Hoi Marleen,
Je kunt best even KL in tijdens je tussenstop, maar verkijk je niet op de reistijden. Zoals anderen al zeiden: ga niet met de bus of taxi naar de stad, want je komt geheid klem te zitten in de ochtendspits. Ik heb regelmatig een vlucht met Malaysia Airlines gemaakt die rond dezelfde tijd aankomt en heb steeds opnieuw anderhalf a twee uur in de taxi gezeten. Normaal gesproken duurt een ritje tussen vliegveld en stad maar 40 minuten.
Hou er rekening mee dat KLIA een uitgestrekt vliegveld is, met een monorailverbinding die je van en naar de gates brengt. Dit kost wat tijd. Maar dat valt nog wel mee als je het vergelijkt met de douane. Misschien heb je geluk en ben je snel aan de beurt, maar als er net een paar 747's zijn geland met veel niet-Maleisiers dan kun je al gauw een half uur of drie kwartier staan te wachten. Zorg in ieder geval dat je alle papieren die aan boord worden uitgedeeld correct hebt ingevuld. Hetzelfde geldt bij vertrek: misschien kun je zo doorlopen, maar je kunt ook snel een kwartier of half uur moeten wachten. En dan moet je nog met de monorail naar de gates.
Al met al denk ik dat je niet voor 7 uur / half 8 in de stad zult zijn en dat je uiterlijk (als alles goed loopt en er geen vertraging optreedt) om half 11 weer in de trein terug moet zitten. Er vertrekt iedere 20 minuten een trein. Dan kun je in principe een uur voor je vlucht weer op KLIA staan.
In KL kun je proberen om de skybridge van de Petronas Towers te bezoeken, maar dan moet je in de rij gaan staan voor een kaartje. De kans is 1 op 7 dat je daar op maandagochtend bent: in dat geval is het toeristencentrum van KLCC gesloten en kan de brug niet worden bezocht. Zoals bolletjeom al zei:
KL Tower is een betere optie. Daar hoef je niet lang in de rij te staan en omdat het ding op een berg staat is het hoger dan de Petronas Towers. Bijkomend voordeel: je kunt foto's maken van de Petronas Towers!
Ik ga er van uit dat je met Malaysia Airlines of een andere maatschappij doorvliegt, dat je bagage op het vliegveld blijft en dat je dus niet opnieuw hoeft in te checken. Vlieg je verder met Air Asia, let dan op! Air Asia vliegt vanaf een andere terminal die 20 minuten van het hoofdgebouw af ligt. Je kunt dan niet met de KLIA Express terug en je kunt ook je koffers niet achterlaten op KLIA!