ze mee kijken... dan kunnen ze mijn bankrekening bekijken, maar om geld over te maken heb je een tan code nodig die naar mijn mobiele telefoon wordt gestuurd, moeten ze die wel eerst stelen (en weten dat de code daar komt)... van je random reader kun je volgens mij ook beroofd worden...

Kortom, ik probeer in het buitenland niet aan de lopende band te internetbankieren maar heb er nog nooit problemen mee gehad en ken ook geen mensen die dat wel hebben. Ik heb alleen 1 keer mijn wachtwoord moeten veranderen omdat ik op een computer probeerde in te loggen met een virus erop (te herkennen omdat ik daarna een andere "postbank scherm" kreeg dan normaal, dat heb ik in NL ook een keer gehad op een computer en bij de klantenservice vertelde ze met toen dat je dan het beste zp snel mogelijk op een andere computer je wachtwoord kan veranderen, en dat werkte prima)
MarcoL
Reiziger

Bericht door MarcoL »

Die TAN codes delen ze ook uit op lijstjes, en het zwakke punt van dit systeem geef je zelf al aan. Als je terechtkomt op een gespoofde site van de postbank en je codes hierop intikt kunnen ze je rekening plunderen. En het hoeft dan ook geen eens een virus te zijn, (ik weet ff de technische termen niet) maar het is niet moeilijk om op een access point te zorgen dat als jij www.postbank.nl intikt je op een gespoofde (nep) website terecht komt, dit kan zelfs gebeuren wanneer jij op het vliegveld, mac donalds of hostel gebruik maakt van een draadloos netwerk en je eigen laptop.

Bij de overige banken moet je inloggen door je pasje in de random reader te stoppen en dan je pincode in te toetsen, aan alleen een random reader heb je niets. ALs ze die codes toch achterhalen zullen ze binnen enkele minuten al moeten inloggen anders is de code al niet meer geldig. Bij de betaalopdrachten genereerd de bank een code (bij grote bedragen 2)die samen met je pincode en je pasje een code genereerd om accoord te geven. De code die je van de bank krijgt is zo goed als niet te kraken en ook deze is op de datum/tijd gebaseerd.

De kans dat er echt iets gebeurt is erg klein, maar als je kijkt naar de beveiliging is die van de postbank toch echt flink achterhaald (zie ook de nieuwberichten van een jaar geleden).
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

Dus om een lang verhaal kort te maken is het heeeeel gevaarlijk maar heeft er nooit iemand iets meegemaakt???? :?

misschien moet ik dan maar eens beginnen met het afsluizen van jullie zuur verdiende geld })
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

jaydee schreef:Dus om een lang verhaal kort te maken is het heeeeel gevaarlijk maar heeft er nooit iemand iets meegemaakt???? :?
Het gaat om het "concept/idee". Zoals MarcoL terecht aangeeft kun je als je in een Internet café zit en je wil bij de postbank geld overmaken jou als gebruiker misleiden en toch alle benodigde codes in handen krijgen. Dit is een stuk lastiger met een randomreader.

Het is een kwestie van tijd voordat er een rus is die er een programma voor maakt die de boel automatiseerd. Zo is de ABN-amro (nerd alert :P) al eens ooit de dupe geweest van dit soort fraude omdat de boel niet goed beveiligd was.

Skimmen gebeurd ook vrij grootschalig maar ik ken ook niemand die dit is overkomen. Dus dat niemand het nog is overkomen wil niet zeggen dat iets veilig is.

@jaydee, ben benieuwd wat je reactie is als je en keer je banksaldo opvraagt en alles is weg.
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

evanerp schreef:@jaydee, ben benieuwd wat je reactie is als je en keer je banksaldo opvraagt en alles is weg.
Dan kan ik je verzekeren dat ik redelijk naar word.

Maar goed Bolletje opende met het verhaal dat er veel geruchten zijn maar dat ze nog nooit van iemand gehoord heeft dat het ook echt gebeurt. En dat blijkt hier dus ook maar weer. Praatjes vullen geen gaatjes :P

Wellicht in de toekomst (hoop niet dat ik daar bij hoor haha). Ach volgens mij is het gewoon heel goed opletten (net als bij pinnen). Maar als je echt "zeker" wil zijn moet je een laptop meenemen of al je spaar centen in je boxer meenemen (dan lijk je ook gelijk meer man ;) ).
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Misschien is het wel taboe onderwerp net als dit topic. Het gebeurd maar niemand praat erover. ;)
ArdaKroesen
Vakantieganger

Bericht door ArdaKroesen »

evanerp schreef: Het gaat om het "concept/idee". Zoals MarcoL terecht aangeeft kun je als je in een Internet café zit en je wil bij de postbank geld overmaken jou als gebruiker misleiden en toch alle benodigde codes in handen krijgen. Dit is een stuk lastiger met een randomreader.
Maar dit is dus eigenlijk alleen het geval als je een lijst met tan codes hebt. en die heb ik niet... anders is het iig nog 1 of 2 stappen extra, wat het toch net weer iets lastiger maakt.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

ArdaKroesen schreef:Maar dit is dus eigenlijk alleen het geval als je een lijst met tan codes hebt. en die heb ik niet... anders is het iig nog 1 of 2 stappen extra, wat het toch net weer iets lastiger maakt.
Ja en nee. Hoe meer je weet hoe gemakkelijker het wordt om meer informatie te krijgen en hoe meer informatie hoe groter de kans op succes. In internet café's zal dit senario wel mee vallen.

Wanneer je naast je inlog code ook de tancodes hebt is het nog maar een kleine stap. Je kunt de random reader en je pin pas wel stelen maar dan heb je nog steeds de pin code nodig. Dit wordt niet ingevuld in een mogelijk "besmette" computer dus blijft dat deel onbekend. In theorie zou het bij de postbank wat ongemerkter kunnen.
Plaats reactie